AnonymBruker Skrevet 2. mars 2023 #1 Skrevet 2. mars 2023 Var på visning på en leiebolig, siden huset vi har leid 3 år skal selges. Jeg sa tydelig fra at jeg var veldig interessert. Jeg var den første på visning og utleier sa etter visningen at huset er mitt om jeg ønsker det (jeg ser på dette som et muntlig og like forpliktende tilbud. De ville helst ha tilbakemelding neste dag pga stor pågang (er fortsatt 2 mnd til huset blir ledig, så jeg stusset litt på hastverket🤔), men jeg sa jeg skulle prøve komme med svar da... I dag fikk jeg plutselig mld av nåværende utleier i huset vi egentlig må flytte ut av da det skal selges. De hadde snakket med banken, og det er en liten sjangs for at jeg kan utvide leieperioden hos de frem til neste sommer 2024, mot at husleien økes. Jeg sendte derfor mld til den nye utleier og forklarte situasjonen, presiserte at sjangsen for at jeg får utvide leieperioden her er svært liten, så jeg håper de er villig til vente til onsdag neste uke med endelig svar fra meg. Skrev også at jeg ønsker å gjøre avtale med de, og det er mest sannsynlig det som blir utfallet. Fikk da bare en kort og knapp mld om at de går videre med visninger og gir huset til den første som inngår avtale med de.... 😯 Jeg sendte mld tilbake og spurte om de evt kunne ha en visning til, og om disse er interessert, så har de jo garantert en leieavtale innen onsdag, enten med meg eller den andre interessenten. Fikk enda et kortere svar, som sa "vi som som sagt videre". Jeg mener..... har de lov å gjøre dette?? Ga de ikke meg et muntlig tilbud, som vel anses som like forpliktende...?? Nå er jeg bare sint og lei meg, og føler meg nesten tvunget av ny utleier å gjøre avtale med de nå .... Dette er en av svært få boliger med 3 soverom til utleie, som jeg trenger med 2 barn.... Hva om jeg ikke ber om å få gjøre avtale med de i dag, og mister sjangsen til det nye huset- men i tillegg får nåværende utleier svar at banken sa nei...? Da sitter jeg der uten noen som helst bolig i sikte 😢 Synes dette var en skikkelig dritt situasjon, og forstår ikke hvorfor den nye utleieren kunne gitt meg disse få dagene... Og så spør jeg igjen; har utleier lov til å trekke tilbudet til meg, bare jeg ber fint om noen dager ekstra på å få avklart noe viktig.....? Uff...nå gråter jeg... Anonymkode: b95ce...fee 1
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2023 #2 Skrevet 2. mars 2023 De sa vel at huset er ditt om du vil ha det...men de må jo få svar kjapt om de har mange interriserte. Om de skal vente 1,5 uke på svar fra deg er jo sjansen stor for at de mister de andre interriserte og det er også fare for at du har ombestemt deg, så da sitter de der uten noen å leie ut til og må starte prosessen på nytt. Anonymkode: 787bd...a07 30 5
Enmanelskeråhate Skrevet 2. mars 2023 #3 Skrevet 2. mars 2023 Når du ikke slår til før de finner en annen så kan de jo gjøre som de vil 21 6
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2023 #4 Skrevet 2. mars 2023 Slik jeg forstår det kom tilbudet du fikk med en betingelse, og den betingelsen oppfylte du ikke. Prøv å se det fra den andre siden: Du ønsker rask avklaring av utleie av en bolig, og har mange leietakere å velge mellom. Ville du foretrekke å vente på en leietaker som sliter med å bestemme seg, eller ville du gått videre til noen som kan ta en avgjørelse på rappen? Anonymkode: 03480...63a 17 15
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2023 #5 Skrevet 2. mars 2023 Selvfølgelig venter de ikke på svar fra deg når det tar då lang tid. De vil jo ha ny leietaker snarest, de fleste er jo avhengig av leieinntektene for å dekke eget huslån. Anonymkode: b7625...6f5 7 5
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2023 #6 Skrevet 2. mars 2023 Helt innafor av utleier. Dersom tilbudet ikke aksepteres innen fristen er tilbudet ikke lenger gyldig. Anonymkode: 6a004...54b 15 3
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2023 #7 Skrevet 2. mars 2023 Du fikk beskjed om at vilkåret var snarlig beskjed, helst neste dag. Når du så ber om mye lengre frist, fordi det plutselig er veldig usikkert om du i det hele tatt skal flytte, skjønner jeg at de går videre. Anonymkode: 503a4...f46 16 1
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2023 #8 Skrevet 2. mars 2023 Dersom det nye huset er langtidsleie så ville jeg bare slått til. Der du bor nå vil jo uansett være tidsbegrenset før de skal selge. Anonymkode: fb965...144 7 1
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2023 #9 Skrevet 2. mars 2023 Tråden stenges snart pga manglende overskrift. Anonymkode: 6e8a9...214
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2023 #10 Skrevet 2. mars 2023 Hva er problemet? Hvorfor ikke slå til på det nyeste tilbudet? Du vil ha i pose og sekk. Det får du selvfølgelig ikke. Makan Anonymkode: 9f53a...70b 5 1
Silkedyne Skrevet 2. mars 2023 #11 Skrevet 2. mars 2023 Selvfølgelig kan de gå videre. Tilbudet til deg var med forbehold om svar dagen etter. Det er så mange useriøse leietakere så man kan ikke vente en uke på svar, skal man gjøre det med hver mulige interessent så mister man jo månedsvis med leieinntekt! 8 3
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2023 #12 Skrevet 2. mars 2023 Du prøver jo å forhandle når du ikke har noen kort på hånden. Klart de ikke trenger å vente på at du skal bestemme deg. Anonymkode: f6b35...958 9
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2023 #13 Skrevet 2. mars 2023 Har gjort det samme som utleierne i dette innlegget og jeg er utleier selv. Jeg ønsker meg leietakere så fort som mulig og ikke noen som jeg må vente på skal si ja eller nei. Det er ikke mitt problem. Anonymkode: 27987...4f3 6
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2023 #14 Skrevet 2. mars 2023 Dritt å leie med barn, aldri mer sier jeg bare. Det er så ustabilt og så mye lureri. Hun jeg leide av sist prøvde stadig å lure meg for penger, og dette var en eldre dame i flott område. Flyttet for å skaffe meg eget sted for å ha et mer stabilt liv. Anonymkode: 46ba2...cc4
Hensatt Skrevet 2. mars 2023 #15 Skrevet 2. mars 2023 Du brøt jo selv den muntlige avtalen dere hadde. Hvorfor skal utleier utvide svarfristen kun for deg og med det gå glipp av alle de andre intressentene dersom du trekker deg? 12
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2023 #16 Skrevet 2. mars 2023 Her burde du takke ja til det nye husrommet og ikke vurdert å bli værende der du er. Du brøt den muntlige avtalen om raskt svar, de ser på deg som upålitelig nå. Hadde gjort det samme som utleier. Ingen vits i å gråte, som man reder ligger man. Anonymkode: 51468...c02 5 1
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2023 #17 Skrevet 2. mars 2023 TS her. Jeg ante jo ikke at samme dag som jeg skulle svare på tilbudet, så skulle jeg også få beskjed av nåværende utleier om at jeg kanskje får bo her lenger.... Det er et nytt og fint hus, og neste sommer har jeg kanskje mulighet til å kjøpe huset. Det er jo her vi trives best og gjerne vil bli boende.... Jeg har også en far som ligger alvorlig syk på sykehuset, og kanskje ikke vil leve lenger enn et par måneder, så jeg orker heller egentlig ikke tanken på en flytteprosess midt i det hele.... Det var altså helt tilfeldig at dette skjedde, og jeg holdt min del av avtalen ved å komme med en tilbakemelding og forklare den nyoppståtte situasjonen... Det er ikke snakk om at de må vente 1,5 uke som noen skrev, men 5 dager maks, sannsynligvis enda kortere. Jeg ser heller ikke problemet med å tilby seg å være grei når de ser mitt dillemma.... De får jo leid ut huset uansett, så om de da reserverer det for meg i 3-5 dager, taper de ikke noe på dette.... De kan jo som sagt ha noen visninger når huset er reservert, og da står neste villige leietaker klar til å signere hos de, dersom jeg kan bli boende i nåværende hus... Hvordan er dette å være upålitelig...?? Hvordan er dette å ville ha i pose sekk....?? Anonymkode: b95ce...fee
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2023 #18 Skrevet 2. mars 2023 2 minutter siden, AnonymBruker said: TS her. Jeg ante jo ikke at samme dag som jeg skulle svare på tilbudet, så skulle jeg også få beskjed av nåværende utleier om at jeg kanskje får bo her lenger.... Det er et nytt og fint hus, og neste sommer har jeg kanskje mulighet til å kjøpe huset. Det er jo her vi trives best og gjerne vil bli boende.... Jeg har også en far som ligger alvorlig syk på sykehuset, og kanskje ikke vil leve lenger enn et par måneder, så jeg orker heller egentlig ikke tanken på en flytteprosess midt i det hele.... Det var altså helt tilfeldig at dette skjedde, og jeg holdt min del av avtalen ved å komme med en tilbakemelding og forklare den nyoppståtte situasjonen... Det er ikke snakk om at de må vente 1,5 uke som noen skrev, men 5 dager maks, sannsynligvis enda kortere. Jeg ser heller ikke problemet med å tilby seg å være grei når de ser mitt dillemma.... De får jo leid ut huset uansett, så om de da reserverer det for meg i 3-5 dager, taper de ikke noe på dette.... De kan jo som sagt ha noen visninger når huset er reservert, og da står neste villige leietaker klar til å signere hos de, dersom jeg kan bli boende i nåværende hus... Hvordan er dette å være upålitelig...?? Hvordan er dette å ville ha i pose sekk....?? Anonymkode: b95ce...fee Ditt dilemma har ingenting med den andre utleieren å gjøre. Hvorfor skal de måtte forholde seg til ditt "drama"? Anonymkode: ec05f...308 22 6
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2023 #19 Skrevet 2. mars 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): TS her. Jeg ante jo ikke at samme dag som jeg skulle svare på tilbudet, så skulle jeg også få beskjed av nåværende utleier om at jeg kanskje får bo her lenger.... Det er et nytt og fint hus, og neste sommer har jeg kanskje mulighet til å kjøpe huset. Det er jo her vi trives best og gjerne vil bli boende.... Jeg har også en far som ligger alvorlig syk på sykehuset, og kanskje ikke vil leve lenger enn et par måneder, så jeg orker heller egentlig ikke tanken på en flytteprosess midt i det hele.... Det var altså helt tilfeldig at dette skjedde, og jeg holdt min del av avtalen ved å komme med en tilbakemelding og forklare den nyoppståtte situasjonen... Det er ikke snakk om at de må vente 1,5 uke som noen skrev, men 5 dager maks, sannsynligvis enda kortere. Jeg ser heller ikke problemet med å tilby seg å være grei når de ser mitt dillemma.... De får jo leid ut huset uansett, så om de da reserverer det for meg i 3-5 dager, taper de ikke noe på dette.... De kan jo som sagt ha noen visninger når huset er reservert, og da står neste villige leietaker klar til å signere hos de, dersom jeg kan bli boende i nåværende hus... Hvordan er dette å være upålitelig...?? Hvordan er dette å ville ha i pose sekk....?? Anonymkode: b95ce...fee Det virker som du tror alt sirkulerer rundt deg. Du oppfører deg som prinsessen på erten, og gråter når det ikke går din vei uten å forstå at det kreves noe av deg og. Jeg ville ikke hatt deg som leietaker. Anonymkode: f6b35...958 16 4
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2023 #20 Skrevet 2. mars 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): TS her. Jeg ante jo ikke at samme dag som jeg skulle svare på tilbudet, så skulle jeg også få beskjed av nåværende utleier om at jeg kanskje får bo her lenger.... Det er et nytt og fint hus, og neste sommer har jeg kanskje mulighet til å kjøpe huset. Det er jo her vi trives best og gjerne vil bli boende.... Jeg har også en far som ligger alvorlig syk på sykehuset, og kanskje ikke vil leve lenger enn et par måneder, så jeg orker heller egentlig ikke tanken på en flytteprosess midt i det hele.... Det var altså helt tilfeldig at dette skjedde, og jeg holdt min del av avtalen ved å komme med en tilbakemelding og forklare den nyoppståtte situasjonen... Det er ikke snakk om at de må vente 1,5 uke som noen skrev, men 5 dager maks, sannsynligvis enda kortere. Jeg ser heller ikke problemet med å tilby seg å være grei når de ser mitt dillemma.... De får jo leid ut huset uansett, så om de da reserverer det for meg i 3-5 dager, taper de ikke noe på dette.... De kan jo som sagt ha noen visninger når huset er reservert, og da står neste villige leietaker klar til å signere hos de, dersom jeg kan bli boende i nåværende hus... Hvordan er dette å være upålitelig...?? Hvordan er dette å ville ha i pose sekk....?? Anonymkode: b95ce...fee Dine personlige problemer er ikke utleiers anliggende. Det er heller ikke slik at utleier nødvendigvis har «villige leietakere» stående i kø dersom de skal vente ytterligere 5+ dager på svar fra deg. Da risikerer de at evt. andre interessenter har funnet seg annen bolig, og de må starte hele prosessen på nytt. Anonymkode: 6a004...54b 15 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå