AnonymBruker Skrevet 2. mars 2023 #1 Skrevet 2. mars 2023 Hvordan er det med deres jenter på denne alderen og venner? Er det mye drama som for eks. at noen føler seg utenfor, ekskluderert, sjalusi etc? Min jente er i en gjeng på fire. De krangler sjeldent og slik, og er ikke nødvendigvis ufine, men de klarer jo ikke å være sammen hverken tre eller fire samtidig uten at noen føler seg ekskludert. De klarer liksom ikke å inkludere alle. Er som regel to som blir så opptatt av hverandre som fører til disse følelsene. De har kjent hverandre siden bhg, så jeg skjønner ikke helt at dette fortsatt skal være så vanskelig. Anonymkode: e8d40...1f4
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2023 #2 Skrevet 3. mars 2023 Kanskje de bør innlemme flere i gjengen, slik at de har flere å henge med? Anonymkode: 6a53f...475 1
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2023 #3 Skrevet 3. mars 2023 Hva legges i å inkludere og hva legges i å ekskludere og hvor tilpasningsdyktige erbarna. Har observert flere barn som sier de blir eksludert, men når de ikke fikk bestemme så trakk de seg unna for eksempel, at de ikke helt får med seg alt og melder seg ut. Synes alt for mange fokuserer på hva andre gjør før man ser eget barns rolle. Hvordan er dynamikken, tar noen ledelsen oftere, hva får andre til å følge. Jeg synes det kan være forståelig at å være mer enn 2 er vanskelig, det er flere å ta hensyn til og flere som vil bestemme og alle kan ikke ha samme fokus hele tiden. Fokuser på hvordan de blir oppslukt, hvordan de tar hensyn og i hvilken grad det er viktig det er å få viljen sin/få oppmerksomhet. Har du observert barna siden bhg bør du ha lagt merke til om noen barn er mer dominerende. Anonymkode: 7ae8d...cc1 5
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2023 #4 Skrevet 3. mars 2023 Harn en gjeng på 4 som er 10 år. Det er drama. Nettopp fordi den ene eller den andre føler seg ekskludert. Saken er at det ikke er sant. Når de er her alle sammen deltar alle på lik linje og de henger sammen som erteris. Så plutselig etter 4 timer lek begynner den ene å sutre om at den blir stengt ute osv osv... Absolutt ingen sannhet i det. Går heller på at noen snakket om noe hun ikke ville eller de lekte med noe annet. Dette gjelder dattera mi også 🤦♀️ Mye unødvendig drama og de får høre det her. Når de sier at de ble utestengt har de aldri en forklaring på hvorfor og hva som skjedde. Anonymkode: ff67e...14b 4
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2023 #5 Skrevet 3. mars 2023 Tenker at selv om man er en gjeng på flere, så må to få lov å henge sammen uten at man skal rope at de andre blir ekskludert. Er det alltid en og samme person som blir utelatt hver gang, ja da er det ekskludering Anonymkode: 4df3c...522
Gjest takinova Skrevet 3. mars 2023 #6 Skrevet 3. mars 2023 AnonymBruker skrev (23 timer siden): Hvordan er det med deres jenter på denne alderen og venner? Er det mye drama som for eks. at noen føler seg utenfor, ekskluderert, sjalusi etc? Min jente er i en gjeng på fire. De krangler sjeldent og slik, og er ikke nødvendigvis ufine, men de klarer jo ikke å være sammen hverken tre eller fire samtidig uten at noen føler seg ekskludert. De klarer liksom ikke å inkludere alle. Er som regel to som blir så opptatt av hverandre som fører til disse følelsene. De har kjent hverandre siden bhg, så jeg skjønner ikke helt at dette fortsatt skal være så vanskelig. Anonymkode: e8d40...1f4 Det er vanskelig, men så er det jo også blitt sånn blant barn i dag at de er persilleblader som er vant til at vi voksne ordner opp i alle ubehageligheter som oppstår for dem. Det å kjenne seg alene av og til er helt naturlig, men vi gjør det til en litt for stor greie.
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2023 #7 Skrevet 3. mars 2023 AnonymBruker skrev (23 timer siden): Hvordan er det med deres jenter på denne alderen og venner? Er det mye drama som for eks. at noen føler seg utenfor, ekskluderert, sjalusi etc? Min jente er i en gjeng på fire. De krangler sjeldent og slik, og er ikke nødvendigvis ufine, men de klarer jo ikke å være sammen hverken tre eller fire samtidig uten at noen føler seg ekskludert. De klarer liksom ikke å inkludere alle. Er som regel to som blir så opptatt av hverandre som fører til disse følelsene. De har kjent hverandre siden bhg, så jeg skjønner ikke helt at dette fortsatt skal være så vanskelig. Anonymkode: e8d40...1f4 Det blir logisk når man veit at jenteklikker oppstår av en grunn, det er at andre jenter ikke skal være med (eksluderes) dermed opphøyer medlemmer i gruppen seg. Hensikten med gruppen er å være en gruppe andre ikke får være medlem av. Guttegrupper eksister rundt felles interesser som moped, sykkel, fotball, festing eller gaming hver sin interesse, hver sin gruppe. Jentegrupper eksisterer for å fryse ut andre jenter. Innenfor eller utenfor. Anonymkode: ee201...530 1
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2023 #8 Skrevet 3. mars 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Tenker at selv om man er en gjeng på flere, så må to få lov å henge sammen uten at man skal rope at de andre blir ekskludert. Er det alltid en og samme person som blir utelatt hver gang, ja da er det ekskludering Anonymkode: 4df3c...522 Gratulerer, du snakker som en ekte mamma til en mobbedatter. Det er nettopp slik, ord for ord, mobbeforeldrene underspiller og bortforklarer utfrysninger. Anonymkode: ee201...530 1
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2023 #9 Skrevet 3. mars 2023 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Tenker at selv om man er en gjeng på flere, så må to få lov å henge sammen uten at man skal rope at de andre blir ekskludert. Er det alltid en og samme person som blir utelatt hver gang, ja da er det ekskludering Anonymkode: 4df3c...522 Ja, de et ofte sammen to og to på fritiden. Men, når de velger å være sammen alle fire, det er ofte da noen blir eller føler seg ekskludert. ts Anonymkode: e8d40...1f4 1
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2023 #10 Skrevet 3. mars 2023 AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Hva legges i å inkludere og hva legges i å ekskludere og hvor tilpasningsdyktige erbarna. Har observert flere barn som sier de blir eksludert, men når de ikke fikk bestemme så trakk de seg unna for eksempel, at de ikke helt får med seg alt og melder seg ut. Synes alt for mange fokuserer på hva andre gjør før man ser eget barns rolle. Hvordan er dynamikken, tar noen ledelsen oftere, hva får andre til å følge. Jeg synes det kan være forståelig at å være mer enn 2 er vanskelig, det er flere å ta hensyn til og flere som vil bestemme og alle kan ikke ha samme fokus hele tiden. Fokuser på hvordan de blir oppslukt, hvordan de tar hensyn og i hvilken grad det er viktig det er å få viljen sin/få oppmerksomhet. Har du observert barna siden bhg bør du ha lagt merke til om noen barn er mer dominerende. Anonymkode: 7ae8d...cc1 Dette gjelder også min datter, så handler ikke om at jeg ikke ser mitt eget barn. Og de er så store nå, at det ikke dreier seg om å få bestemme eller ikke. Det er det at to av de blir voldsomt opptatt av hverandre og inkluderer ikke andre i samtalen. De har vare øyne for hverandre og henvender seg kun til hverandre. Jeg kan jo forstå at det føles ekskluderende. ts Anonymkode: e8d40...1f4
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2023 #11 Skrevet 3. mars 2023 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Dette gjelder også min datter, så handler ikke om at jeg ikke ser mitt eget barn. Og de er så store nå, at det ikke dreier seg om å få bestemme eller ikke. Det er det at to av de blir voldsomt opptatt av hverandre og inkluderer ikke andre i samtalen. De har vare øyne for hverandre og henvender seg kun til hverandre. Jeg kan jo forstå at det føles ekskluderende. ts Anonymkode: e8d40...1f4 Jeg ville ikke kalt det ekskludering, mer tunellsyn og med tanke på at de er 12 år så hadde jeg ikke hatt så stor tro at de kan ta hensyn til så mange rundt seg hele tiden. Har noen barn bedre kontakt med hverandre og mer forståelse er det lettere å forstå hvorfor. Så klart de kan bli påminnet om å ta hensyn, men er det noe du kan lære eget barn for å få bedre kontakt. Anonymkode: 7ae8d...cc1
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2023 #12 Skrevet 3. mars 2023 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Jeg ville ikke kalt det ekskludering, mer tunellsyn og med tanke på at de er 12 år så hadde jeg ikke hatt så stor tro at de kan ta hensyn til så mange rundt seg hele tiden. Har noen barn bedre kontakt med hverandre og mer forståelse er det lettere å forstå hvorfor. Så klart de kan bli påminnet om å ta hensyn, men er det noe du kan lære eget barn for å få bedre kontakt. Anonymkode: 7ae8d...cc1 Jeg snakker med mitt barn ofte om slike ting, men jeg skjønner at det ikke er så lett når hun sier hun prøver å bli med i samtalen, men de ofrer ikke så mye oppmerksomhet. Og når dette gjentar seg flere ganger, så gir hun litt opp. ts Anonymkode: e8d40...1f4
fru Alving Skrevet 3. mars 2023 #13 Skrevet 3. mars 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jeg snakker med mitt barn ofte om slike ting, men jeg skjønner at det ikke er så lett når hun sier hun prøver å bli med i samtalen, men de ofrer ikke så mye oppmerksomhet. Og når dette gjentar seg flere ganger, så gir hun litt opp. ts Anonymkode: e8d40...1f4 Dette er jo lite høflig. Tenk deg selv om du er med flere venner som kun snakker med hverandre og ikke har øyne eller øre for de andre som er der. Synes godt dere foreldre kan si at når de er flere sammen så må faktisk alle vise litt hensyn til hverandre og snakke og lytte til alle som ønsker å delta. ellers er det jo ikke vits i at de er sammen. Det er utrivelig å være ilag med noen som overser deg. 1
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2023 #14 Skrevet 3. mars 2023 fru Alving skrev (54 minutter siden): Dette er jo lite høflig. Tenk deg selv om du er med flere venner som kun snakker med hverandre og ikke har øyne eller øre for de andre som er der. Synes godt dere foreldre kan si at når de er flere sammen så må faktisk alle vise litt hensyn til hverandre og snakke og lytte til alle som ønsker å delta. ellers er det jo ikke vits i at de er sammen. Det er utrivelig å være ilag med noen som overser deg. Ja, jeg er helt enig. Det er uhøflig. Så jeg skjønner jo at det er vanskelig for en 12-åring å stå i dette. Blir det å blande seg for mye om jeg skriver mld til de andre foreldrene (vi har en messengergruppe) neste gang de alle skal være sammen, at det hadde vært fint om vi alle kan snakke litt med barna våre om at når alle er sammen, så må alle være sammen på lik linje og ikke dele seg i to og to? Har tenkt på dette før, men har vært usikker på om det blir å blande seg inn for mye? ts Anonymkode: e8d40...1f4
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2023 #15 Skrevet 3. mars 2023 fru Alving skrev (1 time siden): Dette er jo lite høflig. Tenk deg selv om du er med flere venner som kun snakker med hverandre og ikke har øyne eller øre for de andre som er der. Synes godt dere foreldre kan si at når de er flere sammen så må faktisk alle vise litt hensyn til hverandre og snakke og lytte til alle som ønsker å delta. ellers er det jo ikke vits i at de er sammen. Det er utrivelig å være ilag med noen som overser deg. Ikke uvant at også voksne glemmer de som ikke er like utadvendte og skravlete, så mye å forvente at 12-åringer har lært å håndtere ulike personlighetstyper. Det er fint å prate om inkludering, men ikke alle lar seg så lett inkludere. Anonymkode: 7ae8d...cc1 1
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2023 #16 Skrevet 3. mars 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ikke uvant at også voksne glemmer de som ikke er like utadvendte og skravlete, så mye å forvente at 12-åringer har lært å håndtere ulike personlighetstyper. Det er fint å prate om inkludering, men ikke alle lar seg så lett inkludere. Anonymkode: 7ae8d...cc1 Og det er forsåvidt riktig. Men, dette er litt sånn bevisst, at nå skal vi to sitte sammen, nå skal vi to gå på do sammen, nå skal vi to se på noe på telefonen sammen osv. ts Anonymkode: e8d40...1f4
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2023 #17 Skrevet 3. mars 2023 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Gratulerer, du snakker som en ekte mamma til en mobbedatter. Det er nettopp slik, ord for ord, mobbeforeldrene underspiller og bortforklarer utfrysninger. Anonymkode: ee201...530 Okei Anonymkode: 4df3c...522
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2023 #18 Skrevet 3. mars 2023 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Gratulerer, du snakker som en ekte mamma til en mobbedatter. Det er nettopp slik, ord for ord, mobbeforeldrene underspiller og bortforklarer utfrysninger. Anonymkode: ee201...530 Seriøst altså. Du høres veldig problemfokusert ut. Anonymkode: a8dfb...185 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå