AnonymBruker Skrevet 2. mars 2023 #1 Skrevet 2. mars 2023 Ja bare lurer på hva dere gjør av husarbeid i løpet av en uke og hvor lenge dere gjør og hvilke dager? Anonymkode: 3797b...1e8
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2023 #2 Skrevet 2. mars 2023 Hver dag. Husarbeid som legge sammen klær, rydde kjøkken og slikt. En gang i uka, vaske bad og støvsuge og tørke støv, skifte senger. Vaske vindu to ganger i året. Anonymkode: f2fbb...e57
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2023 #3 Skrevet 2. mars 2023 Jeg gjør én ting hver dag, i det minste prøver, så det ikke hoper seg opp…. For da må jeg ta skippertak i helgene, som jeg misliker Anonymkode: b0e05...801 1
Mardina Skrevet 2. mars 2023 #4 Skrevet 2. mars 2023 Jeg gjør litt hver dag. Liker ikke å ha det rotete 😊 1
Spell Skrevet 2. mars 2023 #6 Skrevet 2. mars 2023 Tror det er veldig sjeldent jeg slipper unna husarbeid en dag. Da må det i tilfelle være pga vi ikke har vært hjemme. Lager jeg mat, så må det ryddes og vaskes opp, tørkes av bord og benker osv. Oppvaskmaskinen går stort sett hver 2-3 dag (vi er to stk). Katteskåler må vaskes og vann må skiftes hver dag. Dokasse til kattene sjekkes hver dag og tømmes dersom brukt (utekatter, men bruker den noen ganger nå som kaldt). Jeg tror jeg bruker 30-60 min i gjennomsnitt hver dag på det som kan regnes som husarbeid, men kan fort bli "hele" dagen i helgene. Jeg liker å gjøre litt hver dag, men også å sette av noen dager hvor jeg "bare" gjør ting i huset. Dvs. surrer rundt og finner ting som skal skrubbes, skap som skal ryddes osv. F.eks. ting som gjøres hver uke: Pga katter, og støv som forunderlig nok alltid samler seg i trapper, så må det stort sett kostes/tørrmoppes hver dag, men det hender det går 2-3 dager mellom om det er dårlig med tid og ork. Støvsuging gjøres stort sett 1 gang i uka nå som det ikke er røytesesong, da det er lettere å fjerne hår i møbler med klut. Men snart er våren her, og da må vi oftere frem med den. Kunne valg støvsuger over kost sikkert, men verken jeg eller kattene er spesielt glad i den. Gris og søl vasker jeg opp med en gang jeg ser det. Våtmopping trengs derfor ofte bare annenhver uke (og da er ikke vannet skittent en gang. Merkelig!) Bad vaskes stort sett grundig hver uke, men pga støvsamling på servant og det at jeg føler at jeg alltid må bruke WC-rens eller klor om det må brukes dokost, gjør at det vaskes litt her og der gjennom uka. Men vi kan f.eks. da ofte ha skinnende ren do, men litt støvete servant og tannkrem-sprut på speil f.eks.. Passer litt ekstra på at alt er rent samtidig når det kommer besøk, men jeg vet at vi ikke har et ekkelt bad, selv om alt ikke er nyvaska. Har vært i alt for mange hjem/kollektiver som har vært direkte ekle, men man overlever visst det også. Klesvask gjøres stort sett i helgene hver uke, men noen ganger blir det 2 uker mellom, og da blir det litt mye på en gang. Vi holder som regel klær vi har på oss ganske rene, så blir ikke store mengder av dette hver uke, men det er alltid ett eller annet som må vaskes: Sengetøy og håndklær, kluter og mopper, tepper, puter, dyner og madrassbeskytter osv. Jeg misliker veldig å ha det møkkete, men støv der hvor det ikke synes, og rot er jeg flink til å overse. Tenker mange ganger at jeg gjerne skulle hatt det konstant ryddig, men jeg har skjønt at om jeg skal bruke hjemmet mitt slik jeg vil, så er det per nå ikke forenlig med å ha det helt strøkent. Men har som mål å ikke bli MER rotete med tiden. Ja, jeg har en samboer som hjelper til så klart, men bortsett fra oppvasken, så klarer han ikke "se" hva som må gjøres. Derfor må jeg oftest be han om det. Selv etter mange år med instruksjoner så er det visst vanskelig.
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2023 #7 Skrevet 2. mars 2023 Jeg hater husarbeid. Gjør minst mulig. Så ser det ikke ut her heller da men jeg bryr meg ikke. Tar det når det blir helt for jævlig. 3-4 uke kanskje i ca 10-15 min Anonymkode: d85fb...ffa 2
tussi84 Skrevet 2. mars 2023 #9 Skrevet 2. mars 2023 (endret) Må gjøre noe hver dag. Med mindre jeg er syk og stort sett sengeliggende for da orker jeg ikke. Noe gjøres hver dag, andre ting 2 ganger i mnd osv. Hver dag: rydder, tømme oppvaskmaskin, sette inn i oppvaskmaskin, vaske over kjøkkenbenken, spisebord, komfyr topp. 2-3 Dager i uka: klesvask, og bretting av klær. 1 dag i uka: vaske toalett/vask på bad + dusj (annenhver uke), vaske speil, og badegulv. Støvsuge stue. Støvsuger og vasker gulv kjøkken. Tørke støv. 2 ganger i mnd: vasker gang, stue og soverom. Skifte sengetøy. 6-9 ganger i året: vaske kjøleskap, mikrobølgeovn.. 3 ganger i året: vask av vinduer. Blir som regel gjort i april når kulden er borte, i løpet Juli/august og siste gang i november før det blir for kaldt. ALT annet har jeg ingen rutiner på. Tiden jeg bruker på husarbeid per dag,: alt fra 20/25 min til 1,5 t. Endret 2. mars 2023 av tussi84 1 1
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2023 #10 Skrevet 2. mars 2023 Blir noe hver dag, jeg rydder hele tiden. Anonymkode: 0f638...ac5
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2023 #11 Skrevet 2. mars 2023 Ca 1 time hver dag tilsammen på klesvask, klesbretting, rydding, oppvask etc. Prøver å ikke la dagens rot/oppvask/klesbretting henge igjen til dagen etter. Litt ekstra på onsdagskvelder slik at alle rom er ryddige når jeg kommer hjem fra jobb på torsdager. Da tar alle av sengetøyet sitt på morningen og jeg vasker hele huset etter jobb (ferdig tidligere på torsdager). Støvsuger, tørker støv, vasker over gulv, vasker badet og legger på nytt sengetøy. Når alt er ryddig tar det bare rundt en time. Litt større oppgaver som vaske vinduer, kjøkkenskap, kjøleskap, grundigere skrubbing av badet etc tar jeg litt etter litt i helgene. Anonymkode: 735c4...0b2
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2023 #12 Skrevet 2. mars 2023 Hver dag. Har to barn. Rydder hele tiden. Anonymkode: b6403...45f
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2023 #13 Skrevet 2. mars 2023 Rydder hver dag. Vasker 1 gang i uka. Koster hele leiligheten to ganger i uka, mer hvis nødvendig. Rydder og vasker kjøkkenoverflater hver dag. Vasker sengetøy annenhver uke. Vasker kjøleskap omtrent 1 gang i mnd. Vasker vinduer 6 ganger i året omtrent. Gulv vasker jeg kanskje annenhver uke omtrent . Anonymkode: d63a8...5ff
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2023 #14 Skrevet 2. mars 2023 Som resten her; hver dag. Er bare meg, men det blir jo skittentøy, støv, oppvask etc. Vasker over bad/wc sånn kjapt annenhver dag, og ordentlig vask ukentlig. Ellers støvsuging flere ganger i uken, mest på kjøkken og yttergang. Bedre å ta litt hver dag, da holder det seg ryddig og rent, og jeg slipper de store skippertakene. Vasker klær/sengetøy et par ganger per uke. Anonymkode: a179a...0f9 1
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2023 #15 Skrevet 2. mars 2023 Jeg gjør husarbeid hver dag, har to barn og en hund. Hver dag: rydder, tømmer og setter inn i oppvaskmaskin, tørker over bord med klut, vasker over kjøkkenbenken og rydder kjøkkenet etter matlaging. Annenhver dag: støvsuger, vasker klær. Ukentlig: vasker gulv, vasker bad, tørker støv, vanner blomster, skifter på senger. Ca én gang per måned: rydder og vasker kjøleskap og fryser, vasker kjøkkeninnredningen, rydder i klesskap/skap/skuffer. Anonymkode: 71cd9...d35
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2023 #16 Skrevet 2. mars 2023 Gjør noe husarbeid daglig. Men synes ikke jeg bruker mye tid på det. Vasker opp etter middagslaging mens jeg lager maten. Å tørke over bord tar 1 min. Å rydde på plass gjør jeg bare på veien. Vasker over badet mens jeg pusser tenna hver dag. En klesvask tar til sammen 10-15 min. Henge opp/brette tar lengst tid. Gjør det med unga, gøy! Støvsuger 2 ganger i uka, tar 5 min. Vasker ordentlig hele leiligheten 1 gang i uka tar ca 1 time. Bytter sengetøy annenhver uke. For en del år siden var jeg deprimert og alt husarbeid var tungt. Klesvask føltes uoverkommelig og tiden jeg brukte virket uendelig. Jeg tok grundig tak i det for det er jo noe man gjør hver dag og det tar aldri slutt. Merkelig å se at nå 6 år senere at jeg liker husarbeid. Og hvor kort tid det tar egentlig. Anonymkode: 6c5a9...128
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2023 #17 Skrevet 3. mars 2023 Gjør noe småtteri daglig som oppvask, klesvask, rydding etc. 15-30 minutter kanskje - litt ettersom hvor mye klesvask som skal brettes. Hver fredag har jeg vaskedag (har fri), da er målet å gå inn i helgen med ren og ryddig leilighet, tomme tørkestativ og/eller skittentøysdunker (alt ettersom hvordan jeg ligger an i klesvasken) og ingenting synlig som 'skulle/kunne/burde' gjøres. De ukene jeg greier å holde det jevnt greit ryddig tar det meg maks en time å ta fredagsvasken. De ukene jeg hangler mer igjennom, bruker jeg noen timer. Og er jeg skikkelig rufsete gir jeg blaffen i hele greia så lenge vi har rene kopper og rent tøy. Da får hybelkaninene formere seg fritt et par dager ekstra til jeg får samlet litt krefter. Anonymkode: bb646...fbd
Trolltunge Skrevet 3. mars 2023 #18 Skrevet 3. mars 2023 Gjør husarbeid hver dag, med mindre jeg er bortreist. Halvtime til mange timer, alt ettersom hva som må gjøres, og innsatsvilje/dagsform. Har det med å smårydde og vaske over der jeg beveger meg rundt i huset, automatisk. Når det skal ryddes i en bod, i skap og skuffer, eller fikses i hagen går det fort flere timer. Ca en gang i uka har jeg og mannen sammen storrengjøring. Ingen av oss liker skitt og rot, og jeg liker å ha system på ting. Vite hvor jeg finner hva til enhver tid. Vi har store barn og ettersom ting stort sett tas etterhvert føles ikke husarbeid som noe ork. Det er aldri veldig skittent eller veldig rotete.
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2023 #19 Skrevet 3. mars 2023 AnonymBruker skrev (På 2.3.2023 den 16.28): Ja bare lurer på hva dere gjør av husarbeid i løpet av en uke og hvor lenge dere gjør og hvilke dager? Anonymkode: 3797b...1e8 Tja. Jeg tømmer støvsugerroboten ved behov. Så la oss si 30 sekund et par ganger i uka på generell støvsuging? Og så vasker jeg noen omganger med klær. En gang tok jeg tiden på å henge opp et helt lass med håndklær, kluter etc (altså en full maskin med masse småting, ikke noe folk flest vasker ukentlig). Tok 3-4 minutter. Så la oss være generøse og si 15 hele minutter på klesvask per uke. Så 15 minutter pluss et minutt. Hender seg jeg vasker doen og vasken, selvsagt. Tar også under et minutt. La oss runde opp til 20 minutter i uka. Det meste kan kuttes ut om det er fint vær ute, noen inviterer på middag eller en skal på trening. Anonymkode: 0e0c2...729
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2023 #20 Skrevet 3. mars 2023 Jeg vasker aldri. Har vaskehjelp som kommer hjem til oss ukentlig. Vel verdt pengene. Anbefaler alle som har råd, til å skaffe seg det. Anonymkode: 6aee3...1aa
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå