AnonymBruker Skrevet 2. mars 2023 #1 Skrevet 2. mars 2023 Jeg ser jeg skatter for lite i år, jeg har tabell men jeg regner ut at jeg bare skatter 20 % av inntekten min. Det skal jeg ikke gjøre. Jeg har boliglån, studielån og er enslig forsørger for ett barn. Det er jo likevel for lite. Det er satt opp at jeg har gjeldsrenter på 224.000 kroner (har boliglån på 2,2 mill) og det er vel der det blir feil på skattekortet. Jeg ser jo jeg bare betaler ca 45.000 i renter i året på lånet (bandt renta på ca. 2,3 %). Hva skal jeg egentlig sette inn her? Om jeg setter opp 45.000 ender jeg opp med skattetrekk på 30 % og det blir for mye igjen. Hvordan finner jeg ut hva gjeldsrenten min egentlig er? Får helt vondt i magen av dette, jeg er ingen økonom. Hjelp 🙈 Anonymkode: 2d6e0...765 1
Gjest Adobyen Skrevet 2. mars 2023 #2 Skrevet 2. mars 2023 Sjekk nedbetalingsplanen for lånet ditt og finn ut ca hvor mye renter det blir. Så burde du jo helst korrigere skattekortet ditt så fort du kan, for ellers risikerer du jo en stor og trist restskatt neste år.
newman01 Skrevet 2. mars 2023 #3 Skrevet 2. mars 2023 Det er ikke sikkert 30% blir feil. Du har jo gått hele januar og hele februar (og kanskje tilogmed mars) med altfor lavt skattetrekk. Ikke sikker på om skatteetaten tar hensyn til slikt når man justerer skattekortet. Det er jo 40'000 kroner i skattereduksjon (22% rentefradrag). 1
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2023 #4 Skrevet 2. mars 2023 Adobyen skrev (1 minutt siden): Sjekk nedbetalingsplanen for lånet ditt og finn ut ca hvor mye renter det blir. Så burde du jo helst korrigere skattekortet ditt så fort du kan, for ellers risikerer du jo en stor og trist restskatt neste år. Blir ca. 75.000 i følge årsoppgaven. Skjønner ikke hvor de har tatt 224.000 fra. Jeg vet, det er derfor jeg stresser med det. Men har vært operert og hatt infeksjon i sår, vært innlagt osv. så det har ikke helt vært på topp av prioriteringen. I tillegg skjønner jeg jo ikke noe som helst. Men nå må jeg bare ta tak. newman01 skrev (1 minutt siden): Det er ikke sikkert 30% blir feil. Du har jo gått hele januar og hele februar (og kanskje tilogmed mars) med altfor lavt skattetrekk. Ikke sikker på om skatteetaten tar hensyn til slikt når man justerer skattekortet. Det er jo 40'000 kroner i skattereduksjon (22% rentefradrag). Huff, men det høres rart ut å skulle skatte 30 % hver måned resten av året fordi jeg har fått to-tre tusen for mye i to/tre måneder. Anonymkode: 2d6e0...765
newman01 Skrevet 2. mars 2023 #5 Skrevet 2. mars 2023 Hvilke tall du får opp er vanskelig for oss andre å vurdere når de eneste tallene vi har å forholde oss til er gjeldsrenter og en skatteprosent på forskuddstrekket. Har du punsjet inn hvor mye du har betalt i forskuddstrekk hittil i år?
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2023 #6 Skrevet 2. mars 2023 newman01 skrev (31 minutter siden): Hvilke tall du får opp er vanskelig for oss andre å vurdere når de eneste tallene vi har å forholde oss til er gjeldsrenter og en skatteprosent på forskuddstrekket. Har du punsjet inn hvor mye du har betalt i forskuddstrekk hittil i år? Jada, jeg ville bare få en forklaring på hva gjeldsrenter er. Skjønner at folk ikke kan hjelpe meg med eksakte tall 😊 Om jeg legger inn renter for året fra lånet og plusser på det jeg er trukket fra arbeidsgiver hittil i år lander jeg på 26 %. Høres kanskje ikke helt crazy ut? Anonymkode: 2d6e0...765 1
newman01 Skrevet 2. mars 2023 #7 Skrevet 2. mars 2023 51 minutter siden, AnonymBruker said: Jada, jeg ville bare få en forklaring på hva gjeldsrenter er. Rentekostnader på gjeld du har betalt. Det er en forutsetning at rentene er betalt (det hjelper ikke å ha forbrukslån på 20% rente som ikke betales, da får man ikke fradrag). Så får man 22% av rentekostnadene refundert på skatten
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2023 #8 Skrevet 2. mars 2023 newman01 skrev (1 time siden): Rentekostnader på gjeld du har betalt. Det er en forutsetning at rentene er betalt (det hjelper ikke å ha forbrukslån på 20% rente som ikke betales, da får man ikke fradrag). Så får man 22% av rentekostnadene refundert på skatten Ja, jeg synes bare det var så merkelige tall. I nettbanken står det at jeg skal betale 45.000 i renter i løpet av året, mens det tallet som var fylt inn fra før da jeg fikk skattekortet var jo over 200.000. Klarte ikke helt å skjønne sammenhengen da 😅 Anonymkode: 2d6e0...765
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2023 #9 Skrevet 2. mars 2023 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Ja, jeg synes bare det var så merkelige tall. I nettbanken står det at jeg skal betale 45.000 i renter i løpet av året, mens det tallet som var fylt inn fra før da jeg fikk skattekortet var jo over 200.000. Klarte ikke helt å skjønne sammenhengen da 😅 Anonymkode: 2d6e0...765 Du trenger egentlig ikke forstå hvorfor tallet i skattekortet er som det er. Det er et estimat, og her har skatteetaten estimert feil. Det aller viktigste er at du finner ut hva du kommer til å betale i gjeldsrenter i løpet av 2023, og endre fra det estimerte tallet til skatteetaten, og til det riktige tallet. det er sånn du trekkes korrekt i skatt, og det er sånn du unngår baksmell. Du er på lang vei bare ved å ha sjekket skattekortet og forstått at dette estimatet er på viddene! Anonymkode: de1e4...d92 1
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2023 #10 Skrevet 2. mars 2023 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Ja, jeg synes bare det var så merkelige tall. I nettbanken står det at jeg skal betale 45.000 i renter i løpet av året, mens det tallet som var fylt inn fra før da jeg fikk skattekortet var jo over 200.000. Klarte ikke helt å skjønne sammenhengen da 😅 Anonymkode: 2d6e0...765 Ikke glem at dette tallet i nettbanken din ikke tar høyde for renteendringer fremover i tid. Så sjekk dette tallet hver gang du får beskjed om renteendring fremover i 2023, og oppdater skattekortet hvis det blir endringer. Anonymkode: de1e4...d92
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2023 #11 Skrevet 2. mars 2023 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Ikke glem at dette tallet i nettbanken din ikke tar høyde for renteendringer fremover i tid. Så sjekk dette tallet hver gang du får beskjed om renteendring fremover i 2023, og oppdater skattekortet hvis det blir endringer. Anonymkode: de1e4...d92 Takk, men har fastrente til 2026 😊 Anonymkode: 2d6e0...765
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2023 #12 Skrevet 2. mars 2023 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Du trenger egentlig ikke forstå hvorfor tallet i skattekortet er som det er. Det er et estimat, og her har skatteetaten estimert feil. Det aller viktigste er at du finner ut hva du kommer til å betale i gjeldsrenter i løpet av 2023, og endre fra det estimerte tallet til skatteetaten, og til det riktige tallet. det er sånn du trekkes korrekt i skatt, og det er sånn du unngår baksmell. Du er på lang vei bare ved å ha sjekket skattekortet og forstått at dette estimatet er på viddene! Anonymkode: de1e4...d92 Ja, trodde bare tallene var noenlunde realistiske og hentet fra noe. Til og med da jeg hadde det dobbelte i lån hadde det tallet vært helt feil. De andre tallene var jo relativt riktige. Men har lært mye i dag, føler meg litt roligere nå 😀 Anonymkode: 2d6e0...765
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2023 #13 Skrevet 2. mars 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ja, trodde bare tallene var noenlunde realistiske og hentet fra noe. Til og med da jeg hadde det dobbelte i lån hadde det tallet vært helt feil. De andre tallene var jo relativt riktige. Men har lært mye i dag, føler meg litt roligere nå 😀 Anonymkode: 2d6e0...765 Har vært mye i media i januar i år om at flere har hatt store feil på beregningene på skattekortet. Det er blitt anbefalt at alle går inn og justerer. Det tar under ti minutter å logge inn og gjøre nødvendige endringer. Husk at siden du nå har skattet for lite de to siste månedene må du skatte mer per måned resten av året for å unngå baksmell. Om du har trang økonomi anbefaler jeg å skatte litt ekstra - typ noen hundrelapper I mnd, slik at du kanskje får en liten sum igjen på skatten neste år. En fin måte å spare på om man ikke får til å spare I det daglige (fond etc.) Anonymkode: cd7ab...918 2
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2023 #14 Skrevet 2. mars 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Har vært mye i media i januar i år om at flere har hatt store feil på beregningene på skattekortet. Det er blitt anbefalt at alle går inn og justerer. Det tar under ti minutter å logge inn og gjøre nødvendige endringer. Husk at siden du nå har skattet for lite de to siste månedene må du skatte mer per måned resten av året for å unngå baksmell. Om du har trang økonomi anbefaler jeg å skatte litt ekstra - typ noen hundrelapper I mnd, slik at du kanskje får en liten sum igjen på skatten neste år. En fin måte å spare på om man ikke får til å spare I det daglige (fond etc.) Anonymkode: cd7ab...918 Det tar under ti minutter om man vet hva som er feil ja 😅 Jeg tenkte å sjekke hvor mye jeg får utbetalt med dette skattetrekket og sjekke om jeg har mye å gå på, så justerer jeg opp trekket etter det. For ja, vil heller få igjen neste år enn å betale akkurat. Anonymkode: 2d6e0...765
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2023 #15 Skrevet 2. mars 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Ja, jeg synes bare det var så merkelige tall. I nettbanken står det at jeg skal betale 45.000 i renter i løpet av året, mens det tallet som var fylt inn fra før da jeg fikk skattekortet var jo over 200.000. Klarte ikke helt å skjønne sammenhengen da 😅 Anonymkode: 2d6e0...765 Det er mange som har fått feil tall i år. Mine rentefradrag er på 66 000, mens i skattekortet stod det 155 000. Hadde blitt tidenes baksmell om jeg ikke hadde endret skattekortet til riktig beløp. (Jeg er faktisk økonom) 🤪 Anonymkode: 87afd...3c4 1
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2023 #16 Skrevet 2. mars 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det er mange som har fått feil tall i år. Mine rentefradrag er på 66 000, mens i skattekortet stod det 155 000. Hadde blitt tidenes baksmell om jeg ikke hadde endret skattekortet til riktig beløp. (Jeg er faktisk økonom) 🤪 Anonymkode: 87afd...3c4 Jeg leser så mye nyheter, men det der har jeg virkelig ikke fått med meg. Tror hjernen min slår seg av når det handler om økonomi, er en grunn til at jeg valgte juss 😄 Men da har alt en forklaring i hvert fall, greit å vite 😊 Anonymkode: 2d6e0...765 1
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2023 #17 Skrevet 2. mars 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg leser så mye nyheter, men det der har jeg virkelig ikke fått med meg. Tror hjernen min slår seg av når det handler om økonomi, er en grunn til at jeg valgte juss 😄 Men da har alt en forklaring i hvert fall, greit å vite 😊 Anonymkode: 2d6e0...765 Vi økonomer har endel juss i studiet vårt vi også da 😉 Men kjekt at du fant svaret mitt nyttig da 👌 Anonymkode: 87afd...3c4
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2023 #18 Skrevet 2. mars 2023 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Vi økonomer har endel juss i studiet vårt vi også da 😉 Men kjekt at du fant svaret mitt nyttig da 👌 Anonymkode: 87afd...3c4 Men jurister har heldigvis lite økonomi 😄 Ja, var kjempefint, tusen takk ❤️ Anonymkode: 2d6e0...765 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå