Gå til innhold

Ingen som kjøper film på DVD og BluRay lengre?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Helgekarjol skrev (5 minutter siden):

Ditt tap.

Vi får bli enige om å være uenig:)

Anonymkode: 5b2cf...4c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dvd- 480p blir aldri å kjøpe mer

Blueray - 1080p blir aldri å kjøpe mer

Begge disse er dårligere enn hva man kan få via stream.

4K UHD Blueray - 2160p blir jeg å kjøpe noen filmer i.

Det er bedre enn streaming, har 83" oled tv så ser stor forskjell på kvaliteten mellom dvd-->blueray-->streaming-->4K UHD blueray.

 

Anonymkode: 44487...e63

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, AnonymBruker said:

Da må du sjekke synet ditt for jeg synes det så helt fint ut…

Anonymkode: 5b2cf...4c8

Bor du under en stein??? Det er åpenbart ditt syn det er noe galt med, "hele verden" klaget jo på de mørke scenene i GoT fordi det var vanskelig å se noe særlig. 

Anonymkode: 3f6d0...11f

  • Liker 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Alle kan lage seg en konto på strømmetjenester 

Anonymkode: 5b2cf...4c8

De fleste eldre vet ikke hva strømming er for noe. Jeg er 50 og vet heller ikke hvordan jeg gjør det hvis jeg ikke har Netflix eller Viaplay.

Anonymkode: 6e117...48e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan kan jeg unngå å kjøpe noe alternativt en strømmetjeneste? Når jeg ønsker meg spesielle filmer, hele serier av bestemte regissører osv. Finner ikke dette noe sted på strømming.

Av hva jeg hører så har US- Netflix minst 10 gangern av innhold i forhold til Norge som ett eksempel. Norge er vel et u-land når det kommer strømmings-innhold.

Anonymkode: 8f3f9...c21

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Bor du under en stein??? Det er åpenbart ditt syn det er noe galt med, "hele verden" klaget jo på de mørke scenene i GoT fordi det var vanskelig å se noe særlig. 

Anonymkode: 3f6d0...11f

Skru opp lysstyrken, du kommer uansett ikke til å få noen til å kjøpe got på dvd bare pga litt nedre kvalitet 

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

De fleste eldre vet ikke hva strømming er for noe. Jeg er 50 og vet heller ikke hvordan jeg gjør det hvis jeg ikke har Netflix eller Viaplay.

Anonymkode: 6e117...48e

De fleste eldre vet nøyaktig hva strømming er ;) vi er er i 2023 tross alt

50 er langt langt unna "eldre" det er svært uvanlig å ikke forstå seg på sånt i en så ung alder…

Anonymkode: 5b2cf...4c8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har nylig begynt å kjøpe 4k Blu-rays. Vanlige blu-rays en sjelden gang, DVD neppe igjen ettersom jeg allerede har gamle serier som aldri kommer til et bedre format. Fordelene fremfor streaming er mange, der sistnevnte kun har fordelen av at man kan se nye filmer litt raskere. Fysisk er kun negativt om stedet man bor brenner.

Fysisk (først og fremst 4k) har mye bedre bildekvalitet, og enda større forskjell på lyden. Det har sin faste plass i hylla så man vet hvor man har det. Det blir ikke plutselig tatt bort eller flytta til en konkurrent, og slipper fremtidig woke-sensur. Det krever (for min del) én hylle fremfor 6-7 strømmetjenester der jeg uansett ikke aner hva som er hvor, og noen titler ikke er å finne hos noen av dem.

Jeg streamer en og annen serie der jeg ser mest mulig over en kortere periode, men for filmer synes jeg streaming er 100% dødfødt mtp. hvor oppstykka og delt markedet er. 4k Blu-rays opplever jeg som så bra at jeg ikke ser behovet for noe bedre overhodet, mens streaming foreløpig er bortimot latterlig å bruke som hovedkilde dersom man faktisk har investert i en dyr TV og et lydanlegg. Ser man bare på telefonen er i prinsippet DVD bra nok, men hvem gjør vel det.

Anonymkode: 43ec2...a01

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 hours ago, Helgekarjol said:

Nei, ikke alltid. Dessuten er billedkvaliteten bedre med fysisk media.

Ikke på gamle filmer/serier som kun er gitt ut på dvd, da er strømmekvaliteten bedere

Anonymkode: 0916e...428

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 hours ago, Helgekarjol said:

Ikke alle har bredbånd hjemme.

Omtrent alle

Anonymkode: 0916e...428

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker said:

Omtrent alle

Anonymkode: 0916e...428

Ikke blant eldre folk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helgekarjol skrev (5 minutter siden):

Ikke blant eldre folk.

Jo sykehjem har 

Anonymkode: 5b2cf...4c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 2.3.2023 den 21.08):

Nei, filmene ligger jo gratis på nettet.

Anonymkode: c6202...d64

De er ikke gratis. Du stjeler.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

25 minutter siden, Helgekarjol said:

Ikke blant eldre folk.

Jo veldig mange eldre har også bredbånd, men enig at de er få over 90 som bruker nett, men de bruker heller ikke dvd

Anonymkode: 0916e...428

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 hours ago, AnonymBruker said:

Skru opp lysstyrken, du kommer uansett ikke til å få noen til å kjøpe got på dvd bare pga litt nedre kvalitet 

Nei på dvd er ikke kvaliteten bedre, det har du helt rett i

Anonymkode: 0916e...428

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 3/4/2023 at 1:40 PM, AnonymBruker said:

Det er ikke gale påstander, fysisk media er ganske så døende, det er ikke bra å klamre seg til fortiden 

Anonymkode: 5b2cf...4c8

Det du skriver her er en mening, og jeg har sagt gjentatte ganger at meninger skal du selvsagt få lov til å ha. Det er alle de beviselige gale faktuelle påstandene jeg synes du burde slutte med.

Anonymkode: 720ac...2bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
On 3/4/2023 at 6:42 PM, AnonymBruker said:

Har du googlet alle filmene og sjekket? Finnes ip changer btw..

Anonymkode: 5b2cf...4c8

Jeg bruker Letterboxd, som forteller meg hva som er tilgjengelig på hvilke av mine tjenester mye raskere og enklere enn Google. Men jada, jeg dobbeltsjekket tjenestene for sikkerhets skyld.

Uansett, det handler ikke om disse filmene spesifikt, det var kun noen eksempler for å illustrere at ikke alt er tilgjengelig til en hver tid, selv om man har tilgang til nesten alle tjenestene samtidig. De fleste av disse filmene har vært tilgjengelige på en eller annen tjeneste i løpet av de siste 3-4 årene, og kommer nok alltids tilbake, eller til en annen tjeneste. Litt av moroa med strømmetjenester er stadig skiftende utvalg, og mulighet til å snuble over små filmer som kanskje ikke ble vist på kino, nyrestaurerte klassikere, sesongbasert utvalg, og nye utgivelser. Poenget jeg prøver å komme frem til her er at enkelte filmentusiaster har sine grunner for fremdeles å velge fysisk format, og ubegrenset tilgjengelighet til de personlige favorittene kan være et av dem. Andre i tråden har allerede fremlagt sine argumenter om feks bildekvalitet og ekstramateriale. Det koker ned til at folk er forskjellige, har forskjellige interesser og prioriteringer. På samme måte som at noen samler på vinylplater selv om man kan strømme musikk, noen samler på bøker selv om de kan kjøpe lesebrett, osv. For noen er det taktile viktig, å ha en fysisk gjenstand som kan tittes og tas på, og det i seg selv kan være verdt hylleplassen.

Jeg er sikkert i overkant pedantisk, men bombastisk skråsikre påstander er altfor fristende å utfordre.

 

On 3/4/2023 at 6:19 PM, AnonymBruker said:

Helt enig. Skulle gjerne sett at både smalere arthaus filmer og pensum fra filmvitenskap var tilgjengelig på strømmetjenestene, men dessverre må man ty til fysiske format. Jeg føler det mangler strømmetjenester for gamle og/ eller smale filmer, men det er nok lite penger å tjene på å tilby dette

Anonymkode: 2b1a4...2eb

Mitt tips er å ta en titt på Mubi, det er nok den mest dedikerte arthouse-tjenesten som er tilgjengelig i Norge p.t. :) Hvis du er student er det også rabatt å få, tror det er ca halv pris. Det kommer en ny film hver eneste dag som ligger der i minst 30 dager, så det er stadig nye impulser, i tillegg til en ganske innholdsrik katalog som ligger der lengre med filmer fra mange forskjellige tidsperioder, land og sjangre. Mubi viser også filmer restaurert av World Cinema Project, og takket være dette samarbeidet har jeg fått med meg godbiter som Muna Moto (1975), The Housemaid (1960), La Noire de... (1960), Pixote (1980), La Femme au Couteau (1969) og mange flere. (Tar forbehold om at jeg har Mubi UK, og Mubi Norge kan muligens ha annet innhold) De kjøper distribusjonsrett til nye filmer fra de store festivalene hvert år, og kjøpte nylig The Match Factory, som produserer innmari mye spennende film i Europa.
Absolutt en fin tjeneste for dedikerte cinefile, kanskje er det noe for deg også :) 

 

On 3/5/2023 at 1:41 AM, AnonymBruker said:

Fullstendig sykt i hvilken grad man mangler respekt for kulturhistorien i vår tid; én ting er sensur av Roald Dahl eller Don Rosa, men det å først gjøre folk prisgitt streaming for deretter å til de grader legger føringer på hva folk kan, eller ikke kan se av kjente klassikere, er i mine øyne rett og slett sykt.

Et fysisk eksemplar av filmen gir friheten til å se den når man vil; avhengighet av streaming fører til at man lydig må føye seg etter Netflix eller andre, og det er heller ikke gitt at man får se den originale versjonen av filmen, men en redigert utgave der man har kuttet ut scener som kan krenke følelseslivet hos lettkrenkede skapninger.

Vi er på Kvinneguiden, et forum der man kan finne enkle sjeler, og man iblant svarer på 20 år gamle tråder, så slike opplysninger kan dessverre virke litt vel kompliserte.

Fortsatt god helg ...!

Anonymkode: 76d92...53a

Ja og nei, jeg tror nok dette er ganske sammensatt. De siste årene har filmutvalg og strømmetjenester gått gjennom en ganske stor revisjon i og med at mange filmstudio har lansert sine egne, eksklusive tjenester og dermed sterkt begrenset tilgjengelighet til sin egen bakkatalog for andre tjenester som feks Netflix, Prime og Sky. Eksempler er Disney+ som også absorberte 20th Century Fox, HBO (som eier WB), Paramount+ og Lionsgate+. Prime svarte ved å kjøpe MGM og lanserte sin egen tilleggskanal, slik at MGM-filmer dermed ikke er tilgjengelig i grunnabonnementet til Prime, men kunden kan velge å betale ca £5/mnd for å få alt dette innholdet. (Vi slo til på nyttårssalg og fikk tre måneder for totalt £2.98)

Et godt eksempel fra listen jeg postet over er The Godfather (1972), som tidligere har vært tilgjengelig på Netflix og/eller NOW/Sky i UK. Filmen tilhører Paramount, så når de nå har lansert egen tjeneste blir filmen å finne der. For de andre tjenestene blir enten rettighetene utilgjengelige eller uforholdsmessig dyre, fordi studioene naturlig nok vil ha mest mulig eksklusivitet i tilbudet sitt. NOW/Sky i UK har distribusjonsrett for HBO (UK har foreløpig ingen egen HBO-tjeneste), og Prime har som sagt kjøpt MGM og dermed mange tiår med eksklusivt IP (deriblant James Bond), men Netflix havner i en knipe hvor de må satse mer på egenprodusert innhold. Uten å ha mye etablert IP å støtte seg på kan de ikke benytte vante markedsstrategier som "remakes" og oppfølgere. For mitt vedkommende er dette ganske perifert, all den tid jeg foretrekker å se mest arthouse hjemme og dermed bruker Mubi, BFI og Curzon, og heller ser nye utgvelser på kino. Jeg synes også at Netflix har lykkes i å lage flere gode filmer de siste årene fra eget studio, så jeg ser fremdeles verdi i å beholde abonnementet mitt. Men jeg er på ingen måte den typiske brukeren heller, og det er nok ikke forutinntatt å gjette at de fleste gjerne vil ha tilgang til nye blockbustere, og klassikere/storfilmer de enten har et nostalgisk forhold til eller er nysgjerrige på. Og med den eksplosjonen av nye tjenester vi har fått de siste årene kan det hende at vi nå er inne i en fase hvor det for mange rett og slett blir billigere og enklere med DVD enn x antall abonnement. Det kan bli både sosialt og økonomisk fornuftig hvis man har venner som også liker film; lag en uformell liten filmklubb så kan man se filmer sammen, byttelåne DVD-er og samle litt i fellesskap istedet for at alle har de samme filmene og det samme plassproblemet, eller at alle må ha ørten strømmetjenester eller irritere seg over at de ikke finner det de vil se.

Hva angår "sensur" og sakene om Roald Dahl, Don Rosa og Ian Fleming, blir dette litt på siden av trådens tema, så jeg skal gjøre mitt beste for å fatte meg i korthet. De kapitalistiske markedsstrategiene og reklamestrategiene som ligger bak disse "endringene" i litteratur som ellers er i ferd med å miste popularitet har egentlig ingenting å gjøre med respekt (eller manglende sådan) for kulturhistorie, tilgjengelighet for forbrukeren eller endringer i samfunnets sensitivitet. Mange ønsker å knytte dette opp mot (les: skylde på) bevegelser som omhandler sosial rettferdighet, men sannheten er langt enklere og mindre konspiratorisk enn som så; rettighetsinnehaverne ser at salget synker, hanker inn "sensitivitetslesere" for å oppdatere bøkene i håp om å treffe nye lesere, informerer tabloidpressen som blåser dette opp i forutsigbare krigstyper, og deretter kan eierne lene seg komfortabelt tilbake og se bankbalansen tikke oppover mens Herr og Fru Eitrende Forbanna går amok i kommentarfelt og kjøper rubbel og bit av gamle opptrykk i frykt for at noe skal forsvinne for godt, selv om de kanskje har bøkene i hylla allerede. Når stormen har nådd et topppunkt, slippes en pressemelding om at de opprinnelige utgavene likevel gis et nytrykk som "klassiker-utgave", og plutselig har eierne dobbel profitt på et produkt som egentlig ikke solgte så godt lenger. I de fleste europeiske land varer opphavsrett for litteratur forfatterens liv+70 år, hvilket betyr at forfatterens familie arver bestemmelsesrett over, og inntekter fra, forfatterens arbeid i 70 år. For enkelte kan dette være en svært betydelig formue og inntekt, og mange er nok ganske opptatt av å holde denne inntekten stabil så lenge de kan før tekstene blir offentlig eie og kan distribueres gratis for alle. At enkelte bøker går av moten i løpet av denne perioden er ikke til å unngå, og da er slike "sjokksaker" en veldig lettvint måte å få ukesvis med gratisreklame i store tabloidaviser og sosiale medier. Dahl-familien valgte å selge rettighetene til alle bøkene for en halv milliard pund til Netflix, og det er helt naturlig at Netflix griper fatt i alle triksene i boka for å skape mest mulig blest om et nyervervet og potensielt verdifullt stykke IP.
Innen film er det kun Star Wars-filmene som har blitt utsatt for helt konkrete endringer og nyutgivelser som erstatter de opprinnelige. George Lucas har "oppgradert" de tidligere filmene med mer moderne visuelle effekter, og litt ret-con her og der for å få med ting som hører til filmene som kom ut senere. Det har han forsåvidt all lov og rett til å gjøre, det er tross alt hans filmer, men det betyr også at de opprinnelige utgavene av filmene, det vi liker å kalle theatrical cut, kun eksisterer i eldre opplag på VHS og tidlig DVD, og det kan være frustrerende for de av fansen som ikke setter pris på endringene. Men igjen, det er nødvendig å se alle slike ting i sin rette kontekst; hvem gjør endringene, og hva har de å vinne på det. Forlag og distribusjonsselskap har ingen anledning til å gjøre slikt uten rettighetshavers godkjenning, så vi bør rette fokus dit det hører hjemme, hos de som eier materialet. Til syvende og sist - og jeg tar høyde for at jeg kanskje tar kjempefeil, og tar gjerne imot korrigeringer og informasjon fra de som har bedre oversikt - er det i skrivende stund kun Star Wars-filmene som p.t. ikke kan sees i sin opprinnelige form på strømming (de ligger på Disney+), og det er utelukkende George Lucas sin avgjørelse.
Reell sensur har vi sett lite av siden Video Nasties-perioden på 1980-tallet, hvor filmer utgitt direkte til VHS med svært grovt voldelig innhold ble enten forbudt eller kun tillatt utgitt med betydelige kutt i filmen og absolutt 18-årsgrense. I dag er derimot de fleste av disse filmene tilgjengelige i sin helhet.

Videre har ikke Netflix noen anledning til å overstyre de andre studioenes eksklusive distribusjonsrett til sine filmer, så det at Netflix ikke viser en bestemt film er ikke nødvendigvis fordi de ikke vil, men fordi de ikke kan. Hver gang et nytt studio lanserer sin egen tjeneste har innholdet på Netflix, Prime og NOW/Sky blitt betydelig redusert, og mange filmer på Prime har gått fra å være inkludert til å bli leiefilm (Netflix har ingen leie-funksjon). Det kan være frustrerende, men det har også en veldig naturlig forklaring, og er en ren konsekvens av kommersialisering av kunst. Og dét er en langt større og mer kompleks diskusjon, som jeg tror vi får la ligge til en annen dag og en annen tråd.

Takk i lige måde! Helgen svant hen, så jeg får ønske deg en god start på uken :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte 3 DVD'er senest i forrige uke og DVD-spiller rett før det igjen 😊

Har ingen planer om å kvitte meg med verken DVD'ene jeg har eller DVD-spilleren jeg har kjøpt 😊

Endret av Mardina
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 hours ago, Mardina said:

Kjøpte 3 DVD'er senest i forrige uke og DVD-spiller rett før det igjen 😊

Har ingen planer om å kvitte meg med verken DVD'ene jeg har eller DVD-spilleren jeg har kjøpt 😊

Hvorfor kjøpte du ikke BluRay spiller?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...