AnonymBruker Skrevet 2. mars 2023 #1 Skrevet 2. mars 2023 Fikk melding om tilfelle av lus på avdelingen idag. Best å holde barna hjemme fra barnehagen i morgen for å unngå smitte? Anonymkode: 0506b...329
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2023 #2 Skrevet 2. mars 2023 Smitte? 😅 kalles ikke det da. Og nei, jeg hadde ikke holdt hjemme. Holder jo ikke med en dag heller om du er redd for lus. Mine har aldri fått lus, selv om det har vært i både barnehage og skole. Og skulle vi fått det så hadde det ikke vært noen krise. Anonymkode: f1de2...79c 4
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2023 #3 Skrevet 2. mars 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Smitte? 😅 kalles ikke det da. Og nei, jeg hadde ikke holdt hjemme. Holder jo ikke med en dag heller om du er redd for lus. Mine har aldri fått lus, selv om det har vært i både barnehage og skole. Og skulle vi fått det så hadde det ikke vært noen krise. Anonymkode: f1de2...79c Jo, det kalles smitte. Så det forsøket på latterliggjøring kunne du spart deg for. Ts, sjekk ungen for lus de neste dagene og send i barnehagen som vanlig. Anonymkode: 7e954...504 3 1
Ulrikke Skrevet 2. mars 2023 #4 Skrevet 2. mars 2023 Lus kan gå i månedsvis, så lenge kan du ikke holde hjemme. Det er ekkelt og det klør, men sjekk ungen jevnlig framover og ha lusekur i hus så du kan ta kur med en gang du finner noe. Det finnes også en spray som visstnok skal gjøre at lusa foretrekker andre hoder enn de som er sprayet (husker ikke navnet i farta, finnes på apoteket). Har hatt lus flere ganger selv (jobber med barn) og datteren min har hatt et par ganger som yngre. Har aldri vært problem med å bli kvitt det for vår del. 1
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2023 #5 Skrevet 2. mars 2023 Kjøp eletrisk lusekam på apoteket. Så er du klar iallefall. Anonymkode: bd291...d4c
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2023 #6 Skrevet 2. mars 2023 Da må du sannsynligvis holde barna dine hjemme lenge fra barnehagen, om du er redd for lus. Anonymkode: aba61...b60
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2023 #7 Skrevet 2. mars 2023 Jeg har vært nervøs hver gang det har kommet lusvarsel i barnehagen vår men vi har sluppet unna enda. Kan hende det er ett tilfelle på en annen avdeling. Tror faktisk det finnes lusforebyggende spray (?)dere kan bruke nå når dere vet at det finnes i barnehagen? Anonymkode: bd981...d25
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2023 #8 Skrevet 2. mars 2023 Håper bare ikke det blir sykt barn dag på jobb. Det er misbruk av ressurser. Anonymkode: 2145b...343
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2023 #9 Skrevet 2. mars 2023 Vi har fått beskjed fra barnehagen at vi ikke trenger holde barna hjemme ved lus. Anonymkode: 1edb9...2b4
Den Sagnomsuste Skrevet 2. mars 2023 #11 Skrevet 2. mars 2023 Det kan faktisk gå relativt lang tid fra smitteoverføring til kløen debuterer. Barna dine kan derfor i teorien være smittet allerede før varselet nådde øvrige foreldre. For min del tenker jeg som så at lus er ekkelt og vemmelig, men ellers helt ufarlig. Man kjører på med kur og hyppig kjemming, samt varm vask av sengetøy og hodeplagg. Da blir man som regel kvitt krabatene. Eventuelt kan man i ekstreme tilfeller barbere gutta svært kort på håret. Lus er litt Jeopardy når det kommer til hvem som får det, og hvem som slipper unna. Generelt er jenter mer utsatt pga at de gjerne koser mer med hverandre enn gutter i tillegg til at de har langt hår. Tenker at man må se lus i riktig perspektiv. Det er ikke tuberkulose heller akkurat. 1
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2023 #12 Skrevet 2. mars 2023 Det jeg aldri har forstått, er: Hvor KOMMER lusa fra? Første barnet som får lusa, hvor i alle dager får de denne lusa fra? Det samme med skabb: Hvor KOMMER den fra? Den ER jo ikke tilstede i utgangspunktet, men PLUTSELIG er den der? Hvor er opphavet, hvor pådrar folk seg denne smitten? Anonymkode: e8d30...ad1
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2023 #14 Skrevet 2. mars 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): jeg aldri har forstått, er: Hvor KOMMER lusa fra? Første barnet som får lusa, hvor i alle dager får de denne lusa fra? Det samme med skabb: Hvor KOMMER den fra? Den ER jo ikke tilstede i utgangspunktet, men PLUTSELIG er den der? Hvor er opphavet, hvor pådrar folk seg denne smitten? Anonymkode: e8d30...ad1 Gjelder ikke det alt her i livet? Hvor kommer omgangssyke fra? Forkjølelse, korona, vannkopper osv. Anonymkode: 7e954...504 1
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2023 #15 Skrevet 2. mars 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Gjelder ikke det alt her i livet? Hvor kommer omgangssyke fra? Forkjølelse, korona, vannkopper osv. Anonymkode: 7e954...504 Nei, det blir ikke helt det samme. Infeksjonssykdommer sirkulerer jamt og trutt gjennom hele året, med høysesong november-april. Men hvor faen kommer den første lusa og skabben fra? De detter jo ikke ned fra oven 😂 Hvor får det første smittede barnet, lusa eller skabben fra? Anonymkode: e8d30...ad1
Turtellure12 Skrevet 2. mars 2023 #16 Skrevet 2. mars 2023 Maskinfører skrev (1 time siden): Lus ? finnes det ennå ? Blir faktisk verre med årene. 2
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2023 #17 Skrevet 2. mars 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Nei, det blir ikke helt det samme. Infeksjonssykdommer sirkulerer jamt og trutt gjennom hele året, med høysesong november-april. Men hvor faen kommer den første lusa og skabben fra? De detter jo ikke ned fra oven 😂 Hvor får det første smittede barnet, lusa eller skabben fra? Anonymkode: e8d30...ad1 Det sirkulerer jo rundt på samme som all annen sykdom. Lusens historie går langt, langt tilbake i tid, det er vel usikkert hvor det egentlig stammer fra. Mest sannsynlig har det utviklet seg, slik alle arter gjør. Anonymkode: 7e954...504 1
Maskinfører Skrevet 2. mars 2023 #18 Skrevet 2. mars 2023 Turtellure12 skrev (4 minutter siden): Blir faktisk verre med årene. Såpass ja trodde det var noe som endelig var tatt knekken på er tross alt 34 år siden jeg gikk i Barnehage
Turtellure12 Skrevet 2. mars 2023 #19 Skrevet 2. mars 2023 Maskinfører skrev (Akkurat nå): Såpass ja trodde det var noe som endelig var tatt knekken på er tross alt 34 år siden jeg gikk i Barnehage Man kan leve i håpet... Eldste er nå 9 år. Kan ikke huske at det var så mange lusevarsler da han var i bhg som det er nå. Yngste er 2 og det er omtrent ukentlige varsler. Håpløst. 1
Maskinfører Skrevet 2. mars 2023 #20 Skrevet 2. mars 2023 Turtellure12 skrev (1 minutt siden): Man kan leve i håpet... Eldste er nå 9 år. Kan ikke huske at det var så mange lusevarsler da han var i bhg som det er nå. Yngste er 2 og det er omtrent ukentlige varsler. Håpløst. Ja man kan jo det de knekker jo så mye sygdommer at det er rart de ikke er kommet lenger ja det er nok håpløst 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå