AnonymBruker Skrevet 2. mars 2023 #1 Skrevet 2. mars 2023 Foreldrene mine har vært skilt siden jeg var liten og jeg var hos pappa annen hver helg. Jeg har alltid hatt et godt forhold til min far og jeg har alltid kunnet prate med han om alt og han har emosjonelt alltid vært veldig tilstedet. Noe jeg setter pris på. Men vi har egentlig mest kontakt på telefon. Jeg har bodd og studert ulike steder og han har sjeldent besøkt meg der jeg bor. Nå bor vi i hver vår del av landet. Han bor alene i en liten 1 roms leilighet, så det går ikke ann å overnatte hos han. Så når jeg er "hjemme" sover jeg alltid hos min mor. Jeg venter mitt første barn og har begynt å tenke litt på hvordan det skal bli. Pappa er storrøyker og røyker dessuten innendørs, så jeg kan ikke en gang være inne hos han nå som jeg er gravid. Han spør hver måned om å låne penger (kr. 2000-5000) han betaler tilbake hver måned. Men jeg synes det er litt irriterende. Og når han får litt ekstra penger som kanskje kunne gjort at han fikk rettet opp økonomien - så bruker han de helt opp på tull. Han har en god jobb og jobber heltid. Kan også nevne at når jeg var yngre og student så overførte han innimellom penger til meg, så han har vært generøs om han kan i løpet av oppveksten. Grunnen til at jeg skriver her er at jeg alltid har vært veldig takknemlig for at jeg har en pappa som alltid har vært en god emosjonelt støtte. Men jeg har også "unnskyldt" han i alle år og akseptert at "han er som han er". Men nå føler jeg at hele livsstilen hans er ekstremt egoistisk og at han ikke kan fortsette å bruke meg som kredittkort når vi snart får barn, samt at jeg ønsker jo at han skal kunne få besøk av barnebarnet sitt. Noen råd, erfaringer? Burde jeg bare fortsette å akseptere at han er som han er? Anonymkode: cb154...da3 1
Gjest takinova Skrevet 2. mars 2023 #2 Skrevet 2. mars 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Burde jeg bare fortsette å akseptere at han er som han er? Anonymkode: cb154...da3 Ja, helt klart. Men du skal ikke låne penger til ham. Bare si at du ikke kommer til å ha råd til det mer. Kanskje han endrer seg litt når han blir bestefar.
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2023 #3 Skrevet 2. mars 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Burde jeg bare fortsette å akseptere at han er som han er? Ja! Ingen er perfekte selv om de er voksne og foreldre. Anonymkode: 02843...03d 1
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2023 #4 Skrevet 2. mars 2023 3 minutter siden, takinova said: Ja, helt klart. Men du skal ikke låne penger til ham. Bare si at du ikke kommer til å ha råd til det mer. Kanskje han endrer seg litt når han blir bestefar. Ja, det er egentlig det jeg har håpet litt på. Anonymkode: cb154...da3
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2023 #5 Skrevet 2. mars 2023 Jeg regner med synet ditt på ham endrer seg nå som du blir forelder selv. Du har et nytt perspektiv å se hans handlinger i. Kanskje er ikke alt du ser ting du tenker er bra, eller sånn som du selv ønsker å gjøre overfor ditt eget barn. Det tenker jeg er helt ok og normalt ❤️ Men om du fremdeles skal akseptere ham som han er? Ja, det vil jeg si. Han blir jo bestefar, og du ønsker vel at barnet ditt skal ha bestefaren sin i livet sitt, og fortsette å støtte deg. At den økonomiske støtten ikke kan fortsette som tidligere tenker jeg burde si seg selv, når du nå må prioritere barnet. Anonymkode: b0fad...4c5 2 1
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2023 #6 Skrevet 2. mars 2023 Det er altfor sent å be han endre seg. Du må enten ta han som han er eller kutte han ut. Hvis han er storrøyker har han nok ikke lenge igjen. Da er kanskje like greit å prøve å gjøre det beste ut av tiden som er igjen. Men ikke lån han mer penger. Anonymkode: aa88a...cbf 1
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2023 #7 Skrevet 2. mars 2023 Jeg hadde fortsatt å akseptere han som han er. ❤️ Han høres ikke ut som en dårlig person, selv om han tar litt dårlige valg. Men du kan ta en prat med han på en fin måte om at barnebarnet hans ikke vil utsettes for røyk, og høre om han er motivert til å ikke røyke inne, evt. besøke dere hvor han ikke får lov til å røyke innendørs? Anonymkode: 5b6e4...339 2
Carrot Skrevet 2. mars 2023 #8 Skrevet 2. mars 2023 (endret) Han er den han er, at du endrer deg kan ikke han ta ansvar for. Når det gjelder kontakten med barnebarnet vil han nok være en like god bestefar som han var en pappa Endret 2. mars 2023 av Carrot
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2023 #9 Skrevet 2. mars 2023 Syns ikke det var så ille pappa, jeg... Anonymkode: 35221...4d7
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2023 #10 Skrevet 2. mars 2023 44 minutter siden, AnonymBruker said: Syns ikke det var så ille pappa, jeg... Anonymkode: 35221...4d7 Nei, jeg har jo absolutt ikke sagt han er noen ille pappa. Jeg er så glad i ham. Men det er noen ting jeg føler på, som spesielt har dukket opp nå som jeg er gravid. Jeg ønsker at han kunne hatt plass til oss (ikke røyket inne) så vi kan komme på besøk f.eks i og med at han aldri reiser hit. Men jeg håper at det kanskje endrer seg når barnebarnet kommer. Anonymkode: cb154...da3 1
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2023 #11 Skrevet 2. mars 2023 59 minutter siden, AnonymBruker said: Det er altfor sent å be han endre seg. Du må enten ta han som han er eller kutte han ut. Hvis han er storrøyker har han nok ikke lenge igjen. Da er kanskje like greit å prøve å gjøre det beste ut av tiden som er igjen. Men ikke lån han mer penger. Anonymkode: aa88a...cbf Jeg kommer aldri til å kutte han ut. Anonymkode: cb154...da3
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2023 #12 Skrevet 2. mars 2023 1 hour ago, AnonymBruker said: Jeg regner med synet ditt på ham endrer seg nå som du blir forelder selv. Du har et nytt perspektiv å se hans handlinger i. Kanskje er ikke alt du ser ting du tenker er bra, eller sånn som du selv ønsker å gjøre overfor ditt eget barn. Det tenker jeg er helt ok og normalt ❤️ Men om du fremdeles skal akseptere ham som han er? Ja, det vil jeg si. Han blir jo bestefar, og du ønsker vel at barnet ditt skal ha bestefaren sin i livet sitt, og fortsette å støtte deg. At den økonomiske støtten ikke kan fortsette som tidligere tenker jeg burde si seg selv, når du nå må prioritere barnet. Anonymkode: b0fad...4c5 Takk for fin tilbakemelding. Anonymkode: cb154...da3
AprilLudgate Skrevet 2. mars 2023 #13 Skrevet 2. mars 2023 Dette er enkelt: Nå må du ivareta ditt eget barn. Du kan ikke lengre låne bort penger - da tar du i praksis fra ungen. Barnet kan ikke besøke ham, om han ønsker kontakt må han komme til dere. Han kan ikke røyke i nærheten av barnet. Du har ikke annet valg enn å akseptere at han er som han er. Og kanskje du får åpnet øynene for hvor mye jobb som kreves av å være hovedforsørger/forelder? Så kanskje du fremover får mer tilknytning til din mor fremfor ham Det blir nok hun som blir den nærmeste til ditt barn, samt eventuelle svigerforeldre om de stiller opp. 1 1 1
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2023 #14 Skrevet 2. mars 2023 AprilLudgate skrev (1 minutt siden): Dette er enkelt: Nå må du ivareta ditt eget barn. Du kan ikke lengre låne bort penger - da tar du i praksis fra ungen. Hun tar jo ikke i praksis noe fra ungen, når faren tilbakebetaler hver måned... jeg hadde heller tatt en prat med han om økonomi Anonymkode: bd4cd...38c
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2023 #15 Skrevet 2. mars 2023 Tror han gjorde så godt han kunne med de forutsetningen hadde. Så kan 2020 generasjonen dømme 1980 generasjonen og finne alle slags feil. Men virker som han var en trygg fyr, veldig glad i deg som mente det godt og ville deg det beste. Syntes han skal få litt kred for det jeg da.... Anonymkode: 4a086...9cb
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2023 #16 Skrevet 2. mars 2023 Hadde dumpet han. Uegnede fedre gjør større skade på barn enn man tror. Anonymkode: 19ffc...15f
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2023 #17 Skrevet 2. mars 2023 2 hours ago, AnonymBruker said: Tror han gjorde så godt han kunne med de forutsetningen hadde. Så kan 2020 generasjonen dømme 1980 generasjonen og finne alle slags feil. Men virker som han var en trygg fyr, veldig glad i deg som mente det godt og ville deg det beste. Syntes han skal få litt kred for det jeg da.... Anonymkode: 4a086...9cb Ja, det var ikke snakk om før i tiden, jeg prater om nå tid. Han får absolutt kred for det, i og med at vi alltid har kunnet prate om alt og at vi generelt sett er mennesker som er gode til å sette ord på følelser så har jeg ofte uttrykt min takknemlighet ovenfor min far. Det er bare akkurat dette som jeg skrev ovenfor som har kommet i mine tanker i det siste som jeg synes er litt trist, kanskje det er forsterket av at jeg er gravid. Anonymkode: cb154...da3 1
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2023 #18 Skrevet 2. mars 2023 1 minutt siden, AnonymBruker said: Hadde dumpet han. Uegnede fedre gjør større skade på barn enn man tror. Anonymkode: 19ffc...15f Jesus!! Ta deg sammen og du må lære deg å lese. Les tråden igjen. Det handler om MIN far, jeg er voksen. Ikke alle menn er ubrukelige skjønner du! Anonymkode: cb154...da3
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2023 #19 Skrevet 2. mars 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Hadde dumpet han. Uegnede fedre gjør større skade på barn enn man tror. Anonymkode: 19ffc...15f Hvordan er leseforståelsen din? Hun snakker om SIN EGEN far. Anonymkode: c044b...2c2
Andro Skrevet 2. mars 2023 #20 Skrevet 2. mars 2023 Jeg hadde umodne foreldre med dårlige vaner. De var alltid tilstede, og mente vel, men det var også en del de ikke fikk til. Noen av disse tingene endret seg da jeg fikk barn. Blant annet at mamma ikke røykte mer, og at pappa kun røykte ute. Når det gjaldt en del andre ting så måtte jeg begrense dem som om de var små barn, f.eks. hvor mye usunn mat de kunne putte i ungen og hunden. Eneste måte å gjøre det på var å begrense hvor lang tid de fikk være sammen uten oss tilstede. Foruten en del sånn uvettighet var de en gave som besteforeldre, hvor alle alltid var velkommen, og helt opplagt fikk vite at de var elsket og ønsket. Litt som å komme til en glad hund med lav impulskontroll. 1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå