AnonymBruker Skrevet 2. mars 2023 #1 Skrevet 2. mars 2023 Jeg er voksen nå. Jeg har alltid tenkt at min opplevelse er for liten til å kalles misbruk. Likevel har jeg hatt et vanskelig liv og noen ganger lurer jeg på om mine små opplevelser kan være årsaken. Dette har skjedd: Jeg er 12-13 år. Seint utviklet som barn. Både fysisk og antagelig psykisk. Et nært familiemedlem inviterer meg inn på soverommet. Eldre enn meg. Mannen begynner å fortelle grove vitser. Så blir han veldig kosete og legger seg nær meg. Ethvert begynner han å stryke på meg. Jeg opplever at dette er feil og snur meg på magen og gjør meg om til en skilpadde. Strykingen fortsetter, spesielt i området rundt mine knapt synlige brust og over rompe. Jeg gjør meg blytung så hendene hans kun stryker på baksiden av kroppen min og ikke slipper mer til. Jeg ligger låst, full av skrekk, forvirring og skam. Til slutt gir han seg og sovner. Møte han neste dag når han kommer hjem fra jobb og det å late som ingenting har hendt foran resten av familien får det til å brenne i kinnene mine av skam. Dette skjer en til to ganger til, husker ikke helt. Jeg ble invitert inn på soverommet en gang til, men takket nei. Videre kom de noen få situasjoner der jeg kom ut av badet og han måtte ta på rumpa mi fordi han trodde ikke jeg hadde truse på. Han skulle sjekke om jeg hadde det eller ikke. Utover dette har det kun vært noen grove kommentarer her og der. Som å påpeke at mine venninners bryster er blitt større og lignende og at kviser er et tegn på at du får hår på tissen. Så stoppet det. Jeg flyttet hjemmeifra. Jeg har måtte forholde meg til dette menneske i alle år. Være glad i det, feire det, og late som alt er normalt. I perioder har jeg greid dette fint. Men jeg drar på dette spøkelset fra fortiden og har ennå ikke glemt det. Ingen vet. Spørsmålet mitt er, er jeg misbrukt eller ikke? Anonymkode: 1f339...1cd 2
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2023 #2 Skrevet 2. mars 2023 Hvorfor sitte og tenke på dette? Anonymkode: 8db3e...8af 2
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2023 #3 Skrevet 2. mars 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvorfor sitte og tenke på dette? Anonymkode: 8db3e...8af 😭😭 Anonymkode: 1f339...1cd
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2023 #4 Skrevet 2. mars 2023 Ja, det er grensekrenkelse selvom det ikke er voldtekt. Anonymkode: f0ff5...bb1
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2023 #5 Skrevet 2. mars 2023 Det er missbruk, ja! Veldig ekkelt. Fikk frysninger av å lese det. Hvis dette er noe du fortsatt tenker mye på, ville jeg ha snakket med noen som er spesialist på barndomstraumer. Ville sterkt vurdert å bryte kontakten. Håper ikke det er andre barn rundt denne mannen. Anonymkode: de804...378 1 2
Gjest Chicchi Skrevet 2. mars 2023 #6 Skrevet 2. mars 2023 Vil bare bekrefte at det er ingen liten opplevelse til å kalles misbruk. Jeg ville kalt det seksuelt overgrep, ettersom det virker som det var av seksuell natur. Virker også som det var en maktubalanse her, at han var noe eldre enn deg? Prøv å få tak i en psykolog, gjerne via fastlegen din. Å bære med seg sånne ting kan gjøre mye med selvbildet ditt. Det at du tror dette er "for lite til å gjøre en sak ut av" sier meg allerede at du minimerer opplevelsen. Det kan være godt å snakke om og føle seg bekreftet. Og som en annen nevner: Prøv å minske eller bryte kontakten. Selv om det er familiemedlem, har du ingen plikt til å feire ham. Om du ikke tror øvrig familie tror på deg om du skulle fortelle om dette, kan du la være å forklare deg. Det kan føles som en ekstra overgrep å ikke bli trodd av sine nærmeste.
Carrot Skrevet 2. mars 2023 #7 Skrevet 2. mars 2023 Jeg ville så absolutt kalt det et overgrep, en krenkelse og misbruk - men spørsmålet mitt vil i dag likevel være: preger det deg fortsatt på en negativ måte? I så fall har du tenkt over et evt behov for å bearbeide for egen del via samtaler med noen slik at du kan parkere dette og ikke la det ta opp en del av livet ditt? Å konfrontere er sjelden den beste løsningen før man selv har bearbeidet - vedkommende vil garantert nekte, få deg til å føle deg dum osv rett og slett fordi det å inrømme at de er en "slik person" ikke er i deres natur. 2
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2023 #8 Skrevet 2. mars 2023 Det er overgrep. Jeg har opplevd lignende men i tillegg blitt voldtatt med makt samtidig av to personer. Jeg har slitt veldig med det men i følge min fastlege er det ikke nok til å få hjelp av det offentlige med psykolog. Anonymkode: ae08b...40f
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2023 #9 Skrevet 2. mars 2023 Ja, det der er overgrep. Voksne kan ikke gjøre slikt mot barn. Anonymkode: 22885...3ea 1
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2023 #10 Skrevet 2. mars 2023 var det en eldre bror som misbrukte deg? Hvor gammel var han da det pågikk? Anonymkode: 209d4...849
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2023 #11 Skrevet 2. mars 2023 Takker for alle svar🌸 Personen var voksen ja, ikke bror. Trådstarter. Anonymkode: 1f339...1cd
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå