AnonymBruker Skrevet 2. mars 2023 #1 Skrevet 2. mars 2023 Er det noe lengdekrav for å få dekket labiaplastikk? Mine er 4 cm lange og jeg har tenkt de siste 10 årene på å gjennomføre, men har vært for nervøs for å dra til lege med dette. Jeg vet at man privat kan få dem fjernet uavhengig av plager så lenge man betaler og er villig til å gjøre det, men jeg ønsker å høre erfaring fra dere som har vært gjennom det og eventuelt fått det dekket Anonymkode: c8620...465 1
ajarRun Skrevet 5. april 2023 #2 Skrevet 5. april 2023 Hvis det tar deg ti år å ta opp et helseproblem med fastlege, ville jeg kanskje vurdert utredning for angst eller annen sinnslidelse. 1
AnonymBruker Skrevet 5. april 2023 #3 Skrevet 5. april 2023 Det går ikke på lengde, men på medisinske problemer rundt det. Sår, rifter lugging osv. Anonymkode: c6131...42b
AnonymBruker Skrevet 5. april 2023 #4 Skrevet 5. april 2023 AnonymBruker skrev (På 2.3.2023 den 10.55): Er det noe lengdekrav for å få dekket labiaplastikk? Mine er 4 cm lange og jeg har tenkt de siste 10 årene på å gjennomføre, men har vært for nervøs for å dra til lege med dette. Jeg vet at man privat kan få dem fjernet uavhengig av plager så lenge man betaler og er villig til å gjøre det, men jeg ønsker å høre erfaring fra dere som har vært gjennom det og eventuelt fått det dekket Anonymkode: c8620...465 AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Det går ikke på lengde, men på medisinske problemer rundt det. Sår, rifter lugging osv. Anonymkode: c6131...42b Det er oftest sammenheng mellom lengde og indikasjoner for å innvilge offentlig operasjon på medisinsk grunnlag når det kommer til labiaplastikk. Det er likevel ingen standard basert på lengdemål som gir garanti for om du får innvilget operasjon eller ikke. Dette baserer seg i hovedsak på opplevde plager sett i sammenheng med lengden på de indre kjønnsleppene ved undersøkelse av spesialist (gynekolog eller plastikkirurg). Det er dessverre flere fagfolk som har fordommer overfor denne type utfordringer, og de vil trolig gi avslag uavhengig av årsak bak henvisningen og også uavhengig av faktisk lengde og opplevde plager. Selv synes jeg 4 cm høres lite (og også helt normalt) ut, men om du er mye plaget med at de stadig kommer i klem, henger seg fast og får sår, detter utenfor trusekant o.l. bør du ta det opp med gynekologen din og be om henvisning videre. Hxn vil beskrive ikke bare plagene, men også fysiske forhold som kan styrke saken din i.f.t å få vurdert om du kan få operert på offentlig sykehus på medisinsk grunnlag. Det er absolutt mulig å få dette gjort offentlig, men det krever at man har unormalt lange indre kjønnslepper i kombinasjon med at man har store fysiske plager i hverdagen pga dette. Om eventuelle psykiske plager grunnet sjenanse o.l. legges til grunn tviler jeg på med mindre det er snakk om lengde langt utenfor normalen der det psykiske eventuelt kommer som en tilleggsårsak til det fysiske. Har du lite plager, men synes det skjemmer litt at de synes kan du jo forhøre deg, men tenker du i så tilfelle får beskjed om at dette ikke indikerer for operasjon på medisinsk grunnlag. Da kan du jo vurdere videre om du vil gjøre det privat eller ikke, eventuelt bare gjøre det privat i første omgang om du tenker det ikke er medisinske årsaker til å operere. Anonymkode: eb3fb...a22
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå