Gå til innhold

Beskriv ditt nabolag

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Med jevne mellomrom dukker det opp spørsmål i forumet her omkring bosted for familier, og sa spesielt om hvorvidt man skal bo i byen eller på landet. Både her og ellers i media har det en tendens til å bli en veldig polarisert debatt hvor folk som bor i bygda mener at byene kun handler om gjengkriminalitet og støy, mens de som bor i byen uttaler seg like sterkt om hvor øde og kjedelig det er å bo på landet. Jeg savner flere nyanser i denne debatten og tenkte det hadde vært artig om folk kunne beskrevet sine nabolag/sitt bomiljø uten å uttale seg om hvordan det er andre steder som de egentlig ikke kjenner så mye til. For min egen del, bor vi (familie med tre barn i skolealder) i en middels stor, sentrumsnær bydel i en av Norges største byer. Vi har enebolig, hage, kjenner mange av naboene og bor i ei rolig gate uten trafikk. Ungene har venner i nabolaget og vi har alt vi trenger i gå/sykkelavstand. Bydelen er oversiktlig og vi møter alltid kjente når vi er på butikken, jeg kjenner de fleste jeg møter når jeg skal hente barn på skolen og da vi hadde en litt vanskelig periode med sykdom i familien, kom det mange tilbud om hjelp fra venner og naboer. Jeg kjenner meg altså ikke igjen i beskrivelsen av den upersonlige, farlige byen. 

Flere som vil beskrive sitt nabolag? 

Anonymkode: 72616...99e

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vi bor sentrumsnært i en av norges største byer, med 30 minutters rusletur til sentrum. En rolig gate, med etablerte familier, der vi er på hils med alle, snakker med noen, og alltid har noen som kan passe husdyr og vanne planter. Har uteplasser og litt hage, stor garasje. Ingen gjenboere i front, men på sidene av huset ser vi rett inn hos naboer som bor 5-6 meter unna, det er en vanesak, og jeg er selv en person som finner trygghet i å ha folk tett på. Har i tillegg gode turmuligheter fem minutters gange unna. Og begge bruker under 20 minutter til jobb. 

Jeg har tidligere bodd i blokk i Oslo (Nydalen), og også der var det hyggelige utearealer, kjente på butikken, nærhet til turmulighet (marka), og stille på egen balkong. 

Anonymkode: 74627...fef

AnonymBruker
Skrevet

Vi bor 10 minutter med bil utenfor en liten landsby. 

Vi bor som nest siste hus. Flere jorder rundt oss og det er nok 250 m til nærmeste nabo. Vi har 4 nære naboer med alle rundt 250-500 m unna. 

2 minutter med bil til barnehagen og barneskole. 2 minutter til ganske stor boligområdet med mange hus. 

Vi lever på bygda med traktor og jorder rundt oss. Trives med det. Eneste minuset er at all skog er hogd og det blåser endel her. 

Anonymkode: 3fb32...82b

AnonymBruker
Skrevet

Bor i et av de ytterste boligfeltene i en middels stor by (med en fortettingspolitikk som gjør at all bebyggelse ligger ganske tett før man kommer «ut på landet» med gårder). 25 min å gå til sentrum, 10 min å gå til barnehage og skog/skiløype. Bor i et ganske nytt boligfelt med mange barnefamilier, men i akkurat vår gate er det mange som har voksne barn som solgte huset sitt og kjøpte der da det var nytt. Hos oss er det trygt og sosialt. Alle er interessert i å bli kjent med naboene(uten at det blir påtrengende) og hjelper hverandre om det er noe. 
Blir litt bekymret for framtida pga mye rus i ungdomsmiljøene, men barna er heldigvis fremdeles i barnehagealder

Anonymkode: 06fef...beb

Skrevet (endret)

Bor landlig til på ett småbruk, alle naboene er gårdeiere. Både vi og de fleste naboene våre har vi vært nabo med i flere generasjoner, og vi er også i slekt med noen. 
Her er det rolig og fredelig, barna tar skolebuss.

I kroken vår er det stille, ingen bylarm og ca 3 km til nærbutikk og 1 mil til sentrum. 
Her er det våronn med traktordur 24/7 noen få uker om våren, møkka kjøring sporadisk gjennom sommeren, og skåronn rundt august,  det er så koselig å høre lyden av landbruket, det er ikke no som å våkne søndag morgen til lyden av naboens traktor,

ellers i året er vi så heldig å kunne høre naboenes motorsag, hverdag som rød dag, unger, haner, småfugler, kuer, børseskudd dette et lyden av landet, og jeg elsker det.

naboene er trivelige, folk kan komme å gå, alltid rom for småprat, vi bryr oss om hverandre  å når noen faller bort blir tomrommet stort

vi har fine turområder i skogen, og vi ulike grunneiere har laget flere bålplasser til alles glede

Endret av Januar2
AnonymBruker
Skrevet

Bor i ghettoen i Oslo.  Oppleves som en liten bygd. Møter alltid kjente straks man går ut døra.  Naboer stiller opp om det er noe. Barna har utallige lekekamerater rett utenfor døra.  De i nærbutikken lar meg krite mat om jeg glemmer lommeboka. Fastlegen bor noen få minutter unna. Barnehagen er 5 minutters gangavstand unna. Tar 10 min til Jernbanetorget.  Stortrives!

Anonymkode: 843bb...499

AnonymBruker
Skrevet

Bor i landbruksområde på bygda, en halv km til hver nabo. Øde men det er bare godt. Kan bråke som jeg vil, sage, banke og stå med bil på tomgang når jeg vil. Har  5 minutt i bil til sentrum som har det meste jeg trenger, alt jeg trenger til hverdags . Naturen er kort avstand unna og der kan jeg gå alene uten å treffe folk når jeg vil. Er ikke noe jeg savner her og hadde ikke bytta til by uansett. 

Anonymkode: 9d7e9...f5a

AnonymBruker
Skrevet

Bor i en blokk rett ved stranda, god blanding av eldre, enslige og noen småbarnsfamilier. Blandede inntektsklasser ser det ut som. 

Ikke langt til skolen 😊

Anonymkode: caa24...b92

AnonymBruker
Skrevet

Alt er hvit...    ...bare snø

Anonymkode: 23e0e...c98

AnonymBruker
Skrevet

Har bare en haug med egoistiske idiotnaboer med unger som får gjøre som de vil. Unger som bare bråker. Nytter ikke sitte på terrassen for å slappe av, bare skrik og skrål. Hater nabolaget, men ikke boligen. Men jeg skal vekk herfra en dag. 

Anonymkode: ed18d...bd6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Bor i leilighet midt i en av landets største byer med to barn. Barnehagen er 300 meter unna, skolen rett i nærheten. Bilfritt rundt bygget og flere lekeplasser. Butikker, kafeer og natur i umiddelbar nærhet. Engasjert nabolag, gode naboer, alltid noen som kan passe hunden. Jeg elsker det og kunne ikke tenke meg å flytte ut fra byen.

Anonymkode: 49730...2a9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...