AnonymBruker Skrevet 2. mars 2023 #1 Skrevet 2. mars 2023 Hei har et barn i 7 trinn som har fått tilrettelagt det å snakke høyt/holde presentasjon. Barnet er så redd for å si feil/snakke høyt i klassen, og utvikler da angst symptomer. Barnet er ellers god på skolen og sosial. Nå skal de ha presentasjon og mitt barn skal ikke holde dette foran klassen, men kun lærer. Mitt barn lurer på hva h*n kan si når venner om spør om hvorfor h*n ikke har holdt presentasjonen. Jeg sier: du kan si du har en egen avtale med lærer? Eller feks: du mangler noe og er ikke ferdig? Uansett hva jeg sier oppleves det som feil/flaut og vil bli «mobbet» (barnets ord) og barnet vil heller være hjemme enn å dra på skolen. Noen konkrete tips? Takk 😊 Anonymkode: 51af5...6e0
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 2. mars 2023 Populært innlegg #2 Skrevet 2. mars 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Hei har et barn i 7 trinn som har fått tilrettelagt det å snakke høyt/holde presentasjon. Barnet er så redd for å si feil/snakke høyt i klassen, og utvikler da angst symptomer. Barnet er ellers god på skolen og sosial. Nå skal de ha presentasjon og mitt barn skal ikke holde dette foran klassen, men kun lærer. Mitt barn lurer på hva h*n kan si når venner om spør om hvorfor h*n ikke har holdt presentasjonen. Jeg sier: du kan si du har en egen avtale med lærer? Eller feks: du mangler noe og er ikke ferdig? Uansett hva jeg sier oppleves det som feil/flaut og vil bli «mobbet» (barnets ord) og barnet vil heller være hjemme enn å dra på skolen. Noen konkrete tips? Takk 😊 Anonymkode: 51af5...6e0 Jeg hadde spurt om han ikke heller ville presset seg til å holde presentasjonen. Det er en treningssak og han kan øve foran deg. Det blir mange nederlag i livet dersom man skal slippe unna alt som er ubehagelig. Jeg har selv et sensitivt barn som helst ville trekke seg fra alt ubehagelig. Hun gruer seg, og det er mye styr. Men å trekke seg har aldri vært et alternativ. Hun har alltid klart det og følelsen av stolthet er ubeskrivelig. Anonymkode: a9e6a...515 50 2 9
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2023 #3 Skrevet 2. mars 2023 Ja, dette er vanskelig. Barnet vil ikke holde presentasjonen, men vil heller ikke ikke holde den fordi han eller hun er redd for kommentarer og spørsmål fra de andre. Er barnet greit stilt sosialt bortsett fra dette? Har barnet gode venner og slik? I tilfelle kan dette være en anledning til å øve på å stå opp for seg selv og si det som det er - «jeg blir så nervøs når jeg skal snakke foran klassen, og derfor skal jeg holde presentasjonen bare for læreren». Eventuelt om det er en god anledning til å i alle fall prøve å holde presentasjonen for klassen? Kanskje holde en kort versjon av presentasjon for klassen og den «ordentlige» for læreren? Da trenger ingen å vite om presentasjon nummer to. Anonymkode: 949af...30b 2 3
ESFP Skrevet 2. mars 2023 #4 Skrevet 2. mars 2023 Perfekt anledning å snakke om frykt, hvordan det kjennes i kroppen og hvordan man må trene seg på å ta kontroll over frykten ved å gjøre nettopp det man frykter. Også at følelser ikke er farlig og at frykt ikke må vinne i slike situasjoner. Er det enklere å risikere å si noe feil foran hele klassen enn å bli konfrontert med spørsmål fra andre? Barnet har to valg. Ikke la barnet slippe et av disse valgene og bli hjemme. De andre elevene vil få med seg at hun ikke har holdt presentasjon, og hun vil garantert bli konfrontert. Dere kan også snakke om hvordan man svarer andre som stiller ubehagelige spørsmål. Hun MÅ faktisk ikke svare. De andre elevene klarer å tenke selv og vet hvorfor hun ikke holder presentasjon for klassen. Nære venner kan hun være ærlig med. Om det ikke er nære venner som spør, kan hun avvise dem og svare at hun ikke vil snakke om det. 13 3
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2023 #5 Skrevet 2. mars 2023 Jeg tror det er usannsynlig at noen kommer til å spørre. Det er i alle fall helt vanlig i mine barns ungdomsskoleklasser at en eller flere elever ikke holder presentasjoner, av mange ulike grunner. Hvis noen spør hadde jeg bare svart at h*n fikk holde presentasjonen bare for lærer fordi h*n var så nervøs. Jeg er ellers enig med hun over her. Å alltid velge vekk ubehagelige situasjoner gir ingen mestringsfølelse eller vekst, det gjør bare at man holder på angsten fordi man aldri får trening i å kjenne på at angsten forsvinner (for det gjør den, det er bare at de med angst forlater situasjonen før de rekker å kjenne at angsten går ned). Det vil ikke være mulig å unngå presentasjonssituasjoner hele resten av livet og det blir fort en bjørnetjeneste å unngå dette nå mens alle er like ferske som deg og så skulle kastes uti dette som voksen når alle andre har blitt vant til det fordi de har øvd hele skoletiden. Jeg tror barnet ditt vil ha stort utbytte, både kortvarig og langvarig, i å presse seg selv litt. Det kommer et liv også etter ungdomsskolen hvor det vil være til stor ulempe å ikke ha gjort dette noen gang. Anonymkode: ce81f...7c8 11
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2023 #6 Skrevet 2. mars 2023 15 minutter siden, AnonymBruker said: Noen konkrete tips? Anonymkode: 51af5...6e0 Ett tips er å spørre læreren om hva barnet bør si. Læreren har jo trolig erfaring med dette. Kjenner meg for øvrig litt igjen i ungen din. Jeg gikk til psykolog pga en del problemer og da lagde vi en plan om hva jeg burde si om jeg fikk spørsmål jeg følte var ubehagelig og ikke ville si sannheten på. Anonymkode: bb446...0fa
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2023 #7 Skrevet 2. mars 2023 Kan barnet være ærlig? Jeg hadde samme avtale med lærer på ungdomsskole og videregående, og forklarte til andre at det var pga sterk angst for å fremføre (hadde diagnosert angst og depresjon generelt). Anonymkode: 0c551...a10
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2023 #8 Skrevet 2. mars 2023 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Hei har et barn i 7 trinn som har fått tilrettelagt det å snakke høyt/holde presentasjon. Barnet er så redd for å si feil/snakke høyt i klassen, og utvikler da angst symptomer. Barnet er ellers god på skolen og sosial. Nå skal de ha presentasjon og mitt barn skal ikke holde dette foran klassen, men kun lærer. Mitt barn lurer på hva h*n kan si når venner om spør om hvorfor h*n ikke har holdt presentasjonen. Jeg sier: du kan si du har en egen avtale med lærer? Eller feks: du mangler noe og er ikke ferdig? Uansett hva jeg sier oppleves det som feil/flaut og vil bli «mobbet» (barnets ord) og barnet vil heller være hjemme enn å dra på skolen. Noen konkrete tips? Takk 😊 Anonymkode: 51af5...6e0 Forklar barnet at av og til har man kun mindre trivelige alternativer å velge mellom, og dette er ett av de tilfellene. Barnet kan holde presentasjonen for klassen. Barnet kan forklare at det har avtale om å holde presentasjonen for kun lærer. Barnet kan utsette ubehaget ved å skulke - ubehaget ved presentasjonen kommer uansett. Så får barnet finne ut hvilket alternativ som er minst ubehagelig. Anonymkode: 9b6e0...89a 3 3
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2023 #9 Skrevet 2. mars 2023 På trinnet til min eldste så deler de ofte klassen i grupper og man har ikke presentasjon foran hel klasse, men kun en annen gruppe utenom sin egen. Jeg tror ikke på å skåne barnet for presentasjoner, det må bare øves i litt tryggere former først. Anonymkode: 9912f...5ea 2
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2023 #10 Skrevet 2. mars 2023 Dessverre lurest å bare kaste seg utpå. Kan ikke gå gjennom VGS uten. Anonymkode: 5443d...a0e 5
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2023 #11 Skrevet 2. mars 2023 Ts her snakket med barnet i kveld og h*n nekter å gå på skolen. alt av teknologi blir borte hele helgen som en konsekvens av det vi foreldre kaller god gammeldags skulk. Man kan ikke ikke møte opp på skolen de dagene man er spente/nervøse. Det er jo skole plikt. Derav konsekvenser. Dette er vanskelig, men barnet er redd de i klassen vil mobbe/slenge dritt om hvorfor har ikke du presentasjon osv. Er enig i at å holde den er best, men barnet har mye fravær som skyldes å ha vært engstelig/ikke kontroll i timene. Så vi har tilrettelagt mye og det går bare oppover, fram til i kveld…. Anonymkode: 51af5...6e0 3
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2023 #12 Skrevet 2. mars 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Ts her snakket med barnet i kveld og h*n nekter å gå på skolen. alt av teknologi blir borte hele helgen som en konsekvens av det vi foreldre kaller god gammeldags skulk. Man kan ikke ikke møte opp på skolen de dagene man er spente/nervøse. Det er jo skole plikt. Derav konsekvenser. Dette er vanskelig, men barnet er redd de i klassen vil mobbe/slenge dritt om hvorfor har ikke du presentasjon osv. Er enig i at å holde den er best, men barnet har mye fravær som skyldes å ha vært engstelig/ikke kontroll i timene. Så vi har tilrettelagt mye og det går bare oppover, fram til i kveld…. Anonymkode: 51af5...6e0 Etter min mening så er det helt feil å straffe barnet for å ha angst for å holde presentasjoner/bli vurdert negativt av jevnaldrende. Hen har rett på tilrettelegging, og å presse noen til å gjøre noe som oppleves uoverkommelig, er ikke veien til mestring og gjennomføring. Ta en prat med lærer. Presentasjon i mindre grupper tenker jeg kan være løsningen her. Naturligvis med noen hen stoler på/som ikke mobber i ettertid. Barn er ikke nådig i den alderen - husk det. Anonymkode: d1a63...c66 4 8
Ananas. Skrevet 2. mars 2023 #13 Skrevet 2. mars 2023 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Ts her snakket med barnet i kveld og h*n nekter å gå på skolen. alt av teknologi blir borte hele helgen som en konsekvens av det vi foreldre kaller god gammeldags skulk. Man kan ikke ikke møte opp på skolen de dagene man er spente/nervøse. Det er jo skole plikt. Derav konsekvenser. Dette er vanskelig, men barnet er redd de i klassen vil mobbe/slenge dritt om hvorfor har ikke du presentasjon osv. Er enig i at å holde den er best, men barnet har mye fravær som skyldes å ha vært engstelig/ikke kontroll i timene. Så vi har tilrettelagt mye og det går bare oppover, fram til i kveld…. Anonymkode: 51af5...6e0 Hvis dette er noe dere har jobbet med over tid, så høres det helt merkelig ut å skulle forsøke å presse barnet på skolen ved å inndra all teknologi. Hva i all verden skal barnet forstå av det? Da kan dere i alle fall forvente at innsatsen dere har lagt ned for å "snu skuta" hittil var forgjeves. Selvfølgelig skal dere ikke legge til rette for skulk, men da må dere jo finne ut hvordan dere kan få barnet til å møte, ikke hvordan det skal straffes for å få slippe. For øvrig er det fint at barnet ser at den "enkle" løsningen med å bare ha presentasjon for læreren heller ikke fungerer så godt. Barnet har veldig godt av å mestre det å holde presentasjon for flere, men for å lykkes å nå inn med et budskap om at et slikt ubehag kan være både vanlig og ufarlig så må foreldre og lærere være på lag med barnet, ikke true og straffe. 6 2
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2023 #14 Skrevet 2. mars 2023 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Ts her snakket med barnet i kveld og h*n nekter å gå på skolen. alt av teknologi blir borte hele helgen som en konsekvens av det vi foreldre kaller god gammeldags skulk. Man kan ikke ikke møte opp på skolen de dagene man er spente/nervøse. Det er jo skole plikt. Derav konsekvenser. Dette er vanskelig, men barnet er redd de i klassen vil mobbe/slenge dritt om hvorfor har ikke du presentasjon osv. Er enig i at å holde den er best, men barnet har mye fravær som skyldes å ha vært engstelig/ikke kontroll i timene. Så vi har tilrettelagt mye og det går bare oppover, fram til i kveld…. Anonymkode: 51af5...6e0 Dere straffer barnet fordi barnet har angst????? Anonymkode: f36c3...31e 3 1
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2023 #15 Skrevet 2. mars 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Dere straffer barnet fordi barnet har angst????? Anonymkode: f36c3...31e Barnet skal jo ikke presentere! Men tør ikke gå på skolen i tilfelle noen spør hvorfor hen ikke presenterer. Anonymkode: 7d70f...9f6 5
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2023 #16 Skrevet 2. mars 2023 Bare å lyve: fått lov å utsette, har ikke fått forberedt seg/er ikke ferdig. Anonymkode: f5b87...9f0 3
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2023 #17 Skrevet 2. mars 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Barnet skal jo ikke presentere! Men tør ikke gå på skolen i tilfelle noen spør hvorfor hen ikke presenterer. Anonymkode: 7d70f...9f6 Samme sak. Klarer du ikke i det heletatt å sette deg bittelitt inn i barnets ståsted? Anonymkode: f36c3...31e 1
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2023 #18 Skrevet 2. mars 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Barnet skal jo ikke presentere! Men tør ikke gå på skolen i tilfelle noen spør hvorfor hen ikke presenterer. Anonymkode: 7d70f...9f6 Ts her barnet har fått en avtale om å kun presentere foran lærer (som er et skritt i riktig retning). vi straffer ikke barnet pga angst, men fordi h*n IKKE vil på skolen i tilfelle h*n får kommenterer/bemerkninger på hvorfor h*n ikke har presentasjon når ALLE har hatt. Jeg har sagt til barnet at man kan ta en hvit løgn; men alle mine forslag får jeg «nei» på. Barnet har rett og slett bestemt seg. Angsten må vi jobbe med og det gjør vi ved tilrettelegging på skole. Når tilrettelegging er gjort så må vi foreldre forvente at barnet drar. Dette er kjempe vanskelig for oss foreldre også. Hvordan skal vi få et barn på nesten 13 år til skolen? Kle på det, dytte ut av døren, bære opp til skolegården? Barnet kan ikke tro at h*n skal sitte hjemme i senga store deler av morgendagen og spille på iPad, se tiktok osv, og at det er greit at h*n ikke går på skole? Anonymkode: 51af5...6e0 7 1 3
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2023 #19 Skrevet 2. mars 2023 13 minutter siden, Ananas. said: Hvis dette er noe dere har jobbet med over tid, så høres det helt merkelig ut å skulle forsøke å presse barnet på skolen ved å inndra all teknologi. Hva i all verden skal barnet forstå av det? Da kan dere i alle fall forvente at innsatsen dere har lagt ned for å "snu skuta" hittil var forgjeves. Selvfølgelig skal dere ikke legge til rette for skulk, men da må dere jo finne ut hvordan dere kan få barnet til å møte, ikke hvordan det skal straffes for å få slippe. For øvrig er det fint at barnet ser at den "enkle" løsningen med å bare ha presentasjon for læreren heller ikke fungerer så godt. Barnet har veldig godt av å mestre det å holde presentasjon for flere, men for å lykkes å nå inn med et budskap om at et slikt ubehag kan være både vanlig og ufarlig så må foreldre og lærere være på lag med barnet, ikke true og straffe. At det får konsekvenser av at man skulker skolen kan ikke være uventet for en i syvende klasse. Anonymkode: bb446...0fa 12 1
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2023 #20 Skrevet 2. mars 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ts her barnet har fått en avtale om å kun presentere foran lærer (som er et skritt i riktig retning). vi straffer ikke barnet pga angst, men fordi h*n IKKE vil på skolen i tilfelle h*n får kommenterer/bemerkninger på hvorfor h*n ikke har presentasjon når ALLE har hatt. Jeg har sagt til barnet at man kan ta en hvit løgn; men alle mine forslag får jeg «nei» på. Barnet har rett og slett bestemt seg. Angsten må vi jobbe med og det gjør vi ved tilrettelegging på skole. Når tilrettelegging er gjort så må vi foreldre forvente at barnet drar. Dette er kjempe vanskelig for oss foreldre også. Hvordan skal vi få et barn på nesten 13 år til skolen? Kle på det, dytte ut av døren, bære opp til skolegården? Barnet kan ikke tro at h*n skal sitte hjemme i senga store deler av morgendagen og spille på iPad, se tiktok osv, og at det er greit at h*n ikke går på skole? Anonymkode: 51af5...6e0 Da er det ikke nok eller bra nok tilrettelegging. Jeg ser ett barn som sliter og har det vondt pga dette og foreldre som pusher. Anonymkode: f36c3...31e 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå