Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Denne mannen er 36 år og har 3 søsken + begge foreldrene sine. Foreldrene ble skilt da han var veldig liten.

Far var ute av bilde en lang stund, han prioriterte ikke egne barn. Moren begynte å ruse seg og hadde mange menn som var kjærester og samboere gjennom årene. Hun ble også mishandlet foran barna. Nå idag bor hun alene og ønsker ingen ny kjæreste. Hun har sluttet med rus også. Jobber og veldig snill og god.

Jeg har ved flere anledninger opplevd at kjæresten min er skikkelig ufin mot moren sin. Han hånler av at hun har blitt dengt av kjærester og sier at hun er det dummeste mennesket på jord fordi hun drev med rus. Han kaller moren sin for hore og andre stygge ting.

Dette har jeg tatt han for flere ganger og da blir han lei seg. Jeg har bedt han ta seg sammen og gi en oppriktig unnskyldning til moren sin. Det kommer han aldri til å gjøre, hun er skyld i alt selv iflg han.

Moren hans er god å ha når han trenger barnevakt til sønnen sin og om han trenger hjelp til feks penger eller andre ting.

Jeg snakket med en om hvordan han er mot moren sin og fikk ett råd. Sånn barn er mot sine foreldre vil de også være overfor sine kjærester også.

Vi har ikke vært sammen mer enn 5 mnd, men jeg begynner å lure på om jeg etterhvert vil få samme behandling bare av andre årsaker enn rus og hyppige kjærester.

Tror dere det ligger noe i det utsagnet jeg fikk høre?

Anonymkode: 4ea5f...869

• Liker 1
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kjæresten din har blitt formet av en far som ikke ville ha han, og en rusmisbruker som bytter mye partnere, drar vold inn i barnets hjem, og som viser at hun godtar å bli behandlet respektløst. Han har LÆRT hvordan moren skal behandles. Han har lært av en rusmisbruker hvordan en forelder skal være, og hvordan en kjæreste skal være. Du har (forhåpentligvis) vokst opp med gode forbilder, og det har gjort deg til den du er i dag. Kjæresten din har ikke fått vist hvordan et menneske skal være. Han har nok også ha måtte lære seg å manipulere for å overleve. Å vokse opp med omsorgssvikt fører gjerne til at barnet blir codependent/medavhengig eller narsissist.

Hvor har han lært å bli far/kjæreste? Den oppførselen du ser mot moren hans er også hvordan han vil være som far og kjæreste. Gjerne når hverdagen og motgang kommer. Han er nok bitter på moren for barndommen sin, og mener at barnevakt og penger er noe han fortjener fra henne som kompensasjon for ødelagt barndom. At hun er rusfri nå, visker ikke vekk den vonde barndommen hans.

Anonymkode: e4a2e...d6e

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Men hvorfor vil du ha en sånn kjæreste?

Anonymkode: e0ec9...59e

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Han er skadet etter en utrygg barndom, og det ligger nok mye dypere enn kun at han slenger dritt til mora si. 

Anonymkode: a7605...689

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Ja, jeg tror han vil være mot deg som med moren sin når han blir mer komfortabel i ditt selskap. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Men hvorfor vil du ha en sånn kjæreste?

Anonymkode: e0ec9...59e

Vi har vært sammen i 5 mnd bare og jeg har møtt moren hans 3 ganger. 2 ganger hjemme hos henne og en gang hjemme hos han. Jeg spør jo her fordi jeg er usikker på om jeg vil fortsette når han viser så lite respekt for egen mor.

De to første gangene var han høflig mot moren sin, det var nå i helgen han var direkte atal mot moren sin. Moren tok ikke til motverge engang. Jeg ba han roe seg ned der og da, men det virket som han var i transe eller hva jeg skal si. Fikk ikke kontakt liksom. Moren satt i sofaen og nærmest krympet seg.

Jeg snakket skikkelig til han da vi reiste fra moren, men iflg han fortjener hun det.

Jeg skal ta en real prat med han i helgen og si at viss dette er vanlig oppførsel overfor din mor, så går jeg.

Jeg hadde så vondt av henne og føler meg nesten medskyldig enda jeg ikke var på hans side.

Jeg har aldri opplevd dette noen gang hverken da jeg bodde hjemme eller hos andre. Jeg var vel lettere sjokkert og forbannet.

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
frøkna skrev (2 timer siden):

Ja, jeg tror han vil være mot deg som med moren sin når han blir mer komfortabel i ditt selskap. 

Ja, det er det jeg frykter. Jeg finner meg ikke i sånt og har såpass guts at jeg kan gå på flekken om han behandler meg sånn 1 gang.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Kjæresten din har blitt formet av en far som ikke ville ha han, og en rusmisbruker som bytter mye partnere, drar vold inn i barnets hjem, og som viser at hun godtar å bli behandlet respektløst. Han har LÆRT hvordan moren skal behandles. Han har lært av en rusmisbruker hvordan en forelder skal være, og hvordan en kjæreste skal være. Du har (forhåpentligvis) vokst opp med gode forbilder, og det har gjort deg til den du er i dag. Kjæresten din har ikke fått vist hvordan et menneske skal være. Han har nok også ha måtte lære seg å manipulere for å overleve. Å vokse opp med omsorgssvikt fører gjerne til at barnet blir codependent/medavhengig eller narsissist.

Hvor har han lært å bli far/kjæreste? Den oppførselen du ser mot moren hans er også hvordan han vil være som far og kjæreste. Gjerne når hverdagen og motgang kommer. Han er nok bitter på moren for barndommen sin, og mener at barnevakt og penger er noe han fortjener fra henne som kompensasjon for ødelagt barndom. At hun er rusfri nå, visker ikke vekk den vonde barndommen hans.

Jeg skjønner hva du mener, virkelig. Egentlig er det synd på han, men samtidig skulle man tru han ville være en bedre person enn det han har vokst opp med.

AnonymBruker
Skrevet

Som andre skriver så er han formet av barndommern han har hatt. Han trenger å få bearbeidet følelsene fra den tiden. Om han gjør det så kan han bli et helt annet menneske. Men da må han innse at det er et problem. Snakk med han om det. Og ikke minst, forklar han at han er forbilde for SITT barn. og barnet vil begynne å behandle sine forldre på samme måte. Ønsker han det? Det er uendlieg synd på mennesker som har vokst opp i sånne forhold. Oppførselen hans er fullstendig forståelig, selv om den ikke er akseptabel. Han trenger hjelp.

Anonymkode: 97501...c4a

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Jeg skjønner hva du mener, virkelig. Egentlig er det synd på han, men samtidig skulle man tru han ville være en bedre person enn det han har vokst opp med.

Men han har ikke lært å være en god person! Vi andre har lært dette fra foreldrene våre. Hvor skulle HAN hentet den lærdommen fra?

Og når han begynner å behandle deg dårlig, så vil han nok også si og mene at du fortjente det fordi at.....

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Han har barn, sa du? Vet du hvorfor det ble slutt med eksen?

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Moren hans blir behandlet av ham som hun fortjener etter den oppveksten hun gav ham. Så akkurat det er mellom dem. Det gir ikke noen andre noen grunn til å behandle henne dårlig, men akkurat han har god grunn til å behandle henne uten respekt. 

Men fra din side bør du ta det som et gigantisk rødt flagg og dumpegrunn. Folk drar sånne problemer som det der inn i sine egne forhold, og det er nærmest garantert at hans problemer kommer til å bli dine problemer. 

Det er generelt en god ide å unngå seksuelle og romantiske relasjoner til folk som er veldig skada. Man kan godt forstå hvorfor de er skada, og ha empati med det, men å dra skada folk inn i sin egen personlige sfære, forbi bare vennskap, er noe helt annet. Det er en grad av involvering man kommer til å måtte betale en høy pris for.

Anonymkode: f89f6...3ce

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vi har vært sammen i 5 mnd bare og jeg har møtt moren hans 3 ganger. 2 ganger hjemme hos henne og en gang hjemme hos han. Jeg spør jo her fordi jeg er usikker på om jeg vil fortsette når han viser så lite respekt for egen mor.

De to første gangene var han høflig mot moren sin, det var nå i helgen han var direkte atal mot moren sin. Moren tok ikke til motverge engang. Jeg ba han roe seg ned der og da, men det virket som han var i transe eller hva jeg skal si. Fikk ikke kontakt liksom. Moren satt i sofaen og nærmest krympet seg.

Jeg snakket skikkelig til han da vi reiste fra moren, men iflg han fortjener hun det.

Jeg skal ta en real prat med han i helgen og si at viss dette er vanlig oppførsel overfor din mor, så går jeg.

Jeg hadde så vondt av henne og føler meg nesten medskyldig enda jeg ikke var på hans side.

Jeg har aldri opplevd dette noen gang hverken da jeg bodde hjemme eller hos andre. Jeg var vel lettere sjokkert og forbannet.

Når moren hans ikke reagerer på å bli snakket til på den måten betyr jo at hun er vant til å bli behandlet på den måten så at det er vanlig oppførsel tror jeg du kan gå ut i fra. Han forsvarte oppførselen sin ovenfor deg også med å si hun fortjener det, så om han sier noe annet så er det kun for å komme på din godside. 

Råder deg til å være forsiktig i dette forholdet! Det er lett å tenke nå at du vil gå på dagen om han er sånn mot deg nå, men om han har manipulerende tendenser så kan man fort føle seg mer og mer fanget i et toxic forhold. 

• Nyttig 2
Skrevet

Saken er den at han har ikke respekt for moren sin fordi hun en gang gjorde som hun gjorde, og det gikk utover han. Sekundet han mister respekt for deg kommer han til å behandle deg likt. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Dette er ei varsla katastrofe. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Han har barn, sa du? Vet du hvorfor det ble slutt med eksen?

I følge han så har han hatt mange damer. De fleste har han gjort slutt med fordi de ikke har vært greie mot han. Noen har også gjort slutt med han av uviss grunn i følge han.

Barnemor og han er så og si ikke på talefot, kun det aller nødvendigste blir sagt ved overlevering til og fra samvær. Sønnen er 6 år og er visst lik sin mor i oppførsel. Jeg har ikke sett mor ennå.

Jeg har lest kommentarene jeg har fått flere ganger og jeg heller mot å la han gå videre uten meg. Jeg var vel litt klar over svarene og ja, det er ett rødt flagg som må undersøkes til helgen.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

det var nå i helgen han var direkte atal mot moren sin. Moren tok ikke til motverge engang. Jeg ba han roe seg ned der og da, men det virket som han var i transe eller hva jeg skal si. Fikk ikke kontakt liksom. Moren satt i sofaen og nærmest krympet seg.

Det er lett å sitte her og si hva du skulle ha gjort. Men for min egen del så mener jeg at det korrekte i en slik situasjon er å reise seg og gå. Om man så må gå rett ut på gata og ringe etter taxi.

Jeg kan godt ha empati med han for at han har hatt en forferdelig barndom, for det har han hatt. Men det holder faktisk ikke som grunnlag i et forhold. Da skal man være to jevnbyrdige, voksne parter. Og det går det ikke an å være med han der. Han er for ødelagt.

Skrevet

Dette er illevarslende. Han etteraper sin far, og skylder på offeret framfor å plassere ansvar for forbrytelsene hos den som har begått dem. Det er et elendig menneskesyn. Stakkars kvinne.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Menn som kaller kvinner for horer er ikke noe å samle på uansett. 

Anonymkode: 20707...758

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...