Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! 

Jeg har en samboer som jeg har bodd med i over 3 år snart. Vi er i slutten av 20 årene og han begynte å jobbe offshore for et år siden. Problemet er at jeg sliter ekstremt med at han jobber offshore og jeg kan med hånden på hjertet si at jeg er litt avhengig av han. 

Eller, problemet er vel ikke direkte det at han jobber offshore, for jeg veit alltid hvor han er, han har på lokasjon overalt frivillig osv. og de ligger stort sett alltid ute på vent eller er på vei for å hente noe eller flytte noe, båten deres er sjeldent i land så jeg er ikke redd for fysisk utroskap eller noe sånt så det er avklart.

Men hele greia går vel egentlig på måten han endrer seg på så fort han har dratt. Han blir annerledes når han er med mannskapet og jeg sliter med å takle det. Det er veldig guttastemning og han er mye grumpy mot meg - og skylder på at det er greit fordi han er sliten. Men han snapper i hytt og gevær og er på sosiale medier jevnlig, men når han ringer meg er han rett og slett sur og spydig og jeg føler vel egentlig at jeg bare har lyst til å synke langt ned i et hull. 

Vi har det supert når han er hjemme, men med en gang han drar så er det nesten så jeg ikke kjenner han igjen. Det er rett og slett litt ekkelt. Har prøvd å si at en hyggelig tone og noen hyggelige ord iblant hadde hjulpet meg mye, og hadde gjort hele reisen tålelig for meg - men da blir det bare krangling. 

noen andre som har opplevd liknende og hva ble løsningen deres? Jeg føler at jeg snakker for døve ører og det provoserer meg til det punktet at jeg veit at jeg selv ikke klarer å la være å bli veldig såret, som igjen går over til at jeg blir sint fordi han er så clueless og da krangler vi hvertfall. Han er sliten og bruker det som unnskyldning for å være grumpy/lite hyggelig og jeg er sur. Jeg er helt forvirra, trenger et nytt og objektivt syn på saken - Hjelp😬

mvh frustrert 

Anonymkode: 24632...83f

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kanskje dere bør endre måten dere kommuniserer på når han er ute på jobb? Ikke til sammenligning, men jeg og mannen ringes aldri når han er på langvakter. Det har jeg ikke lyst til, fordi da blir det som om jeg "er" på jobb. Men vi skriver meldinger og sender mye bilder. Min mann får også ofte en sur tone når han er trøtt/stressa - men det synes ikke på bildene på samme måte  

Anonymkode: ed79d...879

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Hva er problemet egentlig, måten han er på, eller at du er avhenging av ham? Alle er jo annerledes når de er på jobb. Jeg er kort i telefonen hvis mannen min ringer meg, og han anklager meg da ofte for å være sur. Noe jeg ikke er, men jeg er i en annnen modus. Du må snakke med ham om dette. Avhengigheten av ham må du jobbe med. 

Anonymkode: 08f8f...b5c

• Liker 2
Skrevet

Hvordan avhengig egentlig? 

AnonymBruker
Skrevet

Du burde jobbe med avhengigheten din, det å være avhengig av ett annet menneske er usunt.

Anonymkode: 61a8d...05a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Kanskje dere bør endre måten dere kommuniserer på når han er ute på jobb? Ikke til sammenligning, men jeg og mannen ringes aldri når han er på langvakter. Det har jeg ikke lyst til, fordi da blir det som om jeg "er" på jobb. Men vi skriver meldinger og sender mye bilder. Min mann får også ofte en sur tone når han er trøtt/stressa - men det synes ikke på bildene på samme måte  

Enig. 

Det høres jo ut som at det er kommunikasjonen som er problemet, ikke at du er avhengig. Å gå over på snap og meldinger høres ut som en god ide. Og da må du samtidig justere forventningene sin for de ukene han er borte. 

Når du sier avhengig, hva tenker du på da? Gjøremål i hverdagen, eller at du ikke finner helt roen alene? At du bare savner ham veldig og har vanskelig for å håndtere det/være en selvstendig person når han er borte? Hva som er løsningen her er avhengig av hvordan du opplever det. 

Anonymkode: de3da...b29

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har selv jobbet ute. Det som skjer på sjøen, blir på sjøen for å si det sånn.. 

Anonymkode: 399d2...225

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du er så needy når han er ute på jobb så er det jo ikke rart han er gretten, du gir ham jo dårlig samvittighet.

Anonymkode: 78b56...fec

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

I know😉

Anonymkode: 9f17e...654

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ts er ikke redd for utroskap, men å bli ignorert. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror det har like mye med hvordan du blir mot ham......

Han synes antagelig at du er masete, kontrollerende og needy når han er borte.

Han er på jobb i ofte grov sjø, dårlig vær, lite søvn ( 6 timer av /6 timer på hele døgnet)  og du ringer og maser slik han ser det. 

Veldig mange menn synes klengete er irriterende.

Du må endre deg - du klarer ikke å forandre ham, men du klarer fint å dytte ham vekk.

Anonymkode: d0d3c...57e

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Fyfaen så teit😅 Jeg har møtt mannskapet (ingen damer), han oppdaterer meg hele tiden, lokasjon er på frivillig hvis jeg skulle hatt behov for å sjekke og de er kun til land når de drar ut eller skal hjem. Hvafaen er problemet ditt. Selvom du er en gris betyr det ikke at alle andre er det

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Ts er ikke redd for utroskap, men å bli ignorert. 

Riktig, på en måte. Vanskelig å ha en person hjemme 1 mnd og at han er en annen person og nesten ikke noe oppmerksomhet den neste måneden. Det er et meg-problem, men samtidig veldig forvirrende. Når en person er snill og kjærlig en mnd - grumpy og sliten den neste så føles ting veldig merkelig for en overtenker. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Jeg tror det har like mye med hvordan du blir mot ham......

Han synes antagelig at du er masete, kontrollerende og needy når han er borte.

Han er på jobb i ofte grov sjø, dårlig vær, lite søvn ( 6 timer av /6 timer på hele døgnet)  og du ringer og maser slik han ser det. 

Veldig mange menn synes klengete er irriterende.

Du må endre deg - du klarer ikke å forandre ham, men du klarer fint å dytte ham vekk.

Jepp, har forstått det. Tror i det store og det hele at jeg syns det er vanskelig å skape en balanse, når jeg føler at alt blir en ubalanse så fort han drar. Helt tomt hjemme, han endrer måten han er på mot meg fordi; som du sier - han er sliten. Enten det er grov sjø eller ekstrem varme, så går jo dette ekstremt inn på en person med disse turnusene. 

Setter pris på perspektivet, det fikk meg til å innse at jeg kanskje er problemet og må jobbe med meg selv. Han har et par ting i bagasjen fra tidligere som kanskje gjør at jeg føler meg enda mer på vakt ovenfor endringene som skjer når han er sliten, men jeg må vel bare la han være og la han komme til meg når han er borte. Selvom det føles her merkelig for meg😳 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er du som må jobbe med problemene dine her. Tenk heller på de positive sidene på at du har han hjemme helt fri fra jobb en måned om gangen. Det er ikke sunt å være avhengig av en person og du risikerer å skyve han fra deg ved å være for needy når han er på jobb. 

Anonymkode: f71e4...97a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er du som må jobbe med problemene dine her. Tenk heller på de positive sidene på at du har han hjemme helt fri fra jobb en måned om gangen. Det er ikke sunt å være avhengig av en person og du risikerer å skyve han fra deg ved å være for needy når han er på jobb. 

Anonymkode: f71e4...97a

Hvis du leser over så er det akkurat det jeg skriver. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hva er problemet egentlig, måten han er på, eller at du er avhenging av ham? Alle er jo annerledes når de er på jobb. Jeg er kort i telefonen hvis mannen min ringer meg, og han anklager meg da ofte for å være sur. Noe jeg ikke er, men jeg er i en annnen modus. Du må snakke med ham om dette. Avhengigheten av ham må du jobbe med. 

Anonymkode: 08f8f...b5c

Det blir jo noe annet, du snakker med mannen din i arbeidstiden, TS snakker med mannen sin i fritiden han har når han er  bortreist. 

Dessuten er det forskjell på å være kort fordi man er opptatt / har det travelt og å være sur og spydig, som TS beskriver mannen som.

Skrevet

jeg tenker at når dere har det fint når han er hjemme, så skal du bare la ham være litt i fred når han er på jobb? det er jo ikke som om han er på guttetur og ikke gidder å snakke med deg. la ham koble litt ut og leve i sin egen boble mens han er der, jeg mener ikke at dere ikke skal ha kontakt, men godta å ha litt mental avstand. og så konsentrerer du deg om dine egne ting i den perioden. 

det du derimot ikke bør gjøre, er å få barn med ham så lenge situasjonen er sånn, for den dagen kommer det til å bli kjipt. men jeg tenker at så lenge dere ikke har barn, bør det gå fint å ha litt mental avstand mens han er borte på jobb.

kjæresten min er borte et par måneder av gangen iblant, for å besøke familien i hjemlandet, og selv om han er flink til å holde kontakten, så kan det plutselig være dager hvor han er mye opptatt og et litt annet sted mentalt, og kanskje virker litt kald på melding/telefon, men jeg lar meg ikke plage av det, lar ham heller litt i fred når jeg merker at han er sånn, og det funker fint. det har hendt at jeg har blitt litt offensiv og kommentert at han ikke akkurat overøser meg med kjærlighet, men det ender bare alltid med dårlig stemning, for ingen liker å føle seg anklaget, særlig ikke for noe som antagelig er helt grunnløst. så prøv å slappe av og koble ut litt du også

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis han har det som er vanlig på båt offshore så går han 6 timer på, seks timer av, seks timer på, seks timer av i 4 uker. 

Dvs han jobber i 6 timer. Så skal han spise, roe seg ned, klare å sovne, våkne, være litt sosial, være hyggelig mot kjæresten og så på jobb igjen i 6 timer...så sove litt osv osv --HELE DØGNET, HELE UKA, HELE MÅNEDEN. 

Han har ikke kapasitet til så mye mer i høye bølger, varme, kulde og kanskje han er kvalm og sjøsjuk også.

Ikke rart han kan være litt irritert når noen ringer og maser for mye, kapasiteten er sprengt.

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Hvis han har det som er vanlig på båt offshore så går han 6 timer på, seks timer av, seks timer på, seks timer av i 4 uker. 

Dvs han jobber i 6 timer. Så skal han spise, roe seg ned, klare å sovne, våkne, være litt sosial, være hyggelig mot kjæresten og så på jobb igjen i 6 timer...så sove litt osv osv --HELE DØGNET, HELE UKA, HELE MÅNEDEN. 

Han har ikke kapasitet til så mye mer i høye bølger, varme, kulde og kanskje han er kvalm og sjøsjuk også.

Ikke rart han kan være litt irritert når noen ringer og maser for mye, kapasiteten er sprengt.

hvorfor har de egentlig et sånt opplegg på sjøen? får vel maks 4t sammenhengende søvn? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...