AnonymBruker Skrevet 2. mars 2023 #1 Skrevet 2. mars 2023 Jeg har ikke peiling på om skattekortet mitt er riktig. F eks så hadde jeg mye mer gjeld for 3 mnd siden enn jeg har nå. Og betalte ned enda 10 000 på gjeld her om dagen (gamle dumheter jeg endelig ble kvitt). Men skal jeg da endre skattekortet mitt nå, og skrive 0 på gjeld? Hadde bortimot 40 000 i gjeld i utgangen av 2022. Har også fylt opp BSU for både 2022 og 2023. Det må jo også inn i skattekortet. Jeg skjønner ikke om skattekortet skal inneholde all gjeld jeg har hatt i 2022 eller om jeg nå skal oppdatere til situasjonen dags dato? Og hvorfor er det så viktig at man selv har full oversikt, kreditt-scorene må jo ha mye mer oversikt enn det jeg har?? Og når det står at feil opplysninger kam gi restskatt, da kan vel feil opplysninger gi deg fordeler og mer tilbake og?? Har de så dårlig oversikt?? Anonymkode: aa5b3...3fb
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2023 #2 Skrevet 2. mars 2023 Skattekortet er jo hva du kommer til å ha av inntekt, gjeldsutgifter osv i år og formue/gjeld ved årets slutt. Hvordan i alle dager mener du at skatteetaten skal kunne ha oversikt over dette? De er da ikke synske. Anonymkode: 8cf82...93a 2
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2023 #3 Skrevet 2. mars 2023 Det har ingenting å si hvor mye du har i gjeld, det er rentene du betaler på dette som gir fradrag. Vet ca hva du vil tjene i år og ca hvor mye renter du vil betale i år kan du regne ut hva du skal betale i skatt på skattekalkulatoren. På din siste lønnslipp kan du se hvor mye skatt du totalt har betalt i år og hva du betaler måned for måned. Viss lønnen varierer måned for måned blir det litt vanskeligere, da får du bruke et gjennomsnitt av hva du har betalt i skatt i januar og februar. Så ganger du opp beløpet du ser du blir trukket i skatt på lønnslippen måned for måned med 10,5. Da får du en pekepinne på hva du blir å betale i skatt i løpet av året. Så sammenligner du det med beløpet du fikk på skattekalkulatoren. Anonymkode: efeee...04a 1
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2023 #4 Skrevet 2. mars 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Jeg har ikke peiling på om skattekortet mitt er riktig. F eks så hadde jeg mye mer gjeld for 3 mnd siden enn jeg har nå. Og betalte ned enda 10 000 på gjeld her om dagen (gamle dumheter jeg endelig ble kvitt). Men skal jeg da endre skattekortet mitt nå, og skrive 0 på gjeld? Hadde bortimot 40 000 i gjeld i utgangen av 2022. Har også fylt opp BSU for både 2022 og 2023. Det må jo også inn i skattekortet. Jeg skjønner ikke om skattekortet skal inneholde all gjeld jeg har hatt i 2022 eller om jeg nå skal oppdatere til situasjonen dags dato? Og hvorfor er det så viktig at man selv har full oversikt, kreditt-scorene må jo ha mye mer oversikt enn det jeg har?? Og når det står at feil opplysninger kam gi restskatt, da kan vel feil opplysninger gi deg fordeler og mer tilbake og?? Har de så dårlig oversikt?? Anonymkode: aa5b3...3fb Du skriver ingenting om hva inntekten din er. Det du har betalt i renter i 2022 vil komme til fradrag på skattemeldingen. Sparingen i BSU gir i tillegg 10 % skattefradrag. Sparebeløp (renter på dette) vil øke skatten, mens gjeld (renter på dette) vil redusere skatten. Hvis du er så usikker, vent til skattemeldingen for 2022 kommer, så ser du hva du har fått i fradrag for 2022, og kan lettere justere beløpene i 2023. Når du skal skrive opp gjeld, så er det gjelden du har ved utgangen av året (31.12) som gjelder. Men som andre folk har skrevet her, det er ikke gjelden som er så viktig, men hvor mye renter du har betalt på gjelden. Hvis du f.eks har betalt 5000 kroner i renter i løpet av året så vil skatten du skal betale bli redusert med 22 % av dette, altså 1100 kroner. Samme prinsipp hvis du har renteinntekter, har du 5000 i renteinntekter, vil skatten du skal betale øke med 1100 kroner. Anonymkode: 815a8...6df
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2023 #5 Skrevet 2. mars 2023 Hvis det er krise for deg å få baksmell så legger du inn riktig lønn, og enten null på bsu og renteutgifter eller i det minste litt mindre enn det er i realiteten (kommer an på hvor stort lån du har). Da kan du være sikker på at det enten går i null eller at du får tilbake på skatten. Til neste gang er dette lurt å gjøre før året har begynt så du slipper prosenttrekk. Anonymkode: 3ebcc...d04
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2023 #6 Skrevet 2. mars 2023 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Skattekortet er jo hva du kommer til å ha av inntekt, gjeldsutgifter osv i år og formue/gjeld ved årets slutt. Hvordan i alle dager mener du at skatteetaten skal kunne ha oversikt over dette? De er da ikke synske. Anonymkode: 8cf82...93a Det er dette jeg ikke skjønner. Trodde det var fra året før fordi vi nå skal få tilbake på skatten allerede fra april?? Anonymkode: aa5b3...3fb
Million Skrevet 2. mars 2023 #7 Skrevet 2. mars 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Det er dette jeg ikke skjønner. Trodde det var fra året før fordi vi nå skal få tilbake på skatten allerede fra april?? Anonymkode: aa5b3...3fb Hvis jeg forstår deg riktig nå... Det er fra året før. Men for å ikke få baksmell neste år (2024) for det du har skattet og fått avdrag for i 2023, må du gjøre endringer nå på skattekortet ditt. Siden du ikke lenger har gjeldsrenter å skrive av på skatten (slik jeg forstår deg?) nå, så kan du fikse på skattekortet ditt nå. Det er ikke all verdens (22% av de betalte renter på 10 000) påvirkning på skatten din når det er så lavt skyldig beløp som nå er borte, men rett det opp og få det riktig, du. Det vi får av skattemelding nå i mars i år er altså en oppstilling over fjoråret. Det får du enten baksmell eller penger igjen for, eller går i null nå i år. Skatteetaten sender ut oppgjør fortløpende i flere måneder fremover. 1
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2023 #8 Skrevet 2. mars 2023 2 hours ago, AnonymBruker said: Det er dette jeg ikke skjønner. Trodde det var fra året før fordi vi nå skal få tilbake på skatten allerede fra april?? Anonymkode: aa5b3...3fb De baserer seg på tallene fra 2021. Tallene fra 2022 har du jo ikke sendt inn ennå, de sendes inn nå i vår med skattemeldingen. Anonymkode: 1f0ae...cb5 1
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2023 #9 Skrevet 2. mars 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Det er dette jeg ikke skjønner. Trodde det var fra året før fordi vi nå skal få tilbake på skatten allerede fra april?? Anonymkode: aa5b3...3fb Skattekortet må man endre på forhånd og/eller underveis i året. Skattemelding og skatteoppgjør kommer året etter. Hvis man hadde 100% korrekt skattekort året før så vil oppgjøret være null kr. Dette er to forskjellige ting og hvis økonomien endrer seg fra år til år så er det viktig å passe på å sjekke og oppdatere skattekortet hvert år. Anonymkode: 3ebcc...d04 1
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2023 #10 Skrevet 3. mars 2023 Million skrev (På 2.3.2023 den 13.02): Hvis jeg forstår deg riktig nå... Det er fra året før. Men for å ikke få baksmell neste år (2024) for det du har skattet og fått avdrag for i 2023, må du gjøre endringer nå på skattekortet ditt. Siden du ikke lenger har gjeldsrenter å skrive av på skatten (slik jeg forstår deg?) nå, så kan du fikse på skattekortet ditt nå. Det er ikke all verdens (22% av de betalte renter på 10 000) påvirkning på skatten din når det er så lavt skyldig beløp som nå er borte, men rett det opp og få det riktig, du. Det vi får av skattemelding nå i mars i år er altså en oppstilling over fjoråret. Det får du enten baksmell eller penger igjen for, eller går i null nå i år. Skatteetaten sender ut oppgjør fortløpende i flere måneder fremover. Ah, da skjønner jeg. Ettersom man fikk melding om å huske å endre skattekortet tidligere i år så trodde jeg at det hang sammen med det som kommer nå i april 🤦🏼♀️ Anonymkode: aa5b3...3fb
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2023 #11 Skrevet 3. mars 2023 AnonymBruker skrev (På 2.3.2023 den 5.06): Skattekortet er jo hva du kommer til å ha av inntekt, gjeldsutgifter osv i år og formue/gjeld ved årets slutt. Hvordan i alle dager mener du at skatteetaten skal kunne ha oversikt over dette? De er da ikke synske. Anonymkode: 8cf82...93a Men la oss si at jeg hadde gjeld i januar 2023 som jeg betalte ned i februar. Da har jeg 0 gjeld ved årets slutt, men det er jo fortsatt gjeld for 2023 - så burde ikke det bli stående på skattekortet gjennom hele året? Sorry dumme spørsmål, er bare så forvirret ☺️ Anonymkode: aa5b3...3fb
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2023 #12 Skrevet 4. mars 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Ah, da skjønner jeg. Ettersom man fikk melding om å huske å endre skattekortet tidligere i år så trodde jeg at det hang sammen med det som kommer nå i april 🤦🏼♀️ Anonymkode: aa5b3...3fb Neida. Den oppfordringen betyr at du tidlig i året skal sjekke tallene for inneværende år, slik at du skatter riktig gjennom 2023. Hvis du ikke sjekker før i juni, kan det hende du har skattet for lite frem til da, og så må ta noen skikkelig høye trekk de neste månedene for å unngå restskatt-regning våren 2024. Anonymkode: 0ea60...e69
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2023 #13 Skrevet 4. mars 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Men la oss si at jeg hadde gjeld i januar 2023 som jeg betalte ned i februar. Da har jeg 0 gjeld ved årets slutt, men det er jo fortsatt gjeld for 2023 - så burde ikke det bli stående på skattekortet gjennom hele året? Sorry dumme spørsmål, er bare så forvirret ☺️ Anonymkode: aa5b3...3fb Det er kun gjeld du har 31.12 som skal stå registrert. Men det du har betalt i gjeldsrenter skal stå, altså! Anonymkode: 0ea60...e69
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2023 #14 Skrevet 7. mars 2023 AnonymBruker skrev (På 4.3.2023 den 5.46): Det er kun gjeld du har 31.12 som skal stå registrert. Men det du har betalt i gjeldsrenter skal stå, altså! Anonymkode: 0ea60...e69 Hvis man ikke er sikker på hvor mye man har i gjeldsrenter da, og f eks fører opp 0 eller for lite - blir det oppdaget slik at man uansett får igjen dette på skatten?☺️ Anonymkode: aa5b3...3fb
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2023 #15 Skrevet 7. mars 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hvis man ikke er sikker på hvor mye man har i gjeldsrenter da, og f eks fører opp 0 eller for lite - blir det oppdaget slik at man uansett får igjen dette på skatten?☺️ Anonymkode: aa5b3...3fb Hvis du fører opp for lite så får du igjen på skatten, fører du opp for mye får du baksmell. Tryggest å sette null hvis det uansett ikke er snakk om mye penger. Anonymkode: 3ebcc...d04 1
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2023 #16 Skrevet 7. mars 2023 Apropos skattekort, er det flere som har fått anslått sinnssykt store renteinntekter i år? Jeg måtte inn å korrigere mitt iallfall. Som om jeg liksom skal få renteinntekter på 180.000 kr. Skjønner ikke helt hva de har drevet med. Anonymkode: afed0...70f 1
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2023 #17 Skrevet 8. mars 2023 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Apropos skattekort, er det flere som har fått anslått sinnssykt store renteinntekter i år? Jeg måtte inn å korrigere mitt iallfall. Som om jeg liksom skal få renteinntekter på 180.000 kr. Skjønner ikke helt hva de har drevet med. Anonymkode: afed0...70f Ja, bare at her gikk det andre veien. Antakelser om store gjeldsrenter. Fikk 155.000 på det, når det skulle være 60.000. Anonymkode: 815a8...6df
Million Skrevet 8. mars 2023 #18 Skrevet 8. mars 2023 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Apropos skattekort, er det flere som har fått anslått sinnssykt store renteinntekter i år? Jeg måtte inn å korrigere mitt iallfall. Som om jeg liksom skal få renteinntekter på 180.000 kr. Skjønner ikke helt hva de har drevet med. Anonymkode: afed0...70f Ja, det har stått om det i media. Rekordmange har fått feil summer på skattekortet. Jeg også. Måtte inn og korrigere rentene de trodde jeg skulle få på mine sparepenger. De hadde tatt i så det holdt. https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/feilopplysninger-pa-skattekortet-ma-vaere-en-datafeil/15373225/ 1
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2023 #19 Skrevet 9. mars 2023 Ser det står i blant noe sånn ala «Nå kommer snart skattemeldingen. Dette må du huske å få med, ellers kan du gå glipp av store summer» (men så var artikkelen premium) og da lurer jeg på, kan man virkelig gå glipp av skatt tilbake om man ikke har ført opp alt?? Jeg trodde de hadde oversikt når skattemeldingen kommer, og at man selv ikke skal måtte sitte å finregne for å få tilbake alt man har krav på? Anonymkode: aa5b3...3fb
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2023 #20 Skrevet 9. mars 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ser det står i blant noe sånn ala «Nå kommer snart skattemeldingen. Dette må du huske å få med, ellers kan du gå glipp av store summer» (men så var artikkelen premium) og da lurer jeg på, kan man virkelig gå glipp av skatt tilbake om man ikke har ført opp alt?? Jeg trodde de hadde oversikt når skattemeldingen kommer, og at man selv ikke skal måtte sitte å finregne for å få tilbake alt man har krav på? Anonymkode: aa5b3...3fb Det er poster som ikke er ført opp fra før. F.eks om du har rett på reisefradrag til jobben. Klarna F.eks melder ikke inn beløp til skatteetaten, dette må du gjøre selv. Vet heller ikke om kommunen melder inn det du har betalt i barnehage og SFO f.eks. (det kan hende de gjør altså, men er en stund siden vi hadde noen i den alderen, så husker ikke. Ja, du må nok finregne som du sier for å få alt du har krav på. Anonymkode: 815a8...6df
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå