Gå til innhold

Statens barnehus, noen som vet?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Barnet mitt skal i ett avhør på barnehuset. Jeg skal selvsagt følge. Jeg forstår jeg ikke sitter sammen med barnet under avhør. Men får jeg høre ? Får jeg vite hva som kommer frem?

Anonymkode: 37afa...c79

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du har vel på sikt rett til å se opptak eller lese avhørene, ja. Ikke nødvendigvis med en gang, det kommer vel litt an på hva som kommer frem. Det vanlige (etter min erfaring) er at forelderen som ikke er mistenkt/siktet får samtale med en som jobber på Statens barnehus i etterkant av avhøret. Da med eller uten barn tilstede, alt etter hva som passer seg sånn. Da vil man også kunne få litt veiledning ift hvordan man bør reagere/gå frem for å kunne gjøre det beste for sitt barn. 

Anonymkode: e37b2...b68

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hør siste episode A podcasten avhørt

Anonymkode: 6bfdf...a8c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hør siste episode A podcasten avhørt

Anonymkode: 6bfdf...a8c

Hva heter episoden?

AnonymBruker
Skrevet

Du vil ikke være sammen med barnet, eller få høre på når barnet forklarer seg. Barnet vil være sammen med sin advokat, eventuelt person fra barneværnet og avhør av politi. Dommer sitter ofte på videochat også motpartens advokat kan medlytte

Anonymkode: c1bf7...40a

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Du vil ikke være sammen med barnet, eller få høre på når barnet forklarer seg. Barnet vil være sammen med sin advokat, eventuelt person fra barneværnet og avhør av politi. Dommer sitter ofte på videochat også motpartens advokat kan medlytte

Dommer? 

Du kan lese om dette på barnehuset eller politiets nettsider. 

Anonymkode: cac15...a3b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ja ofte er det en dommer som er tilstede via videochat. Det kommer selvfølgelig ann på hvorfor barnet er der. Men ofte er det saker mot den andre barneforelderen, En dommer kan være den ene av aktørene som skal vøre tilstede ut

AnonymBruker
Skrevet

under avhøret om det er en straffesak/anmeldelse

AnonymBruker
Skrevet

Saken gjelder mitt barn og en venn, som har blitt utsatt for svært ugreie ting av voksen. Politiet som har henvist til barnas helsehus. Derfor lurer jeg hva jeg får vite, av hva som blir sagt av mitt barn.

TS

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Saken gjelder mitt barn og en venn, som har blitt utsatt for svært ugreie ting av voksen. Politiet som har henvist til barnas helsehus. Derfor lurer jeg hva jeg får vite, av hva som blir sagt av mitt barn.

TS

Statens barnehus**

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Ja ofte er det en dommer som er tilstede via videochat. Det kommer selvfølgelig ann på hvorfor barnet er der. Men ofte er det saker mot den andre barneforelderen, En dommer kan være den ene av aktørene som skal vøre tilstede ut

Du har jo ikke peiling. Det er ingen dommer tilstede under er tilrettelagt avhør av et barn. Heller ikke på videochat. Det er heller ikke ofte saker mot den andre foreldren. På barnehuset avhøres barn som er utsatt for vold eller overgrep, og det foreligger en anmeldelse. 

Anonymkode: cac15...a3b

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Tviler jeg på, foreldre sliter gjerne med å handle rasjonelt hvis barnet forteller noe sjokkerende , da kan det være vanskelig for et barn å fortelle, hvis barnet i tillegg skal måtte ta ansvar/passe seg for foreldrenes følelser og reaksjoner

Anonymkode: 7cdda...26d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du er ikke med barnet inn i avhøret, og du får heller ikke sitte bak «speilet». Barnets bistandsadvokat er tilstede som bisitter. Du blir i etterkant informert om hva som eventuelt fremkommer i avhøret. 

Anonymkode: 5cc9a...81a

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2.3.2023 den 21.16):

Under avhøret sitter barnet i et rom med en avhører. 

Advokat, representant fra bvtj og andre fra politiet sitter i et annet rom og ser via video. Sier seg selv at man ikke har x antall mennesker inne på rommet der barnet skal forklare seg. Har fulgt en del avhør ved to ulike barnehus de siste fem årene (som representant fra bvtj) og aldri vært med på at en dommer har fulgt, men skal ikke påstå det ikke skjer av den grunn.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk ikke vite hva som kom frem i avhøret før mange måneder senere. Systemet klapper sammen som et korthus etter alle avhør er gjennomført, og man blir bare gående på vent.

Anonymkode: f8c8c...ad4

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...