Gjest Gjest Skrevet 27. desember 2005 #1 Skrevet 27. desember 2005 hvorfor er det liksom noen som liker å si liksom i hver eneste setning?er det ikke litt irriterende liksom?
Gjest Melk Skrevet 27. desember 2005 #2 Skrevet 27. desember 2005 JO!!! Det er så utrolig useriøst, og helt grusomt ille å høre på. Dessverre er jeg selv en av disse personene,og jeg prøver fortvilet å avlære meg denne uvanen. Hater å høre meg selv i seriøse samtaler, eks på jobb, og merke at jeg slenger på "lissom" til slutt. Blir så utrolig platt og fjortsisspråk. Men det er så vanskelig....
Gjest Bhsiltsk Skrevet 27. desember 2005 #3 Skrevet 27. desember 2005 Jeg er til vanlig flink til å la være med mindre noen tar opp temaet slik at jeg fokuserer på det igjen... Da faller jeg tilbake til gamle vaner... Noen dager fremover nå, vil jeg legge til "liksåmm" i noen setninger før jeg igjen tar meg sammen og lar være. Liksom.
Gjest Carmensita Skrevet 27. desember 2005 #4 Skrevet 27. desember 2005 Kan ikke si at jeg syns det er irriterende, men det er en del av vår uttrykksmåte. De fleste har en vane hvor de "slenger" på noe i slutten av setningen. En jeg kjenner sier ALLTID -ikke sant-. Og en sier -forstår du-. Osv. Sånn er det i det engelske språket også. Men noen ganger blir jeg så oppmerksom på akkurat det at jeg ikke følger med på hva de egentlig sier... lissom.
babyboy Skrevet 27. desember 2005 #5 Skrevet 27. desember 2005 Noen sier "hæ?", noen sier "liksom", noen voldtar og dreper. Jeg vet sannelig ikke hva som er verst jeg. -Babyboy
Gjest Gjest Skrevet 27. desember 2005 #6 Skrevet 27. desember 2005 Det går jo an å variere med lissom, da blir det liksom litt variasjon i språket, lissom...
Lassie Skrevet 27. desember 2005 #7 Skrevet 27. desember 2005 JO!!! Det er så utrolig useriøst, og helt grusomt ille å høre på. Dessverre er jeg selv en av disse personene,og jeg prøver fortvilet å avlære meg denne uvanen. Hater å høre meg selv i seriøse samtaler, eks på jobb, og merke at jeg slenger på "lissom" til slutt. Blir så utrolig platt og fjortsisspråk. Men det er så vanskelig.... ← Akkurat det samme problemet har jeg. Jeg sier det ikke alltid i slutten av en setning, men at det er meg i nesten annenhver setning jeg sier likevel.. plagsomt!! jeg prøver å avvenne meg det, for jeg synes heller ikke det høres særlig seriøst og voksent ut.. Men de er ufattelig vanskelig, gamle vaner er vonde å vende..
Gjest Anneli Skrevet 27. desember 2005 #8 Skrevet 27. desember 2005 Hehe, jeg har hatt en sånn periode selv jeg... og en der jeg sa "sant" på slutten av hver setning også. Irriternde ja, men fullt mulig å endre på. Jeg gjorde iallfall det når jeg ble klar over uvanen.
Gjest gjest1 Skrevet 27. desember 2005 #9 Skrevet 27. desember 2005 Noen har slike faste "ende"-ord (lissom, sant, osv...)i setninger og for meg høres det veldig ubeslutsomt ut. Som om de til stadighet må ha bekreftelse fra omgivelsene på at det de sier er fonuftig.
monja Skrevet 27. desember 2005 #10 Skrevet 27. desember 2005 Ja, det er irriterende......Men det er også irriterende med dem som sier "eh" før hver setning de sier.
Zoya Skrevet 27. desember 2005 #11 Skrevet 27. desember 2005 (endret) Å si lissom er en fjortiss ting, det endrer seg med alder, får vi håper vi da. Endret 27. desember 2005 av Zoya
Gjest Carmensita Skrevet 27. desember 2005 #12 Skrevet 27. desember 2005 Å si lissom er en fjortiss ting, det endrer seg med alder, får vi håper vi da. ← Det er jeg ikke enig i. Vet om mange voksne som sier det. Men det har vel kanskje litt å si hvor man bor hen? Ikke vet jeg....
Gjest Gjest Skrevet 27. desember 2005 #13 Skrevet 27. desember 2005 Pes med de som sier "da" på slutten av hver setning også... Jobbet med en sånn en før, men en utrolig irriterende dialekt i tillegg... Også snakket hun langsomt... Jeg ble gal av å sitte sammen med henne...
Gjest Gjesta Skrevet 27. desember 2005 #14 Skrevet 27. desember 2005 hvorfor er det liksom noen som liker å si liksom i hver eneste setning?er det ikke litt irriterende liksom? ← Jo, ikke sant???
LilleBille Skrevet 27. desember 2005 #15 Skrevet 27. desember 2005 Alle ord som gjentas "for" ofte er irriterende enten det er å avslutte hver setning med liksom eller asså - eller det å si æææ for annethvert ord evt. ikke kunne si en setning uten å banne.
Gjest LoisLane Skrevet 27. desember 2005 #16 Skrevet 27. desember 2005 Usj, jeg sier "liksom" og "på en måte" altfor ofte - særlig hvis jeg er usikker. Prøver å legge det av meg!
Cuba Skrevet 28. desember 2005 #17 Skrevet 28. desember 2005 Usj, jeg sier "liksom" og "på en måte" altfor ofte - særlig hvis jeg er usikker. Prøver å legge det av meg! ← Jeg og!!
Gjest Gjest Skrevet 28. desember 2005 #18 Skrevet 28. desember 2005 Ja, det er irriterende......Men det er også irriterende med dem som sier "eh" før hver setning de sier. ← Det er jeg helt enig i! Og når tom statsministeren vår holder på sånn kan man jo begynne å lure... Og det med å si liksom hele tiden er nok et uttrykk for usikkerhet. Jeg har hatt min periode jeg også. Men nå bruker jeg heller "ikke sant", "hva tror du", eller "eller hva". Dette er ord jeg bruker mer bevisst for å holde i gang samtalen også. Og ja, jeg må ta mange beslutninger i jobbsammenheng, men velger å prøve å gi rom for at andre kan få ytrer sine synspunkter også. Det er svært få situasjoner som har fasitsvar, derfor prøver jeg å moderere utsagnene mine. Jeg har i tillegg den uvanen å si "skal vi se" litt for ofte. Man kan jo lure på hva det er jeg skal se på hele tiden, men slike uttrykk er som tidligere nevnt her vanskelig å legge av seg
Gjest Gjesta Skrevet 28. desember 2005 #19 Skrevet 28. desember 2005 Jeg har opptil flere slike vaner, og det irriterer meg grønn. Så jeg har satt i verk mottiltak år det blir for ille. Et av dem er å svare "Hvorfor sier du det da?" når noen slenger på "Ikke sant?" i eningen. -Eller "Er det ikke ordentlig altså?" når noen modererer alt de sier med "liksom". Folk stusser først, blir flaue, så flirer de fårete, før de begynner å irritere seg over sitt eget ubevisste fjortisspråk, og deretter kjefter på seg sjøl når de oppdager hva de sier. Samtlige som har fått den behandlinga har takka meg etterpå...
Gjest gjest1 Skrevet 28. desember 2005 #20 Skrevet 28. desember 2005 Jeg har det mer med å slenge "typisk" malplaserte steder i setningene mine. Og når jeg er frustrert skjer det samme med "jævlig", som "Hvor jævla er nøklene mine!!" Slikt skjer! Men synes ikke det er noe å henge seg opp i, er jo bare en måte å snakke om. Tror jeg sa "liksom" 20 ganger da jeg skulle fortelle pinlige problemer til gynekologen. Stress.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå