AnonymBruker Skrevet 2. mars 2023 #1 Skrevet 2. mars 2023 Syns alltid de pleier legge mye vekt på at det er vanskelig å få venner i voksen alder, og gjør lite for å motivere, heller få det til å virke håpløst. Om man deler noe positivt, har de null interesse for det. Virker mer som at de prøver overbevise om at livet skal være så kjedelig som mulig Anonymkode: e089f...516 1
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2023 #2 Skrevet 3. mars 2023 Det er ikke min erfaring hos min psykolog. Vi snakker mye om at det ikke stemmer at livet alltid må være en kamp og strev. At man kan gi slipp, slappe av, nyte og kose seg. Anonymkode: 1eae9...448 3
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2023 #3 Skrevet 3. mars 2023 Ikke min erfaring men det at det er vanskelig å få venner som voksen er en realitet. Anonymkode: 4cccf...6b0 3
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2023 #5 Skrevet 3. mars 2023 5 hours ago, AnonymBruker said: Ikke min erfaring men det at det er vanskelig å få venner som voksen er en realitet. Anonymkode: 4cccf...6b0 Sant. Men virker som de prøver å skru ned håpet helt, virker uinteressert når jeg faktisk prøver å ta tak i løsninger, og prøver å dempe forhåpningene. Tfenger ikke å være Så vanlig som vi mener Anonymkode: e089f...516
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2023 #6 Skrevet 3. mars 2023 5 hours ago, Cornix said: Hva slags psykologer er dette? Vis til kilder. De jeg har gått til. Kan jo ikke nevne dem ved navn her Anonymkode: e089f...516
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2023 #7 Skrevet 3. mars 2023 Just now, AnonymBruker said: Anonymkode: e089f...516 De jeg ar gått ti. Kan jo ikke nevne dem ved navn her Anonymkode: e089f...516
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2023 #8 Skrevet 3. mars 2023 Det er heller ikke min erfaring. Anonymkode: 2d5e9...33d
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2023 #9 Skrevet 3. mars 2023 Syns det er uting med psykologer som fokuserer kun på negative. Det smitter jo av på pasient/ klient. Jo mer vi fokuserer på det som er dritt, jo mer dritt blir det jo. Noen psykologer, og annet helsepersonell for den saks skyld, sykeliggjør pasientene. Anonymkode: 3db83...afa
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2023 #10 Skrevet 3. mars 2023 2 hours ago, AnonymBruker said: Sant. Men virker som de prøver å skru ned håpet helt, virker uinteressert når jeg faktisk prøver å ta tak i løsninger, og prøver å dempe forhåpningene. Tfenger ikke å være Så vanlig som vi mener Anonymkode: e089f...516 Så vanskelig, ikke vanlig Anonymkode: e089f...516
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2023 #11 Skrevet 3. mars 2023 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Syns alltid de pleier legge mye vekt på at det er vanskelig å få venner i voksen alder, og gjør lite for å motivere, heller få det til å virke håpløst. Om man deler noe positivt, har de null interesse for det. Virker mer som at de prøver overbevise om at livet skal være så kjedelig som mulig Anonymkode: e089f...516 Mulig at det er et mislykket forsøk på å vise empati og forståelse. Psykologer er bare mennesker de også og de som er flinke lærer og bygger seg erfaring om menneskesinnet og hvordan de skal være i møte med pasienter, men alle gjør ikke det. Og uten at jeg vet noe om hvorfor du oppsøker psykolog kan det være at mange ville hatt mer nytte av coach eller motivator eller begynne å trene med en PT man liker personligheten til for å styrke det positive i en selv i stedet. Anonymkode: d64ef...ee2
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2023 #12 Skrevet 3. mars 2023 Nå var jo dette et litt spesifikt spørsmål. Men psykologer fokuserer mye på det negative - fordi pasienten skal lære seg å tåle de negative sidene i livet uten at det blir ødeleggende. Dersom man bare skal fokusere på det positive, fremtiden, løsningene så blir det vanskelig å lære seg å leve med de utfjordinger som er her og nå. En veldig viktig del i det å være menneske er å akseptere at livet ofte er dritt, at mange dritt ting skjer, og at eneste vei er gjennom de følelsene - ikke å distrahere seg vekk fra dem, positiv tenkning. Det er klart man skal hjelpe pasienten se mot fremtiden, finne løsninger. Men dette må aldri gå på tross av å håndtere, godta og tåle de negative følelsene. Anonymkode: 003a8...5d3 2
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2023 #13 Skrevet 3. mars 2023 2 hours ago, AnonymBruker said: Sant. Men virker som de prøver å skru ned håpet helt, virker uinteressert når jeg faktisk prøver å ta tak i løsninger, og prøver å dempe forhåpningene. Tfenger ikke å være Så vanlig som vi mener Anonymkode: e089f...516 Tror ikke det er motivet. Når psykologen forteller deg at det er vanskelig å få venner i voksen alder så tror jeg det er for at du ikke skal føle skam for at du sliter med å få venner i voksen alder. Det virker som en rimeligere tolkning enn at psykologene ønsker at du skal gi opp å søke det som gir deg glede. Anonymkode: 11515...f33 4
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2023 #14 Skrevet 3. mars 2023 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Syns alltid de pleier legge mye vekt på at det er vanskelig å få venner i voksen alder, og gjør lite for å motivere, heller få det til å virke håpløst. Om man deler noe positivt, har de null interesse for det. Virker mer som at de prøver overbevise om at livet skal være så kjedelig som mulig Anonymkode: e089f...516 Det kan nok være fordi sånne som meg har lett for å oppføre seg som forventet, positiv innstilling og lege opp til hyggelig samtale. Overse vanskeligheter og si at alt er bra. Det er hyggelig det, men man kommer jo ingen vei i utfordringene sine. Man fortsetter bare i samme sporet av å please andre, bygge fasade, og skyve problemene foran seg. Anonymkode: fc27a...454
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2023 #15 Skrevet 3. mars 2023 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Syns alltid de pleier legge mye vekt på at det er vanskelig å få venner i voksen alder, og gjør lite for å motivere, heller få det til å virke håpløst. Om man deler noe positivt, har de null interesse for det. Virker mer som at de prøver overbevise om at livet skal være så kjedelig som mulig Anonymkode: e089f...516 Hvorfor skriver du "de"? Har du denne erfaringen fra samtlige psykologer, eller én psykolog? Jeg har ikke erfaring med slik negativitet fra de psykologene jeg har snakket med, i voksen alder. Anonymkode: 507df...96f 2
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2023 #16 Skrevet 3. mars 2023 2 minutter siden, AnonymBruker said: Tror ikke det er motivet. Når psykologen forteller deg at det er vanskelig å få venner i voksen alder så tror jeg det er for at du ikke skal føle skam for at du sliter med å få venner i voksen alder. Det virker som en rimeligere tolkning enn at psykologene ønsker at du skal gi opp å søke det som gir deg glede. Anonymkode: 11515...f33 Edit: Men vil legge til at dette er noe av det som er vanskelig å snakke med folk sliter. Det å finne balansen mellom å trøste og å motivere personen til å gjøre noe med situasjonen. Anonymkode: 11515...f33
svartkatt Skrevet 3. mars 2023 #17 Skrevet 3. mars 2023 Sikker på at du ikke projiserer dine egne tanker? Eller misforstår det som blir sagt? 1
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2023 #18 Skrevet 3. mars 2023 59 minutter siden, AnonymBruker said: Hvorfor skriver du "de"? Har du denne erfaringen fra samtlige psykologer, eller én psykolog? Jeg har ikke erfaring med slik negativitet fra de psykologene jeg har snakket med, i voksen alder. Anonymkode: 507df...96f Jeg har gått til flere Anonymkode: e089f...516
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2023 #19 Skrevet 3. mars 2023 2 hours ago, svartkatt said: Sikker på at du ikke projiserer dine egne tanker? Eller misforstår det som blir sagt? Kan aldri si aldri, men tror ikke det Anonymkode: e089f...516
Daria Skrevet 3. mars 2023 #20 Skrevet 3. mars 2023 Hvis alle psykologen du har hatt, reagerer på samme måte på så konkrete problemstillinger, ville jeg sett litt på både hvordan du legger fram ting og hvordan du tolker svarene du får - det er nå engang du som er fellesnevneren her. Jeg snakker i liten grad med psykologen min om positive ting - de klarer jeg jo å håndtere på egen hånd. Jeg oppfatter ikke at han har fokus på at ting er vanskelig og negativt, men han er jo heller ikke overdrevent og urealistisk positiv og optimistisk. Jobbens hans er ikke å være ukritisk heiagjeng.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå