AnonymBruker Skrevet 2. mars 2023 #1 Skrevet 2. mars 2023 Har latt en slektning leie er rom hos meg en periode fordi han måtte flytte fra leiligheten han leide og sto uten bolig. Har ikke foreldre eller andre slektninger som kan hjelpe. Avtalen var han skulle få bo der til han fant seg noe. Vi skrev kontrakt med en mnd oppsigelse, hans valg. Han skulle flyttet 1 mars,en er her enda. Ham har ikke betalt leie heldigvis, men går rundt her og later som ingenting. Han sliter med rus (amfetamin) og det r fryktelig slitsomt. Jeg er ufør, kptsd og holder på å bli sprø. Han er hjemme så godt som 100 prosent av tiden, jeg får aldri fred. Så, kan jeg forlange at han flytter i løpet av noen få dager? Er det lov? Og er greit "moralsk sett"? Jeg er veldig glad i han og vil hjelpe, men jeg er i en veldig tøff periode, med veldig mye symptomer, en periode har jeg ikke orket å være her å flyttet på hytta, uten innlagt vann. Han hadde tilbud om å leie den men takket nei pga plagsom nabo (det stemmer, tidligere eier av hytta og bekjent av han) naboen plager ikke meg, og jeg forstår han egentlig godt Fikk ut av han for to dager siden han skulle ringe NAV, en dag før oppsigelse tiden er ute. Jeg synes det er sløvt selv av en sprøytenarkoman. Dette ble langt, men er så frustrerende Anonymkode: da7c9...c1e 2
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2023 #2 Skrevet 2. mars 2023 NAV har lite å tilby dersom han faktisk har et sted å bo, så sånn sett er det "best" dersom du tenker at det offentlige skal overta ansvaret at du kaster ham ut. Og det synes jeg du skal tenke. Anonymkode: 52a6b...6b3
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2023 #3 Skrevet 2. mars 2023 Klart du har lov til å si han må få fingeren ut og at han ikke er velkommen på ubestemt tid. Avtalen var til 1 mars og han kunne fint bodd med en plagsom nabo til han fant noe bedre enn å snylte på deg. Jeg synes du kan gjøre dette med god samvittighet. Du har hjulpet han masse allerede, nå får han ordne opp selv. Anonymkode: f6fa3...256
Andro Skrevet 2. mars 2023 #4 Skrevet 2. mars 2023 Du har sagt ham opp skriftlig, håper jeg? Jeg tenker at det skal lite til før man må si opp en person som leier et rom i ens egen bolig. Du skal jo leve et greit liv selv, og det kan ikke forventes at du setter helsa di til side for en annen. Du kan sende kopi av oppsigelsen til Namsmannen og begjære utkastelse. NAV plikter å skaffe en midlertidig bolig til ham om han ikke kan ivareta interessene sine på boligmarkedet selv, så du må ikke ha dårlig samvittighet. En måte å hjelpe på er å bistå i kontakt med sosialtjenesten i NAV, slik at de skjønner situasjonen og prioriterer ham. 1
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2023 #5 Skrevet 2. mars 2023 Ville ringt Nav og sagt at tirsdag må han være ute - og at de har til da med å hjelpe ham. Og så fått ham til å ringe dit selv. Hadde fulgt ham til Nav om det var det som skulle til. Anonymkode: 43c78...45d
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2023 #6 Skrevet 2. mars 2023 Ja du kan. Og du bør. Du må ivareta din egen helse her, fortell han det og om han ikke respekterer det så er han ikke noen å ta hensyn til heller, da kan du kaste han ut uten dårlig samvittighet om han ikke drar frivillig. Anonymkode: 248b4...4a9 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå