AnonymBruker Skrevet 2. mars 2023 #1 Skrevet 2. mars 2023 Hva gjør dere når helgevasken taes? Og hvor lang tid bruker dere? Deler dere den opp over flere dager? Anonymkode: 533c2...79a
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2023 #2 Skrevet 2. mars 2023 Har fast vaskedag på torsdager. Rydder. Går ut med søppel. Støvsuger og vasker alle gulvene i leiligheten. Tørker støv. Vasker på kjøkkenet. Vasker doen og vasken på badet. Bruker ca.1 time. Vi er to voksne. Anonymkode: 59a4b...be0 2
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2023 #3 Skrevet 2. mars 2023 Hva er en helgevask? Anonymkode: b6efa...ac6 2 1
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2023 #4 Skrevet 2. mars 2023 Lørdag morgen! Superkoselig, støvsuger alle rom i alle etg, tørker støv, bytter sengetøy, smårydder alt rotet som kommer opp, vasker begge badene, vasker klær, Shiner kjøkkenet, fjerner søppel, er det sommer/vår/høst så tar vi oss et raid ute i hagen/uteområdene også. Tid? varierer, Er jeg alene kan jeg gå i timesvis å bare småpjuske, rydde rare skuffer, sortere vekk uteklær etc mens jeg hører på podcasts, men når vi er to så bruker vi kanskje halvannen time max for høy vaskestandard. Blir så syyyykt koselig hjemme når det er rent å pent. Jeg er over gjennomsnittlig ryddig til en hver tid, så en god vask tar ikke så lange tiden selv om det er tre etasjer. Når man slipper småryddig i tillegg så er det bare å støvsuge å tørke støv så er det gjort. Anonymkode: 21cbe...c0b 1
tussi84 Skrevet 2. mars 2023 #5 Skrevet 2. mars 2023 (endret) Siden jeg stort sett gjør det alene, så deler jeg den litt utover uka så ikke Alt blir på samme dag. feks; Mandager: soverom (men de tas ikke hver uke) Tirsdager: stue (støvsuger hver uke, men kan gå 2-,3 uker mellom vask. Onsdag: gang, kjøkken Torsdag: bad. PÅ den måten er det alltid rent til helgen. Bruker 1 t - 1,5 t per uke totalt) Endret 2. mars 2023 av tussi84 3
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2023 #6 Skrevet 3. mars 2023 Fredag formiddag. Rydder bort alt av rent og tørt tøy. Rydder 'rotepunkter' som stuebord og jentungens soveromsgulv. Drar over gulvene med tørr-/våtmopp eller støvsuger litt ettersom. Vasker badet. Skifter sengetøy v/behov. Bruker vel en times tid om jeg er effektiv og det er greit ryddig fra før, mer om jeg har hatt lat uke eller pusler i sakte tempo. Anonymkode: b204d...678 1
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2023 #7 Skrevet 3. mars 2023 Torsdag er vaskedag, for vil ikke bruke helga på sånt. Annenhver uke litt ordentlig vask. De andre ukene litt mer slurvete, med kanskje bare støvsuging. Vi er to, og barna er voksne, så blir ikke mye skitt her. Skifter sengetøy annenhver uke. Kjøkkenbenker og vask/benk/speil/toalett blir vasket noen ganger i uka, utenom vaskedager. Anonymkode: 2b4a9...51c 1
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2023 #8 Skrevet 3. mars 2023 Vi er to voksne på 55kvm, så vi bruker vel en time totalt på vanlig vedlikeholdsvask som støvtørking og støvsuging(også seng og sofa), vask av bad og kjøkken, bytte sengeklær. Vasker gulv ved behov. Utover det må vi jo plusse på ting som vask av micro, stekeovn, kjøleskap osv. I blant. Tar gjerne pant, glass og metallemballasje og papp om vi handler noe. Anonymkode: a3060...c40 1
Djungelvrål Skrevet 3. mars 2023 #9 Skrevet 3. mars 2023 Støvsuger og tar badet noen ganger. Vasker ikke hver helg, det gidder jeg ikke. 1
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2023 #10 Skrevet 3. mars 2023 Har ikke overskudd til helgevask lenger. Vasker og rydder litt i løpet av uka og har bare badet som må være rent til helga. Viktigst at flater er rene, så får man heller ta et skippertak på gulv når man har energi til det . Skulle gjerne hatt vaskehjelp til ei helg nå og da. Anonymkode: 30d98...1b0 1 1
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2023 #11 Skrevet 3. mars 2023 Alt har fast plass så er som regel helt ryddig,så tar oppvasken, vasker benk,vask, overflater, vasker badet og støvsuger. Skifter på senga. Tar ca 1 time. Jeg har det veldig minimalistisk og det samboeren kaller for sykehussterilt 🤣🤭 so be it Anonymkode: a97af...c0d
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2023 #12 Skrevet 3. mars 2023 Rister puter og gardiner, og tørker støv av alle flater og lister før jeg tørrmopper gulvet (har hunder så må fjerne hår før vask) deretter er det vaskebøtte og klut en runde før gulvene vaskes. Soverom og skengetøyskift, badene til slutt der det skrubbes. Siste på listen er vaskerommet.. Tar meg etpar timer om jeg er effektiv og ikke blir forstyrret. Huset har fem soverom, tre bad, og hver fredag tenker jeg at jeg gleder meg til pensjonisttilværelsen i en liten leilighet på solkysten Anonymkode: 89a7e...d7c
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2023 #13 Skrevet 3. mars 2023 Hvordan klarer dere på 1 time? Jeg har leilighet med 2 soverom, med støvsuging, vask av gulv, vask av bad og kjøkken, tørke støv osv.og jeg bruker nesten 3 timer🫢 Anonymkode: 1e5a6...584 1 1
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2023 #14 Skrevet 3. mars 2023 Har fri i helger, vasker kun 1 maskin med klær hver dag også i helgene. Og rydder kjøkkenet selvfølgelig. Fordeler de andre rommene på dager iløpet av uken. AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hvordan klarer dere på 1 time? Jeg har leilighet med 2 soverom, med støvsuging, vask av gulv, vask av bad og kjøkken, tørke støv osv.og jeg bruker nesten 3 timer🫢 Anonymkode: 1e5a6...584 Bruker du denne tiden på rydding eller kun vasking? Tre timer på en liten leilighet når den er ryddig da er du enten fryktelig lite effektiv eller du tar for mye pauser. Bruker 46 minutter på å gå over alle gulv her og jeg har stort hus på to etasjer. Anonymkode: d53f6...713 1
Djungelvrål Skrevet 3. mars 2023 #15 Skrevet 3. mars 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvordan klarer dere på 1 time? Jeg har leilighet med 2 soverom, med støvsuging, vask av gulv, vask av bad og kjøkken, tørke støv osv.og jeg bruker nesten 3 timer🫢 Anonymkode: 1e5a6...584 Du må ha det skittent om du bruker 3 timer hver uke på så få rom 1
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2023 #16 Skrevet 6. mars 2023 AnonymBruker skrev (På 3.3.2023 den 8.43): Hvordan klarer dere på 1 time? Jeg har leilighet med 2 soverom, med støvsuging, vask av gulv, vask av bad og kjøkken, tørke støv osv.og jeg bruker nesten 3 timer🫢 Anonymkode: 1e5a6...584 Jeg har leilighet med to soverom og to stuer. Kjøkkenet er rent fra før, alle flater unntatt gulv vaskes tilnærmet daglig og i alle fall ved søl. Ellers er det stort sett ryddig, bare noe småplukk som sure sokker ved senga til jentungen og noe småbøss her og der. Først går jeg rydderunde der jeg plukker med meg alt som ikke er der det skal være og legger det på riktig plass. Deretter går jeg støvrunde i alle rom. Jeg bruker Jif tørrmopp fordi det går raskere og er like effektivt som våt klut og produserer mindre støv enn tørket såpe. Så er det gulvrunde med enten engangs tørrmopp eller støvsuger (hvis det er mye rusk og bøss). En sjelden gang engangs våtmopp hvis det er blitt mye flekker. Til sist er det badet - speil, servant, toalett og gulv. I den rekkefølgen. I perioder det er vanskeligere å holde det jevnt ryddig går det mer tid til rydding i forkant, men selve renholdsprosessen tar ikke lengre tid. Anonymkode: b204d...678 1
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2023 #17 Skrevet 6. mars 2023 Vi bruker begge 10-15 minutter hver dag på å ta over. Så er jevnt ryddig, overflater og servanter er rene, seng redd opp, og så videre. I tillegg har jeg som vane å finne frem en sprayflaske og klut hver gang jeg prater i telefonen, slik at karmer, brytere og slikt er rene. Hver torsdag bruker vi maks en times tid. Vi har delt alle oppgavene mellom oss. Han vasker badene, støvsuger, mopper, tar ut flasker/avfall med mer. Jeg rydder, støvsuger, tar ad hoc oppgaver, med mer. Hver søndag vasker jeg sengetøy, handklær og klær. Og vi rydder/vasker kjøleskap. Samt at jeg lager opp lunsj og middager for noen av ukedagene. Anonymkode: 4132c...c24 1
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2023 #18 Skrevet 6. mars 2023 tussi84 skrev (På 2.3.2023 den 15.28): Siden jeg stort sett gjør det alene, så deler jeg den litt utover uka så ikke Alt blir på samme dag. feks; Mandager: soverom (men de tas ikke hver uke) Tirsdager: stue (støvsuger hver uke, men kan gå 2-,3 uker mellom vask. Onsdag: gang, kjøkken Torsdag: bad. PÅ den måten er det alltid rent til helgen. Bruker 1 t - 1,5 t per uke totalt) Men om du støvsuger stua på tirsdag så er den jo ikke rein til helga? Anonymkode: 3b1ca...ca0 1 1
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2023 #19 Skrevet 6. mars 2023 AnonymBruker skrev (På 2.3.2023 den 15.06): Hva gjør dere når helgevasken taes? Og hvor lang tid bruker dere? Deler dere den opp over flere dager? Anonymkode: 533c2...79a Helgevasken var sånt mine foreldre drev med. Det er en meget ikke-konstruktiv metode som jeg per ingen viderefører. Så dropp den. Helg er til for moro, hvile, aktiviteter, kultur og annet viktig - ikke kast den bort på tull som husarbeid. AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Men om du støvsuger stua på tirsdag så er den jo ikke rein til helga? Anonymkode: 3b1ca...ca0 Hvorfor må den være rein til helga, mener du? Hva er verdien av det? Ligger det økt livskvalitet i «rein stue lørdag» og ikke økt livskvalitet i «rein stue tirsdag»? I så fall: hvorfor? Ts: til spørsmålet. Jeg har en støvsugerrobot. Den tar alt utover flekker. De fjernes når de plager meg (og jeg er ikke detaljorientert, så det skjer ikke hver måned). Har du også gulv som får flekker og bryr deg om det? Skaff deg en støvsuger- og vaskerobot. Helgevasken er dermed et fenomen som tilhører historien, ikke nåtiden. Anonymkode: 9273f...afc
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2023 #20 Skrevet 6. mars 2023 Annenhverhelgevasken er som følger: jeg rydder, tørker støv i stue/gang/soverom, vasker kjøkken og entre og støvsuger to av etasjene. Mannen vasker badene, bretter klesvask og tørker støv/støvsuger kjellerstua. Tilsammen bruker vi kanskje 6 timer? Utover det feier jeg kjøkkengulvet daglig, lokalvasker litt speil og servant på bad og tar en tur med støvsugeren om det føles for lenge til neste annenhverhelgevask. Anonymkode: 4a8f2...389
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå