AnonymBruker Skrevet 2. mars 2023 #1 Skrevet 2. mars 2023 Hei, Mannen min og jeg ble spurt om å komme på dugnadshjelp en helg til et familiemedlem for å male huset deres og litt diverse snekkerarbeid. Er dette greit å spørre om? Selv kjøpte mannen og jeg et oppussingsprosjekt for noen år siden og har brukt noen år på å pusse opp. Vi har aldri spurt om hjelp til ting som å male som ja-er drit kjedelig arbeid men som vi klarer selv. Jeg merket jeg ble irritert da vi ble spurt om å hjelpe til en hel helg med oppussing da vi har ting å finne på i vårt eget hus og vi aldri har spurt de om lignende selv om vi har hatt mye å gjøre. Er det jeg som er sær? Anonymkode: 13946...105
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2023 #2 Skrevet 2. mars 2023 Selvfølgelig er det innafor å spørre om hjelp. Anonymkode: a1920...ad3 29 3
Disco Skrevet 2. mars 2023 #3 Skrevet 2. mars 2023 Det må da være lov å spørre, si nei hvis du ikke vil da. 17 1
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2023 #4 Skrevet 2. mars 2023 Helt greit å spør, men må ikke forvente at folk stå i kø for å bidra Anonymkode: a975e...efd 5
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2023 #5 Skrevet 2. mars 2023 Selvfølgelig er det greit. Familier pleier vanligvis hjelpe hverandre. Jeg spør gjerne familie om hjelp, og hjelper selvfølgelig til når de spørr hvis jeg kan. Du kan jo ikke bli sur for at andre spørr om hjelp bare fordi du selv ikke gjør det. Anonymkode: bee2f...61f 18 2
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2023 #6 Skrevet 2. mars 2023 Ja. Er alltid innafor å be om hjelp. Anonymkode: 28e76...28a 4
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2023 #7 Skrevet 2. mars 2023 Nei, det er ikke greit, på noen som helst måte. Det er direkte frekt. Anonymkode: 5c557...912 3
AnAngel Skrevet 2. mars 2023 #8 Skrevet 2. mars 2023 Klart det må være lov å spørre. Akkurat som det er lov å si at det ikke passer. 6 3
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2023 #9 Skrevet 2. mars 2023 Det er innafor å spørre og det er innafor å si nei. Jeg tenker at det her burde være temmelig enkelt å si nei, ved å sende en melding ala: «Hei! Vi kan dessverre ikke delta neste helg da vi etter flere år med oppussing hjemme hos oss selv har fått vår dose av male-og snekkerarbeid. Vi gleder oss til å se hvordan det blir når dere er ferdige. Hilsen Grethe og Johan « Dersom dere fortsatt ikke er ferdige med oppussingen så kan dere skrive: «Hei! Neste helg er vi dessverre opptatt da vi må male eget hus/snekre platting/hva-som-helst.» Anonymkode: 5d4ac...72e 11 2
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2023 #10 Skrevet 2. mars 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hei, Mannen min og jeg ble spurt om å komme på dugnadshjelp en helg til et familiemedlem for å male huset deres og litt diverse snekkerarbeid. Er dette greit å spørre om? Selv kjøpte mannen og jeg et oppussingsprosjekt for noen år siden og har brukt noen år på å pusse opp. Vi har aldri spurt om hjelp til ting som å male som ja-er drit kjedelig arbeid men som vi klarer selv. Jeg merket jeg ble irritert da vi ble spurt om å hjelpe til en hel helg med oppussing da vi har ting å finne på i vårt eget hus og vi aldri har spurt de om lignende selv om vi har hatt mye å gjøre. Er det jeg som er sær? Anonymkode: 13946...105 nei, du er ikke sær. Hvis det er vanlig i din krets med dugnad, slik at alle hjelper hverandre, så bør man jo stille opp. Men slik jeg forstår deg er det ikke vanlig i din krets, og da synes jeg ikke det er innafor å spørre. Anonymkode: 67e44...0b1 1
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2023 #11 Skrevet 2. mars 2023 Kan ikke de ordne selv eller betale dn håndverker for jobben? Sånne forespørsler er det verste jeg vet. Helgen brukes til å lade opp til ny uke, ikke for å slite seg ut på ting jeg hater å gjøre. Anonymkode: 46598...46b 4
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2023 #12 Skrevet 2. mars 2023 Det er greit å spørre. Jeg har opplevd at familie ikke stiller opp, men venner gjør. Anonymkode: 2840e...302 2
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2023 #13 Skrevet 2. mars 2023 Mja, en hel helg er mye da. Så noen som opprettet et FBsrrangement uten å invitere spesifikke. Beskrev «tar imot hjelp til det meste av X, Y, z - de som kan komme får slik servering og kan melde hva og når de kan». De la opp til at folk kunne være der en kort stund også. Det synes jeg var en god ide, ryddig og høflig. Anonymkode: f841f...3c2 1
