Gå til innhold

Hvordan spørre en jente om å bli bedre kjent/treffes? (M24)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det hender i blant jeg ser en jente som virker å være hyggelig, og som jeg gjerne skulle gjerne spurt om å treffes. Da jeg er en introvert som overtenker det ene og det andre så forblir dette ønsket bare en tanke i hodet. Kommer av den grunn her i håp om å få noe råd/tips på det ene og det andre og eventuelt hva som bør unngås.
For å bringe litt mer kontekst på bordet så er det som oftest i campus jeg sitter i denne situasjonen. Ofte er hun med andre og da føler jeg det blir helt feil å gå bort da jeg tenker at jeg da både vil ydkyke meg selv og hun jeg spør. Det ender fort med at jeg velger å vente til jeg finner et tidspunkt hvor når jeg spør henne er vi så godt som isolert fra hele omverden (jeg vil ikke at hun skal føle seg presset til å gi et annet svar bare fordi andre hører på) - det er som regel så langt jeg kommer dessverre. Samtidig vil jeg heller ikke at hun skal føle seg ukomfortabel at jeg spør henne. Er derfor litt i stuss på hvordan jeg skal strukturere meg. Blir det eksempelvis for dumt å spørre med det første om hun kunne tenke seg å ta en tur en gang eller møtes for en matbit/cafe? 
min tilnærming til det hele føler jeg gir et veldig dårlig første inntrykk uansett da det viser mange ikke så bra trekk.

Er redd min tilnærming til det hele slik den er nå gir et veldig dårlig første inntrykk da det sikkert vises at selvtilliten min er lav, at jeg er veldig usikker etc. Disse dårlige trekkene forsvinner ganske fort etterhvert som jeg blir kjent med vedkommende (dette gjelder egentlig forhold mellom meg og alle mennesker jeg ikke tidligere har kjent - altså så sliter jeg ikke å prate med jenter mer enn gutter, heller det motsatte). Jeg er også ellers en som vil påstå å ha gode verdier når det kommer til det som (modne) jenter ofte ønsker for langvarige forhold. Er imidlertid redd jeg aldri kommer så langt at jeg får vist dette.

Så hva kan/bør jeg gjøre (når bør jeg spørre/ikke spørre, hvordan bør jeg gå fram/ikke gå fram, hva bør jeg si/ikke si. Etc.)?

(Forresten så vil jeg ikke ha festscenario grunnet en rekke ting. Mener blant annet at begge parter skal like hverandre i edruelig tilstand og skal møtes først og slik)

Tusen takk til alle som kommer med råd/tips/veiledning ❤️

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er et for stort sprang mellom det å bare se henne på campus og å gå bort å invitere henne på date. Først må du opprette en form for blikk kontakt, at hun over tid begynner å  gjenkjenne deg, begynne å si hei, spørre hun om noe campus relatert, småprate, gradvis utvide og gradvis vil du bli en del av hennes campus og da er det anledning for å be hun på date. Det gjør du ved å gi et kompliment "du, jeg må bare spørre. Er du singel? Har alltid syns du er så sjarmerende! Kunne du tenke deg å gå på date med meg?helt greit hvis du ikke vil altså men måtte bare høre :)"

Eventuelt kan du bli venn med hun først og legge hun til på sosiale medier og begynne flørtingen der 

Anonymkode: 56757...bdc

• Liker 8
Skrevet (endret)

Sikkert lurt å gå bort til henne når hun er alene. Da kan du si: Jeg har fått så godt inntrykk av deg og kunne godt tenke meg å bli mer kjent med deg. Blir du med å tar en kaffe og prat?

Forresten, det var visst du visste at hun var singel. Hvis du ikke vet om hun er singel, kan du gå bort og si:

Hvis du er singel hadde jeg hatt lyst til å bli mer kjent med deg. .......... Har fått godt inntrykk av deg

Endret av exictence
  • Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
exictence skrev (2 timer siden):

Sikkert lurt å gå bort til henne når hun er alene. Da kan du si: Jeg har fått så godt inntrykk av deg og kunne godt tenke meg å bli mer kjent med deg. Blir du med å tar en kaffe og prat?

Forresten, det var visst du visste at hun var singel. Hvis du ikke vet om hun er singel, kan du gå bort og si:

Hvis du er singel hadde jeg hatt lyst til å bli mer kjent med deg. .......... Har fått godt inntrykk av deg

Høres ut som #villebarepratelitt

Anonymkode: 0994e...1c8

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Høres ut som #villebarepratelitt

Anonymkode: 0994e...1c8

Ja, for på begynnelsen er det det man vil. Man vil prate litt og bli bedre kjent.

Hvordan mener du at det er riktig å gå frem?

• Liker 1
Skrevet (endret)

Du har ikke inne flørten som er kjekk å ha før man spør. Se på henne med smil i blikket. Om dere passerer hverandre tett er det lov å si "Jeg elsker den nye sveisen din!" eller "Det er en kul jakke!" og bare fortsette å gå. Se hvordan hun tar det 😉

Om hun blir glad av det, så kan du - neste gang du ser henne - rusle bort til kaffeautomaten eller noe mens hun står der, og spørre om hun har lyst på en is, eller om hun har sett at det er satt opp en fin film på kino i kveld - og om hun ville hatt lyst til å bli med?
Kommer jo an på hvilken type hun er - noen liker å gå tur, noen vil bli glad for et bokbad på biblioteket.

Endret av Andro
  • Liker 2
Skrevet

Å henvende seg til noen du er interessert i kan utvilsomt være nervepirrende, spesielt hvis du er sjenert - som du sier du er.

For å nærme deg henne du liker, så kan definitivt et smil være en god start. Å smile er en fin måte å bryte isen på og gjøre et godt førsteinntrykk.

Etter hvert kan et lite 'hei' være ålreit, og når du føler for det kan du jo hilse skikkelig og introdusere deg selv. Litt småprat er okei altså! Du kan jo rett og slett bare si at du er litt nysgjerrig på henne :)

Still henne spørsmål om seg selv, for eksempel hva hun liker å gjøre for moro skyld, hva hun studerer eller hva slags musikk hun liker. Folk elsker å snakke om seg selv! Det er en gylden regel innenfor small talk. 

Selv om du føler deg nervøs, prøv å opptre selvsikker. Snakk tydelig og få øyekontakt. Se etter ting dere har til felles, for eksempel felles interesser eller hobbyer. Dette kan hjelpe deg med å etablere en forbindelse og gjøre det lettere å holde samtalen i gang.

Husk å være respektfull og høflig da. Unngå å komme med upassende kommentarer eller bevegelser, og vær oppmerksom på din personlige plass. Hvis du føler at du har hatt en god samtale og ønsker å bli bedre kjent med henne, be om kontaktinformasjonen hennes. Dette kan være et telefonnummer eller sosiale medier.

Vær deg selv og vis interesse!

Lykke til! :)

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

En ting som taler imot deg, er at det tydeligvis er utseendet hennes som gjør deg interessert. Siden du aldri har snakket med henne. Mange av oss reagerer motsatt av det dere menn ønsker, når dere kontakter oss på grunn av hvordan vi ser ut, så bare konseptet er nok til at vi får piggene ut. 

Når det er sagt har jeg ikke en løsning til deg. Det er nemlig heller ikke veldig kjekt når menn later som de er hyggelige for å komme i buksa på oss. 

Anonymkode: c7607...fe5

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

En ting som taler imot deg, er at det tydeligvis er utseendet hennes som gjør deg interessert. Siden du aldri har snakket med henne. Mange av oss reagerer motsatt av det dere menn ønsker, når dere kontakter oss på grunn av hvordan vi ser ut, så bare konseptet er nok til at vi får piggene ut. 

Når det er sagt har jeg ikke en løsning til deg. Det er nemlig heller ikke veldig kjekt når menn later som de er hyggelige for å komme i buksa på oss. 

Anonymkode: c7607...fe5

Det er nettopp det jeg er redd for hun skal tenke. Det er ikke det jeg har i tankene for å si det sånn. (Jeg mener at den slags ikke bør gjøres med mindre en har en partner for livet, men det vet jo selvsagt ikke de da). Det er sant jeg ikke kjenner vedkommende, men jeg gjør mine «analyser». Ting som klestil, sminke, hvem hun omgås med, stemme, kroppspråk etc forteller en god del om vedkommende. Hun jeg har i tankene fra sist ble jeg eksempelvis litt fascinert av ikke gikk med øredobber (ikke det at øredobber er en turnoff, men slike småting forteller en del.) Selv om jeg fikk spurt henne om noe på campus slik at en fikk en dialog på 30sec så angrer jeg jo på at jeg ikke fikk gjort noe mer da jeg ikke har sett henne siden (gått 5 uker. Så henne i cafeterianen på campus og vært der samme tid hver uke siden uten hell).

så den frykten at jeg skal bli sett på som et «creep» gjør det ikke noe lettere for å si det sånn.

Skrevet
FrøkenPigg skrev (2 timer siden):

Å henvende seg til noen du er interessert i kan utvilsomt være nervepirrende, spesielt hvis du er sjenert - som du sier du er.

For å nærme deg henne du liker, så kan definitivt et smil være en god start. Å smile er en fin måte å bryte isen på og gjøre et godt førsteinntrykk.

Etter hvert kan et lite 'hei' være ålreit, og når du føler for det kan du jo hilse skikkelig og introdusere deg selv. Litt småprat er okei altså! Du kan jo rett og slett bare si at du er litt nysgjerrig på henne :)

Still henne spørsmål om seg selv, for eksempel hva hun liker å gjøre for moro skyld, hva hun studerer eller hva slags musikk hun liker. Folk elsker å snakke om seg selv! Det er en gylden regel innenfor small talk. 

Selv om du føler deg nervøs, prøv å opptre selvsikker. Snakk tydelig og få øyekontakt. Se etter ting dere har til felles, for eksempel felles interesser eller hobbyer. Dette kan hjelpe deg med å etablere en forbindelse og gjøre det lettere å holde samtalen i gang.

Husk å være respektfull og høflig da. Unngå å komme med upassende kommentarer eller bevegelser, og vær oppmerksom på din personlige plass. Hvis du føler at du har hatt en god samtale og ønsker å bli bedre kjent med henne, be om kontaktinformasjonen hennes. Dette kan være et telefonnummer eller sosiale medier.

Vær deg selv og vis interesse!

Lykke til! :)

Tusen takk for veldig godt svar. Når du sier etterhvert hilse på henne, tenker du da at jeg skal vente til vi har sett hverandre flere ganger eller bør jeg ta sjansen med en gang så langt det lar seg gjøre? Og det virker ikke rart at jeg sier at jeg er nysgjerrig på henne? - Selv om jeg selvsagt er det.

AnonymBruker
Skrevet
Jeg-er-anonym skrev (2 timer siden):

Det er nettopp det jeg er redd for hun skal tenke. Det er ikke det jeg har i tankene for å si det sånn. (Jeg mener at den slags ikke bør gjøres med mindre en har en partner for livet, men det vet jo selvsagt ikke de da). Det er sant jeg ikke kjenner vedkommende, men jeg gjør mine «analyser». Ting som klestil, sminke, hvem hun omgås med, stemme, kroppspråk etc forteller en god del om vedkommende. Hun jeg har i tankene fra sist ble jeg eksempelvis litt fascinert av ikke gikk med øredobber (ikke det at øredobber er en turnoff, men slike småting forteller en del.) Selv om jeg fikk spurt henne om noe på campus slik at en fikk en dialog på 30sec så angrer jeg jo på at jeg ikke fikk gjort noe mer da jeg ikke har sett henne siden (gått 5 uker. Så henne i cafeterianen på campus og vært der samme tid hver uke siden uten hell).

så den frykten at jeg skal bli sett på som et «creep» gjør det ikke noe lettere for å si det sånn.

Okey? Nå er jeg spent.. Hva konkret mener du at du kan vite om henne ut fra klesstil, sminke, stemme og hvem hun henger med? Kjenner du personlig de hun henger med og holdningene og interessene de har? Og hva "forteller" det deg at noen går med øredobber?

Dette er jo kroneksempel på hvordan du objektiviserer og forhåndsdømmer damer. Du kommer ikke til å være aktuell for damer så lenge det er sånn du driver å ser oss, som en slags karakter du bestemmer egenskapene til ut fra sexistiske stereotypier basert på utseendet.

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Okey? Nå er jeg spent.. Hva konkret mener du at du kan vite om henne ut fra klesstil, sminke, stemme og hvem hun henger med? Kjenner du personlig de hun henger med og holdningene og interessene de har? Og hva "forteller" det deg at noen går med øredobber?

Dette er jo kroneksempel på hvordan du objektiviserer og forhåndsdømmer damer. Du kommer ikke til å være aktuell for damer så lenge det er sånn du driver å ser oss, som en slags karakter du bestemmer egenskapene til ut fra sexistiske stereotypier basert på utseendet.

Jeg stiller meg litt spørrende til din nærmest aggressive tilnærming til ordleggingen min. Dette er ikke noe sexistisk stereotype-opplegg. Jeg gjør det med både menn og damer i alle aldre - og jeg er langt i fra alene om dette. Jeg danner meg bare et inntrykk, og med hun jeg snakket om fikk jeg et veldig godt inntrykk. Og du trenger ikke å kjenne dem hun er sammen med. I dette tilfellet virket de skikkelige. De så f.eks. Ikke ut som noen som fester hele tiden eller noen som ikke hadde kontroll på livet.

Jeg har flere gode dame-venner og de har ikke en slik tilnærming til meg. Vennligst ikke kommenter videre hvis du skal fortsette sånn.

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Det er et for stort sprang mellom det å bare se henne på campus og å gå bort å invitere henne på date. Først må du opprette en form for blikk kontakt, at hun over tid begynner å  gjenkjenne deg, begynne å si hei, spørre hun om noe campus relatert, småprate, gradvis utvide og gradvis vil du bli en del av hennes campus og da er det anledning for å be hun på date. Det gjør du ved å gi et kompliment "du, jeg må bare spørre. Er du singel? Har alltid syns du er så sjarmerende! Kunne du tenke deg å gå på date med meg?helt greit hvis du ikke vil altså men måtte bare høre :)"

Eventuelt kan du bli venn med hun først og legge hun til på sosiale medier og begynne flørtingen der 

exictence skrev (8 timer siden):

Andro skrev (5 timer siden):

Du har ikke inne flørten som er kjekk å ha før man spør. Se på henne med smil i blikket. Om dere passerer hverandre tett er det lov å si "Jeg elsker den nye sveisen din!" eller "Det er en kul jakke!" og bare fortsette å gå. Se hvordan hun tar det 😉

Om hun blir glad av det, så kan du - neste gang du ser henne - rusle bort til kaffeautomaten eller noe mens hun står der, og spørre om hun har lyst på en is, eller om hun har sett at det er satt opp en fin film på kino i kveld - og om hun ville hatt lyst til å bli med?
Kommer jo an på hvilken type hun er - noen liker å gå tur, noen vil bli glad for et bokbad på biblioteket.

Tusen takk dere ❤️

AnonymBruker
Skrevet

Om du hadde gjort det med meg hadde det virket ganske creepy. Hvis jeg vil ha kontakt så tar jeg det som regel.

Anonymkode: 51ba8...2ab

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Om du hadde gjort det med meg hadde det virket ganske creepy. Hvis jeg vil ha kontakt så tar jeg det som regel.

Er det ikke litt uheldig det da? Hva hvis begge parter tenker sånn? Hvorfor er det så creepy? Spør for å lære 😊

AnonymBruker
Skrevet
6 hours ago, exictence said:

Ja, for på begynnelsen er det det man vil. Man vil prate litt og bli bedre kjent.

Hvordan mener du at det er riktig å gå frem?

Litt kontekst her: #villebarepratelitt er en snakkis fra et par år tilbake, der en fyr skrev et innlegg om hvordan man burde kunne gå bort og si hei om man var interessert i en person, så lenge man var høflig og respektfull. I respons kom altså denne hashtaggen, og flere innlegg og kommentarer fra kvinner som mente at den typen oppførsel var invaderende, trakasserende og kvinnefiendtlig. De mente man ALDRI skal gå bort og vise interesse for en kvinne, med mindre det er i en setting som en fest, på bar, etc., da hun sannsynligvis ikke vil være interessert i å prate med deg, og kan bli traumatisert.

Anonymkode: 4065b...e68

AnonymBruker
Skrevet

Ikke gjør dette! Du kjenner hun ikke 5 prosent engang. Da ender det bare som den andre tråden som nettopp var her hvor en mann spurte om nr til en dame men hun avviste han på melding etterpå. Han skjønte ikke hvorfor men alle vi damene sa at det var fordi ham gjorde situasjonen så ubehagelig for henne at hun ikke turte å være uhøflig å si nei og følte seg presset men egentlig aldri ville gi nummeret. Du gjør situasjonen veldig ubehagelig om du kalkulerer at nå er hun alene så da skal du gå bort , det fremkaller ubehag når du er en villt fremmed samme hvor hyggelig du tror du er 

Anonymkode: 64439...37f

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Litt kontekst her: #villebarepratelitt er en snakkis fra et par år tilbake, der en fyr skrev et innlegg om hvordan man burde kunne gå bort og si hei om man var interessert i en person, så lenge man var høflig og respektfull. I respons kom altså denne hashtaggen, og flere innlegg og kommentarer fra kvinner som mente at den typen oppførsel var invaderende, trakasserende og kvinnefiendtlig. De mente man ALDRI skal gå bort og vise interesse for en kvinne, med mindre det er i en setting som en fest, på bar, etc., da hun sannsynligvis ikke vil være interessert i å prate med deg, og kan bli traumatisert.

Hva med alle dem som ikke går på fest eller bar? Snakker for både menn og kvinner. Hvor skal menn gå da og når skal damene bli spurt? Burde ikke vært sånn at en skal unngå dette uansett hva.

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Det tror jeg ikke du hadde. Men det kommer an på hvordan det gjøres og i hvilke sammenheng.

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Det kommer an på hvordan det blir sagt og hvilken avstand og oppførsel.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...