AnonymBruker Skrevet 1. mars 2023 #1 Skrevet 1. mars 2023 Sitter nå og river meg i håret!!! Vet snart ikke mine arme råd. Min 16 mnd gamle baby er så viljesterk når det gjelder soving at jeg blir helt matt. Jeg har prøvd ALT. Hun legger seg kl 20 ca. hver kveld. Men halv 12 våkner hun. På klokka. Og da bryter helvete løs. Hun begynner og gråte og hun gir seg ikke. Hun gråter seg bort. Jeg prøver å løfte henne opp, trøste, legge henne ned. Gråter som besatt. Jeg prøver Ferber-metoden. Gråter som besatt. Jeg har skiftet bleie, jeg har gitt mat, jeg har ikke gitt noenting, jeg har gitt vann, saft... Ingenting fungerer. Vi har lagt ved siden av ho på madrass, sunget, satt på lys, ryddet i klesskapet, gått inn og ut. Vil bare opp og sove med meg/oss i senga. Akkurat det samme skjer med pappa (samboer). Vi har byttet på etter en stund med grining. Nytter ikke, bare gråter. Sånn har det vært siden jul. Før det sov hun godt på eget rom. Orker snart ikke mer!!!! Hun har nå holdt på 1,5 time! Har noen tips til hvordan vi kan håndtere dette? Er helt motløs. Man skal på en måte "ta opp kampen", men hvor lenge skal Hun holde på? Føler nå at 1,5 time med gråt er uforsvarlig... Men da vil 1,5 med jobb gå rett i vasken da? Hjelp!!! Anonymkode: fa0be...a70
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2023 #2 Skrevet 1. mars 2023 Legg ho ned i senga, og gå -utan å prate/dille/dalle. Reiser ho seg opp går du inn og legg ho ned-utan dill og fall. Fortset slik til ho finn søvnen igjen. Me brukte ca ei vekr Anonymkode: a9476...406
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2023 #3 Skrevet 1. mars 2023 Dette kommer til å være et svar som flere er uenig i, men det er det som har fungert for oss. Har du lest om spilt nights? Mange 1åringer sliter med dette. Menneskeheten har utviklet seg for å sove i 2 bulker på natten, ikke 12 timer sammenhengende som vi gjør nå. Før den industrielle revolusjonen så la folk seg når det ble mørkt, våknet opp igjen midt på natten hvor de spiste og var våken et par timer før de la deg igjen og sov til morgenen. Noen barn har dette innebygget i sin biologiske klokke og gir derfor et våkenvindu på 1-2 timer midt på natten. Aller værst er dette for 1 åringene. Vår eldste slet mye med dette, og vi ga faktisk opp å kjempe etterhvert. Vi tok henne opp av senga og gikk inn på stua hvor hun fikk sitte å leke litt på gulvet i mørket mens jeg satt ved siden av. Etter 1time ga jeg litt melk og pusset tennene før vi la henne igjen. Det gikk veldig fint. Vi holdt på slik et par månender før hun pluttselig begynnte å sove gjennom denne lange oppvåkningen. Vi har fått barn nr 2 som er 16 mnd akkurat nå og vi opplever ikke denne lange oppvåkningen som vi hadde med storesøster, men vi opplever at hun våkner i 12 tiden og er utrøstelig. Da gir vi litt melk og med samsoving så sover hun videre. Jeg er for å gjøre det som fungerer best her og nå når det gjelder søvn. Som regel er slike ting bare for en kort periode, og vipps er det borte like fort som det kom. Anonymkode: acc61...ef6 8
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2023 #4 Skrevet 1. mars 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Dette kommer til å være et svar som flere er uenig i, men det er det som har fungert for oss. Har du lest om spilt nights? Mange 1åringer sliter med dette. Menneskeheten har utviklet seg for å sove i 2 bulker på natten, ikke 12 timer sammenhengende som vi gjør nå. Før den industrielle revolusjonen så la folk seg når det ble mørkt, våknet opp igjen midt på natten hvor de spiste og var våken et par timer før de la deg igjen og sov til morgenen. Noen barn har dette innebygget i sin biologiske klokke og gir derfor et våkenvindu på 1-2 timer midt på natten. Aller værst er dette for 1 åringene. Vår eldste slet mye med dette, og vi ga faktisk opp å kjempe etterhvert. Vi tok henne opp av senga og gikk inn på stua hvor hun fikk sitte å leke litt på gulvet i mørket mens jeg satt ved siden av. Etter 1time ga jeg litt melk og pusset tennene før vi la henne igjen. Det gikk veldig fint. Vi holdt på slik et par månender før hun pluttselig begynnte å sove gjennom denne lange oppvåkningen. Vi har fått barn nr 2 som er 16 mnd akkurat nå og vi opplever ikke denne lange oppvåkningen som vi hadde med storesøster, men vi opplever at hun våkner i 12 tiden og er utrøstelig. Da gir vi litt melk og med samsoving så sover hun videre. Jeg er for å gjøre det som fungerer best her og nå når det gjelder søvn. Som regel er slike ting bare for en kort periode, og vipps er det borte like fort som det kom. Anonymkode: acc61...ef6 Jeg gjorde det samme. Hadde ikke hørt om dette da. For meg ble dette den beste løsningen, vi gikk inn i stuen om hun var veldig vanskelig å legge igjen. Tok ikke på alt lyset da. Så fikk hun leke litt og det var god stemning, merket godt når hun ble trøtt igjen, da tok vi en ny legging. Jeg var alene med henne da. Hadde fått et tips av en venninne å gjøre det på denne måten om hun våknet på natt. Da unngikk jeg hylingen. Anonymkode: 54f03...d5f 2
Amistad Skrevet 1. mars 2023 #5 Skrevet 1. mars 2023 Barnet viser at hun trenger nærheten. Vi voksne legger oss sammen og forventer at det passer alle barn å sove alene. når hun våkner halv tolv så ta henne opp til dere da? Hun ber jo på sine knær om trygghet og nærhet … 13 5 2
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2023 #6 Skrevet 1. mars 2023 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Jeg gjorde det samme. Hadde ikke hørt om dette da. For meg ble dette den beste løsningen, vi gikk inn i stuen om hun var veldig vanskelig å legge igjen. Tok ikke på alt lyset da. Så fikk hun leke litt og det var god stemning, merket godt når hun ble trøtt igjen, da tok vi en ny legging. Jeg var alene med henne da. Hadde fått et tips av en venninne å gjøre det på denne måten om hun våknet på natt. Da unngikk jeg hylingen. Anonymkode: 54f03...d5f Ja, ikke sant. For de som har babyer hvor dette ikke skjer, har virkelig ingen aning om hvor umulig det er å legge barnet igjen hvis de opplever split nights. Jeg hørte en podcast om dette da vi var midt oppi det, og da fikk jeg selvtilliten til å ta barnet opp av sengen og leke litt i stua i mørket til hun ble trøtt igjen. Mye bedre å sitte 1-2timer på stua med et barn som ikke gråter og som sovner igjen etterpå, enn å måtte kjempe like lenge inne på soveromme med hysterisk gråt. TS, dette er en fase. Det kommer til å gå over. Det kan ta 1 uke, i værste fall et par måneder, men uansett hvilken tilnærmingsmetode du bruker så kommer det til å forsvinne av seg selv. Anonymkode: acc61...ef6 3
Andro Skrevet 1. mars 2023 #7 Skrevet 1. mars 2023 (endret) Dette har ingenting med vilje eller stahet å gjøre. Det har med om barnet er våkent eller sover. Gråt er barnets kommunikasjon, og det har enten smerter, full bleie, tom mage eller savner nærhet og aktivitet. Ikke tenk at søvn er en prestasjon. Husk at det er en nyvinning å sove lenge i ett strekk, og at det ikke er en gave som er gitt til alle barn å følge. Har også hatt et barn som syntes det var tull å være trøtt om natta. Vi la oss samtidig i ellevetida da ungen vår var på den alderen, og stod opp igjen i femtida. Vi delte på å sove om ettermiddagen, og å ta nattskiftet. Da barnet begynte i barnehage og ble sliten nok på dagtid kom nattesøvnen helt av seg selv. Noen barn kan legges sju om kvelden og står opp åtte dagen etter, mens andre sover fire timer nå og to timer da i et døgnkontinuerlig maraton. Vi prøvde alt etter boka... Ikke lys om kvelden og natta, ingen stimuli eller belønning når man våkna til "feil" tid osv. Det hadde null effekt, og vi fant ut at vi gjorde det på vår måte. Var våkne når baby var i humør, sov når baby var trøtt og dreit egentlig i klokka. Det ga oss et bedre liv. For all del: Ikke la barn gråte. Den ensomheten trenger de ikke. Endret 1. mars 2023 av Andro 3 1 2
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2023 #9 Skrevet 1. mars 2023 Har hatt det samme som flere over, der barnet våknet midt på natten og var helt våken. Da går vi i stuen og sitter i armkroken, leser en bok, spiser litt eller hører på eventyr osv, en til to timer, og så natta igjen. Det varer ikke evig og det har gått fint å legge seg igjen etterpå:) Anonymkode: e23d1...7f4 2
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2023 #10 Skrevet 1. mars 2023 Vi har en på 18 mnd som kan våkne på natten og være helt utrøstelig. Det eneste som hjelper da er nærhet, så da samsover vi. Som regel gir det seg etter et par uker og lillegutt er tilbake i egen seng (som søvnmessig fungerer bedre for familien som helhet, og derfor er noe vi ønsker). Vi tenker at han har varierende behov for nærhet og trygghet avhengig av hva som skjer forøvrig i livet og vi ønsker at han skal føle seg trygg og sett. Om vi da tar han opp av egen seng for å trygge en stund går det helt fint. Få konfirmanter sover i foreldrenes seng, så det order seg til slutt 🤭 Anonymkode: fabcd...c10 2 1
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2023 #11 Skrevet 1. mars 2023 slutt med ferbermishandlingen i allefall Anonymkode: d08da...c4e 7 3
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2023 #12 Skrevet 2. mars 2023 Amistad skrev (59 minutter siden): Barnet viser at hun trenger nærheten. Vi voksne legger oss sammen og forventer at det passer alle barn å sove alene. når hun våkner halv tolv så ta henne opp til dere da? Hun ber jo på sine knær om trygghet og nærhet … ❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️ Anonymkode: c3c95...511
tussi84 Skrevet 2. mars 2023 #13 Skrevet 2. mars 2023 Barnet viser tydelig at det trenger den tryggheten barnet får ved å sove sammen med dere. Hvis ikke barnet klarer å roe seg ned i egen seng, hvorfor fortsette å presse sånn på det? Det skaper bare mer utrygghet og frustrasjon for barnet (barnets behov blir ikke møtt), og dere som foreldre blir slitne og frustrerte. La barnet få komme inn til dere, og sovne inn der. Dere kan evt prøve å flytte barnet tilbake til egen seng senere, når det sover ordentlig. Barn trenger trygghet på forskjellige måter og noe trenger mer trygghet enn andre. Vår er snart 2,5 år men klarer aldri å sovne inn i sin egen seng enda. Vi har prøvd alt for å få det til, og til og med spurt helsestasjonen om å råd, da eneste metoden som fungerer for å få barnet til å sovne, er at det får sovne inn i senga vår på armen vår. Helsestasjonen mente at da trenger barnet den tryggheten på den måten, og at vi skal gi han det så lenge det er behov for det. Vi flytter han til egen seng før vi legger oss, og hvis han våkner i løpet av natta og ikke roer seg raskt i egen seng, så tar vi han med til vår seng. Slik har det vært siden han var 1 år. Men det kan også være andre grunner til at ditt barn er vanskelig å roe. Vondt i magen? Refluks? Har du prøvd å gi melk? (med mindre barnet er allergisk). 4
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2023 #14 Skrevet 2. mars 2023 Ikke ta en kamp med en så liten unge. Det har ingen hensikt. Ungen hyler etter nærhet, så gi ungen det. Om dere ikke vil ha hun i senga, bytt på å sov på madrassen og la ungen ligge der med dere. Det er en periode. Det går over. Hvorfor skape en utrygg unge i mellomtiden? Anonymkode: 7d01f...2a4 5
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2023 #15 Skrevet 2. mars 2023 Det er ikke snakk om «vilje», «være vanskelig» eller «sta» med (små) barn. Det er uttrykk for et eller annet behov. Hva det er må dere finne ut av. Antagelig nærhet/trygghet. Syns det høres ut som dere styrer mye og prøver å please for mye og endre og dille og dalle med å gi masse forskjellige ting og flytte og hause. Hvertfall nå som dere har avdekket at det ikke handler om sult eller bleie så trenger nok barnet en rolig voksen nær som er stødig., ser det samme med litt eldre barn, feks i bhg som gråter. Voksne som løper rundt å prøver å løse problemet med å tilby sånn leke, annen leke, ny mat, annen mat, mas mas mas, mens barnet føler på en utrygghet og vet ikke det selv, men tolker følelsene sine gjennom de voksnes reaksjon. Blir da bare verre fordi behovet blir jo ikke dekket, de blir mer urolig av at de voksne åpenbart lar seg stresse. Barn trenger rolige trygge voksne som bare er der med dem gjennom følelsene og er «konsekvente» og trygge. Da vil barnet også etterhveett regulere seg selv på samme måte. så ville prøvd å ikke styre så mye, bare være nær, rolig, trygg, Anonymkode: fd68d...01a 1
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2023 #16 Skrevet 2. mars 2023 Her løste vi det med stor seng og samsoving. Barnet trengte trygghet. Alle fikk sove istedetfor herjing halve natta. Hun holder jo ikke på sånn for å være slem. Men fordi hun har et udekket behov. Du sier selv at det eneste hun vil er å samsove. Ville ha sluttet med alt det andre og latt henne samsove. Det varer ikke evig. Anonymkode: 05ced...a78 2
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2023 #17 Skrevet 2. mars 2023 9 hours ago, AnonymBruker said: Dette kommer til å være et svar som flere er uenig i, men det er det som har fungert for oss. Har du lest om spilt nights? Mange 1åringer sliter med dette. Menneskeheten har utviklet seg for å sove i 2 bulker på natten, ikke 12 timer sammenhengende som vi gjør nå. Før den industrielle revolusjonen så la folk seg når det ble mørkt, våknet opp igjen midt på natten hvor de spiste og var våken et par timer før de la deg igjen og sov til morgenen. Noen barn har dette innebygget i sin biologiske klokke og gir derfor et våkenvindu på 1-2 timer midt på natten. Anonymkode: acc61...ef6 Hvor kan jeg lese mer om dette? Anonymkode: 6d593...54b
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2023 #18 Skrevet 2. mars 2023 eit barn som treng nærheit er ikkje "viljesterk" eller "vanskelig" det er tydelig på eit behov de har - dette med å tvinge ungar til å følge foreldra sine idear er ein uting i så ung alder meiner eg.. foreldre kan med fordel være meir lydhør for ungane sine behov.. Anonymkode: 96336...5ce 3
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2023 #19 Skrevet 2. mars 2023 😳 Her samsover vi. Kunne aldri ha tvingt ungene mine til å sove alene når de føler seg utrygg og ønsker/trenger nærheten. Anonymkode: b711d...cc0 1
Januar2 Skrevet 2. mars 2023 #20 Skrevet 2. mars 2023 (endret) Jeg har samsovet med mine jenter, den eldste vekselvis frem til hun ble 4, nå er hun snart 13 å vil sove alene. og den yngste på snart 9 kommer inn å sovet sammen med meg noen ganger, fremdeles. barn har behov for nærhet i ulik grad, det hender som med voksne at barn har mareritt og små barn klarer jo ikke nødvendigvis å utdype det med ord, uansett hva som fungerer for dere, husk at klem og kjærlighet gir god trygghet. Endret 2. mars 2023 av Januar2 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå