AnonymBruker Skrevet 1. mars 2023 #1 Skrevet 1. mars 2023 Jeg har allerede som 35 åring begynt å få sviktende hukommelse. Føler det er noe tidlig, men kanskje det blir sånn allerede herfra? Anonymkode: cbeca...26e
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2023 #2 Skrevet 2. mars 2023 Samme her, og jeg er 37 år. Sykt å høre farmoren min beskrive hvordan hun sliter med hukommelsestap, og så kan jeg relatere 100%. Blir litt redd. Anonymkode: 481e6...ce0
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2023 #3 Skrevet 3. mars 2023 12 hours ago, AnonymBruker said: Samme her, og jeg er 37 år. Sykt å høre farmoren min beskrive hvordan hun sliter med hukommelsestap, og så kan jeg relatere 100%. Blir litt redd. Anonymkode: 481e6...ce0 Ja, skremmende. Redd for det er ingenting man kan gjøre medet det 😔 Anonymkode: cbeca...26e
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2023 #4 Skrevet 3. mars 2023 Lite trolig. Ta en tur til legen. Der er flere fult ut løsbare problemer som kan gi dårlig hukommelse som vitaminmangel, stoffskiftesykdom m.m. Anonymkode: b4b7e...7ae 1
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2023 #5 Skrevet 3. mars 2023 5 hours ago, AnonymBruker said: Lite trolig. Ta en tur til legen. Der er flere fult ut løsbare problemer som kan gi dårlig hukommelse som vitaminmangel, stoffskiftesykdom m.m. Anonymkode: b4b7e...7ae Har det. Null hjelp Anonymkode: cbeca...26e
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2023 #6 Skrevet 3. mars 2023 Finnes masse tips for å bedre hukommelse på nettet, her er en lenke: https://veientilhelse.no/tips-bedre-korttidshukommelse/ Jeg har ADHD og har hatt dårlig korttidshukommelse siden jeg var tenåring, så føler at det ikke er noe håp for meg, men tenker at kanskje slike øvelser (som f.eks kryssord og trening på hukommelsen generelt) kan være til hjelp for de som vanligvis ikke har dårlig hukommelse. Anonymkode: 6635f...bea
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2023 #7 Skrevet 4. mars 2023 Vet ikke om jeg har adhd. Er kronisk rastløs Anonymkode: cbeca...26e
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2023 #8 Skrevet 4. mars 2023 Stress og dårlig søvn påvirker hukommelsen veldig. Hvis du har full jobb og noen barn som skal følges opp, som er ganske vanlig i din alder, er det en mer sannsynlig forklaring enn tidligdemens. Hva med å prøve litt mer hvile og egentid, gå en tur eller lese en bok? Og legge bort mobilen. 😉 Anonymkode: aad6a...edc 3
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2023 #9 Skrevet 4. mars 2023 AnonymBruker skrev (På 3.3.2023 den 7.05): Har det. Null hjelp Anonymkode: cbeca...26e Hva ble sjekket? Ikke alt sjekkes rutinemessig, særlig ikke jod, som er veldig viktig for det kognitive. Jeg hadde ekstremt problemer med hukommelsen, alt var bra på blodprøver. Men så fokuserte jeg mer på visse ting i kostholdet/kosttilskudd, og jeg merker stor forskjell. Gode nivåer (ikke bare rett innenfor) av d vitamin og b-12 (andre b-vitaminer). Gode kilder er fet fisk og viltkjøtt. Tilskudd ofte nødvendig i tillegg for d vitamin Jod. Gode kilder er f.eks hvit fisk, prim. Omega fettsyrer fra fet fisk Magnesium (vanskelig å måle mangel ved blodprøver). Vanskelig å få i seg tilstrekkelig biotilgjengelige kilder, tilskudd ofte nødvendig. Choline (kan også gi følelse av rastløshet ved mangel). Gode kilder: animalsk, særlig egg er god kilde. I tillegg; mye grønt i kosten, og minimalt prosessert mat/sukker etc. Anonymkode: b61e9...323
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2023 #10 Skrevet 4. mars 2023 AnonymBruker skrev (På 1.3.2023 den 22.22): Jeg har allerede som 35 åring begynt å få sviktende hukommelse. Føler det er noe tidlig, men kanskje det blir sånn allerede herfra? Anonymkode: cbeca...26e Sikkert stress Anonymkode: 37715...764
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå