AnonymBruker Skrevet 2. mars 2023 #1 Skrevet 2. mars 2023 Hvilken symptomer har dere? kjenner dere på det hver dag? Jeg har: prikking/rykninger i fingrene og beina hele tiden.. lav puls (som er ganske merkelig?😅) vondt over alt. tett hals/kvelningsfornemmelser kvalm vondt i magen tung pust! Hva gjør du når du kjenner på dette? Hva hjelper deg?? Kjenner på dette hver dag😞 Anonymkode: a1445...783
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2023 #2 Skrevet 2. mars 2023 Har hatt mye av de samme symptomene, og en hel del av dem ble jeg kvitt med å ta tilskudd av d vitamin og magnesium. Anonymkode: ade98...40e 1
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2023 #3 Skrevet 2. mars 2023 Les her. Symptomene du har er vanlige når man har angst. https://www.helsenorge.no/sykdom/psykiske-lidelser/angst/angst-og-angstlidelser/#symptomer-pa-angst Det som har hjulpet meg har vært samtaler med lege og psykiatrisk sykepleier, medisiner, bruke teknikker jeg har lært, jobbe med å senke stress i hverdagen, lære om angst og lese faglitteratur. Jeg kjenner ikke på det hver dag nå lenger, jeg er for det meste helt frisk. Men da jeg først fikk angst ble jeg veldig syk og var syk hver dag frem til jeg fikk startet med behandling. Nå kommer det tilbake hvis det skjer noe spesielt som er vanskelig eller hvis jeg er dårlig til å mestre stress i hverdagen. Jeg kan kjenne igjen symptomene, vet hva det er og blir derfor ikke redd. Anonymkode: c8d5b...488
Gjest Warrior Skrevet 2. mars 2023 #4 Skrevet 2. mars 2023 (endret) Symptomer jeg kjenner på: Sinne og irritasjon (det kan jeg kjenne litt på hver dag, men ikke sånn at jeg eksploderer i sinne hver dag. Det skjer sjeldnere) Hodepine (Litt hver dag) Smerte i bryst/ en slags tung følelse i brystet (Veldig ofte men ikke hver dag) Hjertebank/hjerte hopper over slag (Ofte men ikke hver dag) Rastløshet/uro. Klarer ikke være i ro, føler jeg ikke får fred i kroppen (Hver dag) Tristhet (Ofte, ikke hver dag) Svimmel og kvalm (Av og til) Vondt i magen (Av og til) Tung pust og følelse av å besvime (Kommer de verste dagene) Det som hjelper litt (verste dagene hjelper lite) er å gjøre alt jeg elsker som trening, sex, venner, være med folk, finne på noe moro, kjøre, gå eller sykle en lang tur, se en god film eller serie, høre musikk som jeg elsker, en god fest/ut på byen. Ja rett og slett holde meg opptatt med ting jeg liker. Dette er ting som gjør meg glad og som hjelper meg i hverdagen. Når det ikke er snakk om de verste dagene, men de verste dagene har kommet sjeldnere. Jeg har flere gode dager enn vonde dager akkurat nå men det kan jo fort endre seg. Vet aldri når det endrer seg for det skjer så brått. Hjelper også å snakke om det og få det ut alt som plager meg. Som oftes hjelper det i alle fall. Endret 2. mars 2023 av Warrior
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2023 #5 Skrevet 2. mars 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Har hatt mye av de samme symptomene, og en hel del av dem ble jeg kvitt med å ta tilskudd av d vitamin og magnesium. Anonymkode: ade98...40e Stresset du da? Eller var det kun vitamin mangel? Anonymkode: a1445...783
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2023 #6 Skrevet 2. mars 2023 Warrior skrev (1 time siden): Symptomer jeg kjenner på: Sinne og irritasjon (det kan jeg kjenne litt på hver dag, men ikke sånn at jeg eksploderer i sinne hver dag. Det skjer sjeldnere) Hodepine (Litt hver dag) Smerte i bryst/ en slags tung følelse i brystet (Veldig ofte men ikke hver dag) Hjertebank/hjerte hopper over slag (Ofte men ikke hver dag) Rastløshet/uro. Klarer ikke være i ro, føler jeg ikke får fred i kroppen (Hver dag) Tristhet (Ofte, ikke hver dag) Svimmel og kvalm (Av og til) Vondt i magen (Av og til) Tung pust og følelse av å besvime (Kommer de verste dagene) Det som hjelper litt (verste dagene hjelper lite) er å gjøre alt jeg elsker som trening, sex, venner, være med folk, finne på noe moro, kjøre, gå eller sykle en lang tur, se en god film eller serie, høre musikk som jeg elsker, en god fest/ut på byen. Ja rett og slett holde meg opptatt med ting jeg liker. Dette er ting som gjør meg glad og som hjelper meg i hverdagen. Når det ikke er snakk om de verste dagene, men de verste dagene har kommet sjeldnere. Jeg har flere gode dager enn vonde dager akkurat nå men det kan jo fort endre seg. Vet aldri når det endrer seg for det skjer så brått. Hjelper også å snakke om det og få det ut alt som plager meg. Som oftes hjelper det i alle fall. Forsvinner symptomene du kjenner på når du gjør disse tingene? det gjør det ikke hos meg prøver å gjør andre ting! jeg er også veldig svimmel! Ofte om kvelden! Anonymkode: a1445...783 1
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2023 #7 Skrevet 2. mars 2023 Les boken til psykolog Johanne Refseth. Jeg lærte masse om hvordan psykisk stress kommer til uttrykk i kroppen og litt om hva som kan gjøres med det av den. https://www.ark.no/boker/Johanne-S-Refseth-Psykolog-med-sovepose-9788205564947 Anonymkode: 298bb...317
Gjest Warrior Skrevet 2. mars 2023 #8 Skrevet 2. mars 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Forsvinner symptomene du kjenner på når du gjør disse tingene? det gjør det ikke hos meg prøver å gjør andre ting! jeg er også veldig svimmel! Ofte om kvelden! Anonymkode: a1445...783 Forsvinner/eller blir lettere der og da, når jeg holder på med det. Ikke alltid, på de verste dagene. Jeg prøver å godta at symptomene er der og kommer og går, og det kan også gjøre det litt lettere. Kan legge mindre merke til de.
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2023 #9 Skrevet 2. mars 2023 2 hours ago, AnonymBruker said: Forsvinner symptomene du kjenner på når du gjør disse tingene? det gjør det ikke hos meg prøver å gjør andre ting! jeg er også veldig svimmel! Ofte om kvelden! Anonymkode: a1445...783 Du tenker ikke at profesjonell hjelp kan være en idé da? Skal du bare gå og kave? Da tror jeg ikke nødvendigvis at du blir bedre. Anonymkode: c8d5b...488
C8H10N4O2 Skrevet 2. mars 2023 #10 Skrevet 2. mars 2023 Tror jeg er innom alle symptomene i boka 😬😜 Hjertebank Overfladisk pust Skjelving Dårlig søvnkvalitet og mareritt Overfølsom mot lyd og lys Stive skuldre og nakke Generelt mye spenninger og smerter i kroppen Leamus på øynene Utslett Svimmelhet Rastløshet Bomull i hodet Kvalme Fordøyelsessystem på vidvanke Matlyst på vidvanke Opphovna øyne Nummenhet Utmattelse Konsentrasjonsvansker I tillegg til selvisolering og unnvikelse ...for å nevne noe. Heldigvis kjenner jeg ikke på alt hver dag, og noe er mer situasjonsbetinget. Noe er dessverre ganske konstant. Jeg har vert en runde på dps, og hatt flere behandlere i det kommunale psykisk helsetilbudet. Nå venter jeg på ny runde på dps. Har relativt nylig begynt på en medisin som skal hjelpe på søvnen, men vet ikke hvor god effekten egentlig er. Jeg er dog flink til å hvile på dagtid og jeg føler behovet. Meditasjon. Ikke sånn 🧘 meditasjon, men en rolig aktivitet som hjelper meg til å skru ned tankevirksomheten, og være tilstede i det jeg gjør. For meg er dette i hovedsak tegning. Det går litt i perioder hvor mye jeg klarer å sette i gang.
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2023 #11 Skrevet 2. mars 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Stresset du da? Eller var det kun vitamin mangel? Anonymkode: a1445...783 Altså man kan få store mentale problemer av viaminmangel, som utarter seg som en smørbrødliste med symptomer som kan samles under betegnelsen "angst". Så man stresser fordi kroppen trenger mer av visse vitaminer/mineraler. Ikke alt er lett å fange opp på blodprøver, som er grunnen til at det tok veldig lang tid før jeg skjønte at det var det som var greia. Det er flere ting som er veldig viktig for mental helse, for å nevne noe: B-12/b9 (disse jobber sammen, har du for lite b9 (folat) så vil det påvirke kroppens evne å bruke b-12) Magnesium D vitamin Omega fettsyrer (fra animalsk) B-6 Choline Se på kostholdet ditt om du spiser riktig og balansert. Generelt sett B-12 bør komme fra rent rødt kjøtt/fet fisk fremfor tilskudd, og vi trenger det regelmessig. Altså ikke fra pølser og salami, men rent kjøtt. D vitamin kan være vanskelig å få nok av fra bare kost, folk flest vil trenge tilskudd. Man bør ta blodprøve for å finne ut hvordan man ligger an, så man doserer riktig. Jeg hadde sterk angst og sov nesten aldri pga det, og det var altså i stor grad pga ubalanser mtp vitaminer/mineraler - som aldri vistes på blodprøver. Man må dessverre finne ut en hel del selv om egen helse. Anonymkode: ade98...40e
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2023 #12 Skrevet 2. mars 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): t. tett hals/kvelningsfornemmelser Ja, og denne var ny for meg! Jeg har opplevd de fleste symptomer før, men denne gangen så føltes det som halsen var tett og jeg skulle kveles. Jeg ble skikkelig redd og dro på legevakta. Men skjønte jo etter noen dager at dette gjerne bare var angst. Så merkelig!! Anonymkode: 433a8...69e
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2023 #13 Skrevet 2. mars 2023 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Ja, og denne var ny for meg! Jeg har opplevd de fleste symptomer før, men denne gangen så føltes det som halsen var tett og jeg skulle kveles. Jeg ble skikkelig redd og dro på legevakta. Men skjønte jo etter noen dager at dette gjerne bare var angst. Så merkelig!! Anonymkode: 433a8...69e Angst er ikke bare bare ❤️ Anonymkode: ade98...40e
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2023 #14 Skrevet 2. mars 2023 C8H10N4O2 skrev (4 timer siden): Tror jeg er innom alle symptomene i boka 😬😜 Hjertebank Overfladisk pust Skjelving Dårlig søvnkvalitet og mareritt Overfølsom mot lyd og lys Stive skuldre og nakke Generelt mye spenninger og smerter i kroppen Leamus på øynene Utslett Svimmelhet Rastløshet Bomull i hodet Kvalme Fordøyelsessystem på vidvanke Matlyst på vidvanke Opphovna øyne Nummenhet Utmattelse Konsentrasjonsvansker I tillegg til selvisolering og unnvikelse ...for å nevne noe. Heldigvis kjenner jeg ikke på alt hver dag, og noe er mer situasjonsbetinget. Noe er dessverre ganske konstant. Jeg har vert en runde på dps, og hatt flere behandlere i det kommunale psykisk helsetilbudet. Nå venter jeg på ny runde på dps. Har relativt nylig begynt på en medisin som skal hjelpe på søvnen, men vet ikke hvor god effekten egentlig er. Jeg er dog flink til å hvile på dagtid og jeg føler behovet. Meditasjon. Ikke sånn 🧘 meditasjon, men en rolig aktivitet som hjelper meg til å skru ned tankevirksomheten, og være tilstede i det jeg gjør. For meg er dette i hovedsak tegning. Det går litt i perioder hvor mye jeg klarer å sette i gang. Uff! Grusomt å ha det sånn! Bra du har funnet noe som hjelper! men dere som også er svimmel, hvordan kjenner dere det? At alt går rundt, gynger ? «Full»? Og ofte? Anonymkode: a1445...783
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2023 #15 Skrevet 2. mars 2023 1 minutt siden, AnonymBruker said: Uff! Grusomt å ha det sånn! Bra du har funnet noe som hjelper! men dere som også er svimmel, hvordan kjenner dere det? At alt går rundt, gynger ? «Full»? Og ofte? Anonymkode: a1445...783 Skjønner at du er veldig urolig. Men jeg tror du får det bedre hvis du prøver å gi deg selv svarene på det du lurer på. For du vet jo egentlig svaret? Du kommer ikke videre av å gruble over dette. Du kjører rundt og rundt i sirkler. https://www.kognitiv.no/selvhjelp/kontroll-over-kvernetanker-og-vedvarende-grubling/ Anonymkode: c8d5b...488
Peanut Skrevet 2. mars 2023 #16 Skrevet 2. mars 2023 Jeg får også en del symptomer, på meg er det hjertebank, vondt i brystregionen, stive skuldre og nakke men også mye spenninger, «sitring» og smerter i kroppen, leamus på øynene, en slags type panikkangst som gir seg utslag i intens ubehag i kjeveregionen som brer seg nedover halsen og til brystet hvor det virkelig kniper til. Kjennes ut som jeg stryker med. Det eneste som funker for sistnevnte er melk tilsatt kokende vann <_< og det bør helst inntas før det kommer til halsen.
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2023 #17 Skrevet 3. mars 2023 Peanut skrev (14 timer siden): Jeg får også en del symptomer, på meg er det hjertebank, vondt i brystregionen, stive skuldre og nakke men også mye spenninger, «sitring» og smerter i kroppen, leamus på øynene, en slags type panikkangst som gir seg utslag i intens ubehag i kjeveregionen som brer seg nedover halsen og til brystet hvor det virkelig kniper til. Kjennes ut som jeg stryker med. Det eneste som funker for sistnevnte er melk tilsatt kokende vann <_< og det bør helst inntas før det kommer til halsen. Hva er sitring? Får du hjelp?❤️ Anonymkode: a1445...783
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå