Gå til innhold

Fastsette nytt barnebidrag

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Saken er at vi har privat avtale basert på kalkulatoren til NAV. Jeg har alltid betalt avtalt, og korrekt beløp til rett tid, i tillegg til at jeg er med og betaler på utstyr, mobilabonnement, buss etc. Basert på ny inntekt, kommer jeg ut med 0 i bidrag i følge kalkulator en. Dette vil hun selvfølgelig ikke godta. Jeg har alltid tjent ca 3 ganger så mye som henne, men pga nedskjæringer har jeg blitt satt inn i lavere stilling og kommer fremover til å tjene mindre enn henne. Jeg har heller ingen utdanning, så inntektspotensialet er ikke mye over 400000 i året, fortsatt en del mindre enn henne. Det er heller ingen utsikter til at jeg kommer meg tilbake til den gamle jobben, snarere arbeidsledighet i løpet av året.

Er det noen bidragsytere her som har søkt NAV om ny fastsettelse av barnebidrag basert på reduksjon i inntekt?  Jeg er nyskjerrig på hvordan saksgangen til NAV er, og hvordan de beregner inntekt, om det er ut ifra faktisk inntekt, eller basert på skjønn. Har lest noe om at NAV kan godta 20% reduksjon i lønn, men for min del kan det dreie seg om 70%😬.  Vi klarer ikke å kommer til enighet om hvordan bidraget blir fremover. 

Anonymkode: 16731...30b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det skal veldig mye til at du kommer ut med 0 i bidrag. Hva er samvær og hva tjener mor i forhold til deg. Tjener du over 400 000 i året og ikke har 50/50 så høres det veldig rart ut at du ikke skal betale bidrag. 

Anonymkode: 46387...c08

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Saken er at vi har privat avtale basert på kalkulatoren til NAV. Jeg har alltid betalt avtalt, og korrekt beløp til rett tid, i tillegg til at jeg er med og betaler på utstyr, mobilabonnement, buss etc. Basert på ny inntekt, kommer jeg ut med 0 i bidrag i følge kalkulator en. Dette vil hun selvfølgelig ikke godta. Jeg har alltid tjent ca 3 ganger så mye som henne, men pga nedskjæringer har jeg blitt satt inn i lavere stilling og kommer fremover til å tjene mindre enn henne. Jeg har heller ingen utdanning, så inntektspotensialet er ikke mye over 400000 i året, fortsatt en del mindre enn henne. Det er heller ingen utsikter til at jeg kommer meg tilbake til den gamle jobben, snarere arbeidsledighet i løpet av året.

Er det noen bidragsytere her som har søkt NAV om ny fastsettelse av barnebidrag basert på reduksjon i inntekt?  Jeg er nyskjerrig på hvordan saksgangen til NAV er, og hvordan de beregner inntekt, om det er ut ifra faktisk inntekt, eller basert på skjønn. Har lest noe om at NAV kan godta 20% reduksjon i lønn, men for min del kan det dreie seg om 70%😬.  Vi klarer ikke å kommer til enighet om hvordan bidraget blir fremover. 

Søk gjennom nav. Og hold deg til det. Mor må godta det som blir bestemt. Du treng heller ikkje å betale andre ting/utstyr til barnet uten at du vil det i den tiden barnet er hos deg.

Anonymkode: e2c35...1c9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

er dere ikke enige om en privat avtale, så er det bare å melde saken inn til NAV, så fatter de et vedtak.

Anonymkode: fc58a...f4b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor vil du ikke ta vare på ungen din? Tror du ungen slutter å spise og å trenge tak over hodet fordi du går ned i lønn? 

Anonymkode: 4d67d...d56

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

De kan vurdere å fastsette ut fra skjønn, men da er det viktig at du dokumenterer årsaken til inntektsreduksjonen for å unngå dette.

høres ut som god grunn til lavere bidrag, men de fleste har noe bidragsevne med inntekt på 400 000,-

Anonymkode: 015ea...99c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Be nav ta utregningen. Legg ved oppsigelse/sluttmelding fra arbeidsgiver og ny dokumentasjon på kommende årsinntekt. Dette vil de ta med i beregningen, selv om de neste månedene er litt on/off med lønn. Det er opptil 6 mnd behandlingstid for tiden hos nav, så de vil mest sannsynlig ikke se på lønnen din før om noen mnd uansett, of da har den stabilisert seg forhåpentligvis. 

Anonymkode: b6371...045

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du glemmer jo å nevne det viktigste; hvor mye har du barna? 

Anonymkode: 9b1fb...b4a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

NAV kan fastsette inntekt basert på skjønn, dersom faktisk inntekt er 20% lavere enn hva man kan forvente av inntektsevne. Altså; dersom du hadde vært utdannet lege og potensielt kunne hatt inntekt på 1 mill, men selv hadde valgt å jobbe 50% fordi du var fornøyd med det, kunne NAV ha fastsatt inntekten til 1 mill. Om du derimot var 50% ufør, hadde du heller ikke hatt høyere inntektsevne. 

Du sier nå at inntekten din har gått ned, utenfor din kontroll. Da blir du bedt om å sende inn dokumentasjon på dette, og bekreftelse fra arbeidsgiver på at han ikke kan tilby deg høyere stilling/lønn pr i dag. 

Jeg ville bedt NAV gjøre beregningen, da er alle parter trygge på at ting er riktig :) Har akkurat vært gjennom prosessen selv, og synes NAV var svært ryddige, oversiktlige og raske. 

Anonymkode: 97250...fea

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

NAV kan fastsette inntekt basert på skjønn, dersom faktisk inntekt er 20% lavere enn hva man kan forvente av inntektsevne. Altså; dersom du hadde vært utdannet lege og potensielt kunne hatt inntekt på 1 mill, men selv hadde valgt å jobbe 50% fordi du var fornøyd med det, kunne NAV ha fastsatt inntekten til 1 mill. Om du derimot var 50% ufør, hadde du heller ikke hatt høyere inntektsevne. 

Du sier nå at inntekten din har gått ned, utenfor din kontroll. Da blir du bedt om å sende inn dokumentasjon på dette, og bekreftelse fra arbeidsgiver på at han ikke kan tilby deg høyere stilling/lønn pr i dag. 

Jeg ville bedt NAV gjøre beregningen, da er alle parter trygge på at ting er riktig :) Har akkurat vært gjennom prosessen selv, og synes NAV var svært ryddige, oversiktlige og raske. 

Anonymkode: 97250...fea

Takk for godt svar. Du er vel omtrent den eneste som svarer på det jeg spør om👍😉

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du glemmer jo å nevne det viktigste; hvor mye har du barna? 

Anonymkode: 9b1fb...b4a

Nja, det det spiller jo egentlig ingen stor rolle siden jeg skriver at kalkulatoren kommer ut med 0 i bidrag basert på ny inntekt.  Men fakta er at jeg har 50% samvær. Vi har ikke delt bosted, så hun får alle barnetrygdene.

Skrevet
10 hours ago, AnonymBruker said:

Hvorfor vil du ikke ta vare på ungen din? Tror du ungen slutter å spise og å trenge tak over hodet fordi du går ned i lønn? 

Dette blir useriøst. Selvsagt vil han ta vare på ungen sin, men det er mulig levestandarden må justeres litt (ned) siden han går ned i lønn. Slik det også ville blitt dersom de fortsatt var en hel familie og den som tjente mest gikk ned i lønn. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg har 50% samvær, så jeg gir både mat og tak over hodet halvparten av tiden. Det er ikke det spørsmålet mitt handler om. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Bruk NAV, som folk skriver. Og krev gjerne delt bosted, siden du allerede bidrar til klær og utstyr til ungene. Dette skal i teorien betales av mor nå, siden hun har fast bosted. Hvis hun ikke går med på delt bosted, kan du si at hun må dekke disse utgiftene selv. 

Anonymkode: 434c8...dea

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Bruk NAV, som folk skriver. Og krev gjerne delt bosted, siden du allerede bidrar til klær og utstyr til ungene. Dette skal i teorien betales av mor nå, siden hun har fast bosted. Hvis hun ikke går med på delt bosted, kan du si at hun må dekke disse utgiftene selv. 

Anonymkode: 434c8...dea

Spørsmålet i hovedinnlegget er ikke om jeg skal bruke NAV eller ikke, men hvordan saksgangen er der, og erfaringer rundt det. 

Hvor lett er det å kreve delt bosted? Jeg har hatt 50% samvær hele tiden.  Jeg ser jo da at jeg kan kreve bidrag av henne om jeg tjene mindre enn henne, samtidig som vi skal dele barnetrygd. Og ut i fra et økonomisk hensyn, skjønner jeg at hun setter deg på bakbeina. 

Skrevet

Forstår ikke hvorfor du tar dette opp her. Ville det ikke vært enklere å brukt tiden din på å ta en telefon til NAV? 

AnonymBruker
Skrevet
Rotehodet skrev (34 minutter siden):

Forstår ikke hvorfor du tar dette opp her. Ville det ikke vært enklere å brukt tiden din på å ta en telefon til NAV? 

Fordi jeg spør om erfaringer fra andre. Det kan være flere som har gått gjennom det samme og har gode tips å komme med.  Spør du NAV svarer de bare på generelt grunnlag og henviser til informasjon på nettsidene. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Fordi jeg spør om erfaringer fra andre. Det kan være flere som har gått gjennom det samme og har gode tips å komme med.  Spør du NAV svarer de bare på generelt grunnlag og henviser til informasjon på nettsidene. 

Når alt kommer til alt så er det likevel det NAV fastsetter som gjelder, så rådene og tipsene du får herfra har i grunn null verdi. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har 50% samvær, så jeg gir både mat og tak over hodet halvparten av tiden. Det er ikke det spørsmålet mitt handler om. 

Det er jo relevant for det du spørr om. Men om du nå tjener såpass mye mindre enn før, og dere ikke blir enige så vil det være lurt å be nav beregne. Ved 50-50 deling skal det bare betales bidrag om ene parten tjener en del mer enn den andre. Så er den som personen over skriver...du skjønnslignes kun om du frivillig går ned i stilling/lønn, at man altså antar at du jobber mindre for å betale mindre bidrag. 

Anonymkode: 7d817...94d

AnonymBruker
Skrevet

Det er nav som har siste ordet hvis ikke dere blir enige om en privat løsning. Hvis du sier du skal betale 0 i bidrag vil hun mulig bruke nav for å få fastsatt bidrag, da har du 14 dager på deg til å skaffe dokumentasjon på inntekt. Det er lite sannsynlig at nav vil godta reduksjonen i inntekt så lenge du ikke er på aap, ufør eller faktisk arbeidssøker på ledighetstrygd. 

Anonymkode: 7aec3...8d7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...