AnonymBruker Skrevet 2. mars 2023 #21 Skrevet 2. mars 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Folk som gir morsmelk bør da jaggu klare å holde seg unna alkohol den perioden??? Noen burde faktisk ikke hatt barn,så forbanna egiostisk....du bør lese deg opp på hva som er skadelig for barn,det er faktisk aldri påvist at det må store mengder til. Hade jeg sett noen som er gravide eller gitt morsmelk drikke alkohol så ville jeg meldt fra,mengden er totalt uvesentlig! Anonymkode: 09e82...96d Er du helt nedsnødd eller? Her ser det virkelig ut som litt voksenopplæring er på sin plass. Først må du forstå at det er stor forskjell på å drikke alkohol som gravid og ammende. Som gravid får baby samme promille som mor, og det er skadelig. Som ammende får ikke baby mer alkohol i kroppen enn det en baby vil få av å spise surdeigsbrød. Og om du ikke tror meg så er det her litt enkel matte for å forklare: 4,5 % = 45 promille. Når en gjennomsnittlig person drikker en halvliter med øl så vil personen ha en topp på mellom 0,2 og 0,4 ppromille alkohol i blodet. Det samme gjelder all væske i kroppen, deriblant morsmelka. Så nå vet vi at 0,5 L væske med 45 promille alkohol vil gi ca 8 L væske 0,3 (hvis vi er litt rause) promille alkohol. HVOR mye alkohol vil da baby ha i blodet etter å ha drukket 30ml væske med 0,3 promille alkohol? Svaret er= ca like mye som ved å spise litt brød som har gjæret. Hvis mor skal klare å drikke såpass mye alkohol at baby vil ta skade av å drikke morsmelka så vil mor dø av alkoholforgiftning lenge før nødvendig promille er nådd. Anonymkode: b4335...2f3 13 1
Kvinne87Rogaland Skrevet 2. mars 2023 #22 Skrevet 2. mars 2023 Som de andre sier, se folkeopplysningen i NRK-appen eller på nett - det er gratis. Tror episoden heter alkohol og amming - kort fortalt. Den varer i 5 minutter men veldig opplysende. Her vises det til at om mor drikker to flasker vin og får 1,5 i promille, og ammer med en gang, da får barnet en promille på 0,05. Og det er så lite at det ikke er merkbart. Så man trenger faktisk ikke pumpe og kaste melka. Mår det er sagt, så skal man selvfølgelig ikke ha ansvar for et barn når man har drukket. 3 1
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2023 #23 Skrevet 2. mars 2023 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Folk som gir morsmelk bør da jaggu klare å holde seg unna alkohol den perioden??? Noen burde faktisk ikke hatt barn,så forbanna egiostisk....du bør lese deg opp på hva som er skadelig for barn,det er faktisk aldri påvist at det må store mengder til. Hade jeg sett noen som er gravide eller gitt morsmelk drikke alkohol så ville jeg meldt fra,mengden er totalt uvesentlig! Anonymkode: 09e82...96d Håper du ikke har barna. Hvis du har det, så håper jeg de blir beskyttet fra deg. Anonymkode: 0a012...026 5
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2023 #24 Skrevet 2. mars 2023 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Folk som gir morsmelk bør da jaggu klare å holde seg unna alkohol den perioden??? Noen burde faktisk ikke hatt barn,så forbanna egiostisk....du bør lese deg opp på hva som er skadelig for barn,det er faktisk aldri påvist at det må store mengder til. Hade jeg sett noen som er gravide eller gitt morsmelk drikke alkohol så ville jeg meldt fra,mengden er totalt uvesentlig! Anonymkode: 09e82...96d Du er bare lite opplyst og henger igjen i fortiden 😊 Anonymkode: 7a8b6...60f 5
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2023 #25 Skrevet 2. mars 2023 11 hours ago, AnonymBruker said: Alkohol har en aldersgrense på 18 eller 20 år, så din baby er for liten til å drikke. Derfor skal du som gir morsmelk ikke drikke alkohol. Anonymkode: 0235e...247 Nei, med den promille som er i mm selges det tilsvarende til barn i Norge. Hørt om kefir og ferske boller før? Aldri hørt om aldersgrense på det Anonymkode: f1ee9...117 4
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2023 #26 Skrevet 3. mars 2023 AnonymBruker skrev (23 timer siden): Herregud da. Når barnet er født har man allerede gått nesten et år uten, og mange ammer i iallefall et år. Det er ikke snakk om en liten periode! Anonymkode: c22fc...e68 Hvis det er et stort problem å gå ett år uten alkohol, har man et alkoholproblem. Anonymkode: f7ee3...dc5
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2023 #27 Skrevet 3. mars 2023 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Du er bare lite opplyst og henger igjen i fortiden 😊 Anonymkode: 7a8b6...60f I fortiden drakk og røyket mødre i svangerskapet, så nei. Anonymkode: f7ee3...dc5
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2023 #28 Skrevet 3. mars 2023 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Hvis det er et stort problem å gå ett år uten alkohol, har man et alkoholproblem. Anonymkode: f7ee3...dc5 Hvorfor skal man unngå det når det ikke er nødvendig? Det er overhodet ikke farlig å ta seg et glass eller to når man ammer. For å snu på det, hadde det vært rimelig å be mannen/partneren også holde seg unna alkohol mens man ammer? Og om vedkommende hadde protestert så hadde de hatt et alkoholproblem? Anonymkode: 29698...608 5
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2023 #29 Skrevet 3. mars 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hvis det er et stort problem å gå ett år uten alkohol, har man et alkoholproblem. Anonymkode: f7ee3...dc5 Men Jesus Kristus, da. Kan du slutte? Anonymkode: 5e569...b7a 5 1
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2023 #30 Skrevet 3. mars 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hvis det er et stort problem å gå ett år uten alkohol, har man et alkoholproblem. Anonymkode: f7ee3...dc5 Ta deg en bolle. Noen liker faktisk å nyte et glass godt vin uten at dette er alkoholisme. Det kalles livsnyting og det er helt innafor å ta et par glass når man ammer. Kan du opplyse deg selv litt istedet for å sprøyte masse svada på nett? Anonymkode: 7bd7f...829 5
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2023 #31 Skrevet 3. mars 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Hvis det er et stort problem å gå ett år uten alkohol, har man et alkoholproblem. Anonymkode: f7ee3...dc5 La meg gjette. Du er avholds? Anonymkode: 2aa80...837 2
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2023 #32 Skrevet 3. mars 2023 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Hvis det er et stort problem å gå ett år uten alkohol, har man et alkoholproblem. Anonymkode: f7ee3...dc5 "Hvis det er et stort problem å gå ett år uten godteri, har man et godteriproblem" "Hvis det er et stort problem å gå ett år uten å sminke seg, har man et sminkeproblem" "Hvis det er et stort problem å gå ett år uten å se på Netflix, har man et netlixproblem". Det er helt innafor å ha lyst på en god øl eller et glass vin når man er ferdig med å gå svanger, og så lenge det ikke skader noen så kan slike som deg bare backe unna om du ikke er villig til å gå foran som et godt eksempel å droppe noe du synes er koselig/fint/godt i over ett år bare sånn derfor. Anonymkode: b4335...2f3 5 1
Lorieen Skrevet 3. mars 2023 #33 Skrevet 3. mars 2023 Du kan amme selv om du har litt promille, nyere forskning viser at det er helt trygt så lenge barnet er eldre enn seks uker (fra termindato). Kos deg!
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2023 #34 Skrevet 3. mars 2023 AnonymBruker skrev (På 2.3.2023 den 11.48): Herregud, jeg er så lei av all trollingen på dette forumet. Du vet det er mange usikre mødre/gravide her inne? Det er en ekstremt sårbar gruppe, og det å velge dette underforumet å trolle på er ikke bare tegn på dumskap og lite sosial intelligens, det grenser til ondskap. Skam deg. Anonymkode: 29698...608 Det er bare logisk tenkning at en skal holde seg unna alkohol når en ammer. Men gjør for søren hva dere vil, når en ikke gidder å høre på fornuft. Det er ikke trolling jeg holder på med, men rett og slett å opplyse at en kan prøve å la være å drikke alkohol den lille tiden en ammer. Men det er visst utrolig vanskelig å la være å drikke. Anonymkode: 0235e...247
Lorieen Skrevet 3. mars 2023 #35 Skrevet 3. mars 2023 AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Det er bare logisk tenkning at en skal holde seg unna alkohol når en ammer. Men gjør for søren hva dere vil, når en ikke gidder å høre på fornuft. Det er ikke trolling jeg holder på med, men rett og slett å opplyse at en kan prøve å la være å drikke alkohol den lille tiden en ammer. Men det er visst utrolig vanskelig å la være å drikke. Anonymkode: 0235e...247 Nå må du gå hjem og legge dine 11 små. Bind dem fast i halen, så får du litt motvekt så du slipper å ramle inn i denne tråden igjen. God helg! 8
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2023 #36 Skrevet 3. mars 2023 AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Det er bare logisk tenkning at en skal holde seg unna alkohol når en ammer. Men gjør for søren hva dere vil, når en ikke gidder å høre på fornuft. Det er ikke trolling jeg holder på med, men rett og slett å opplyse at en kan prøve å la være å drikke alkohol den lille tiden en ammer. Men det er visst utrolig vanskelig å la være å drikke. Anonymkode: 0235e...247 Du snakker jo bare piss. Hva er logisk med at man ikke kan ta seg et glass vin fordi man ammer? Det er INGENTING som tyder på at det er skadelig. Slutt å spre feilinformasjon. Du henger igjen i gamledager Anonymkode: b6730...d06 5
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2023 #37 Skrevet 3. mars 2023 Som andre sier her, du trenger ikke teste melken. Alkoholinnholdet er uansett så lavt at det spiller ingen rolle. Det som eventuelt kan være problematisk er å ha ansvaret for et spedbarn når man har promille, ikke innholdet i melken. Anonymkode: cbd21...d69 3
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2023 #38 Skrevet 3. mars 2023 AnonymBruker skrev (47 minutter siden): Det er bare logisk tenkning at en skal holde seg unna alkohol når en ammer. Men gjør for søren hva dere vil, når en ikke gidder å høre på fornuft. Det er ikke trolling jeg holder på med, men rett og slett å opplyse at en kan prøve å la være å drikke alkohol den lille tiden en ammer. Men det er visst utrolig vanskelig å la være å drikke. Anonymkode: 0235e...247 Logisk tenking? Når det beviselig ikke er skadelig for barnet så er det du påstår på ingen måte logisk. Det fornuftige er å høre på forskning og reelle data. Ikke hva en helt tilfeldig overmoralsk avholdsperson sier på ett forum. Tror du at alle driver å ruller rundt stupfulle på gulvet? Det er snakk om å kose seg med et glass vin eller en øl, ikke dra på grøftefylla med barnevogn. Anonymkode: b4335...2f3 5
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2023 #39 Skrevet 3. mars 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Det er bare logisk tenkning at en skal holde seg unna alkohol når en ammer. Men gjør for søren hva dere vil, når en ikke gidder å høre på fornuft. Det er ikke trolling jeg holder på med, men rett og slett å opplyse at en kan prøve å la være å drikke alkohol den lille tiden en ammer. Men det er visst utrolig vanskelig å la være å drikke. Anonymkode: 0235e...247 Noen ammer i mange år, mener du seriøst at man ikke skal ta seg et glass rødvin på 2-4 år per barn når det er bevist at det ikke er skadelig? Anonymkode: 29698...608 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå