Gå til innhold

Er dette samboerskapet urimelig mtp økonomi?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kjærestepar som bestemte seg for å flytte sammen.. Han eide, hun leide. De bodde et stykke fra hverandre og reiste endel frem og tilbake i helgene. Hun flyttet inn til han. 

Hun mente hun bare skulle betale strøm. Han sa ok og tenkte ikke mer på det. Men nå har familie og venner startet å reagere, og han synes det er urimelig at hun kun betaler strøm. Det er jo mer kostnader med å bo enn bare strøm. Likevel mener hun at hun bare skal betale strøm, og tenker samtidig at folkene rundt han er frekke som legger seg opp i dette.

Hun mener at den økonomiske situasjonen hennes ikke gir særlig mer rom, og derfor bør hun bo uten andre kostnader. I hvert fall i en start.

Han ønsker ikke at hun skal kjøpe seg inn. Det ønsker ikke hun heller. De begge ønsker å bo sammen et års tid først for å deretter vurdere om å kjøpe noe egen begge kan like. 

Hennes økonomiske situasjon: Hun betalte en viss leie der hun bodde før. Denne slipper hun nå. Men fordi hun flytter et stykke bort må hun pendle med bil. Hun måtte derfor kjøpe seg en elbil (hans forslag), og har derfor billån. I tillegg til billån er det flere tusen i mnd i andre utgifter. F.eks forsikring er en tusenlapp, og bompasseringer løper til 600kr mnd. I tillegg mener hun at man bør sette av kanskje en tusenlapp i mnd for utgifter med bilhold. i tillegg har hun leid et lite mini lager hvor de har satt noen ting de har ekstra.

Sum summert, så det at hun slipper leie gjør at hun sitter igjen med ca 500kr på pluss siden av dette, sammenlignet med hennes økonomiske situasjon fra når hunbodde alene og leide. Det er hennes fordel, til ulempe må hun pendle 2500km i mnd, og har stort verditap på bil, og bruker mange 30 timer i mnd på å pendle. 

Hun mener det er fullstendig urimelig at hun skal ta alle ulempene når han nå settes spørsmålstegn med at hun kun deler på strømutgifter og ikke betaler annet. 

Det er heller ei slik at hun bodde i et kott og nå flyttet til villa. Hun leide 75kvm leilighet i topp, helt nyrenovert og fenomenal standard, med diger uteplass og fantastisk solforhold. Hun flyttet til han som har et 100 kvm hus, 10 år gammelt, ikke gjort noe siden. Uteplass med på langt nær så flott som det hennes var. Dårlige solforhold. 

I tillegg mener hun at hans familie og venner er frekke som legger seg opp I dette. Han forteller at de bare passer på at han ikke blir utnyttet. Noe som er en gjenganger. F.eks har de tidligere spurt om hvem som betaler når vi har reist feks. Han er 40 år gammel og hun mener at familien har ikke noe med dette å gjøre, og det burde han gi beskjed om. Hun mener også at når de får beskjed at vi har betalt likt med reise, men at hun ikke betaler for å bo, så burde de skjønne at hun ikke snylter men at noe annet ligger til grunn. Men de spør, graver og stusser. 

Hun blir litt smågal av at hans familie og venner legger seg opp i ting dem ikke har noe med. 

Hans økonimiske situasjon: ingen særlig endring. 

Begge deler strømmen. Og matutgifter osv. Begge sparer dermed litt på mat, strøm og evt pendling til hverandre I helgene. 

Noen objektive tanker ?

Anonymkode: 31a7d...06c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vel.. hvis dette er et «prøveprosjekt» i ett års tid for å finne ut om man skal kjøpe sammen syns jeg ikke hun skal sitte bedre i det nå enn hva hun vil gjøre om de kjøper sammen. Da blir jo prøveprosjektet på feil premisser og hun kan bli overveldet av de reelle kostnadene som faktisk vil komme..

så jeg er enig med hans venner og familie 

Anonymkode: 940f3...651

• Liker 8
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg flyttet inn til min kjæreste som eide. Da dekket jeg først halvparten av de løpende utgiftene. Strøm, fellesutgifter, 1/2 av rentene etter skatt var trukket fra.  Ble noen tusenlapper i mnd. Det vurderte vi som rimelig fordi jeg effektivt var utestengt fra å kjøpe noe selv så han alene fikk verdistigningen.

Litt senere ble vi enige om at jeg skulle dekke 50% (vi hadde lik inntekt så drøftet ikke forholdsmessig fordeling), men avtalte skriftlig at dersom boligen ble solgt så skulle mine bidrag også gi en eiendel i boligen tilsvarende bidraget mitt. Da betalte jeg rundt 8000 kr til sammen hver mnd. Vi flyttet etter kun 1 år så det ble vel kun 30 000 i avdrag som tilhørte meg.

Anbefaler en samboerkontrakt. Da trenger hun ikke kjøpe seg med det første og begge kan ivaretas.

Anonymkode: 3bfa4...9ae

• Liker 1
Skrevet

Nå ble jeg forvirret.. 

Deler de strømmen eller betaler hun all strøm..? Eller mente du at hun kun betaler halve strømmen men ingen "husleie"? For du skriver også de deler på mat... Og da betaler hun vel ikke kun strøm..? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kan hun finne en jobb nærmere? Normalt sett er jeg enig i at huk bør betale husleie, men mtp alt som står i dette innlegget så skjønner jeg ikke hvorfor hun i det hele tatt gidder å flytte inn til han.

Anonymkode: f2ad8...2b8

• Liker 15
Skrevet (endret)

Jeg syns han bør vurdere hvorfor han reagerer i etterkant på avtalen han har inngått, er det pga ytre påvirkning? Hun har større utgifter nå, bil - enn før - hans utgifter er like, å betale "strøm" eller "husleie" spiller ingen rolle hva man kaller det, men jeg syns han tar feil og hun har rett i denne fasen siden de er enige om at hun ikke skal kjøpe seg inn osv.. 

Endret av Carrot
  • Liker 16
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Kan hun finne en jobb nærmere? Normalt sett er jeg enig i at huk bør betale husleie, men mtp alt som står i dette innlegget så skjønner jeg ikke hvorfor hun i det hele tatt gidder å flytte inn til han.

Er litt drøyt å si opp en jobb man liker fordi man har fått en ny kjæreste og akkurat blitt samboer.

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet

Synes hun bør betale husleie a la det hun bodde før, og at de sammen dekker hennes pendlerutgifter. Det er ryddigst.

Dette innebærer også at de bør skrive bolig- kontrakt hvor hun har rettighetene og plikter som en leietaker og han tilsvarer som utleier.

Anonymkode: cd933...1ee

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Eh, hun bør vel selvsagt betale for å bo?! Hvordan skal det bli hvis de kjøper da, om hun har så dårlig råd at hun bare går 500 i overskudd av å bli samboer (og bo gratis?). 

Anonymkode: 7f3a1...560

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Eh, hun bør vel selvsagt betale for å bo?! Hvordan skal det bli hvis de kjøper da, om hun har så dårlig råd at hun bare går 500 i overskudd av å bli samboer (og bo gratis?). 

Anonymkode: 7f3a1...560

Da må hun selvsagt bytte jobb og bli kvitt pendlerutgiftene.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Vel.. hvis dette er et «prøveprosjekt» i ett års tid for å finne ut om man skal kjøpe sammen syns jeg ikke hun skal sitte bedre i det nå enn hva hun vil gjøre om de kjøper sammen. Da blir jo prøveprosjektet på feil premisser og hun kan bli overveldet av de reelle kostnadene som faktisk vil komme..

så jeg er enig med hans venner og familie 

Anonymkode: 940f3...651

Hun sparer samtidig til bolig. Samme sum hun sparte når hun bodde alene og leide. 

Så at hun takler å eie noe er nok ikke usannsynlig. Men, la meg spørre deg, bare så jeg forstår riktig. Du mener at hub skal være med å dekke kostnader hos han? Dermed betale f.eks 2000-5000kr mnd. Og at hun da har en dårligere økonomisk situasjon og taper flere tusen I mnd på å flytte sammen, i tillegg til all pendling. Og han da bare har vinning på at hun flytter inn? 

Han mener jo at det er urimelig at hun skal bo gratis og bør være med å delta på alle kostnader. Ingen bor jo gratis. Men samtidig er han også litt enig i at det er fælt at hun skal bare ha tapt økonomi og mer reising, mens hans skal vinne på det. Så han mener det er urimelig at hun skal bo gratis. Samtidig som han mener det er feil at hun skal tape på alt og han vinner.  

Perfume skrev (21 minutter siden):

Nå ble jeg forvirret.. 

Deler de strømmen eller betaler hun all strøm..? Eller mente du at hun kun betaler halve strømmen men ingen "husleie"? For du skriver også de deler på mat... Og da betaler hun vel ikke kun strøm..? 

Du har helt rett. Altså, de deler på strømmen. 50/50. Også setter de x antall kroner på felleskonto til mat og dagligvarer. Deler på kostnader til 'hjemmet' som ved, hvis det trengs ny kommode, eller annet.. deler på alle utgifter med reiser, restaurant, vaskeartikler, osv. 

Men hun betaler ikke leie, kommunale utgifter, renovasjon og slikt. Huset skal males til sommeren, hun skal ikke betale for det, men skal selvsagt delta å gjøre jobben. 

Hun betaler HBO, han betaler sumo. Jobben hans betaler internett. Hun betaler baderomsmatte hun vil ha, saueskinn hun vil ha. 

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Er litt drøyt å si opp en jobb man liker fordi man har fått en ny kjæreste og akkurat blitt samboer.

Ja, hun kan det. Men man har nettopp blitt samboere og hun elsker virkelig jobben sin. Hun har en unik jobb med lav erfaring og fått en nydelig mulighet. Hun ønsker å ha denne jobben et år til. Både for å kunne ha god referanse ( kun vært i jobben to år), og for å ikke gi opp en fantastisk jobb for noe som kanskje ikke fungerer. Misforstå rett. Vi satser og tror dette vil fungere og at vi passer bra sammen. Men vi har begge samboerskap bak oss som ikke har fungert.  Og det ville vært leit å si opp jobben også ryker forholdet om 6 mnd. Da har hun jobb et sted hun ikke kjenner noen. 

Da er det bedre å ha jobben, pendle slik som dette. Om ett års tid vet vi litt mer. Da vil vi kanskje kjøpe noe annet sammen. Og begge bidra, og hun kan søke jobb i byen. Så hun kommer ikke til å pendle slik i 10 år. Men det er dumt å gi slipp på en jobb man virkelig elsker for et helt nytt samboerskap. Slik tenkte vi. 

Hilsen ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Synes hun bør betale husleie a la det hun bodde før, og at de sammen dekker hennes pendlerutgifter. Det er ryddigst.

Dette innebærer også at de bør skrive bolig- kontrakt hvor hun har rettighetene og plikter som en leietaker og han tilsvarer som utleier.

Enig i dette. 

Dersom de hadde avtalt på forhånd at hun skulle betale husleie pluss dekke alle ekstrautgiftene alene, hadde hun gangske enkelt ikke hatt råd til å flytte. 

Anonymkode: dd8a2...684

• Liker 2
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Enig i dette. 

Dersom de hadde avtalt på forhånd at hun skulle betale husleie pluss dekke alle ekstrautgiftene alene, hadde hun gangske enkelt ikke hatt råd til å flytte. 

Nei, det ble feil. 

Hun burde dekke 50% av evt husleie og renter, og at de deler på ekstrautgiftene. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

De bør dele den felles besparelsen på at hun flyttet.

Anonymkode: 21523...3c9

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hadde jeg vært henne, hadde jeg ikke flyttet. 

Kaste bort så mye penger og tid på pendling hadde vært uaktuelt for meg.

Er hun som har ofret mest her og selvsagt skal hennes utgifter på bil/reise til jobb tas i betrakting. Er hun som ofrer mest i mine øyne. 

Anonymkode: 51891...a3f

• Liker 15
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor forteller han andre hva hun betaler til han?

De 500 kr hun sparer, det varierer vel i forhold til hvor stor strømregningen er den måneden? Uansett. Hvis de deler den 500-lappen, så tjener begge 250 på samboerskapet. Blir "sjefene" hans fornøyd da? Eller mener de at HAN skal gå i pluss og hun i minus? Kanskje hun kan spørre "sjefene" hans hvor mye de mener hun skal betale? Eller kanskje bli sammen med en mann som bestemmer selv?

Anonymkode: 14992...a1e

• Liker 12
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvorfor forteller han andre hva hun betaler til han?

Eller kanskje bli sammen med en mann som bestemmer selv?

Anonymkode: 14992...a1e

Jeg ville nok revurdert forholdet om jeg var henen og dette dukket opp så kort tid etter at vi var enige om å flytte sammen og hadde en avtale nettopp fordi det ville fått meg til å tenke over hvilke andre større ting vi i fremtiden kom til å være uenige om der de meningene folk utenfor vårt forhold hadde skulle vektelgges for egen del.. Jeg ville nok kjent litt på at jeg angret på at jeg flyttet inn til han.. 

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Kjærestepar som bestemte seg for å flytte sammen.. Han eide, hun leide. De bodde et stykke fra hverandre og reiste endel frem og tilbake i helgene. Hun flyttet inn til han. 

Hun mente hun bare skulle betale strøm. Han sa ok og tenkte ikke mer på det. Men nå har familie og venner startet å reagere, og han synes det er urimelig at hun kun betaler strøm. Det er jo mer kostnader med å bo enn bare strøm. Likevel mener hun at hun bare skal betale strøm, og tenker samtidig at folkene rundt han er frekke som legger seg opp i dette.

Hun mener at den økonomiske situasjonen hennes ikke gir særlig mer rom, og derfor bør hun bo uten andre kostnader. I hvert fall i en start.

Han ønsker ikke at hun skal kjøpe seg inn. Det ønsker ikke hun heller. De begge ønsker å bo sammen et års tid først for å deretter vurdere om å kjøpe noe egen begge kan like. 

Hennes økonomiske situasjon: Hun betalte en viss leie der hun bodde før. Denne slipper hun nå. Men fordi hun flytter et stykke bort må hun pendle med bil. Hun måtte derfor kjøpe seg en elbil (hans forslag), og har derfor billån. I tillegg til billån er det flere tusen i mnd i andre utgifter. F.eks forsikring er en tusenlapp, og bompasseringer løper til 600kr mnd. I tillegg mener hun at man bør sette av kanskje en tusenlapp i mnd for utgifter med bilhold. i tillegg har hun leid et lite mini lager hvor de har satt noen ting de har ekstra.

Sum summert, så det at hun slipper leie gjør at hun sitter igjen med ca 500kr på pluss siden av dette, sammenlignet med hennes økonomiske situasjon fra når hunbodde alene og leide. Det er hennes fordel, til ulempe må hun pendle 2500km i mnd, og har stort verditap på bil, og bruker mange 30 timer i mnd på å pendle. 

Hun mener det er fullstendig urimelig at hun skal ta alle ulempene når han nå settes spørsmålstegn med at hun kun deler på strømutgifter og ikke betaler annet. 

Det er heller ei slik at hun bodde i et kott og nå flyttet til villa. Hun leide 75kvm leilighet i topp, helt nyrenovert og fenomenal standard, med diger uteplass og fantastisk solforhold. Hun flyttet til han som har et 100 kvm hus, 10 år gammelt, ikke gjort noe siden. Uteplass med på langt nær så flott som det hennes var. Dårlige solforhold. 

I tillegg mener hun at hans familie og venner er frekke som legger seg opp I dette. Han forteller at de bare passer på at han ikke blir utnyttet. Noe som er en gjenganger. F.eks har de tidligere spurt om hvem som betaler når vi har reist feks. Han er 40 år gammel og hun mener at familien har ikke noe med dette å gjøre, og det burde han gi beskjed om. Hun mener også at når de får beskjed at vi har betalt likt med reise, men at hun ikke betaler for å bo, så burde de skjønne at hun ikke snylter men at noe annet ligger til grunn. Men de spør, graver og stusser. 

Hun blir litt smågal av at hans familie og venner legger seg opp i ting dem ikke har noe med. 

Hans økonimiske situasjon: ingen særlig endring. 

Begge deler strømmen. Og matutgifter osv. Begge sparer dermed litt på mat, strøm og evt pendling til hverandre I helgene. 

Noen objektive tanker ?

Når han driver og diskuterer dems avtale med familie og venner, antagelig en rimelig sutrete og selvmedliden tone - siden de reagerer, så burde hun flytte. Han er ikke moden nok til å ha samboer.

Anonymkode: 770ca...9aa

• Liker 11
Skrevet

Så lenge de to er enige om hva som er rimelig i det første samboeråret, så skjønner jeg ikke hvorfor andre skal ha meninger om det. Slik hun legger det fram, så vil de jo lage et annet system dersom de kjøper noe, og skal eie sammen. Det er ikke slik at han har utgifter på henne, så da er vel han fornøyd?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

dette er noe som øvrig familie og venner ikke har noe med.

jeg ville ha blitt sint om min samboer eller mann drev å la ut om vårt privatliv til andre- spesielt om det var for å snakke med ned- få meg fremstilt som en "golddigger"
det økonomiskeh er er det som ville ha bekymret meg misnt. men at en 40 år gammel mann skal sitte å søke hjelp hos mamma og resten av familien og få meg nedsnakket- det ville ikke fungert for meg.

den økonomiske situasjonen viste vel begge om før de flyttet sammen. altså at hun sitter med 500 kr i pluss nå kontra da hun leide tilsier jo at hennes øknonomiske ituasjon er nogenlunde uendret pga sammenflyttingen.

hans situasjon er jo (alt etter hvor han bor) at han sparer flere tusen på strøm.

når ingen av de vil at hun skal kjøpe seg inn i huset heller synes jeg egentlig den ordningen de har høres greit ut, med tanke på at de har flyttet sammen i dette huset for en kort periode for å vurdere å kjøpe noe sammen.

han kunne jo feks leid ut huset sitt og flyttet til henne- - men dette regner jeg med de også har snakket om.

Anonymkode: 89580...2c4

• Liker 12
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...