Gå til innhold

Bo litt trangere, leve friere

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er inne i tankeprosessen om å kjøpe mindre bolig for å ha mer økonomisk frihet. Har to barn, bor i enebolig i boligfelt og har funnet en leilighet på samme område med de samme fasilitetene som huset, bortsett fra egen garasje og at det er mindre forhold selvfølgelig. Barna vil få egne rom. Er det noe dere kunne gjort? Går fra rett over 100kvm til 80 evt. vi vil kunne halvere lånet ca. Hva bør jeg ta med i vurderinga?

Anonymkode: 7f7bf...ead

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Absolutt 👍 

Anonymkode: c3922...e7c

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Mitt største mareritt er faktisk for mye plass. Tenker man da også bare ender med å kjøpe masse ræl man ikke trenger. Go for it!

Anonymkode: 34992...f4e

• Liker 9
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi gjorde ikke nøyaktig det samme, men vi bor i en bolig som vi tenkte kun skulle være midlertidig og at vi skulle ta opp lån på større og dyrere bolig etterhvert. Av diverse årsaker endte vi opp med å heller bo her videre, og vi er veldig glade for at vi tok det valget. Man lever bare en gang, skal man da slite seg ut for å få mer og mer eller skal man lære å nyte det man har? Vi stresser ikke med den økende renta eller høyere strøm- og matpriser. 

Vi har gjort litt oppgraderinger med smart møblering for å få mest ut av arealet vi har, samt tenker på hvilke ting vi virkelig trenger og hva vi kan kvitte oss med. 

Anonymkode: d2ac3...a50

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Hva bør jeg ta med i vurderinga?

Lagringsplass, hva som er inkludert i fellesutgifter, hvis det er et borettslag: at det er veldrevet, isolering (veldig viktig når man bor tett på!), mulighet for barna til å leke ute, parkering/gjesteparkering. 

Anonymkode: dc99b...883

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker said:

Er inne i tankeprosessen om å kjøpe mindre bolig for å ha mer økonomisk frihet. Har to barn, bor i enebolig i boligfelt og har funnet en leilighet på samme område med de samme fasilitetene som huset, bortsett fra egen garasje og at det er mindre forhold selvfølgelig. Barna vil få egne rom. Er det noe dere kunne gjort? Går fra rett over 100kvm til 80 evt. vi vil kunne halvere lånet ca. Hva bør jeg ta med i vurderinga?

Nå vet jeg ikke hvor gamle barna er, men 80 kvadratmeter leilighet er ikke så mye om/når barna er tenåringer.

Anonymkode: 61ce9...1cb

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Er du klar over at "leve friere" er det stikk motsatte av å bo i blokk, der man er prisgitt naboene sine med tanker på bråk ...?

Anonymkode: f45e7...94c

• Liker 13
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Vi kjøpte også en mindre bolig som skulle være "midlertidig". Vi ble boende, og angrer ikke på det nå med dagens strøm-/matkrise og stadig renteoppgang og økende utgifter til bolig. Men må innrømme at jeg innerst inne ønsker større plass, men jeg ser det ikke som verdt det akkurat nå. Må ha penger til å leve og nyte livet også, for oss innebærer det å kjøpe det vi ønsker av mat, og kunne reise når vi føler for det, samt kulturopplevelser.

Vi er 2 personer på 70m2. 

Anonymkode: 69073...ac1

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar dere :) overrasket over at flere er positiv til det. Enig med du som skriver litt om det at mye vil ha mer og at man kanskje heller skal se hva man har og hvordan utnytte det :) et barn er småskolealder og et barn i barnehage. Huset har ingen god planløsning når det kommer til å ha tenåringer i hus, så flytte må nok bli meget aktuelt når den tid kommer uansett. Jeg ser at de utfordringene som vil bli aktuelle er evt lagringsplass og at man blir sittende mer oppå hverandre fordi boligen er mindre. Og så blir det uvant å evt ha folk boende så tett på seg. Både jeg og sambo er vokst opp i leilighet, så det er sånn sett ikke nytt for oss. Leiligheten tilhører allerede nærmiljøet vi allerede er i, så samme miljøet blir ikke nytt :)

- TS

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Er du klar over at "leve friere" er det stikk motsatte av å bo i blokk, der man er prisgitt naboene sine med tanker på bråk ...?

Anonymkode: f45e7...94c

jeg er selv vokst opp i blokk, men klart. Det vil jo bli uvant i starten igjen :)

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Takk for svar dere :) overrasket over at flere er positiv til det. Enig med du som skriver litt om det at mye vil ha mer og at man kanskje heller skal se hva man har og hvordan utnytte det :) et barn er småskolealder og et barn i barnehage. Huset har ingen god planløsning når det kommer til å ha tenåringer i hus, så flytte må nok bli meget aktuelt når den tid kommer uansett. Jeg ser at de utfordringene som vil bli aktuelle er evt lagringsplass og at man blir sittende mer oppå hverandre fordi boligen er mindre. Og så blir det uvant å evt ha folk boende så tett på seg. Både jeg og sambo er vokst opp i leilighet, så det er sånn sett ikke nytt for oss. Leiligheten tilhører allerede nærmiljøet vi allerede er i, så samme miljøet blir ikke nytt :)

- TS

Da er jo det en stund til de er tenåringer, og når den tid kommer, så er forhåpentligvis en stor del av boliglånet nedbetalt dersom dere er flinke. Så kan dere heller se på behovet for større bolig opp og frem i tid. Å kunne minimere for å halvere boliglånet nå er gull verdt. 

Anonymkode: 69073...ac1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi var en familie på 4, foreldre og oss to barna. Vi bodde i et stort hus,med garasje og terrasse, 3 soverom,vaskeri osv. Faren flyttet utenlands på jobb, broren flyttet for å studere og igjen var der mora og jeg. Plutselig var huset alt for stort, vi så ikke til hverandre. Vi hadde egne liv. Mora tok grep og vi flyttet tim en leilighet for oss to. Vi ble nærmere hverandre. Men ja, vi ble avhengige av naboer. En stund etter flyttet en kurdisk familie over oss og de kom akkurat fra Kurdistan eller flyktningsteltet der. De kom med 5 barn og det tok sin tid å venne dem til et nytt liv. Men,alt i alt, vi ble nærmere en familie.

Anonymkode: 7dede...8da

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Med barn så er vi utrolig mye hjemme i hjemmet vårt. Jeg ville prioritert å bruke penger på hjemmet vårt over noe annet. Det å bruke penger på å nedbetale lån er også ikke penger ut av vinduet slik mye annet forbruk er. Ved å nedbetale en dyrere bolig vil du sitte igjen med flere verdier enn om du brukte det på forbruk. 

Anonymkode: 5d777...3ff

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva skal dere bruke den økonomiske friheten til da?

Anonymkode: 7ccc8...d9b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hva skal dere bruke den økonomiske friheten til da?

Anonymkode: 7ccc8...d9b

det er vel mer hverdagsluksus som den maten vi ønsker, barna kanskje kan gå på flere aktiviteter om de ønsker og ikke minst ferier :) men klart, vi har det ikke vondt nå heller altså. Vi har ikke lånt oss opp til pipa og har sikkert godt av å være litt økonomisk bevisste 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Med barn så er vi utrolig mye hjemme i hjemmet vårt. Jeg ville prioritert å bruke penger på hjemmet vårt over noe annet. Det å bruke penger på å nedbetale lån er også ikke penger ut av vinduet slik mye annet forbruk er. Ved å nedbetale en dyrere bolig vil du sitte igjen med flere verdier enn om du brukte det på forbruk. 

Anonymkode: 5d777...3ff

Klart, vi har snakket om det og er vel egentlig en avgjørende faktor for at vi ikke ender med å gjøre det :)

Skrevet

Ville tenke meg godt om. Nå vet jeg ikke hvor viktig hus er for deg, men det er en grunn til at mange barnefamilier gjerne vil ha hus. Du trenger ikke tenke på at dere forstyrrer naboen. Du får ikke naboer som forstyrrer deg, ihvertfall ikke tett på. Du har små barn, vel de blir større. De får større klær, mer ting. Mer utstyr , mer ting du ønsker å ta vare på . Behov for mer privatliv. Kanskje begynner en eller begge med hobbyer som tar plass. Eller de vil spille piano, trompet eller lage band🎶

Tenk litt fremover, dere betaler ned på noe eget og bygger opp en formue i boligen. Når ungene er store kan du kjøpe leilighet og reise for overskuddet👍

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Vi har gått fra 300 til 105 kvadrat, og jeg elsker det! Ikke bare betaler vi mindre i lån, men strøm, vann kommunale osv har gått drastisk ned. Og så sparer vi også penger pga begrenset lagring. Hver gang jeg skal kjøpe noe nytt, så må jeg tenke på om jeg virkelig trenger det. Og da snakker jeg ikke bare om puter og pynt, men klær og sko også. 

Jeg trodde det skulle være lettere å holde rent, men støv synes utrolig fort på mindre flater. Men det er også eneste ulempen. Vi bor foresten i enebolig, så jeg vet ikke om jeg ville flyttet i leilighet. Men hvis man er vant til det og ikke trenger plass til trampoline osv, så vil jo det bli enda rimeligere. Jeg hadde ikke vært i tvil.

Anonymkode: b8f21...0e0

AnonymBruker
Skrevet

Vi flytter fra 115 m2 til enebolig på 200 m2. 2 barn. Vi holder på å tørne av å alltid føle vi har litt for liten plass. Litt for lite bodplass, litt for lite plass til barnas venner, litt for liten stue etc. Ville tenkt meg godt om. 

Anonymkode: fdc0c...b8f

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Vi flytter fra 115 m2 til enebolig på 200 m2. 2 barn. Vi holder på å tørne av å alltid føle vi har litt for liten plass. Litt for lite bodplass, litt for lite plass til barnas venner, litt for liten stue etc. Ville tenkt meg godt om. 

Anonymkode: fdc0c...b8f

Akkurat, for det hele det er snakk om her er hvor man er i livet. Man trenger ikke fylle en bolig med masse ting man ikke trenger bare fordi man har et hus. Dette er noe man selv bestemmer mentalt. Velge bolig ut fra hvor man er i livet er viktig. Nok plass til at alle trives, og nok til til de tingene man trenger for å trives. Så når barna er større og begynner å flytte ut, da kan man lettere skaffe seg mindre plass. Så er det jo også en faktor hvor man bor, utenfor sentrum i de store byene kan man få boliger som er større til en litt lavere pris. Bli eldre i en stor bolig er bare en stor tabbe mange gjør.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...