AnonymBruker Skrevet 2. mars 2023 #21 Skrevet 2. mars 2023 Du vil vel ha lønn? Personnummer gir man alltid til arbeidsgiver. Anonymkode: eb765...991
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2023 #22 Skrevet 2. mars 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Du vil vel ha lønn? Personnummer gir man alltid til arbeidsgiver. Anonymkode: eb765...991 Tror TS har skjønt dette nå... Anonymkode: 2834d...142 2 3
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2023 #23 Skrevet 2. mars 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Tror TS har skjønt dette nå... Anonymkode: 2834d...142 Det stemmer🙊 Takk for svar alle sammen, men nå har jeg skjønt det ja. Anonymkode: 58bbc...384 2 3
kri.star Skrevet 2. mars 2023 #24 Skrevet 2. mars 2023 Hei kjære 17-åring! Jeg ser du har fått svar, men ville bare rose deg for å stoppe opp når det det var noe du var usikker på! Du spurte, og det står det respekt av! Flott at du tar personvern på alvor! Masse lykke til i ny jobb, og resten av fremtiden 14
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2023 #25 Skrevet 2. mars 2023 mrs.tld skrev (21 minutter siden): Hei kjære 17-åring! Jeg ser du har fått svar, men ville bare rose deg for å stoppe opp når det det var noe du var usikker på! Du spurte, og det står det respekt av! Flott at du tar personvern på alvor! Masse lykke til i ny jobb, og resten av fremtiden Det var veldig hyggelig å høre! Nesten så jeg følte meg litt dum som spurte, men tusen takk for din kommentar! Det betyr mye 😃 Anonymkode: 58bbc...384 4 1
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2023 #26 Skrevet 2. mars 2023 Veldig (veldig!) langt fra det dummeste spørsmålet jeg har sett her inne! Skjønner godt at du spurte om det. Mange tror at personnummeret er hemmelig og at andre kan få til mye «ugagn» med det - men som flere har forklart er det ikke regnet som sensitiv informasjon. Lykke til i ny jobb! Anonymkode: 45bd2...da8 3
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2023 #27 Skrevet 2. mars 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Veldig (veldig!) langt fra det dummeste spørsmålet jeg har sett her inne! Skjønner godt at du spurte om det. Mange tror at personnummeret er hemmelig og at andre kan få til mye «ugagn» med det - men som flere har forklart er det ikke regnet som sensitiv informasjon. Lykke til i ny jobb! Anonymkode: 45bd2...da8 Tusen takk! Anonymkode: 58bbc...384
sicario Skrevet 2. mars 2023 #28 Skrevet 2. mars 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Takk for ordentlig svar! Kanskje dumt spørsmål av meg… Anonymkode: 58bbc...384 Finnes ingen dumme spørsmål når man er 17 år. Ingen vet alt 😊👍🏻 1 2
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2023 #29 Skrevet 2. mars 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hei. Har fått jobb som ekstrahjelp og skal sende informasjon til arbeidsgiver. Han ber blant annet om personnummer: er dette hele nummeret, eller bare fødselsnummer? Trodde personnummeret (de siste sifrene) skulle være hemmelig. Da har han jo evt kontonummer OG personnummer som han kan gjøre mye med, hvis han ønsker… Anonymkode: 58bbc...384 nei, det er ikke hemmelig. Det er en personopplysning, ja, men det er en personopplysning arbeidsgiver MÅ ha for å utføre sine lovpålagte plikter, og antagelig og for å utbetale lønnen din. Anonymkode: f8e3c...ec9 1
Gjest takinova Skrevet 2. mars 2023 #30 Skrevet 2. mars 2023 Det er et godt spørsmål. Veldig mange tror at personnummeret er "hemmelig". Det er verken sensitivt eller taushetsbelagt.
Million Skrevet 2. mars 2023 #31 Skrevet 2. mars 2023 Da jeg bodde i Sverige, brukte de personnummeret ditt som kontonummer i banken. Og når du fikk vinduskonvolutter med brev fra banken hjem i posten, så sto personnummeret/kontonummeret synlig i vinduet på konvolutten... !? For meg som nordmann på den tiden var det helt hårreisende å se hvor lite det svenske samfunnet beskyttet personnummeret til folk (på den tiden skulle man passe på det og holde det hemmelig i Norge). Men ja, som de andre sier er det lettet på den gamle ideen om at det er så veldig hemmelig. Men arbeidsgiver skal i hvert fall ha det, for å hente skattekort osv. Og kanskje også for å skille folk fra hverandre, som kanskje har like navn og sånt. To stk Arne Olsen i en stor bedrift for eksempel. Den ene vaktmester og den andre er administrerende direktør. Skulle tatt seg ut som vaktmesteren fikk lønna til adm dir på konto fordi navnene var forvekslet og man ikke hadde personnr å skille dem med 😄 2
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2023 #32 Skrevet 2. mars 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Veldig (veldig!) langt fra det dummeste spørsmålet jeg har sett her inne! Skjønner godt at du spurte om det. Mange tror at personnummeret er hemmelig og at andre kan få til mye «ugagn» med det - men som flere har forklart er det ikke regnet som sensitiv informasjon. Lykke til i ny jobb! Anonymkode: 45bd2...da8 Men hvorfor er det fortsatt mulig for kjeltringene å misbruke det da? Anonymkode: fda5f...5ba 1
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2023 #33 Skrevet 2. mars 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Men hvorfor er det fortsatt mulig for kjeltringene å misbruke det da? Anonymkode: fda5f...5ba Hvilke situasjoner tenker du på da? Man må ha passord og bank id for å kunne låne penger f-eks ved bruk av personnummeret til noen. Det er passord og bank id man aldri skal avsløre for noen. Ikke en gang kjærester og samboere og slikt. De kan plutselig vise seg å ha ondt i sinne og svindle deg (det er utrolig mange historier om dette i media, der folk har gitt ut passord og bank id til samboeren sin og blitt svindlet for hundretusenvis av kroner). Så pass på passordene dine og del aldri bank id med noen. Anonymkode: 2a34f...bd5
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2023 #34 Skrevet 2. mars 2023 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Men hvorfor er det fortsatt mulig for kjeltringene å misbruke det da? Anonymkode: fda5f...5ba De får ikke gjort noe som helst med kun personnr Anonymkode: 11768...87d
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2023 #35 Skrevet 2. mars 2023 https://formue.no/innsikt/svindel-i-naere-relasjoner/ Anonymkode: 2a34f...bd5
Boetica Skrevet 2. mars 2023 #36 Skrevet 2. mars 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Er bare 17 så kan ikke så mye om det der… Anonymkode: 58bbc...384 Det er fint at du stiller spørsmål ved slike ting. I denne situasjonen skal personnummer leveres, men fortsett å være skeptisk 😊 alt for mange eksempler på at folk er for tillitsfulle. 3 1
Reign Skrevet 2. mars 2023 #37 Skrevet 2. mars 2023 takinova skrev (1 time siden): Det er et godt spørsmål. Veldig mange tror at personnummeret er "hemmelig". Det er verken sensitivt eller taushetsbelagt. Stod bak en fyr på Narvesen som delte PIN-koden med alle, for den var jo ikke noe farlig, men kontonummeret gav han aldri bort, for det var jo strengt hemmelig. Snakk om å bomme. 1
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2023 #38 Skrevet 2. mars 2023 AnonymBruker skrev (9 timer siden): De får ikke gjort noe som helst med kun personnr Anonymkode: 11768...87d Bestille varer på nettet. Derfor ble kredittsperre anbefalt jo Anonymkode: fda5f...5ba
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2023 #39 Skrevet 2. mars 2023 Hvorfor har ingen her nevnt at TS absolutt ikke bør sende kontonummer og personnummer på e-post til arbeidsgiver? Arbeidsgiver må ha infoen, ja, men den skal ikke sendes samlet på e-post. Bare sånn apropos. Anonymkode: cafbb...658 2
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2023 #40 Skrevet 2. mars 2023 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Men hvorfor er det fortsatt mulig for kjeltringene å misbruke det da? Anonymkode: fda5f...5ba Fordi det er altfor mange som bruker det som en bekreftelse på at du er du. TS er ikke den eneste som tenker at fødselsnummer er sensitivt. Og så er det gjerne der de har fått tak i ganske mye opplysninger som samlet sett kan gi mulighet for svindel og ID-tyveri. Man bør være litt forsiktig med fødselsnummeret i Norge da. Ikke sende i usikret e-post eller gi det til hvem som helst. Det burde ikke være verre enn å dele navn og mobilnummer, slik der tydeligvis er i Sverige, men det er likevel det. Anonymkode: a9034...9f1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå