Gå til innhold

Personnummeret hemmelig for arbeidsgiver, eller?

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Hvorfor har ingen her nevnt at TS absolutt ikke bør sende kontonummer og personnummer på e-post til arbeidsgiver? 
Arbeidsgiver må ha infoen, ja, men den skal ikke sendes samlet på e-post.

Bare sånn apropos. :) 

Anonymkode: cafbb...658

- meg som akkurat har sendt hele greia på E-post :0 Er det farlig?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Er bare 17 så kan ikke så mye om det der…

Anonymkode: 58bbc...384

Forståelig. Men ja, personnummer er noe alle arbeidsgivere etterspør, pga lønn. Det må også være opplyst i evnt.  kontrakt, taushetsplikt, politiattest etc.

• Liker 1
Skrevet
Tenåringsjente skrev (5 minutter siden):

Det går sikkert helt bra. Men generelt bør ikke sensitiv info sendes på e-post siden det ikke anses som en trygg kommunikasjonskanal (med mindre den er kryptert). Men det syndes mye med det. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Tenåringsjente skrev (11 timer siden):

Det går nok bra, men du bør slette e-posten fra dine sendte e-poster og tømme søppelmappa slik at det blir vanskeligere for uvedkommende å få tak i den. :) 

Anonymkode: cafbb...658

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2.3.2023 den 11.06):

Takk for ordentlig svar! Kanskje dumt spørsmål av meg…

På ingen måte et dumt spørsmål, det er bare fint at du ikke deler ut informasjon ukritisk også vet du det til en annen gang. Det er sånn man lærer og får livserfaring 🥰 Gratulerer så mye med jobb og masse lykke til!

Anonymkode: e8cb0...c83

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2.3.2023 den 10.11):

Hei. Har fått jobb som ekstrahjelp og skal sende informasjon til arbeidsgiver. Han ber blant annet om personnummer:

er dette hele nummeret, eller bare fødselsnummer? Trodde personnummeret (de siste sifrene) skulle være hemmelig.

Da har han jo evt kontonummer OG personnummer som han kan gjøre mye med, hvis han ønsker…

Hehe du vil vel ha lønn? 😂 Jeg jobber med lønn og vi får ikke lagt inn noe i lønssystemet uten personnummer. Det er jo det som styrer alt fra henting av skattekortet ditt til innberetning/A-melding.

Anonymkode: 0b071...7ed

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hehe du vil vel ha lønn? 😂 Jeg jobber med lønn og vi får ikke lagt inn noe i lønssystemet uten personnummer. Det er jo det som styrer alt fra henting av skattekortet ditt til innberetning/A-melding.

Jeg har skjønt dette nå :0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Tenåringsjente skrev (1 minutt siden):

Jeg har skjønt dette nå :0

Beklager det, hadde ikke lest hele tråden. Bra du spør om det du lurer på 🥹❤️

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2.3.2023 den 12.00):

Det var veldig hyggelig å høre! Nesten så jeg følte meg litt dum som spurte, men tusen takk for din kommentar! Det betyr mye 😃 

Jeg syns det var et flott spørsmål. Kritisk sans har du. Det er en super egenskap👍🏼

Anonymkode: fa8e5...bfd

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
On 3/3/2023 at 1:24 PM, AnonymBruker said:

Beklager det, hadde ikke lest hele tråden. Bra du spør om det du lurer på 🥹❤️

Det kan være smart å gjøre før du svarer...

Anonymkode: 71ed6...577

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Million skrev (På 2.3.2023 den 13.09):

Da jeg bodde i Sverige, brukte de personnummeret ditt som kontonummer i banken. Og når du fikk vinduskonvolutter med brev fra banken hjem i posten, så sto personnummeret/kontonummeret synlig i vinduet på konvolutten... !? For meg som nordmann på den tiden var det helt hårreisende å se hvor lite det svenske samfunnet beskyttet personnummeret til folk (på den tiden skulle man passe på det og holde det hemmelig i Norge).

Men ja, som de andre sier er det lettet på den gamle ideen om at det er så veldig hemmelig. Men arbeidsgiver skal i hvert fall ha det, for å hente skattekort osv. Og kanskje også for å skille folk fra hverandre, som kanskje har like navn og sånt. To stk Arne Olsen i en stor bedrift for eksempel. Den ene vaktmester og den andre er administrerende direktør. Skulle tatt seg ut som vaktmesteren fikk lønna til adm dir på konto fordi navnene var forvekslet og man ikke hadde personnr å skille dem med 😄

Fødsels- og personnummer har vel aldri vært hemmelig i Norge? Folk har trodd det ja, men det har vel aldri vært sensitiv opplysning. 

Anonymkode: 662ca...b9e

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Fødsels- og personnummer har vel aldri vært hemmelig i Norge? Folk har trodd det ja, men det har vel aldri vært sensitiv opplysning. 

Anonymkode: 662ca...b9e

Det var det en gang i tiden, før vi fikk datamaskiner overalt og man brukte bank id og koder i tillegg til å legitimere seg. Før det brukte man kun personnummeret alene. Og sin signatur skriftlig på det som gjaldt.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...