AnonymBruker Skrevet 2. mars 2023 #1 Skrevet 2. mars 2023 Når det snakkes om mental stimuli sies det ofte at man ikke bare kan gå på tur, men at man for eksempel skal kaste godbiter utover gulvet. Hva med all snusingen hunden driver med når den er ute? Lukte seg frem til ville dyr, undersøke hvem som har vært ute i gata siste timene osv. kan egentlig det å lukte opp godbiter måle seg med all hjernetrimmen hunden driver med på egen hånd? Anonymkode: e124b...12a
Tabris Skrevet 2. mars 2023 #2 Skrevet 2. mars 2023 Det du beskriver på tur er god aktivisering. Det er noen ting man bør tenke på i tillegg: 1. Hvor mange timer i løpet en dag får hunden gå slike turer og snuse? Hva får den gjør resten av døgnets timer? 2. Hvor stor del av turen får hunden faktisk snuse og utforske så mye den vil og hvor mye overstyrer eier ved å velge retning og hvor lenge hunden får stå og snuse før den må gå videre? 3. Hvor ofte varierer eier hvor man går slik at hunden får erfare ulike lukter og miljø? 4. Hvilken annen aktivisering utenom snusetur vil hunden ha nytte av (bruke hodet til nyinnlæring, bruke kroppen til mosjon, bruke kroppen til balanse/hopping/muskelkontroll, konsentret søksarbeid utenom vanlig snusing, sosialisering med andre hunder osv). 5. Har man valgt en rase som er avlet for å jobbe for oss mennesker så er de også avlet for å ha overskudd og energi til mer enn bare en snusetur. 2 3
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2023 #3 Skrevet 3. mars 2023 Snusetur er fantastisk. Jeg lar mine sniffe nesten så mye de vil når vi går tur. Det beste er når de plukker opp et spor de ønsker å følge. Da lar jeg de gjerne følge det sporet så langt og lange det lar seg gjøre. De blir absolutt slitne av en time+ sniffetur. Men, å bruke nesen når de går tur er bare én aktivitet av mange. Mental aktivitet hvor de må tenke, hvor de må utvise impulskontroll, hvor de må gå etter én spesiell lukt osv, er også flotte og nyttige mental aktivisering. Går jeg på treningssenteret, så bruker jeg ikke bare én maskin hver gang. Jeg bruker forskjellige maskiner og trener forskjellige muskelgrupper. Skal jeg slappe av og gjøre noe koselig hjemme, så ser jeg ikke bare på film. Jeg leser en bok, begynner med et sy-prosjekt, lager meg en helt ny og kanskje litt komplisert middagsrett osv. Sånn er det med hunder også. Å vandre rolig og sniffe er en annen aktivitet enn å følge ett spor over en lengre avstand. Å lete etter én lukt i huset er en annen aktivitet enn å lete etter en neve godbiter i gresset. Nyinnlæring er én aktivitet hvor hunden virkelig må tenke seg om, og aktiviteter hvor hunden må bruke impulskontrollen er en annen. Det er godt for hunder å få gjort litt av hvert, så får de brukt og trent flere muskelgrupper, aa i bruk flere forskjellige deler av hjernen og egenskaper Anonymkode: d14cc...e8c 2 3
Mt3 Skrevet 3. mars 2023 #4 Skrevet 3. mars 2023 Hvilken mental stimuli en hund trenger kommer jo ann på hva dens genetikk er avlet for, få raser har nok med 2-3lufteturer med litt snusing. Enkelte raser er avhengig av mer utfordringer for å virkelig trives (selv om de virker tilsynelatende fornøyd) for å ikke utvikle uvaner og negativ adferd.
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2023 #5 Skrevet 3. mars 2023 Jeg tror at alle raser må å mentale stimuli. Å bruke hjernen er vel så viktig som fysiske turer. De kan feks finne ting både inne og ute. Pakke opp en dorull eller eggekartong med godbiter inni osv. Anonymkode: 9215e...317
Nevrosererroser Skrevet 3. mars 2023 #6 Skrevet 3. mars 2023 Hunder flest trenger som flere nevner mye mer mental stimuli enn snuseturer. De fleste hunder vil for eksempel ha god nytte av å jobbe litt for maten i form av å finne den, bruke hode og kropp til å faktisk få tak i maten og så endelig spise. Vi løser dette med å la hunden få en ganske stor del av maten sin innpakka i pappesker han må jobbe med for å åpne, sammenrulla og sammenknytte håndduker, tøyposer, snusematter, slikkematter og aktivitetsleker av ulike slag. Slik får han jobba med problemløsning, han får grave, klore, bite, riste og dra i ting i tilegg til å snuse. Jeg har en rase som ikke er spesiellt interessert i for eksempel aport, trekk eller lydighetstrening, da er det litt ekstra viktig mener jeg å finne måter å bruke hodet på som dekker flere områder enn bare tur. 1
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2023 #7 Skrevet 3. mars 2023 Min erfaring er at å gå tur med f.eks en brukshund rase hjemme i miljøet hvor den går hver eneste dag hele livet ikke er godt nok hele tia. Men hvis jeg kjører til en park, byen/sentrum eller ut på landet hvor det er hester, sauer osv for å gå tur så har jeg en hund som er tilfreds når vi kommer hjem. Men hvis jeg vil at hunden skal være skikkelig sliten, både fysisk og mentalt så må det fjelltur (minst 2-3 timer), skitur med trekk, hundesport trening/konkurranse eller konsentrert søkstrening til for at hun skal ligge flat resten av dagen. Anonymkode: 7ec7f...e2a
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2023 #8 Skrevet 3. mars 2023 Det mange glemmer er kontinuerlig sosialisering med andre hunder. Dette er ekstremt viktig fra den er valp og hele livet. Manglende sosial trening er ofte årsaken til agressivitet. Lek med andre hunder gir både ypperlig fysisk og mental trening. Anonymkode: 9215e...317 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå