AnonymBruker Skrevet 2. mars 2023 #1 Skrevet 2. mars 2023 Med frykt for å virke ufølsom, så er det ikke det jeg ønsker å være. Jeg synes veldig synd på gutten, men jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Min sønn på 10 år har en kompis som ofte er på besøk hos oss da de bor i samme nabolag. Denne kompisen tisser en del på seg, og gjør ikke noe med det. Dette resulterer i at møblene våre, bil, plasser han sitter, sengen til sønnen min, lukter tiss. Jeg synes det er vanskelig å ta det opp med foreldrene, men jeg ringte dem en gang og fortalte situasjonen. Jeg spurte vel på en litt dum måte om de hadde vurdert å bruke bleie på han, men de ble bare fornærmet over spørsmålet og mente at det var nedverdigende for han. Så hva hør vi nå? Selvsagt skal de få lov til å være venner og besøke hverandre, men jeg ønsker virkelig ikke tiss i møblene mine. Og jeg er jo heller ikke i posisjon til å kunne fortelle dem eller involvere meg med problemet til denne gutten. Anonymkode: 62837...0ef 1 5
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2023 #2 Skrevet 2. mars 2023 Da må du enten vurdere å si til disse foreldrene at møblene og bilen gutten sitter i, er du lei av å rense. Så dessverre kan ikke barnet ditt få besøk før dere har en løsning på dette. ELLER sette tisselaken under ALT den gutten skal sitte i/stå på. Anonymkode: 05240...2ca 19 1 6
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2023 #3 Skrevet 2. mars 2023 Be de erstatte/betale for rens av møbler. Skjønner at foreldrene ble fornærmet da du foreslo bleie, men de må jo gjøre noe med problemet. Tisser han seg ut på skolen også? Anonymkode: 45164...345 10 2
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2023 #4 Skrevet 2. mars 2023 Høres ut som omsorgssvikt. Kontakt barnevernet. Anonymkode: d04b9...f14 14 1 18
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2023 #5 Skrevet 2. mars 2023 Oi, ser at den er vanskelig. Kan du ringe på ny eller skrive melding å forklare det du har gjort her. Spør hva de selv mener kan være en løsning. Hvis de fremdeles ikke kommer med noen brukbare forslag får du informere om at du dessverre må bruke tisselaken i sofa etc når gutten er på besøk, for at ikke møbler skal gå ødelagt. Da kan de selv vurdere om de skal bruke bleie eller annet. Forklaringen til sønnenn din og gutten kan være at de ofte har tilgrisa klær på seg og at du er redd for at de skal søle mat og drikke i sofa og seng, og derfor bruker dere laken. Spørsmålet blir om dere skal gjøre det når dere har besøk av andre også. Hvis sønnen din kjenner til kameraten sitt problem er det jo mindre problematisk. Da forklarer du, og ber ham om å ikke si noe til kameraten. Du kan kjøpe billige tisselaken fra Jysk eller Ikea, og billige fleecepledd som du legger oppå og som tåler minimum 60grader. Da ser det bedre ut enn et hvitt tisselaken i sofaen og på senga. Anonymkode: c0130...623 2
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2023 #6 Skrevet 2. mars 2023 Du kan eventuelt høre med helsesøster på skolen om hun har noen tips til hva som kan gjøres, uten å nevne navn på gutten. Anonymkode: c0130...623 2 1
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2023 #7 Skrevet 2. mars 2023 Jeg hadde lagt tisselaken der han sitter/ligger og latt det være med det. Anonymkode: 591fd...bf1 1
Snok1 Skrevet 2. mars 2023 #8 Skrevet 2. mars 2023 (endret) AnonymBruker skrev (1 time siden): Så hva hør vi nå? Selvsagt skal de få lov til å være venner og besøke hverandre, men jeg ønsker virkelig ikke tiss i møblene mine. Og jeg er jo heller ikke i posisjon til å kunne fortelle dem eller involvere meg med problemet til denne gutten. Har du noen følelse for hvorfor foreldrene ikke griper fatt i dette? Dette lukter(!) jo omsorgssvikt, men årsakene kan være mange. Endret 2. mars 2023 av Snok1 8 1 8
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2023 #9 Skrevet 2. mars 2023 Hadde ikke latt sønnen min tatt med vennen sin hjem! Her må dere kommunisere ring foreldrene eller gå til dem og bank på døren. Si at du ikke vil ødelegge vennskapet mellom sønnen din og vennen hans. Fortell foreldrene at når han kommer på besøk så lukter det tiss overalt hos deg og du ikke vil ha det på møblene. Hvis foreldrene ikke gjør noe med det si det personlig til gutten om hvorfor det lukter tiss og om han kan skifte og vanske seg før han kommer eventuelt bruke bleie. Eller så kan du kjøpe tisse laken og ha det liggende på sofa og sengen når han kommer på besøk 😅 Anonymkode: f0ad0...901 6 1
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2023 #10 Skrevet 2. mars 2023 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Med frykt for å virke ufølsom, så er det ikke det jeg ønsker å være. Jeg synes veldig synd på gutten, men jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Min sønn på 10 år har en kompis som ofte er på besøk hos oss da de bor i samme nabolag. Denne kompisen tisser en del på seg, og gjør ikke noe med det. Dette resulterer i at møblene våre, bil, plasser han sitter, sengen til sønnen min, lukter tiss. Jeg synes det er vanskelig å ta det opp med foreldrene, men jeg ringte dem en gang og fortalte situasjonen. Jeg spurte vel på en litt dum måte om de hadde vurdert å bruke bleie på han, men de ble bare fornærmet over spørsmålet og mente at det var nedverdigende for han. Så hva hør vi nå? Selvsagt skal de få lov til å være venner og besøke hverandre, men jeg ønsker virkelig ikke tiss i møblene mine. Og jeg er jo heller ikke i posisjon til å kunne fortelle dem eller involvere meg med problemet til denne gutten. Anonymkode: 62837...0ef Jeg hadde aldri orket å ha møblene mine fulle av tiss pga andre sine barn. Egne barn er noe annet, selv om tiss er ikke noe jeg ønsker å ha i møblene mine. Jeg hadde sagt i fra til fordelene igjen, at dette skjer hver eneste gang gutten er på besøk. Bleie på gutten høres ut som en god idé. Anonymkode: de402...402 10 1
Carrot Skrevet 2. mars 2023 #11 Skrevet 2. mars 2023 Er det bare hos dere eller er det også som andre spør om på skole osv at dette skjer? Forøvrig kan dere jo ha tisseunderlag under laken, sofastoffet osv for å beskytte møblene.. 2
Sofakona Skrevet 2. mars 2023 #12 Skrevet 2. mars 2023 Jeg ville snakket med foreldrene om dette, jeg mener kjenner han ikke at han må tisse? Tisser han ofte og mye? Da må han jo tisse mye på skolen å..og litt rart om skolen ikke har tatt tak i dette. Tenker at han fort kan bli mobbet om han er på skolen i 5 timer og tisser på stolen etc da. Hør med foreldre om han har vært hos lege? Dette kan jo være diabetes eller andre ting 5 2
Kaneel Skrevet 2. mars 2023 #13 Skrevet 2. mars 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Høres ut som omsorgssvikt. Kontakt barnevernet. Anonymkode: d04b9...f14 Helt enig! 1
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2023 #14 Skrevet 2. mars 2023 Men hva sa foreldrene?? De ble "sure" for at du påpekte noe som burde vært et enormt problem i familien og som, hvis de er normalt oppegående - man ville gjort ALT for å hjelpe gutten med. Det skurrer veldig! Jeg ville tatt en prat med dem igjen og fortalt at du er bekymret for gutten; om de prater det vekk så er det BV altså. Om de har tiltak i gang, spør om det er noe du kan gjøre for å hjelpe/minne gutten på å gå på do? Kanskje han må til lege? Anonymkode: 57650...ff8 10 3
Macro Skrevet 2. mars 2023 #15 Skrevet 2. mars 2023 Jeg tenker de svikter barnet sitt totalt når de med vitende vilje setter barnet sitt i en slik situasjon. Det pinlig, og åpenbart et komplekst problem. Det er jo vanskelig å skulle melde med tanke på at barna deres er venner, men det er oppriktig synd på dette barnet. Han ender jo opp med å bli ekskludert fordi folk ikke kan ha han på besøk, ta han med i bil osv., og det er foreldrene sin jobb og legge til rette for at han skal kunne ha et sosialt liv. 8 2 3
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2023 #16 Skrevet 2. mars 2023 Rødt flagg mtp omsorgssvik. Kan du følge barnet på do når han kommer til dere? Og med jevne mellomrom om han er der lenge? Jeg hadde og tatt en telefon til helsesykepleier på skolen. Har han med skiftklær overalt eller går han rundt i utpissede klær? Om siste - hadde ringt barnevernet med bekymringsmelding asap. Anonymkode: 3096b...a7b 9 2 2
Luckiness Skrevet 2. mars 2023 #17 Skrevet 2. mars 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Du kan eventuelt høre med helsesøster på skolen om hun har noen tips til hva som kan gjøres, uten å nevne navn på gutten. Anonymkode: c0130...623 Det kan vel nevnes navn på gutten. TS har ikke noe taushetsplikt. Fordel med å nevne navn er at hs også kan være obs i møte med denne gutten, foreldre og evt lærer om flere skulle påpeke noe med tissingen eller bekymring. 21 1 4
Luckiness Skrevet 2. mars 2023 #18 Skrevet 2. mars 2023 Jeg tenker du bør melde bekymring om dette. Ja, det kan være nedvergende å bruke bleie. Men enda mer nedvergende er det å gå med våt bukse, lukte tiss og risikere å få bemerkninger på dette og evt lukt der han har sittet. Hvis foreldrene yter god nok omsorg for ham så ville de virkelig tilstrebet å forebygge et slikt ubehag. Og da hadde de allerede visst at det finnes mer diskre inkontinensprodukter enn bare bleier. 7 1
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2023 #19 Skrevet 2. mars 2023 Ofte er det en grunn til at store barn tisser på seg. Men for å løse ditt problem, kanskje du må gjøre litt sånn som man gjør med småbarn og si til han at han må gå å tisse før dere drar ut/kommer inn osv. Anonymkode: bf3cd...0f5 1
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2023 #20 Skrevet 2. mars 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ofte er det en grunn til at store barn tisser på seg. Men for å løse ditt problem, kanskje du må gjøre litt sånn som man gjør med småbarn og si til han at han må gå å tisse før dere drar ut/kommer inn osv. Anonymkode: bf3cd...0f5 Og mtp bleier, jeg tror at jeg som 10 åring ville syns det var mye flauere å tisse i sofaen til en av vennene mine enn å ha på meg en bleie under klærne Anonymkode: bf3cd...0f5 13 1 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå