Gå til innhold

Så mange kommenterer så ofte at jeg er tynn og må legge på meg

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er 167 høy og 57 kg som jeg har stått stabilt på siden sommer 2022. Jeg spiser normalt, koser meg med godis, drikker brus om jeg vil, spiser den middagen jeg ønsker. Altså helt normalt og avslappet forhold til mat. 

Jeg er bare veldig aktiv i mitt yrke og jeg er aktiv privat. Mange tror at jeg aldri spiser har jeg forstått. Jeg spiser frokost på vei til jobb pga lang reisevei. Så har jeg en snackbar eller et knekkebrød mellom frokost og lunsj.

Til lunsj, en stor pastasalat med kylling og noe dressing. Mellom lunsj og middag spiser jeg et par brødskiver. Til middag spiser jeg en stor eller 3 små porsjoner med det jeg har lyst på. Ofte er jeg sulten etter kl 21 og spiser nor da også. I helgene har jeg samme rutine, samt at jeg koser meg med is eller sjokolade. 

Mine svigerforeldre mener at jeg bare er skinn og bein og at jeg må spise mer. På jobb får jeg høre "du fryser vel du som ikke har kjøtt på kroppen." Av enkelte i familien min får jeg høre "du må spiser mer!" 

Jeg forklarer gang på gang at jeg spiser egentlig ganske mye. En periode på 3 mnd forsøkte jeg å spise ennå mer, sånn ta en ekstra selv om jeg egentlig er mett. Dette hjalp heller ikke på min kropp. Jeg har forsøkt å være mer lat på fritiden, men det har heller ikke hatt noen innvirkning. 

Kan ikke folk bare la kroppen min være i fred? Jeg er innenfor på bmi, jeg er sunn og jeg er frisk. 

Anonymkode: 48707...4d1

• Liker 2
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg er 167 høy og 57 kg som jeg har stått stabilt på siden sommer 2022. Jeg spiser normalt, koser meg med godis, drikker brus om jeg vil, spiser den middagen jeg ønsker. Altså helt normalt og avslappet forhold til mat. 

Jeg er bare veldig aktiv i mitt yrke og jeg er aktiv privat. Mange tror at jeg aldri spiser har jeg forstått. Jeg spiser frokost på vei til jobb pga lang reisevei. Så har jeg en snackbar eller et knekkebrød mellom frokost og lunsj.

Til lunsj, en stor pastasalat med kylling og noe dressing. Mellom lunsj og middag spiser jeg et par brødskiver. Til middag spiser jeg en stor eller 3 små porsjoner med det jeg har lyst på. Ofte er jeg sulten etter kl 21 og spiser nor da også. I helgene har jeg samme rutine, samt at jeg koser meg med is eller sjokolade. 

Mine svigerforeldre mener at jeg bare er skinn og bein og at jeg må spise mer. På jobb får jeg høre "du fryser vel du som ikke har kjøtt på kroppen." Av enkelte i familien min får jeg høre "du må spiser mer!" 

Jeg forklarer gang på gang at jeg spiser egentlig ganske mye. En periode på 3 mnd forsøkte jeg å spise ennå mer, sånn ta en ekstra selv om jeg egentlig er mett. Dette hjalp heller ikke på min kropp. Jeg har forsøkt å være mer lat på fritiden, men det har heller ikke hatt noen innvirkning. 

Kan ikke folk bare la kroppen min være i fred? Jeg er innenfor på bmi, jeg er sunn og jeg er frisk. 

Med den høyden og vekten er du slank ja,men skinn og bein er å ta i

Anonymkode: 3172b...645

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror oss som er slanke er nå sett på som skinn og bein. Vi var jo "normalen" for 30 år siden. Jeg veier det samme som deg og er litt høyere. Folk sier at jeg er tynn og tror at jeg trener masse. 

Anonymkode: cb3cb...550

• Liker 3
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns det virker som du spiser en god og sunn mengde mat. Jeg veier litt mindre enn deg og sliter dessverre en del med matlysten. Skulle gjerne veid litt mer, men jeg må jobbe med å øke inntaket av mat, og da tror jeg det går av seg selv. 

For ditt vedkommende tenker jeg det bare er å fortsette å kose deg og ha et avslappet forhold til mat. Du er nok på en vekt kroppen din er komfortabel med.

Anonymkode: 79729...ab8

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg syns det virker som du spiser en god og sunn mengde mat. Jeg veier litt mindre enn deg og sliter dessverre en del med matlysten. Skulle gjerne veid litt mer, men jeg må jobbe med å øke inntaket av mat, og da tror jeg det går av seg selv. 

For ditt vedkommende tenker jeg det bare er å fortsette å kose deg og ha et avslappet forhold til mat. Du er nok på en vekt kroppen din er komfortabel med.

Anonymkode: 79729...ab8

Det virker som om det er umulig for meg å gå opp mer. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har aldri tenkt på kalorier og spist akkurat hva jeg har ønsket hele livet.

Har vært alt fra mager til tynn/slank.

1,74-75cm høy og har veid fra 57-63 kg.

Sjokolade og 400 g potetgull til frokost og det samme etter at jeg har spist egg&bacon til kveldsmat.

Så kom overgangsalderen og jeg tenkte at jeg legger jo ikke på meg-men så faen gjorde jeg det og fikk mageflesk☹️

Du er ikke for tynn, de andre er bare misunnelig eller vant til at alle er tykkere enn deg.

Nyt det å være slank💃

Anonymkode: 120ed...3d2

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg har aldri tenkt på kalorier og spist akkurat hva jeg har ønsket hele livet.

Har vært alt fra mager til tynn/slank.

1,74-75cm høy og har veid fra 57-63 kg.

Sjokolade og 400 g potetgull til frokost og det samme etter at jeg har spist egg&bacon til kveldsmat.

Så kom overgangsalderen og jeg tenkte at jeg legger jo ikke på meg-men så faen gjorde jeg det og fikk mageflesk☹️

Du er ikke for tynn, de andre er bare misunnelig eller vant til at alle er tykkere enn deg.

Nyt det å være slank💃

Jeg begynner å få et negativt selvbilde av alle kommentarene. Jeg føler meg stygg og formløs, tenker ikke folk på slikt når de snakker?

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Når folk kommer med sånne kommentarer til meg (har en BMI på 18,5, så det kommer stadig) så svarer jeg alltid noe i denne duren: "jeg skjønner at kommentaren kanskje er ment som en bekymring og er godt ment, men jeg synes det er ubehagelig at du kommenterer kroppen min og hadde satt pris på om du droppet det"

Anonymkode: 7dad4...c62

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Det er ikke du som er tynn, det er de andre som er feite. 🤷‍♀️

Anonymkode: 49519...34d

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Drit i de ts 💚

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Jeg begynner å få et negativt selvbilde av alle kommentarene. Jeg føler meg stygg og formløs, tenker ikke folk på slikt når de snakker?

Finnes mange misunnelige drittsekker. 

Så har man kanskje noen som bare er drittsekker.

Er vel stort sett kvinner som kommer med slike kommentarer?

Majoriteten av menn foretrekker tynn/slank/BMI under 20. 

Anonymkode: d0546...57d

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Har du gått ned mye i vekt? Opplever det i omgangskretsen at folk som har vært store før får sånne "bekymringskommentarer" på vekt fordi man ikke er vant å se de på normalvekt. Det er veldig synd fordi det lett blir noe de internaliserer "alle mener jeg er for tynn nå, så da må jeg vel gå opp igjen, for folk sier jeg er skinn og bein".

Venninner som alltid har vært slanke/tynne, under det du veier, får ikke slike kommentarer fordi alle er vant å se dem sånn. 

Anonymkode: 4ba6d...0cf

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Du må slutte å forsvare deg med at du spiser nok mat, Ts. 

Det er utrolig dårlig folkeskikk å kommentere kroppene til andre folk, SPESIELT på jobb. Om du hadde vært syltynn, eller om du nylig har gått drastisk ned i vekt, kan jeg forstå om familie og venner kanskje prodder litt i bekymring, men de tar det likevel opp på en lite produktiv måte. 

Om noen sier noe om kroppen din, si enkelt "Beklager, men jeg synes det er veldig ubehagelig at du kommenterer kroppen min". Vil du gjøre de skikkelig ubekvem sier du "kommenterte du nettopp på kroppen min?" 

Anonymkode: 0ff3d...807

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Du har normalvekt og folk bør stoppe å kommentere kroppen din.

Anonymkode: 3476e...e82

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Har du gått ned mye i vekt? Opplever det i omgangskretsen at folk som har vært store før får sånne "bekymringskommentarer" på vekt fordi man ikke er vant å se de på normalvekt. Det er veldig synd fordi det lett blir noe de internaliserer "alle mener jeg er for tynn nå, så da må jeg vel gå opp igjen, for folk sier jeg er skinn og bein".

Venninner som alltid har vært slanke/tynne, under det du veier, får ikke slike kommentarer fordi alle er vant å se dem sånn. 

Nei, det er ikke snakk om noen stor forskjell. Jeg veier det samme nå som for 9 år siden. De siste 5 årene har det vært to graviditeter. Da jeg begynte å jobbe igjen var det naturlig å gå ned til samme gamle vekten antar jeg. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Nei, det er ikke snakk om noen stor forskjell. Jeg veier det samme nå som for 9 år siden. De siste 5 årene har det vært to graviditeter. Da jeg begynte å jobbe igjen var det naturlig å gå ned til samme gamle vekten antar jeg. 

Så da forventet de vel at du ikke skulle gå tilbake til vekten du hadde før graviditetene, fordi normen (unnskyldingene) er at man ikke blir kvitt svangerskapskiloene. 

Du gjør folk ukomfortable fordi du har klart det. 

Ja, "folk må la kroppen din være i fred"! Utrolig synd at du opplever dette. Ikke godta slike kommentarer, det er frekt og invasivt. Du trenger ikke å forsvare matinntaket, du trenger ikke å forsvare kroppen din. Husk at det har mindre å gjøre med deg, men alt å gjøre med de som kommenterer. Selv hadde jeg vært fristet til å snu det mot dem, i hvert fall om det blir stadig og slitsomt. "Kanskje du bør spise mindre da, og ikke jeg som må spise mer"

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Eter jo ikke så mye. Så er bare å kaste i seg mer.

Anonymkode: 7bba8...f94

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg tror de tenker litt på det ja, men ikke bevisst.

Ikke legg deg på samme nivå ved å snakke ned annet utseende.

Svar konsekvent «legen min er strålende fornøyd med mitt matinntak, om du synes noe er stygt og ubehagelig å se på så kan ikke jeg hjelpe med det». 

Høres ut som du spiser nok, og har høy forbrenning. 

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Eter jo ikke så mye. Så er bare å kaste i seg mer.

Anonymkode: 7bba8...f94

Hvorfor det? Så andre kan bli mer fornøyde?

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Så da forventet de vel at du ikke skulle gå tilbake til vekten du hadde før graviditetene, fordi normen (unnskyldingene) er at man ikke blir kvitt svangerskapskiloene. 

Du gjør folk ukomfortable fordi du har klart det. 

Ja, "folk må la kroppen din være i fred"! Utrolig synd at du opplever dette. Ikke godta slike kommentarer, det er frekt og invasivt. Du trenger ikke å forsvare matinntaket, du trenger ikke å forsvare kroppen din. Husk at det har mindre å gjøre med deg, men alt å gjøre med de som kommenterer. Selv hadde jeg vært fristet til å snu det mot dem, i hvert fall om det blir stadig og slitsomt. "Kanskje du bør spise mindre da, og ikke jeg som må spise mer"

Neitakk.

Det å bruke begreper som «unnskyldninger» er diet culture språk, og hører heller ingensteds hjemme. 

Jeg har hatt samme BMI, og fikk like gjerne kommentarer fra folk som var veldig slanke/tynne selv. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

De som er litt fyldigere mener de gir deg det ultimate kompliment, de hadde elsket å cære så slanke selv. (Derfor anser de det som gode ord)...de fatter ikke at det er sårende og irriterende. Si i fra at du ikke liker det! 

Anonymkode: 85fa3...729

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...