Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har en venninne som er veldig sjarmerende og morsom når hun er i humør, men som stort sett klager over alt dag ut og dag inn, om de samme tingene. Alt som kunne vært fint snus til noe negativt. Det har etter hvert begynt å tære på psyken å samtale med henne. Samtidig bryr jeg meg om henne, og hun har også enormt mange gode egenskaper. 

Hvordan sier man til noen på en pen måte at de må ta seg litt sammen og tenke litt mer positivt så de ikke ender i et sort hull? Ev. søker hjelp? 

Anonymkode: a8a8d...a6f

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Si det som det er? Eller si noe sånt som at "jeg forstår du syns du har mye å slite med, men jeg gidder ikke høre på det. Jeg liker deg bare når du er i godt humør". En ærlig sak. Ikke alle tåler å romme alt i andre. Helt legitimt. "Ring meg når du er i godt humør!"

Anonymkode: 53968...197

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Si det som det er? Eller si noe sånt som at "jeg forstår du syns du har mye å slite med, men jeg gidder ikke høre på det. Jeg liker deg bare når du er i godt humør". En ærlig sak. Ikke alle tåler å romme alt i andre. Helt legitimt. "Ring meg når du er i godt humør!"

Jeg har sagt at hun gjerne må komme til meg for å snakke om disse tingene og at døra alltid er åpen for å stikke innom. I stedet for klaging jevnt gjennom dagen. Det er ingen tvil om at det er slitsomt å være forelder. Men jeg tror heller ikke det hjelper å tenke negativt om alt og aldri se det gode man har, og jeg blir nedfor selv av det.

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg har sagt at hun gjerne må komme til meg for å snakke om disse tingene og at døra alltid er åpen for å stikke innom. I stedet for klaging jevnt gjennom dagen. Det er ingen tvil om at det er slitsomt å være forelder. Men jeg tror heller ikke det hjelper å tenke negativt om alt og aldri se det gode man har, og jeg blir nedfor selv av det.

Man da sier du det også setter du en grense når hun begynner å gnåle igjen. "Stopp! Nå begynner du igjen. Dette orker jeg ikke/har jeg ikke kapasitet til". Ikke verre enn det. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Man da sier du det også setter du en grense når hun begynner å gnåle igjen. "Stopp! Nå begynner du igjen. Dette orker jeg ikke/har jeg ikke kapasitet til". Ikke verre enn det. 

Men da gir man jo også faen? Når andre rundt trekker seg unna og ikke orker mer, så føler jeg også at jeg må hjelpe og at det er mer realt å si noe? Jeg har ikke kompetanse til å hjelpe når det er så altoppslukende som dette. Har venner som står i alvorlige situasjoner som jeg gjerne støtter som venn og stiller opp for tross egen pårørendesituasjon, men jeg vet ikke hvordan jeg skal hjelpe en som tar «vanlige» ting så tungt. 

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Men da gir man jo også faen? Når andre rundt trekker seg unna og ikke orker mer, så føler jeg også at jeg må hjelpe og at det er mer realt å si noe? Jeg har ikke kompetanse til å hjelpe når det er så altoppslukende som dette. Har venner som står i alvorlige situasjoner som jeg gjerne støtter som venn og stiller opp for tross egen pårørendesituasjon, men jeg vet ikke hvordan jeg skal hjelpe en som tar «vanlige» ting så tungt. 

Si det som det er. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er ikke å gi faen, men å sette grenser for seg selv. At hun tar vanlige ting som tungt, er hennes problem. Ikke ditt. 

Anonymkode: 32228...e66

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Si det som det er. 

Dette! 

Anonymkode: ab9d6...4d7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...