Gå til innhold

Hvorfor legger psykologer vekt på at alt skal være så vanskelig?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Syns alltid de pleier  legge mye vekt på at det er vanskelig å få venner i voksen alder, og gjør lite for å motivere, heller få det til å virke håpløst. Om man deler noe positivt, har de null interesse for det. Virker mer som at de prøver overbevise om at livet skal være så kjedelig som mulig

Anonymkode: e089f...516

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke min erfaring hos min psykolog. 

Vi snakker mye om at det ikke stemmer at livet alltid må være en kamp og strev. At man kan gi slipp, slappe av, nyte og kose seg. 

Anonymkode: 1eae9...448

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ikke min erfaring men det at det er vanskelig å få venner som voksen er en realitet. 

Anonymkode: 4cccf...6b0

• Liker 3
Skrevet

Hva slags psykologer er dette? Vis til kilder. 

AnonymBruker
Skrevet
5 hours ago, AnonymBruker said:

Ikke min erfaring men det at det er vanskelig å få venner som voksen er en realitet. 

Anonymkode: 4cccf...6b0

Sant. Men virker som de prøver å skru ned håpet helt, virker uinteressert når jeg faktisk prøver å ta tak i løsninger, og prøver å dempe forhåpningene. Tfenger ikke å være Så vanlig som vi mener

AnonymBruker
Skrevet
5 hours ago, Cornix said:

Hva slags psykologer er dette? Vis til kilder. De jeg har gått til. Kan jo ikke nevne dem ved navn her

AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

De jeg ar gått ti. Kan jo ikke nevne dem ved navn her

AnonymBruker
Skrevet

Det er heller ikke min erfaring.

Anonymkode: 2d5e9...33d

AnonymBruker
Skrevet

Syns det er uting med psykologer som fokuserer kun på negative. Det smitter jo av på pasient/ klient. Jo mer vi fokuserer på det som er dritt, jo mer dritt blir det jo. Noen psykologer, og annet helsepersonell for den saks skyld, sykeliggjør pasientene. 

Anonymkode: 3db83...afa

AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Sant. Men virker som de prøver å skru ned håpet helt, virker uinteressert når jeg faktisk prøver å ta tak i løsninger, og prøver å dempe forhåpningene. Tfenger ikke å være Så vanlig som vi mener

Så vanskelig, ikke vanlig 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Syns alltid de pleier  legge mye vekt på at det er vanskelig å få venner i voksen alder, og gjør lite for å motivere, heller få det til å virke håpløst. Om man deler noe positivt, har de null interesse for det. Virker mer som at de prøver overbevise om at livet skal være så kjedelig som mulig

Mulig at det er et mislykket forsøk på å vise empati og forståelse. Psykologer er bare mennesker de også og de som er flinke lærer og bygger seg erfaring om menneskesinnet og hvordan de skal være i møte med pasienter, men alle gjør ikke det. Og uten at jeg vet noe om hvorfor du oppsøker psykolog kan det være at mange ville hatt mer nytte av coach eller motivator eller begynne å trene med en PT man liker personligheten til for å styrke det positive i en selv i stedet. 

Anonymkode: d64ef...ee2

AnonymBruker
Skrevet

Nå var jo dette et litt spesifikt spørsmål. Men psykologer fokuserer mye på det negative - fordi pasienten skal lære seg å tåle de negative sidene i livet uten at det blir ødeleggende. Dersom man bare skal fokusere på det positive, fremtiden, løsningene så blir det vanskelig å lære seg å leve med de utfjordinger som er her og nå. En veldig viktig del i det å være menneske er å akseptere at livet ofte er dritt, at mange dritt ting skjer, og at eneste vei er gjennom de følelsene - ikke å distrahere seg vekk fra dem, positiv tenkning. 

Det er klart man skal hjelpe pasienten se mot fremtiden, finne løsninger. Men dette må aldri gå på tross av å håndtere, godta og tåle de negative følelsene. 

Anonymkode: 003a8...5d3

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Tror ikke det er motivet. Når psykologen forteller deg at det er vanskelig å få venner i voksen alder så tror jeg det er for at du ikke skal føle skam for at du sliter med å få venner i voksen alder. Det virker som en rimeligere tolkning enn at psykologene ønsker at du skal gi opp å søke det som gir deg glede. 

Anonymkode: 11515...f33

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Det kan nok være fordi sånne som meg har lett for å oppføre seg som forventet, positiv innstilling og lege opp til hyggelig samtale. Overse vanskeligheter og si at alt er bra. Det er hyggelig det, men man kommer jo ingen vei i utfordringene sine. Man fortsetter bare i samme sporet av å please andre, bygge fasade, og skyve problemene foran seg.

Anonymkode: fc27a...454

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor skriver du "de"? Har du denne erfaringen fra samtlige psykologer, eller én psykolog? 

Jeg har ikke erfaring med slik negativitet fra de psykologene jeg har snakket med, i voksen alder.

Anonymkode: 507df...96f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Tror ikke det er motivet. Når psykologen forteller deg at det er vanskelig å få venner i voksen alder så tror jeg det er for at du ikke skal føle skam for at du sliter med å få venner i voksen alder. Det virker som en rimeligere tolkning enn at psykologene ønsker at du skal gi opp å søke det som gir deg glede. 

Edit: Men vil legge til at dette er noe av det som er vanskelig å snakke med folk sliter.  Det å finne balansen mellom å trøste og å motivere personen til å gjøre noe med situasjonen.

Skrevet

Sikker på at du ikke projiserer dine egne tanker? Eller misforstår det som blir sagt?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
59 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvorfor skriver du "de"? Har du denne erfaringen fra samtlige psykologer, eller én psykolog? 

Jeg har ikke erfaring med slik negativitet fra de psykologene jeg har snakket med, i voksen alder.

Anonymkode: 507df...96f

Jeg har gått til flere

AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, svartkatt said:

Sikker på at du ikke projiserer dine egne tanker? Eller misforstår det som blir sagt?

Kan aldri si aldri, men tror ikke det

Skrevet

Hvis alle psykologen du har hatt, reagerer på samme måte på så konkrete problemstillinger, ville jeg sett litt på både hvordan du legger fram ting og hvordan du tolker svarene du får - det er nå engang du som er fellesnevneren her.

Jeg snakker i liten grad med psykologen min om positive ting - de klarer jeg jo å håndtere på egen hånd. Jeg oppfatter ikke at han har fokus på at ting er vanskelig og negativt, men han er jo heller ikke overdrevent og urealistisk positiv og optimistisk. Jobbens hans er ikke å være ukritisk heiagjeng.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...