Mezzosoprena Skrevet 2. mars 2023 #14 Skrevet 2. mars 2023 Det er selvfølgelig helt greit å spørre, men det er også helt greit å si nei. At dere selv ikke spurte om hjelp betyr ikke at ingen andre kan gjøre det. 5 2
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2023 #15 Skrevet 2. mars 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Hei, Mannen min og jeg ble spurt om å komme på dugnadshjelp en helg til et familiemedlem for å male huset deres og litt diverse snekkerarbeid. Er dette greit å spørre om? Selv kjøpte mannen og jeg et oppussingsprosjekt for noen år siden og har brukt noen år på å pusse opp. Vi har aldri spurt om hjelp til ting som å male som ja-er drit kjedelig arbeid men som vi klarer selv. Jeg merket jeg ble irritert da vi ble spurt om å hjelpe til en hel helg med oppussing da vi har ting å finne på i vårt eget hus og vi aldri har spurt de om lignende selv om vi har hatt mye å gjøre. Er det jeg som er sær? Anonymkode: 13946...105 Helt greit å spørre om hjelp! Man kan selvfølgelig ikke forvente noe som helst, men det er helt innafor å spørre. For meg er deg også naturlig at vi hjelper hverandre i familien. Jeg har hjulpet mine masse, og fått masse hjelp tilbake. Men ironien er her jo at du sier at "dere har ting å finne på i deres eget hus". Det hadde du kanskje sluppet da, om dere hadde bedt om hjelp? Jeg syns det er hyggelig og motiverende å gjøre ting sammen med andre. Kanskje man nyter et godt måltid og noe godt å drikke sammen også, og får noen gode lattere. Og jobben er blir jo unnagjort på en brøkdel av tiden. Anonymkode: d3833...088 3
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2023 #16 Skrevet 3. mars 2023 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Hei, Mannen min og jeg ble spurt om å komme på dugnadshjelp en helg til et familiemedlem for å male huset deres og litt diverse snekkerarbeid. Er dette greit å spørre om? Selv kjøpte mannen og jeg et oppussingsprosjekt for noen år siden og har brukt noen år på å pusse opp. Vi har aldri spurt om hjelp til ting som å male som ja-er drit kjedelig arbeid men som vi klarer selv. Jeg merket jeg ble irritert da vi ble spurt om å hjelpe til en hel helg med oppussing da vi har ting å finne på i vårt eget hus og vi aldri har spurt de om lignende selv om vi har hatt mye å gjøre. Er det jeg som er sær? Anonymkode: 13946...105 Ja, du er sær. Og litt navlebeskuende. Det er mer enn innafor å spørre familie om de har mulighet til å hjelpe til med kortvarige prosjekter i hjemmet. At du/dere valgte å ikke spørre om hjelp, betyr ikke at det er eneste riktige løsning. Dersom du/dere ikke har lyst/mulighet til å bidra, sier dere at dere har andre planer den helgen. Anonymkode: be827...ceb 1 3
MarianneE Skrevet 3. mars 2023 #17 Skrevet 3. mars 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ja, du er sær. Og litt navlebeskuende. Det er mer enn innafor å spørre familie om de har mulighet til å hjelpe til med kortvarige prosjekter i hjemmet. At du/dere valgte å ikke spørre om hjelp, betyr ikke at det er eneste riktige løsning. Dersom du/dere ikke har lyst/mulighet til å bidra, sier dere at dere har andre planer den helgen. Anonymkode: be827...ceb Støttes! Før i tiden var det en selvfølge å hjelpe andre uansett om det var familie eller venner. Veldig rart om verden går dit hvor det å spørre om hjelp blir sett på som en uting. 5 2 2
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2023 #18 Skrevet 3. mars 2023 Njaa.. småting her og der er greit, men male et helt hus er nei…. Jeg spør heller om hjelp til barnevakt så vi kan få jobbe i fred😂 Anonymkode: 00ce7...359 3 1
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2023 #19 Skrevet 3. mars 2023 Het innafor. Å spørre familie om hjelp OG å bidra når familie trenger hjelp er mer enn ok i min bok. Men jeg er vokst opp i en familie der vi stiller opp og hjelper hverandre, bidrar, har det mye gøy sammen og vi støtter hverandre. Det er gull verd å ha en god familie som man vet er der i tykt og tynt ❤️ Anonymkode: 47a26...ecc 3 1
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2023 #20 Skrevet 3. mars 2023 Familie og venner hjelper hverandre ❤️. Noen timer med hjelp under husbygging eller oppussing hjelper veldig mye på fremdriften. Men det er selvfølgelig lov å si nei om det ikke passer. Vi fikk litt hjelp av mannens venner da vi bygde. Mest med grunnmur og flyttelass. Min mor serverte oss og dugnadsfolk mat, og passet barn. Alt gikk som smurt. Anonymkode: ba4ae...88c 3 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå