Gjest Gjest Skrevet 27. desember 2005 #1 Skrevet 27. desember 2005 Vet at du får feriepenger i forbindelse med ferie ,men hvem bestemmer når det er? Er det bare til sommeren? Eller kan du få de nå i jan/feb? Har en datter som trenger de til å betale semesteravgift til privatskole. Må hun lyge å si at hun skal på ferie? Jobber bare annen hver held nå.
Gjest 2324 Skrevet 27. desember 2005 #2 Skrevet 27. desember 2005 Hun kan be om å få feriepengene betalt ut når som helst, og man må ikke lyve å si at man skal på ferie, hva hun bruker feriepengene på er det ingen som har noe med..
Gjest Gjest Skrevet 27. desember 2005 #3 Skrevet 27. desember 2005 Du kan få de når du vil , men det er lurt å vente til over nytt år, for da må hun ikke skatte av pengene
L@dy Skrevet 27. desember 2005 #4 Skrevet 27. desember 2005 For en del år siden så trengte jeg litt ekstra penger, og spurte jobben min om jeg kunne få ta ut en del av feriepengene mine. Og det var IKKE bare, bare, det nei. Så skulle jeg ha fri en uke omtrent samtidig, men det var ikke derfor jeg trengte pengene altså. Men da fikk jeg beskjed om at jeg hadde rett på feriepenger som tilsvarte de feriedagene jeg skulle ha. Mener det ble sagt jeg hadde rett til å ha de utbetalt en uke før ferien. Kanskje det står om det arb.miljøloven eller ferieloven ( tror det finnes en lov for ferie) søke på google..
Gjest allium Skrevet 27. desember 2005 #5 Skrevet 27. desember 2005 Du kan få de når du vil , men det er lurt å vente til over nytt år, for da må hun ikke skatte av pengene ← Hun må skatte av dem uansett når hun får dem, men etter nyttår får hun dem uten forhåndstrekk.
Gjest Gjest Skrevet 28. desember 2005 #6 Skrevet 28. desember 2005 Ferielovens § 11 sitert under. Du har krav på feriepenger når du tar ut hovedferie, men det kan være andre regler i tariffavtale i bedriften, selvsagt. Uansett skader det jo heller ikke å spørre arbeidsgiver om forskudd? § 11. Utbetaling av feriepenger (1) (Alminnelige regler) Feriepenger som er opptjent hos arbeidsgiver det foregående opptjeningsår, utbetales siste vanlige lønningsdag før ferien. Arbeidstaker kan likevel kreve at feriepengene utbetales senest 1 uke før ferien tar til. Deles ferien, skal feriepengene fordeles tilsvarende. Den del av feriepengene som overstiger lønn for vanlig arbeidstid i ferien, kan likevel utbetales i forbindelse med avvikling av hovedferie eller sammen med lønn for juni måned. (2) (Feriepenger for ikke avviklet ferie) Er feriefritid overført til et påfølgende ferieår, utbetales feriepengene for den overførte del først når ferien tas, jf bestemmelsene i nr. 1. Feriepenger for ferie som hverken er avviklet i løpet av ferieåret eller overført til det påfølgende ferieår, utbetales første vanlig lønningsdag etter ferieårets utløp. (3) (Utbetaling ved opphør av arbeidsforhold) Opphører arbeidsforholdet, skal alle opptjente feriepenger utbetales siste vanlige lønningsdag før fratreden. Den del av feriepengene som ikke lar seg beregne innen dette tidspunkt, kan utbetales i forbindelse med det avsluttende lønnsoppgjør. I utbetalingen kan det gjøres fradrag med et beløp som utgjør 1,4 prosent av det feriepengegrunnlag som er opptjent hos vedkommende arbeidsgiver i det forkortede opptjeningsår 1 mai - 31 desember 1988. (4) (Utbetaling ved arbeidskamp) Arbeidstakers fratreden i forbindelse med lovlig arbeidskamp (streik eller lockout) utløser ikke betalingsplikt etter nr. 3 ovenfor. Arbeidstaker som har fratrådt i forbindelse med lovlig arbeidskamp, skal ha utbetalt feriepenger for ferie som allerede er fastsatt, eller som senere fastsettes, i samsvar med bestemmelsene i nr. 1. (5) (Utbetaling ved dødsfall) Dør arbeidstakeren, skal alle opptjente feriepenger utbetales til boet sammen med det avsluttende lønnsoppgjør. § 11 nr. 3 annet ledd gjelder tilsvarende. (6) (Utbetalingsmåte, trekk i feriepenger mv) Utbetalingsmåten, adgangen til å foreta trekk i feriepenger og plikten til å gi opplysninger om hvordan feriepengene er regnet ut, reguleres av arbeidsmiljøloven § 55. (7) (Utbetaling fra trygden) Feriepenger fra trygden etter § 10 nr. 4 annet ledd utbetales uten hensyn til reglene foran i annen halvdel av mai måned året etter opptjeningsåret, jf. folketrygdloven § 22-10 femte ledd. (8) (Fravikelighet) Reglene i nr. 1 - 5 kan fravikes ved tariffavtale.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå