j-mam Skrevet 2. mars 2023 #1 Skrevet 2. mars 2023 Kan dere hjelpe meg med inspirasjon til selskapet? Hva er lurt å tenke på? Noen som har gode tips og råd til forberedelser, skal ha selskapet hjemme, og bestille mat fra catering. Vet dere om gode nettbutikker hvor jeg kan kjøpe pynt etc, tips til underholdning utenom talen? Jeg begynner å stresse allerede, to måneder igjen nå😱😜 og takker for all hjelp🙏🙏 1 1
Mt3 Skrevet 2. mars 2023 #2 Skrevet 2. mars 2023 Når det er 2mnd igjen så ville jeg sett på Nille, Maske, Flying tiger... etter pynt (enkelte nettsteder er det ekstremt lang leveringstid hos nå så jeg ville bare gått rundt og vært bekymret for at det ikke kom frem). En trenger jo bare duk, servietter, lys. Jysk har metervarer av mange ulike stoff som funker greit til duk og evt bordløper. Bruk mange ulike glass i grupper til t-lys og blomster, print ut bilder av konfirmanten (gjerne noen der'n har gjort noe sammen med noen av gjestene) Hva trenger en egentlig av underholdning i en konfirmasjon? Har aldri vært i en der det har vært annet enn sermoni, mat, taler, dessert og prating. Kommer det mange små barn så rigg til på ett rom der de kan leke når de er ferdige ved bordet. 1 1
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2023 #3 Skrevet 2. mars 2023 Bruk masse fine blomsteroppsatser istedet for billig rælete plastikk pynt. Prat med en blomsterdekoratør nå og bestill i god tid. Anonymkode: f50e9...1b7 4 1
Arkana Skrevet 2. mars 2023 #4 Skrevet 2. mars 2023 (endret) Vi skal også ha det hjemme. Jeg har skrevet en lang liste over hva vi må gjøre og huske på. Ting du må sjekke om dere har, må kjøpe eller kan få låne: - Middagstallerkener og kaketallerkener - Middagsbestikk og kakegafler, samt serveringsbestikk og kakespader (det blir jo gjerne en del kaker og de færreste har 10 kakespader hjemme) - Kaffe-/tekopper samt flere kanner til kaffe/varmt vann - Kakefat - Glass - Duker og servietter Bestill invitasjoner (jeg kan anbefale optimalprint.no om dere ikke har bestilt allerede). Bordkort (jeg tenker vi lager noen helt enkle selv av det jeg finner på Panduro, men jeg vurderer sterkt å droppe bordkort annet enn for konfirmanten og foreldre og la folk sette seg selv så slipper jeg å bli den som plasserer noen på B-bordet). Sjekk hvor lang tid i forveien du må bestille maten. Min konfirmant vil ha mat fra en lokal kinesisk restaurant. i tillegg lager jeg pølser i brød til kresne barn. Velg kaker og deleger gjerne kakebaking til venner og kjente. Kaker som kan fryses kan du gjerne lage i forveien så slipper du å tenke mer på det. Vi har landet på marsipankake med bilde (den bestiller jeg fra et bakeri, Meny e.l.), suksessterte i langpanne, en sjokoladekake (barn liker ofte det), gulrotkake, ostekake, Verdens Beste og kransekake. I tillegg tenker jeg å ha et fruktfat og en bolle med Twist eller annen sjokolade. Bestill nok, og variert, drikke. Ha gjerne en avtale med butikken om at dere kan levere tilbake uåpnet drikke i tilfelle du er redd for å sitte igjen med for mye dere ikke kommer til å drikke opp. Jeg har ikke opplevd at det er vanlig med nevneverdig underholdning i konfirmasjon. Vi vurderer Kahoot eller annen quiz om konfirmanten, ellers ingenting. Vi skal lage en bildekavalkade som kan rulle på TV-skjermen. Skriv tale og husk at konfirmanten selv bør holde en bitteliten takketale. Bordpynt tror jeg vi holder enkel. Noe grønt (eføy, eukalyptus e.l.) langs midten av bordet, enkle telysholdere og enkle avskårne blomster i små glass. Jeg liker ikke store blomsteroppsatser/-buketter, høye lysestaker og slikt på festbord, det blir fort slik at de sperrer for utsikten til de som sitter på andre siden av bordet, det er mer sosialt med lavere pynt så man kan se alle rundt seg. Endret 2. mars 2023 av Arkana 5 1
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2023 #5 Skrevet 2. mars 2023 Foruten taler hadde vi en bildekavalkade som nevnt over. Veldig koselig! Vær forberedt på å gråte en skvett når du setter sammen bilder fra fødsel til konfirmasjon 😉 Lurt å planlegge/kjøpe inn bordpynten i god tid, og begynne å forberede bordet et par dager i forveien til et så stort selskap. Da slipper du stress rundt det. Klærne til alle ordnes i god tid. Lei vaskehjelp til rett før. Det ble en kjempekoselig dag for oss. Ønsker dere og lykke til! Anonymkode: b7ea0...414 2
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2023 #6 Skrevet 2. mars 2023 Vi hadde papirquiz istedet for Kahoot for ikke alle ville klare å lese Kahooten på skjerm. Hadde hjørne med babyklær/barneklær/barneleker til pynt. Hadde fotovegg til pynt og tven gikk med fotokavalkade. Sørg for nok kakespader, de får du billig på steder som Nille. Ikke vær redd for å lage en del selv. Jeg lagde waldorf, vanlig salat og potetsalat kvelden før og la på god del fat pålegg og hadde bakt rundstykker helgen før. Svigermor fikset spekemat. Lagde eggerøre før kirken og satte karbonader i ovnen på svak varme for oppvarming. Kjøpte frossenløk som skulle varmes til karbonadene. Hadde hatt god tid om ikke haug med gjester stakk innom før kirken.. Hadde alt hjemme. Syntes det gikk MYE mindre mat og til neste gang skaleres alt unntatt eggerøre kraftig ned, eggerøren hadde jeg allerede skalert opp. Brukte tomme sprudlevinflasker av litt ulike typer (med litt mønster på) på bordene med vekselvis hortensia og hvite høye lys. Sydde «trekk» til dekketallerken i ønsket farge og hadde strikk så jeg kunne bruke de vanlige røde juledekketallerknene. 5m stoff på Jysk kostet 275 kr. Anonymkode: 2de2a...60a 2
Rødstrupa Skrevet 2. mars 2023 #7 Skrevet 2. mars 2023 (endret) Keep it simple! Det enkle er finest. -Hvit duk -hvite tallerkener -stilrent bestikk -lysestaker i sølv -kakefat og kakespader -enkel borddekorasjon -gjerne eføy(rimelig) -innslag av pene glass med en avskåren blomst -pene karafler(vann, vin) -lys & servietter Endret 2. mars 2023 av Rødstrupa 3
Rødstrupa Skrevet 2. mars 2023 #8 Skrevet 2. mars 2023 (endret) Rødstrupa skrev (2 minutter siden): Endret 2. mars 2023 av Rødstrupa
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2023 #9 Skrevet 2. mars 2023 Jeg ville sjekket finn.no i første omgang, kanskje du finner noe fint der du kan bruke? Anonymkode: 8ef09...4f9 1
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2023 #10 Skrevet 2. mars 2023 Vi hadde ikke bildekavalkade, men samlet bilder og små videosnutter og la til musikk i iMovie, som vi viste som en del av talen vår. Dette viste vi på tven vår, og ble veldig vellykket (Passet også på å ha bilder med av alle gjestene sammen med konfirmanten). Vi hadde kahoot som vi hadde til desserten/kakene, og hadde verandadøren åpen slik at gjestene kunne veksle mellom å rusle og sitte ute og inne. Vi satte opp en bane med krokket i hagen. Veldig avslappende og rolig å ha det hjemme! vi tok bilder ute, og valgte kanskje et dårlig sted, ser mange får sola i øynene😄 jaja.. Anonymkode: 55123...6a7 1
Arkana Skrevet 2. mars 2023 #11 Skrevet 2. mars 2023 Å kunne gå ut på verandaen håper jeg på her også, men midten av mai kan være nær sagt hva som helst værmessig her på østlandet. Det kan like gjerne være 5 grader og regn som 25 grader og strålende sol, så vi får bare krysse fingrene for sistnevnte.
j-mam Skrevet 2. mars 2023 Forfatter #12 Skrevet 2. mars 2023 Tusen takk for mange flotte svar og mange gode tips. Tror dette skal gå fint. Jeg bestiller catering, og har tatt feriedager torsdag og fredag før dagen. Håper på finvær her også, så vi kan gå ut i hagen. Naboen stiller med ekstra møbler vi kan låne ute også om vi trenger det.
Januar2 Skrevet 16. mars 2023 #13 Skrevet 16. mars 2023 La konfirmanten få være med å planlegge, det er jo den sin dag, og det må jo være sang, har aldri vært i en konfirmasjon uten ett skikkelig sanghefte
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2023 #14 Skrevet 16. mars 2023 Januar2 skrev (3 minutter siden): La konfirmanten få være med å planlegge, det er jo den sin dag, og det må jo være sang, har aldri vært i en konfirmasjon uten ett skikkelig sanghefte Sang og taler bare hvis konfirmanten ikke synes det blir for flaut! Og for guds skyld, ikke tving konfirmanten til å holde tale. Anonymkode: eb39a...bc2 1
Arkana Skrevet 16. mars 2023 #15 Skrevet 16. mars 2023 Mens jeg heldigvis aldri har vært i konfirmasjon med sang. Jeg synes alt av sang og selskapsleker er skikkelig kleint. Og jeg mener enhver konfirmant bør klare å reise seg og si kort takk for maten, takk for gavene og takk for at gjestene kom. Det trenger ikke være noen lang tale, men når man er 15 år og nettopp har fått stor fest med gjester som kommer fra hele landet og masse dyre gaver er en ørliten tale et absolutt minimum. 2 1 1
AnonymBruker Skrevet 22. april 2023 #16 Skrevet 22. april 2023 Aldri vært i konfirmasjon med sang! Anonymkode: 725f0...843 1
AnonymBruker Skrevet 22. april 2023 #17 Skrevet 22. april 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Aldri vært i konfirmasjon med sang! Anonymkode: 725f0...843 Ikke jeg heller. Anonymkode: 732d3...b53 1
AnonymBruker Skrevet 22. april 2023 #18 Skrevet 22. april 2023 Arkana skrev (På 16.3.2023 den 14.17): Mens jeg heldigvis aldri har vært i konfirmasjon med sang. Jeg synes alt av sang og selskapsleker er skikkelig kleint. Og jeg mener enhver konfirmant bør klare å reise seg og si kort takk for maten, takk for gavene og takk for at gjestene kom. Det trenger ikke være noen lang tale, men når man er 15 år og nettopp har fått stor fest med gjester som kommer fra hele landet og masse dyre gaver er en ørliten tale et absolutt minimum. Ikke alle konfirmantene er komfortabel med dette. Har heller aldri opplevd at konfirmanten har snakket, og hadde heller aldri forventet det av noen uansett hvor langt jeg hadde reist. Anonymkode: 732d3...b53
AnonymBruker Skrevet 22. april 2023 #19 Skrevet 22. april 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Aldri vært i konfirmasjon med sang! Anonymkode: 725f0...843 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ikke jeg heller. Anonymkode: 732d3...b53 Det skal dere bare være glade for… sangene i en konfirmasjon er om mulig på lavere nivå enn de som skrives til bryllup. Anonymkode: eb39a...bc2 2 1
AnonymBruker Skrevet 22. april 2023 #20 Skrevet 22. april 2023 Du kan ha en tavle med flere forskjellige sjangere feks tv serier, hovedsteder i verden, konfirmanten med spørsmål om konfirmanten, overgangs ritualerer fra barn til voksen så står det lapper nedover med poengsum 100,200,300,400, 500. 100 poeng kan være hvilket overgagsritualet har man fra barn til voksen i Norge=konfirmasjon. 200 spørsmålet kan feks være jødedommen sin som er bar mitzvah. Når feirer jenter quinceanera? Osv osv Så har du forskjellige sjangere, så deler du konfen opp i lag. De skal velge poengsum og svare på spørsmålet de får. Jeg er kjempe elendig på å forklare med dette var jeg med på en gang å det var veldig gøy. Anonymkode: 384d0...919
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå