Gå til innhold

Dere som har rammelån, hvor mye har dere stående på konto?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har akkurat fått innvilget rammelån og merker jeg blir litt ivrig på å skuffe sparepenger/buffer dit for å få ned renten..

Anonymkode: 378d3...135

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Putter alt inn på rammelånet og tar ut ved behov.

Anonymkode: d6d02...a77

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Har akkurat fått innvilget rammelån og merker jeg blir litt ivrig på å skuffe sparepenger/buffer dit for å få ned renten..

er det ikke da bedre å betale ned på lånet i sin helhet? Rentene på et rammelån er jo fast beregnet på 60% finansiering uansett hvor lavt du går? 

Anonymkode: 42e5b...275

AnonymBruker
Skrevet

Rammelånet ble mitt økonomiske banesår, hilsen ADHD og manglende impulskontroll. Så jeg har MER lån nå enn jeg hadde for 10 år siden, og det går jo aldri nedover heller. 

Anonymkode: 24fa0...35c

AnonymBruker
Skrevet

Vi har puttet alt vi hadde på bankkontoer inn, inkludert BSU.

Anonymkode: f8531...2f6

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

er det ikke da bedre å betale ned på lånet i sin helhet? Rentene på et rammelån er jo fast beregnet på 60% finansiering uansett hvor lavt du går? 

Betaler selvsagt også ned på lånet, men jo lavere lån desto mindre renteutgifter.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei, du betaler renter av faktisk saldo på lånet, dess lavere lån dess lavere renter. Kravet for rammelån er under 60% belåningsgrad. 

Anonymkode: d6d02...a77

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Rammelånet ble mitt økonomiske banesår, hilsen ADHD og manglende impulskontroll. Så jeg har MER lån nå enn jeg hadde for 10 år siden, og det går jo aldri nedover heller. 

Anonymkode: 24fa0...35c

Så leit å høre. Helt klart ikke et lån om man sliter med impulskontroll. Håper det ordner seg for deg ❤

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Her skjønner jeg ikke helt hva du mener?

Når TS snakker om å få ned renten, mener vedkommende den månedlige renteutgiften antar jeg?

Men også selve renta går også ned såklart, om det er det opplegget banken kjører. I min bank er det ikke 60 % belåningsgrad som gir lavest rente, men 50 %.

AnonymBruker
Skrevet

Rammelånet er huslån, buffekornto og sparepenger på èn og samme konto.

Jeg trenger bare lønnskonto i tillegg 

Anonymkode: 5203f...19f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hm, har ikke tenkt over dette. Liker så godt å ha separate bufferkontoer til ulike sparemål. Jentetur-sparekonto. Familieferie-sparekonto. Konfirmasjonssparekonto. Så har vi rammelånet i tillegg... Mulig vi taper på det, da.

Anonymkode: 63a67...e05

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Hm, har ikke tenkt over dette. Liker så godt å ha separate bufferkontoer til ulike sparemål. Jentetur-sparekonto. Familieferie-sparekonto. Konfirmasjonssparekonto. Så har vi rammelånet i tillegg... Mulig vi taper på det, da.

Ja, det taper dere på, med mindre dere har veldig gode rentebetingelser på de andre kontoene.

Vi har alt inn på rammelånskontoene, men har pengene "adskilt" og øremerket ulike formål i et regneark. Veldig ryddig og oversiktlig!

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Vi også, derfor jeg måtte spørre for å kanskje tørre å putte mer. Har valgt å ha 50.000 på buffer.

AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Vi også, derfor jeg måtte spørre for å kanskje tørre å putte mer. Har valgt å ha 50.000 på buffer.

Bare putt alt inn der, pengene er like trygge der som på andre konti 🙂

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Med unntak av sparingen til ungene og til noen kortvarige prosjekter har vi satt alt inn på rammelånet. 

Anonymkode: 49880...9e5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dagen før lønning setter jeg alt som overskyter kr 10.000 på lønningskontoen over på rammelånet. Trenger egentlig ikke buffer, men greit å ta høyde for litt svingende daglige utgifter likevel.

Anonymkode: fa94d...848

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Rentene beregnes av saldo til enhver tid, ikke av rammen. Hilsen bankansatt

Anonymkode: e37a8...8fe

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har -50k i saldo på rammelånet. Vet ikke hvorfor jeg har det lånet egentlig. Har nok på høyrente til å betale ned. Men vurderer å kjøpe en utleieleilighet til og da er det kjekt å ha cash tilgjengelig. 

Anonymkode: 5eae3...58c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Pleier å ha minst 30k på en sparekonto til diverse større utgifter, slik at vi kun unntaksvis tar ut penger fra rammelånet. Greit å ikke gjøre det til en vane, men noe vi gjør unntaksvis. Dessuten sparer vi i fond, så vi har mye penger som ikke har gått inn i rammelånet. 

Anonymkode: 0bf03...41b

AnonymBruker
Skrevet

Rammelån på 1,7mill er urørt (dermed uten kostnad),  har det som buffer når noe dyrt skal kjøpes (f.eks ny bil).  For øyeblikket ca 300 000 på konto (men det varierer fra måned til måned),  resterende i fond, aksjer o.l.

Anonymkode: fbc42...63f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...