Gå til innhold

Sure håndverkere?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kom i dag hjem til håndverkere i hus, samboer var alt hjemme.  De hadde satt i gang å jobbe. Forsøkte å snakke med de men ble nærmest ignorert i eget hus. Har alltid samme opplevelse, treffer de i oppkjørselen og blir møtt med morske miner og minimalt med kommunikasjon.    Nærmest aggressiv fremtoning. Ingen som presenterer seg eller sier hei når de ser deg . Har alltid denne opplevelsen når det er snakk om snekkere o.l fra østeuropeere. Hva er greien? Er det polsk kultur eller mangel på folkeskikk?

Anonymkode: 8bf14...eed

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Da får du ansette norske håndverkere da.

Ellers er det nok litt optimistisk å regne med så mye kommunikasjon med folk som kanskje ikke prater norsk.

Anonymkode: 15816...6c5

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

....De hadde satt i gang å jobbe. Forsøkte å snakke med de men ble nærmest ignorert i eget hus. Har alltid samme opplevelse, treffer de i oppkjørselen og blir møtt med morske miner og minimalt med kommunikasjon.  ....  

Anonymkode: 8bf14...eed

Er det du som er oppdragsgiver, eller kommer de og fikser ting og installerer uten bestillling?

AnonymBruker
Skrevet

Har hatt mange håndverkere av alle slags nasjonaliteter innom og har ikke merket noe særlig forskjell på væremåte på om de er norske eller ikke. Noen kan smile og hilse, og noen har en hyggeligere måte å prate på enn andre, men nesten alle håndverkere fokuserer på jobben, snakker minst mulig og "ignorerer" vi som bor der. Jeg har inntrykk av at det i hvertfall i litt større bedrifter ofte er en ganske stressende jobb der man blir sendt hit og dit, ikke alltid får riktig informasjon og at det er vanskelig å samarbeide med andre håndverkere og kunder, så man er kanskje litt stressa. Hvis jeg tilbyr noe  drikke eller slår av en vits eller roser jobben, så får jeg som regel et smil :) 

Jeg kjenner også håndverkere privat og noen av de er litt stille, sjenerte typer som ikke vil være til bry, så det har jo kanskje noe med personligheten å gjøre også. Mange som bare er sjenerte blir jo ofte beskyldt for å virke lite imøtekommende. Hvis man er i et nytt land og ikke forstår språket skjønner jeg jo ihvertfall at man er sjenert! 

Anonymkode: f530c...963

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva har det med "polsk kultur" å gjøre eller øst-europeere generelt? Håndverkere er ikke polsk kultur. Det er håndverkernes "kultur". 

Anonymkode: 57b6b...fd7

• Liker 6
Skrevet

Det har ingenting med polsk kultur å gjøre. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Da får du ansette norske håndverkere da.

Ellers er det nok litt optimistisk å regne med så mye kommunikasjon med folk som kanskje ikke prater norsk.

Anonymkode: 15816...6c5

Har du hatt behov for håndverkere i det siste..? Det er nesten en umulighet å få fatt i Norske håndverkere. 
Jeg har forøvrig nesten samme opplevelse som Ts etter stor renovasjon i egen bolig..det er også stor forskjell på kvaliteten på arbeidet som utføres når det kommer til norske og utenlandske håndverkere. 

Håper det satses hardere på yrkesfagslinjene..vi trenger hver eneste ungdom som vil gå på yrkesfag. 

AnonymBruker
Skrevet
Vera skrev (2 minutter siden):

Har du hatt behov for håndverkere i det siste..? Det er nesten en umulighet å få fatt i Norske håndverkere. 
Jeg har forøvrig nesten samme opplevelse som Ts etter stor renovasjon i egen bolig..det er også stor forskjell på kvaliteten på arbeidet som utføres når det kommer til norske og utenlandske håndverkere. 

Håper det satses hardere på yrkesfagslinjene..vi trenger hver eneste ungdom som vil gå på yrkesfag. 

Vi driver å totalrenoverer en gammel enebolig og har til nå hatt tømrere, elektriker, blikkenslagere, rørlegger og murer. Samtlige har vært nordmenn.

Anonymkode: aca16...fa1

AnonymBruker
Skrevet

Nordmenn, polakker, og litauere har vært innom her, tøyset, ledd og fått gode råd fra hver eneste en av de. Supertakknemlig for at de kan ting jeg ikke kan, og rådgir meg når jeg foreslår ditt og tatt. Tror det og kan handle om hvordan man møter de, om man ser på de som ‘bare’ utførende eller de fagfolkene de faktisk er.

Anonymkode: e16e7...b13

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vi driver å totalrenoverer en gammel enebolig og har til nå hatt tømrere, elektriker, blikkenslagere, rørlegger og murer. Samtlige har vært nordmenn.

Anonymkode: aca16...fa1

Som sagt, det fikk ikke vi - selv om oppdraget selvsagt var gjennom et anerkjent norsk firma. 

Har flere bekjente som driver egne håndverksfirma - de sliter også med å finne norsk arbeidskraft til firmaet sitt. 

AnonymBruker
Skrevet

De er på jobb og ønsker å bli ferdige med jobben sin. Må være ganske stressende med folk som nærmest henger over deg og skal prate om vær og vind.

Jeg mener ikke annet enn at de skal være høflige, og ikke sure, men mens oppdragsgiveren kanskje har god tid til prat, må de jobbe. Har hørt historier om ensomme eldre som gjerne vil at håndverkere skal sitte ned og drikke kaffe med dem, men det er ikke sånt man kan forvente av mennesker som drar fra jobb til jobb.

Anonymkode: da35b...441

Skrevet

Jeg er håndverker, og det du påpeker har ingenting med kultur å gjøre, men personlighet og stressende omgivelser. 

noen går på fastlønn, noen på timer, og de opplever nok minst stress. 

derimot de som jobber på akkord stresser nok vesentlig mye, og ønsker å fullføre jobben med minst mulig forstyrrelser, da de trolig har en timeplan de følger. 

Derimot så bør man være respektabel til å smile og si hei når man møter på andre, og eiere. 

jeg jobbet som den eneste norske tømreren i et middels stort norsk firma, og jeg lærte fort at det er enorme forskjeller på folka der, som det også er med norske. Både de stille, joviale, sure, og super effektive. 

mange sliter med norsk, og de har en arbeidsmoral som oftest er gjennomsnittlig høyere enn mange norske håndverkere jeg har jobbet med, men det finnes alltid unntak. 

jeg ville bare smilt og sagt hei, så lenge jobben blir gjort bra, og effektivt, så ville jeg ikke lagt så mye i det, selv om det skader ikke å smile fra tid til annen! 

tips; det VÆRSTE som finnes, er de som henger over deg konstant, og skal analysere alt, ikke vær den personen. 

har sagt fra meg jobber før pga det, det er så vanvittig frustrerende når noen puster deg bokstavelig talt i nakken. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Renoverer et stakkars gammelt hus nå, det har vært utallige håndverkere av forskjellige slag innom her det siste halve året. Noen er veldig hyggelige, noen skravler mer enn de jobber, noen er sure, noen stirrer på puppene mine… De verste er «hvit mann 50+», som kan alt i hele verden, og alt du sier er feil. Og håndverkerne her kommer enten i 50+ eller knapt kjønnsmoden utgave. Veldig sært. 

Anonymkode: 6d097...77b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...