AnonymBruker Skrevet 2. mars 2023 #1 Skrevet 2. mars 2023 Jeg reagerer litt på pollen og litt på pels og har gått på forskjellige allergimedisiner i flere år, slik som Aerius, Cetirizin, Zyrtec lomudal øyedråper/ nesedråper osv. I perioder synes jeg overhodet ikke dette hjelper, og nå har jeg tatt Aerius de siste månedene men er tett i nesen/snørr renner og jeg klør i øynene nå når katten begynner å røyte mer og bjørka spretter. Finnes det noe medisin som tar bort alle symptomer? Anonymkode: 712db...076
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2023 #2 Skrevet 2. mars 2023 Cetwrizin har en ny, som jeg bare har fått i Spania. Anonymkode: 99ba0...bce
pepsidronning Skrevet 2. mars 2023 #3 Skrevet 2. mars 2023 Dessverre finnes det ingen medisin som kan ta bort alle symptomer forbundet med allergi, da allergier påvirker kroppen på forskjellige måter, og forskjellige personer kan ha ulike allergiske reaksjoner. De medisinene du har nevnt, som Aerius, Cetirizin, Zyrtec og Lomudal, er antihistaminer som kan lindre symptomer som rennende nese, kløende øyne og nysing. Imidlertid kan de ikke behandle allergien din fullstendig eller fjerne alle symptomer. Andre behandlingsalternativer kan være allergivaksinering eller immunterapi, som kan bidra til å redusere allergiske reaksjoner over tid. Du kan også prøve å begrense eksponeringen for allergenene som utløser reaksjonen din, for eksempel ved å unngå utløseren så mye som mulig eller bruke luftrensere. Det beste alternativet for deg vil avhenge av alvorlighetsgraden av allergien din og andre faktorer, så det er best å diskutere med en lege eller allergolog for å finne den beste behandlingen for deg. 2
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2023 #4 Skrevet 2. mars 2023 Jeg fikk kortisoninjeksjon for pollenallergi før, ingen av tablettene på markedet hjalp bortsett fra Vallergan (men da ble jeg så trett og blåst at jeg ikke klarte skolen). Anonymkode: 20bc7...37d
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2023 #5 Skrevet 2. mars 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg fikk kortisoninjeksjon for pollenallergi før, ingen av tablettene på markedet hjalp bortsett fra Vallergan (men da ble jeg så trett og blåst at jeg ikke klarte skolen). Anonymkode: 20bc7...37d Var du mye plaget? Ts Anonymkode: 712db...076
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2023 #6 Skrevet 2. mars 2023 For 10-15 år siden tok jeg prikktest hos øre-nese-hals lege og fikk vite at jeg hadde utslag på pels, bjørk og gress. Det var ikke så veldig mye men nok til at jeg trengte medisin sa legen. I fjor tok jeg en ny allergitest hos fastlege som ikke viste at jeg er allergisk. Dette var forvirrende for jeg trodde at man var allergisk hele livet og det er ikke kunne gå bort? Er nå samboer med en katt som tilhører typen min og katten hans røyter mye, og jeg merker at jeg reagerer på hår på møbler og i luften. Ts Anonymkode: 712db...076
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2023 #7 Skrevet 2. mars 2023 Dynamista nesespray er ganske bra. Fungerer mye bedre enn de andre for meg. Anonymkode: 3678a...0ad
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2023 #8 Skrevet 2. mars 2023 Jeg fikk også superbra effekt av kortisoninjeksjoner. Tok det i fem-seks sesonger (jeg trengte to injeksjoner per sesong), men valgte å slutte med det. Det er omstridt (mange leger som ikke vil gi det), og jeg merket at det påvirket kroppen negativt. Det forstyrret for eksempel syklusen. Nå får jeg allergivaksine (i tablettform), og jeg merket bedring allerede første sesong. Anbefaler deg å høre med legen din! Anonymkode: 4556b...7d9 1
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2023 #9 Skrevet 2. mars 2023 Fikk pollenallergi for noen år siden, og hadde da ubehag i nesen og følte å nyse hele tiden. Jeg fikk livostin nesespray og loradatin allergitabletter. Syns dem funker bra og merker ikke noe pollen lenger. Anonymkode: b922f...549 1
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2023 #10 Skrevet 2. mars 2023 Kombinasjon nesespray og tabletter her funket for tenåringen. Fått aerius tabletter og nasonex nesespray og det fungerer mye bedre enn bare tabletter. Har også Spersallerg og en annen type øyendråper. Anonymkode: 0656f...ebe 1
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2023 #11 Skrevet 2. mars 2023 Jeg bruker Loratadin evt to tabletter, samt Dymista nesespray (fantastisk), og øyedråper. Jeg holder også på med vaksinering mot løvtrær, og skal ta for gress etterpå. Har normalt noen kortisonkurer i året, men vaksineringen hjelper, så håper på et bedre år i år. Er/har vært ekstremt sterkt plaget. Anonymkode: d0e1a...39d 1
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2023 #12 Skrevet 2. mars 2023 Hvilke tester tar dere for å finne ut hva dere er allergisk mot? Ts Anonymkode: 712db...076
Blingblingtahei Skrevet 2. mars 2023 #13 Skrevet 2. mars 2023 Har brukt aerus, cetirizin, og Zyrtec. Zyrtec kan jeg ikke ta for blir så trøtt og fjern av det. Og cetirizin fungerer litt bedre enn aerus for min del. Må ha øyedråper og nesespray i tillegg da. Har tidligere fått kortison sprøyte men ikke de siste årene da kortisonen spiser opp fettet i rumpa mi slik at jeg får et søkk i rumpa som er der hele året.. I fjor gikk jeg på telfast noe som funket absolutt best av alt jeg har prøvd, så blir å begynne på det igjen nå straks ☺️ 1
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2023 #14 Skrevet 2. mars 2023 Jeg bruker Telfast, Dymista og øyedråper (husker ikke navnet). I periodene jeg er ekstra dårlig så tar jeg i tillegg prednisolon noen dager, det «løfter» hele formen og holder meg bra lenge. Anonymkode: 37ab0...bc6
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2023 #15 Skrevet 2. mars 2023 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Hvilke tester tar dere for å finne ut hva dere er allergisk mot? Ts Anonymkode: 712db...076 Blodprøver hos fastlegen. Har også tatt prikktest hos spesialist (øre-nese-hals). Anonymkode: 4556b...7d9
Peanut Skrevet 2. mars 2023 #16 Skrevet 2. mars 2023 Bruker Telfast 180 daglig og har en epipenn med i nødsfall.
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2023 #17 Skrevet 3. mars 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Var du mye plaget? Ts Anonymkode: 712db...076 Veldig plaget. Såpass at jeg satt med våt klut over øynene på skolen. Hjemme lå jeg under dyna. Ble bedre etter at jeg fikk barn faktisk. Anonymkode: 20bc7...37d 1
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2023 #18 Skrevet 3. mars 2023 Nesespray og øyedråper er ofte god behandling i tillegg til tabletter. Ofte kan også kombinasjon av forskjellige tabletter være lurt. Jeg bruker dobbel dose av Aerius pluss Atarax på kvelden, det hjelper hos meg. Har også kortisoninjeksjon som en mulighet om det blir krise. Anonymkode: c3586...a3a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå