AnonymBruker Skrevet 2. mars 2023 #1 Skrevet 2. mars 2023 Vurderer å bestille vaskehjelp men må alt ryddes før h*n kommer? Vasker h*n feks hyller og vinduskarmer som det står ting i? Anonymkode: 29baa...3a7
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2023 #2 Skrevet 3. mars 2023 Folk som er renholdere er vant til at man ikke skal rydde, man skal vaske. Var i hvertfall det jeg fikk beskjed om når jeg vasket og jobbet med renhold. "Vi rydder ikke, om det står noe et sted så flytter vi det ikke. Bare vask i rundt det. Vi skal vaske, ikke rydde etter andre" var beskjed jeg fikk i opplæring. Men så klart så spørs det litt om du leier inn en privatperson som driver med å vaske eller om du leier inn noen fra et firma som driver med renhold og som har fagbrev. Går jo også an å bare spørre de om det er noen du kunne tenkt deg å ha til å vaske hjemme hos deg? Anonymkode: 855ed...5ce 1
newman01 Skrevet 3. mars 2023 #3 Skrevet 3. mars 2023 Har renholder annenhver uke, og her ryddes huset ganske bra i forkant av timen. Det er jo litt bortkastet om renholderen må bruke unødvendig mye tid på å fjerne ting som er i veien. Og de veit jo ikke hvor ting skal stå. Tror hun løfter på mindre blomsterkrukker for å fjerne støv i vinduskarmen, men er litt usikker. Pleier å skrive i appen om jeg ønsker fokus på støvtørking, eller om andre ting skal prioriteres. Har også robotstøvsuger som sørger for ganske støvfrie gulv før renholderen kommer. 1
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2023 #4 Skrevet 3. mars 2023 newman01 skrev (3 timer siden): Har renholder annenhver uke, og her ryddes huset ganske bra i forkant av timen. Det er jo litt bortkastet om renholderen må bruke unødvendig mye tid på å fjerne ting som er i veien. Og de veit jo ikke hvor ting skal stå. Tror hun løfter på mindre blomsterkrukker for å fjerne støv i vinduskarmen, men er litt usikker. Pleier å skrive i appen om jeg ønsker fokus på støvtørking, eller om andre ting skal prioriteres. Har også robotstøvsuger som sørger for ganske støvfrie gulv før renholderen kommer. Hva er egentlig vits med renholder da? Hvis gulvene skal være støvfrie før hen kommer? Og rydde skal man uansett gjøre. Skal de da kun tørke støv og moppe gulvene? Og vaske servant og toalett med en spray? Jeg ser ikke vits i å renholder da! Anonymkode: 68c61...32a 2
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2023 #5 Skrevet 3. mars 2023 Husker at jeg snakket med en tidligere nabo som har vaskehjelp, og der ordner hun med alt mulig forefallende. Bærer ut søpla før hun går. Vet at han fortalte at hun løftet på ting og tørket støv under, tørket av karmer osv. Hun lot ikke alt stå og vasket rundt. Tok vinduene når hun så at det var nødvendig. Hun var/er hos ham flere timer en gang i uken. Han har delt omsorg for tre tenåringer, jobber mye, og det var nok temmelig rotete der når hun kom. Der var det nok ikke ryddet eller ordnet noe på forhånd... Han var veldig fornøyd med henne. Det er en østeuropeisk dame, men er usikker på om hun tilhørte noe firma. Anonymkode: 48a7d...4eb 1
Mezzosoprena Skrevet 3. mars 2023 #6 Skrevet 3. mars 2023 Jeg rydder ikke nei, jeg vasker. Det skal være klart for vask når jeg kommer. Men vinduskarmer og hyller trenger ikke å være tømt for at jeg skal støvtørke. 3
newman01 Skrevet 3. mars 2023 #7 Skrevet 3. mars 2023 6 hours ago, AnonymBruker said: Hva er egentlig vits med renholder da? Hvis gulvene skal være støvfrie før hen kommer? Og rydde skal man uansett gjøre. Skal de da kun tørke støv og moppe gulvene? Og vaske servant og toalett med en spray? Jeg ser ikke vits i å renholder da! Anonymkode: 68c61...32a De gjør ting man ikke har lyst til å gjøre selv. Rydde må man nesten gjøre selv. Robotstøvsuger er ikke voldsomt med innsats. Vaske bad, kjøkkenfronter, gulv, tørke støv er ikke gøy. Da er det bedre å være på jobb. Men når det koster 500kr/timen ønsker man å få mest mulig valuta for pengene. 1
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2023 #8 Skrevet 3. mars 2023 Mezzosoprena skrev (49 minutter siden): Jeg rydder ikke nei, jeg vasker. Det skal være klart for vask når jeg kommer. Men vinduskarmer og hyller trenger ikke å være tømt for at jeg skal støvtørke. Siden du er proff på dette, har jeg lyst til å stille deg et spørsmål: Jeg har ikke vaskehjelp til vanlig, men har tenkt tanken på å bestille "vårvask" før sommeren. Men, jeg har blant annet en del verdifulle malerier, og er veldig redd for at noen finner på å tørke på dem når vegger likevel skal vaskes. Må jeg detaljstyre hvordan de skal vaske ned, eller er dere generelt forsiktige med sånt som malerier, kunstgjenstander? Anonymkode: 48a7d...4eb
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2023 #9 Skrevet 3. mars 2023 Det skal ryddes slik at vaskehjelpen kommer til der du ønsker det rent. Min erfaring er at det ofte gjerne er selve ryddingen som tar tid. Er ting først ryddet tar det kun 15-20 min raskt over med moppen. Etter jeg innså dette sluttet vi med vaskehjelp😅 Nå har vi heller en som kommer 1-2 ganger per halvår og vasker steder vi vanligvis ikke tar så ofte. Som dører/lister/skapdører, vegger o.l. Vi informerer tydelig på forhånd hva vi ønsker rent og så ser hun hvor langt hun kommer på tiden som er satt. Vi vet hun jobber effektivt, så om hun ikke får tatt al, så vet vi at vi har overdrevet litt og tar resten selv☺️ Avtalen er uansett maks 3 timer per vaskedag. Anonymkode: 6906c...5f2
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2023 #10 Skrevet 3. mars 2023 Det må være deilig å ha en rengjøringshjelp. Men det har jeg aldri hatt råd til. Her må jeg gjøre alt selv. Anonymkode: e7d11...e67 1
Sofie Maria Skrevet 3. mars 2023 #11 Skrevet 3. mars 2023 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Det skal ryddes slik at vaskehjelpen kommer til der du ønsker det rent. Min erfaring er at det ofte gjerne er selve ryddingen som tar tid. Er ting først ryddet tar det kun 15-20 min raskt over med moppen. Etter jeg innså dette sluttet vi med vaskehjelp😅 Nå har vi heller en som kommer 1-2 ganger per halvår og vasker steder vi vanligvis ikke tar så ofte. Som dører/lister/skapdører, vegger o.l. Vi informerer tydelig på forhånd hva vi ønsker rent og så ser hun hvor langt hun kommer på tiden som er satt. Vi vet hun jobber effektivt, så om hun ikke får tatt al, så vet vi at vi har overdrevet litt og tar resten selv☺️ Avtalen er uansett maks 3 timer per vaskedag. Anonymkode: 6906c...5f2 enig 😉 er jo ryddingen av ting, sortering av klær og alt mulig tull som tar tid. Resten er jo forhåldvis lett. 1
Mezzosoprena Skrevet 4. mars 2023 #12 Skrevet 4. mars 2023 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Siden du er proff på dette, har jeg lyst til å stille deg et spørsmål: Jeg har ikke vaskehjelp til vanlig, men har tenkt tanken på å bestille "vårvask" før sommeren. Men, jeg har blant annet en del verdifulle malerier, og er veldig redd for at noen finner på å tørke på dem når vegger likevel skal vaskes. Må jeg detaljstyre hvordan de skal vaske ned, eller er dere generelt forsiktige med sånt som malerier, kunstgjenstander? Anonymkode: 48a7d...4eb Jeg kan bare svare for meg selv, men jeg er utrolig forsiktig med slike ting. Jeg bruker kun støvbørste på rammene og vasker selvfølgelig ikke malerier. Men som sagt, det er meg - jeg kan ikke si hva andre kan klare å finne på. Hvis du leier inn hjelp, så hadde jeg bedt dem om å la maleriene være. 1
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2023 #13 Skrevet 4. mars 2023 Mezzosoprena skrev (7 timer siden): Jeg kan bare svare for meg selv, men jeg er utrolig forsiktig med slike ting. Jeg bruker kun støvbørste på rammene og vasker selvfølgelig ikke malerier. Men som sagt, det er meg - jeg kan ikke si hva andre kan klare å finne på. Hvis du leier inn hjelp, så hadde jeg bedt dem om å la maleriene være. Vi hadde en nabo som hadde vaskehjelp som vasket litt hardt, både på bord og kunst. Brukte mye vann og harde skrubber. Mange fra Øst-Europa vasker med myyye mer vann enn norske moderne gulv tåler (omtrent helle bøtten ut og skrubbe). Anonymkode: ff32c...ad1
Mezzosoprena Skrevet 4. mars 2023 #14 Skrevet 4. mars 2023 AnonymBruker skrev (46 minutter siden): Vi hadde en nabo som hadde vaskehjelp som vasket litt hardt, både på bord og kunst. Brukte mye vann og harde skrubber. Mange fra Øst-Europa vasker med myyye mer vann enn norske moderne gulv tåler (omtrent helle bøtten ut og skrubbe). Anonymkode: ff32c...ad1 Ja, man kan ikke gå ut fra at alle gjør ting likt.
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2023 #15 Skrevet 6. mars 2023 Mezzosoprena skrev (På 4.3.2023 den 11.24): Jeg kan bare svare for meg selv, men jeg er utrolig forsiktig med slike ting. Jeg bruker kun støvbørste på rammene og vasker selvfølgelig ikke malerier. Men som sagt, det er meg - jeg kan ikke si hva andre kan klare å finne på. Hvis du leier inn hjelp, så hadde jeg bedt dem om å la maleriene være. Ja, får se hvordan jeg i tilfelle skal gjøre det. En venninne av meg hadde bestilt rengjøring av vinduer og glassrekkverk på huset, men i stedet hadde de som kom tørket støv og vasket inne i huset... så det kan være kommunikasjonsproblemer. Er redd for det en nevnte over her, at de skal styre med maleriene om de skal vaske veggene. Anonymkode: 48a7d...4eb
Superpusen Skrevet 24. mai 2023 #16 Skrevet 24. mai 2023 (endret) Hadde vaskehjelp fra Ukraina i går. Har inntrykk av at de fleste fra østeuropa er flinke med renhold. Men....hun flytter ikke på en pose engang på badet, vasker ikke alle flater, kun toppen av doen og ikke under. På kjøkkenet er det fortsatt flekker på hvitevarer og skapdører som er lett å få vekk. Kun vasken og benk som er fint. Gulvet på stue er bra om man ikke ser i hjørnene. Men har fått store sår i parketten etter gårsdagen ( noe hun nekter for, mener det ikke var noe der da hun var der og skylder på katten. ) Søppelet er ikke tatt, yttergangen er fin og ren, ingen soverom tatt, heller ikke redd opp eller skiftet sengetøy på ene rommet som jeg ba om. Kjellertrappen ble heller ikke vasket ( veldig lett å se da denne var skitten ) Ser også nå at det ikke er støvsugd bak putene i sofaen 😂 fy søren....( Vanlige søte små løse puter ) Men damen mente hun var ferdig hun. Hadde vasket alt 😳 Betalte 1500 kr for dette ( 2.5 timer ) aldri mer. Måtte vaske og skifte sengetøy og ta søpla osv selv da vi kom hjem. Hun har nok vært i norsk vaskefirma tidligere ( samme pris som citymaid ) og skjønt det er nok med slurvete vask og bare ta dusj, servant og kjøkken benk. Endret 24. mai 2023 av Superpusen Skrivefeil
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2023 #17 Skrevet 24. mai 2023 Superpusen skrev (49 minutter siden): Hadde vaskehjelp fra Ukraina i går. Har inntrykk av at de fleste fra østeuropa er flinke med renhold. Men....hun flytter ikke på en pose engang på badet, vasker ikke alle flater, kun toppen av doen og ikke under. På kjøkkenet er det fortsatt flekker på hvitevarer og skapdører som er lett å få vekk. Kun vasken og benk som er fint. Gulvet på stue er bra om man ikke ser i hjørnene. Men har fått store sår i parketten etter gårsdagen ( noe hun nekter for, mener det ikke var noe der da hun var der og skylder på katten. ) Søppelet er ikke tatt, yttergangen er fin og ren, ingen soverom tatt, heller ikke redd opp eller skiftet sengetøy på ene rommet som jeg ba om. Kjellertrappen ble heller ikke vasket ( veldig lett å se da denne var skitten ) Ser også nå at det ikke er støvsugd bak putene i sofaen 😂 fy søren....( Vanlige søte små løse puter ) Men damen mente hun var ferdig hun. Hadde vasket alt 😳 Betalte 1500 kr for dette ( 2.5 timer ) aldri mer. Måtte vaske og skifte sengetøy og ta søpla osv selv da vi kom hjem. Hun har nok vært i norsk vaskefirma tidligere ( samme pris som citymaid ) og skjønt det er nok med slurvete vask og bare ta dusj, servant og kjøkken benk. "Proffe" vadkebyråer er faktisk det jævligste jeg har vært borti. Det ble bestilt profesjonell vask av bolig til ufør familie og endte med at den ene gangen kom de ikke i det hele tatt og sendte likevel faktura. Det andre profesjonelle gjorde en jobb lignende det du beskriver, absolutt minimum overflatevask. Anonymkode: 99f64...ab3
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2023 #18 Skrevet 24. mai 2023 AnonymBruker skrev (På 4.3.2023 den 18.57): Vi hadde en nabo som hadde vaskehjelp som vasket litt hardt, både på bord og kunst. Brukte mye vann og harde skrubber. Mange fra Øst-Europa vasker med myyye mer vann enn norske moderne gulv tåler (omtrent helle bøtten ut og skrubbe). Anonymkode: ff32c...ad1 Ikke bare bruker de mye vann, men ekstreme mengder såpe også. Jeg jobber innen renhold, og hvis jeg vet at det er en av de fra øst-Europa som har vasket dagen før vet jeg at jeg ikke trenger å bruke såpe. Anonymkode: a7e3d...d4d
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2023 #19 Skrevet 24. mai 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ikke bare bruker de mye vann, men ekstreme mengder såpe også. Jeg jobber innen renhold, og hvis jeg vet at det er en av de fra øst-Europa som har vasket dagen før vet jeg at jeg ikke trenger å bruke såpe. Anonymkode: a7e3d...d4d Kan forklare hvorfor. De fleste land i øst Europa og Tyskland og, sliter med hardt vann, mye kalk i vannet, trengs mer og hardere vaskemidler for å få ting rent og for å få vann og såpe til å blande godt med hverandre. Bodde en sommer i Slovenia og måtte kjøpe lokalt vaskepulver og bruke sinnsyke mengder av det. Samme med gulvvasken. Bare et ps. Anonymkode: 99f64...ab3 2
Ayesh Skrevet 24. mai 2023 #20 Skrevet 24. mai 2023 AnonymBruker skrev (På 3.3.2023 den 17.10): Hva er egentlig vits med renholder da? Hvis gulvene skal være støvfrie før hen kommer? Og rydde skal man uansett gjøre. Skal de da kun tørke støv og moppe gulvene? Og vaske servant og toalett med en spray? Jeg ser ikke vits i å renholder da! Anonymkode: 68c61...32a Enig!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå