Gå til innhold

Forskjell på oppføring av bolighus og hytte?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har en tomt med hus på. Dette var opprinnelig bolighus, er nå fritidshus.

Hvis jeg river huset for å bygge nytt... Spiller det noen rolle om det som oppføres er bolighus eller hytte? Tenker på ferdighusleverandører, det er jo noe hus og noe er hytte. Jeg vet at man kan utnytte tomta mer om det føres opp et bolighus enn en fritidsbolig....

Som sagt, dette var opprinnelig et bolighus/tomt, men fordi vi bor annet sted og dette opprinnelig er besteforeldres hus, har vi brukt det som fritidsbolig.

Anonymkode: e2a43...9a6

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Her var det mye rart. Det er ikke bruken som avgjør hva bygningen er. Den er registrert som noe i matrikkelen, du kan sjekke hva ved å søke opp adressen på mineiendom.no. Hvis det tidligere har vært bolighus, er det fortsatt et bolighus med mindre dere har søkt om bruksendring i kommunen.

Hva du kan oppføre avhenger av hvilket formål tomta er regulert til. Det sjekker du på kommunens nettsider. Her finner du også kommuneplanen og reguleringsplan om det finnes for eiendommen.

Anonymkode: bf22f...372

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det står "våningshus, benyttes som fritidsbolig". Må vel kontakte kommunen da, for å vite hva det betyr?

Huset er gammelt, fra 1880-og-noe.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Det står "våningshus, benyttes som fritidsbolig". Må vel kontakte kommunen da, for å vite hva det betyr?

Dere må jo uansett søke kommunen om både å rive og bygge nytt, så vidt jeg vet, så jeg tenker en prat med kommunen for å få avklart krav og muligheter kan være et veldig bra sted å starte uansett. :) 

Anonymkode: 9175a...343

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Da er det muligens bevaringsverdig også, så her burde du definitivt kontakte kommunen.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Da er det muligens bevaringsverdig også, så her burde du definitivt kontakte kommunen.

Det står på SEFRAK-listen, men det er ikke gammelt nok til å automatisk være bevaringsverdig (det er hus fra før 1850). Her må det meldes kommunen. Det betyr ikke at jeg ikke får lov til å rive, men de skal ha mulighet for å si noe først. Har snakket med dem om akkurat dette, men skjønte ikke advokat-svaret om bolighus kontra fritidsbolig....

AnonymBruker
Skrevet

Og bare så det er sagt: hadde det vært mulig, ville jeg mer enn gjerne renovert det istedenfor å rive. Det blir en mye større jobb, da "alt" må tas, inkludert grunnmur og hele fundamentet. Da står det mellom å la det forfalle eller bygge nytt, og jeg ønsker intenst det siste.

AnonymBruker
Skrevet

Skjønner ikke helt hva det er du lurer på. Du må høre med kommunen hva tomta er regulert til og hva de kan godkjenne videre.

Så er spørsmålet; hva er det du egentlig er ute etter? Hva er det du tenker dere skal ende opp med? En enebolig eller en hytte?

Om saken er at du ser på ferdighusleverandører som leverer både eneboliger og fritidsboliger i byggesett og at spørsmålet er om du kan bygge en slik fritidsbolig fra katalogen og kalle det for enebolig så er svaret nei. Eneboliger har mange krav i henhold til tek-17 som en fritidsbolig ikke vil kunne oppfylle og du vil da heller ikke kunne få godkjent boligen som bolighus.

Anonymkode: 3e742...f98

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2.3.2023 den 18.44):

Det står på SEFRAK-listen, men det er ikke gammelt nok til å automatisk være bevaringsverdig (det er hus fra før 1850). Her må det meldes kommunen. Det betyr ikke at jeg ikke får lov til å rive, men de skal ha mulighet for å si noe først. Har snakket med dem om akkurat dette, men skjønte ikke advokat-svaret om bolighus kontra fritidsbolig....

Jeg er byggesaksbehandler (og jurist). Beklager om svaret var for juridisk, poenget var at bygningen er registrert som noe i matrikkelen. Bruken deres endrer ikke hva bygningen er. Hvis dere river bygningen, kan dere bare føre opp det som eiendommen din er regulert til. Står det i kommunekartet eller reguleringskartet at eiendommen din er en fritidseiendom, kan du bare bygge fritidsbolig. Står det boligeiendom, må du bygge enebolig. Det er mildere krav og derfor billigere å bygge fritidsbolig. Hvor stort du får bygge avhenger av kommuneplanen eller reguleringsplanen. Mange kommuner har en regel om at hytter bare får være 80-100 m2 stor, og at mange boliger kan ha en utnyttelsesgrad på 25% BYA. Er det kanskje en landbrukseiendom er det enda vanskeligere. 

Det er altså helt umulig å svare på om du kan bygge en fritidsbolig eller en bolig, eller om du får bygge noe i det hele tatt, uten å vite en konkret adresse og søke det opp på f.eks. arealplaner.no eller din kommunes nettløsning. Du må snakke med kommunen igjen :) 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Må du bygge enebolig er litt upresist. Det står nærmere beskrevet i reguleringsbestemmelsene hva slags boliger som kan oppføres, og noen steder står det spesifisert bolig, boliger, rekkehus og så videre. Men ja, umulig å vite uten at du finner ut hva eiendommen er regulert til. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...