Gå til innhold

Når mor skaper broblem

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Stemor_*
Skrevet

Moren til min kjære stedatte sier at hann skall få samver da og da men bare en til to dager får vi melding i fra barnets mormor om at hennes datte ikke kann gjennomføre samver likevell å da begrunnes det med alt i fra Jobb( hunn fikk en lite ne i mai i år) til jenta skal i selskap, venter besøk noen er syk/død. Slik har det hveri i 4 år no Vi har fått sett henne 3 ganger på den tida.

Hun sier att hunn hvet at jenta har det fint hoss far. :forvirra:

Hun går hele tida med på å sette opp ny samvers avtale men bryter de men gang :sur:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Siden det har vært sånn i fire år nå,så kanskje dere kan prøve å gå rettens vei. Det er trist at det skal være sånn.

Skrevet

Det er vel ikke så mye annet å gjøre enn å gå rettens vei, dessverre.

Skrevet

Vi kvinner kan desverre trenere samvær så mye vi bare vil uten at det får konskevenser for oss. Når det gjelder barn tror mange mødre at de eier ungene og kan gjøre som de vil. Fedre må bruke alle sine midler på å sloss mot mor i retten for å få se sine barn, penger han ellers kunne ha brukt på samvær med sin barn.

Skrevet

Som andre sier må også dere muligens gå rettens vei.

For å komme dit (eller for å kunne true med det) må dere først ha en tvungen mekling (jeg har ikke selv vært i retten, så om jeg sier noe feil får dere andre rette meg opp).

Såkalt "tvungen mekling" kan ikke være eldre enn 6 mnd til det taes ut sak gjennom advokat. De fleste steder praktiserers såkalt "retts mekling" etter "tvungen mekling" istedenfor rettsak. Dette er en mekling gjennomført av retten for å unngå høye kostnader som tidligere ble påført samværsforeldre som fikk samværet trenert. "Rettsmekling er like bindende som er dom/rettsak.

At det har eksplodert med saker relatert til slik samværstrenering er naturligvis tragisk for de tusenvis av barn som utsettes for dette i Norge hvert eneste år. Samværet gir barn en verdifull tid med en forelder de er veldig glad i, men som en av foreldrene hater. Dette går utover barna. Og pga alle de samværstreneringer som stadig skjer er myndighetene blitt mer oppmerksom på problemet og forsøker nå med noen milde tiltak som en begynnelse.

En 12 års gammel jente ble for kort tid siden (6 mnd siden ???) flyttet fra sin mor til sin far fordi moren motsatte seg samvær, manipulerte datteren og gjorde samarbeidet vanskelig. Dette var en høyesterettsdom som nå er blitt rettningsgivende for tilsvarende saker i tiden fremover.

La oss håpe at dere slipper en skittenstøysvask som ingen av partene vil profitere på. Og pass på å ta en advokat som er spesialist på familiesaker om det går så langt som til retten. Noen advokater gaper over altfor store områder, noe som begrenser deres kompetanse på en del saker. Om jeg ikke tar feil har medlemmer av Foreningen 2 Foreldre (F2F.no) rabatt på advokat når saken gjelder samvær og samværstrenering. Det kan være en fordel å kontakte dem. Regner med at dette er advokater som er spesialister på akkurat det tema som beskrives i denne tråden.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...