Gå til innhold

På tide å myke opp dialektreglene her på KG?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Nei.

Det å skrive på dialekt er en uting. Er ingen ordbok å forholde seg til. 

Anonymkode: 9be6f...bbf

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Liker ikke dialekt fordi lesingen går saktere fordi mange fler ord må leses ut og tolkes, med bokmål kjenner man ordene så godt at   jeg kan nesten lese linje for linje av gangen på mobilen og ikke ord for ord.

Jeg har bodd rundt omkring i Norge og kan mye dialektord, men for meg handler kommunikasjon mest om at det jeg skriver skal bli forstått av andre, ikke min rett til å skrive som jeg vil. Lesbarhet er viktig prinsipp for meg.  Skriver man også veldig konservativ nynorsk synker også lesbarheten fordi dette blir ord jeg møter sjelden og stopper opp flyten i det jeg leser.  

Har ikke mange sett på facebook sett avsnitt hvor første og siste bokstav er riktig, men ikke bokstavene inni ordet, men det går fint an å lese, slik bryter dialekt med, for alle kommer med ulike endinger, i tillegg blir for eksempel utskrevet palatalisering ofte lite lesbart. 

Jeg vil si det er både latskap og respektløshet mot leseren å velge dialekt som uttrykksform skriftlig når vi allerede har to former som burde være nok. 

Anonymkode: 16d7d...211

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Hater nynorsk

Anonymkode: ed001...2a6

AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

bare lurte på om du kan oversette:

ka du he tekla på de fer nåkå, he fretta at moskedondrå e heilt nedjrolja der ho fer bodføre å gramma sej fordi ikkje nåken he sett skore på hesa... 

Anonymkode: 8a375...e33

Dette sleit jeg veldig med å forstå! Tror det må være en sunnmørsdialekt, jeg bor like sør for grensa til Møre og R. Det eneste jeg skjønte var "skore på hesa".🤣

Anonymkode: 19f7a...f00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det er ikke lov å skrive på dialekt på KG, men er ikke dette en gammeldags regel? Når selv NRK nå omfavner formidling på dialekt så er det vel på tide at KG også følger med i tiden og åpner for dialektbruk.

Anonymkode: de745...572

Vi har to skriftspråk - bruk ett av dem når du skal skrive noe sted. Dialekter er tale, og det kan du bruke akkurat som du vil. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, er så glad for at kg er strenge på dette. Jeg leser i diverse kommentafelt på FB og de som skriver dialekt der er for det første fra LHS og i tillegg er det helt umulig å forstå dialektskriving. Jeg får vondt i hodet av å lese det.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hater nynorsk

Anonymkode: ed001...2a6

Det der var ikke nynorsk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

At dialekt er slitsomt å lese er subjektivt. Jeg synes nynorsk er slitsomt, men foreslår ikke forbud av den grunn.

Anonymkode: 4fc81...dd6

Dialekt er slitsomt å lese helt objektivt.

Hilsen, en innvandrer.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dialekt er faen meg ikke skriftform. Det kan hende det er greit på Livets Harde Skole, men det er flott å kunne slippe gjette hva i alle verden folk skriver på forskjellige mer eller mindre talentfulle vis.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 2.3.2023 den 13.20):

Dersom man skal skrive "hund" på min dialekt kan det se ut sånn her:

Hoinn
Hojnn
Hoijnn
Hoijnnj

Så nei takk. Dialekt skal ikke skrives. 

Anonymkode: 5a27b...693

Du mener vel "horn" på dialekt? Altså med åpen o som i Norge?

Og jo, det er for strengt at det ikke er lov å skrive på dialekt. Det er heller ikke lov å skrive på høgnorsk tydligvis

Fjugur skrev (På 2.3.2023 den 11.54):

Absolutt ikke. Vi har 2 skriftspråk her til land (foruten samisk), det er bokmål og nynorsk.

Å lese dialekt er håpløst

Nei, to offisielle målformer, men flere uoffisielle. Høgnorsk, riksmål osv.

Anonymkode: 4af3c...3a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du mener vel "horn" på dialekt? Altså med åpen o som i Norge?

Og jo, det er for strengt at det ikke er lov å skrive på dialekt. Det er heller ikke lov å skrive på høgnorsk tydligvis

Nei, to offisielle målformer, men flere uoffisielle. Høgnorsk, riksmål osv.

Forøvrig liker ikke jeg heller om folk skriver dialekt her, men jeg synes ikke innlegg skal slettes bare fordi jeg misliker at de skriver dialekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 2.3.2023 den 13.58):

sunnmørsk 🤣 dialekt, ikke nynorsk..

Anonymkode: 8a375...e33

Hvor kommer du fra? Skjønte ikke noe av det du skrev, og jeg har bodd ganske lenge på Sunnmøre.

Anonymkode: 24234...b0a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uaktuelt. 

Det ramler inn enkelte ord og forklaringer som i hvordan jeg prater, men skrive et helt innlegg på dialekt, samt alle andre også gjør det, tenker jeg at mange blir varme oppi sikringsboksen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...