Gå til innhold

Sykt mye billettkontroller (Skyss) i Bergen for tiden?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Tar buss/bybane ca. 2-4 ganger om dagen. De siste månedene har det ikke gått mer enn maks 1-2 dager i mellom hva gang det er kontroll. Forrige uke var det kontroll på bussen min hver dag.

Husker før, da kunne det gå flere måneder mellom hver gang du så en billettkontrollør. Selv med daglig bruk av kollektiv.

Vel, bra at de tar tak i at mange sniker.

Anonymkode: 3b05e...308

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har tatt regelmessig siste to måneder. Ikke sett snurten av kontrollører

Anonymkode: 58374...beb

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke sett en eneste vekter heller. Tar 2 busser og 2 ganger bybane hver dag. 

Anonymkode: 93dd9...fc4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

De har økt kontrollene etter korona. Var veldig mange som sneik da siden de uansett ikke ble sjekket, de prøver å gjøre opp for det nå.

Anonymkode: 06572...f33

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Er mer billettkontroller overalt nå for tiden, har flere som har kommentert det som bor i flere av storbyene. I Stavanger har de jo nå kuttet at man må ta billetten så nå er det kontroller på de fleste rutene hver dag. 

Anonymkode: cae72...288

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

De har økt kontrollene etter korona. Var veldig mange som sneik da siden de uansett ikke ble sjekket, de prøver å gjøre opp for det nå.

Dette + at de også hadde streik under eller rett etter korona, så det var ikke en vekter å se. Kjører forbi bybanestopp hver dag og ser ofte vektere stå og vente (mens jeg står i kø)

Anonymkode: c152a...b2d

AnonymBruker
Skrevet

Tenker det er veldig bra med hyppige kontrollere. Det skal ikke være slik at det er enkelt å snike. Jo flere snikere, jo dyrere billetter for oss som betaler. Selv kjøper jeg 180 dagers billett. Da trenger jeg ikke tenke så ofte på å fornye.

Anonymkode: 7871c...9a9

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Har lagt merke til det samme. Tidligere i uken opplevde jeg to kontroller like etter hverandre. Hadde akkurat vært kontroll og så skulle jeg bytte buss, der var også kontroll.

Anonymkode: e2715...73e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Tenker det er veldig bra med hyppige kontrollere. Det skal ikke være slik at det er enkelt å snike. Jo flere snikere, jo dyrere billetter for oss som betaler. Selv kjøper jeg 180 dagers billett. Da trenger jeg ikke tenke så ofte på å fornye.

Anonymkode: 7871c...9a9

Enig med deg. Jeg sier ikke det er unødvendig med billett, men det føles mye bedre å ha billett når de sjekker den jevnlig!

Tidligere hadde de kun kontroller i korte perioder et par ganger i året. Kjørte like mye buss da som nå, men iløpet av 5-6 år var jeg i kontroll rundt 4 ganger. Da er det billigere å kun betale gebyr når du blir stoppet. Det siste halvåret har jeg sikkert vært i kontroll over 10, og da har jeg virkelig fått valuta for pengene jeg har investert i billett. Føles bra.

AnonymBruker
Skrevet

Det var kontrol her i Stavanger i går. Tenker at det er på grunn av vinterferie?

Da hadde jeg ikke sett noen på over ett halvt år. Ingen problem selvsagt, jeg har da alltid billett.

Bodde en gang i Bærum i seks år, tok bussen nesten hver dag. Aldri en kontroll!

Anonymkode: 6c298...764

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har faktisk ikke opplevd en eneste kontroll. :klo:

Hverken nå, eller tidligere... 

Anonymkode: d3d26...f2b

Skrevet

Det er flott at enda flere blir kontrollert :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er for det meste på rute 1,2, 5 og 6 jeg har opplevd masse kontroller.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er for det meste på rute 1,2, 5 og 6 jeg har opplevd masse kontroller.

Henger en del rundt oasen også. Går på en buss, kjører et par stopp, og så tilbake igjen til oasen.

AnonymBruker
Skrevet

Hah, de er tidlig på'n denne uken 😄 De kom på 5 bussen på festplassen 6:40 ca.

AnonymBruker
Skrevet

Siden vi er inne på billetter på bybanen. Er det noen her som vet med sikkerhet, at billettene på bybanen er gyldig selv om den utløpte underveis på turen. 

Altså at det eneste kravet er at den var gyldig når du gikk på bybanen? Men den kan utløpe underveis? 

Anonymkode: 65e92...c48

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Siden vi er inne på billetter på bybanen. Er det noen her som vet med sikkerhet, at billettene på bybanen er gyldig selv om den utløpte underveis på turen. 

Altså at det eneste kravet er at den var gyldig når du gikk på bybanen? Men den kan utløpe underveis? 

Anonymkode: 65e92...c48

Det stemmer.
«Du kan reise så mykje du vil i 90 minutt innanfor ei sone. Billetten er gyldig så lenge du går om bord i siste transportmiddel før 90 minutt er omme.»

Anonymkode: 3ce56...664

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2.3.2023 den 17.02):

Enig med deg. Jeg sier ikke det er unødvendig med billett, men det føles mye bedre å ha billett når de sjekker den jevnlig!

Tidligere hadde de kun kontroller i korte perioder et par ganger i året. Kjørte like mye buss da som nå, men iløpet av 5-6 år var jeg i kontroll rundt 4 ganger. Da er det billigere å kun betale gebyr når du blir stoppet. Det siste halvåret har jeg sikkert vært i kontroll over 10, og da har jeg virkelig fått valuta for pengene jeg har investert i billett. Føles bra.

Poenget med billett er altså å betale for en tjeneste du bruker, ikke for å unngå bot. 

Hadde du stjålet i butikken også, hvis du kunne unngått å bli tatt?

AnonymBruker
Skrevet

Godt med kontroll! Snike på bussen er så utrolig pinlig. Senest i forrige uke så jeg en fyr i dress og stilig flais som ble tatt på linje 6, midt på dagen. Han så helt rolig ut, og brydde seg ikke. Patetisk. 

Anonymkode: f0371...709

AnonymBruker
Skrevet
ti10 skrev (13 minutter siden):

Poenget med billett er altså å betale for en tjeneste du bruker, ikke for å unngå bot. 

Hadde du stjålet i butikken også, hvis du kunne unngått å bli tatt?

Det er ikke heelt sammenlignbart da. Bussen går strengt tatt forbi uansett om man er med på den eller ikke. Tar man noe fra butikken går de direkte i minus, da de fysisk mister en vare.

Anonymkode: 4b672...2b6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...