Gå til innhold

Hvordan håndtere trass?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en treåring med et voldsomt temperament. Hun er veldig bestemt på hvordan ting skal være og hva hun vil. 

Jeg prøver så godt jeg kan å vise forståelse, men likevel være bestemt. Hun blir så voldsomt sint og deretter veldig lei seg for hver minste lille ting. I dag tok jeg på fatet hennes, hun ville ikke det. Jeg prøver å få henne til å fortelle meg hva hun vil, istedenfor at hun bare skal bli kjempesinna og bruke 20-30 min på å roe seg ned. 

Jeg kjenner jo jeg blir irritert selv og har lyst til å rope tilbake. Jeg har og lyst til å si at det er unødvendig å bli så forbanna for noe så lite. 

Men så leser man om gentle parenting, dette med å hjelpe barna med følelsene sine, lære de å identifisere følelser og at alle følelser er lov.

Jeg blir litt lost når det kommer til denne voldsomme trassen. Har noen noen gode tips til hvordan jeg skal komme meg gjennom dette uten å klikke fullstendig? 

Jeg blir jo egentlig ikke forbanna på henne, jeg blir bare sprø av den evige hylingen

Anonymkode: 64a1a...f5a

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Mitt beste tips, velg dine kamper. Ikke slit deg ut på å "kjempe".

Her fungerte også å la barnet sitte i trappen når han fikk fullstendig klikk, og jeg satte meg forran så jeg var på samme nivå som han. Sa at vi fikk sitte her til han var ferdig å "rase fra seg" så kunne vi snakke om det og avsluttet hele samtalen med at "vi vil heller være glade i hverandre og ha det koslig enn det her, ikke sant?", så en klem, så var det ferdig. Det ble veldig mange timer tilsammen når det pågikk, men det fungerte. Vi bruker den ennå (nå 5 år) at vi heller vil ha det koslig og være glad og en klem etter praten om hva som var vanskelig/unødvendig osv og en klem. Lykke til 💪🏻

Anonymkode: 54554...6d4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...