Gå til innhold

Samboer som konsekvent tar opp gamle diskusjoner:

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har blitt enige om flere ting. Gjort avtaler og planlagt ting sammen. I fjor skulle vi ha et hjemmeår, et år der jeg bestemmer hva vi gjør i ferien med barnet. Han  fikk likevel mast seg til flere ferier. Derfor ble vi enige om at dette året skulle jeg bestemme. Men så begynner det samme maset fordi kamerater snakker om tur. Han bryter altså konsekvent avtaler. Og det er et problem for meg.

Vi tjener ikke rått med gryn😜 Og vi må spare for å reparere bil, hus osv. Så vi må hvert år prioritere hva penger skal gå til. Hver år mener han det samme, han tar ut for mye ferie, som gjør at vi taper penger fordi han ikke er på jobb, og han drar på turer. Så alt vi har planlagt sammen blir utsatt hvert år . Han vil ha dyre billån.. Og han mener vedlikehold av hus er bortkastet.. mens i andre situasjoner mener han at det er han som står for alt av oppussing.. det varierer stort her, argumentene hans. Argumentene er sterkt farget av hva han ønsker å vinne i hver enkelt diskusjon, fremfor hva han faktisk gjør.. 

Jeg er frustrert . Jeg vil spare penger. Og jeg vil ha økonomiferie i noen år slik at det vi har bestemt at skal gjøres med huset faktisk kan gjennomføres. men han oppfører seg som om at han tror at jeg ikke kan telle. Blant annet har han dyrt billån han nekter å kvitte seg med. Og det forklarer han med at det er normalt å ha ny bil… Men slik jeg ser det har han bundet opp pengene sine i bilen, og vi får ikke gjort det vi hadde avtalt og planlagt å gjøre så lenge det alltid skal være et dyrt billån med i bildet.

Han kan finne på å si at mine ferier er dyre, (det kan være en biltur til ei hytte en langhelg, en helg vi uansett har fri) for å få meg til å føle meg dårlig . Og dette sier han fordi jeg har sagt nei til guttetur til det store utlandet. Han er invitert på fem steder i år og ønsker å dra på alle stedene. Han mener at han kan hente inn igjen disse tapte dagene han tar seg fri, men jeg vet at det orker han ikke. I tillegg tenker han ikke på at jeg og ham som familie burde ha litt fri sammen og nyte hverandre. Men det er kun hans egen familie (mor) som er interessant, eller vennene hans. Han vil gjerne ha fri fra meg, fordi jeg er en slags diktator. Og hvis jeg og han skulle hatt ferie sammen i tillegg; Ja da skjønner du kanskje hva jeg tegner for deg her?

Hva gjør man?  Jeg er rådvill. Når jeg forklarer ham dette med økonomi så avviser han det blankt, og mener at jeg «bare bestemmer over han hele tiden.» Er han noe å bruke mer tid på egentlig? (Før tenkte jeg at hvis han bare kunne skjønne … Men nå orker jeg ikke mer) Langt innlegg.. men jeg er skikkelig lei

Anonymkode: 50d9c...837

• Hjerte 11
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan tar han "konsekvent opp gamle diskusjoner"? 

Det virker som om han ikke respekterer deg eller ønsker å tilbringe tid sammen med deg. 😕 

Anonymkode: d6d37...45e

• Liker 8
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Ta det på skolemåten. Sett dere ned på kjøkkenbordet, sett opp et månedlig budsjett, sammen går dere inn i hver deres nettbank og setter opp faste trekk fra hver konto til sparing og blir enige om å ikke redigere eller stanse de faste trekkene. Gjør det helt klart at det er ikke noe unntak, ikke for guttetur, ikke for snus, ikke for kebab, at da får han bruke andel av de pengene som ikke er faste sparepenger og minn han på at de pengene som ikke er faste trekk til felles sparepenger skal også dekke mat, forsikringer osv. Han må tydrlgviis ha det inn med teskje og mye strengere rammer. Så fort det er satt opp i nettbanken blir det ikke mer bråk rundt det så lenge han ikke bryter avtalen og stopper trekkene, og da bør du si at du slår opp om han bryter avtalen og viser at han fortsetter å nedprioritere familien

Anonymkode: 444d2...601

• Liker 7
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvordan tar han "konsekvent opp gamle diskusjoner"? 

Det virker som om han ikke respekterer deg eller ønsker å tilbringe tid sammen med deg. 😕 

Anonymkode: d6d37...45e

Han gjør det konsekvent, betyr at han med gjevne intervaller bringer de samme diskusjonene til live. Det stopper aldri, han har gjort det i åresvis. Det har altså blitt en konsekvent greie han gjør. Han gjør det alltid, på en måte. Det samme igjen og igjen😜 

Og ingen nye forklaringer dukker opp, så når vi diskuterer så forstår jeg ikke annet enn at han sliter med følelsene. Og så får jeg skylda for de følelsene. Eks; Bilen.. vi vet begge at det lånet er for dyrt. Men han skal ha det fordi «det er normalt, eller alle andre gjør det». 

Ja jeg føler at han mangler respekt for meg nå ja. Virkelig. 

• Liker 2
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ta det på skolemåten. Sett dere ned på kjøkkenbordet, sett opp et månedlig budsjett, sammen går dere inn i hver deres nettbank og setter opp faste trekk fra hver konto til sparing og blir enige om å ikke redigere eller stanse de faste trekkene. Gjør det helt klart at det er ikke noe unntak, ikke for guttetur, ikke for snus, ikke for kebab, at da får han bruke andel av de pengene som ikke er faste sparepenger og minn han på at de pengene som ikke er faste trekk til felles sparepenger skal også dekke mat, forsikringer osv. Han må tydrlgviis ha det inn med teskje og mye strengere rammer. Så fort det er satt opp i nettbanken blir det ikke mer bråk rundt det så lenge han ikke bryter avtalen og stopper trekkene, og da bør du si at du slår opp om han bryter avtalen og viser at han fortsetter å nedprioritere familien

Det er umulig å få kontroll sammen, han tar det som et stort overgrep fra min side. Jeg tror han gjemmer penger også. Han har ikke fastlønn heller. Trasig hele greia. Men det var det jeg gjorde etter et par andre forsøk. Da ble han forbanna på meg

• Liker 1
Skrevet

Du bor sammen med en barnslig og manipulerende mann, som ikke bryr seg om hverken ønskene dine, deg eller eiendommen deres. Han lever i nuet, og kun på egne premisser. Dersom du har egne meninger så syns han at du er et dårlig menneske, og det er en forferdelig adferd overfor deg. Han projiserer sine egne mangler på deg, og du er syndebukken han trenger i livet, mens han kjenner seg berettiget å vingle seg gjennom uten impulskontroll, planer eller ansvarsfølelse.

Han er en manbaby med narcissistiske trekk, slik du beskriver ham. Han kommer aldri til å bytte personlighet.
Har du overskudd til å passe på en voksen mann med adferdsvansker og null empati når du i tillegg har barn, hus og jobb?

• Liker 5
  • Nyttig 12
AnonymBruker
Skrevet
Andro skrev (1 minutt siden):

Du bor sammen med en barnslig og manipulerende mann, som ikke bryr seg om hverken ønskene dine, deg eller eiendommen deres. Han lever i nuet, og kun på egne premisser. Dersom du har egne meninger så syns han at du er et dårlig menneske, og det er en forferdelig adferd overfor deg. Han projiserer sine egne mangler på deg, og du er syndebukken han trenger i livet, mens han kjenner seg berettiget å vingle seg gjennom uten impulskontroll, planer eller ansvarsfølelse.

Han er en manbaby med narcissistiske trekk, slik du beskriver ham. Han kommer aldri til å bytte personlighet.
Har du overskudd til å passe på en voksen mann med adferdsvansker og null empati når du i tillegg har barn, hus og jobb?

Jeg liker hvordan du kaller han manbaby😂 Nei jeg har ikke overskudd lenger❤️ Det er bare et enormt åpent sår som aldri lukkes. Jeg merker at jeg tviler på min egen oppfatning av ting også , det er virkelig blitt mer alvorlig enn jeg trodde var mulig. Fordi han vrir på alt og haler i konsentrasjonen min når vi sitter å prater om det samme i timesvis.

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Han manipulerer deg, og det virker tydeligvis også. Han får det som han vil, eller bare gjør det han vil, og du er blitt den kjipe som maser. Den som får skylden. At det er han som oppfører seg slik at du blir kjip (og har det kjip) tar han ikke ansvar for. 

Det er selvfølgelig ikke ok, og jeg forstår at du er lei. 

Skulle gjerne vært flue på veggen når han omtaler deg til kompiser. Jeg tenker at du ikke akkurat rosemales. Slike vil dessverre ikke se sin rolle i at ting blir dårlig. 

Hvor lenge du holder ut er opp til deg. 

Anonymkode: 86f28...c93

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det er umulig å få kontroll sammen, han tar det som et stort overgrep fra min side. Jeg tror han gjemmer penger også. Han har ikke fastlønn heller. Trasig hele greia. Men det var det jeg gjorde etter et par andre forsøk. Da ble han forbanna på meg

Ok så han er manipulerende og tar opp gamle ting når du prøver å ta PP viktige ting for nåtiden og i tillegg nekter han å samarbeide, skape noe sammen og ha orden på økonomien. Han blir aggressiv som er tegn på at han skjuler noe, du mistenker han skjuler penger. Høres kanskje fjernt ut for deg men her hadde jeg begynt å mistenke sexkjøp jeg. Hva annet er så grusomt at kona skal få vite man bruker penger på. Hva annet er mer viktig for han personlig enn ryddig økonomi og opplevelser med familien.

Uavhengig av hva han skjuler eller om han skjuler noe bør du revurdere om du gidder å leve med en så manipulerende og ansvarsfraskrivende mann

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg merker at jeg tviler på min egen oppfatning av ting også , det er virkelig blitt mer alvorlig enn jeg trodde var mulig. Fordi han vrir på alt og haler i konsentrasjonen min når vi sitter å prater om det samme i timesvis.

Kjære deg ❤️ Du blir utsatt for gaslighting. Han gjør det med vilje, og du må få hjelp.
Dette er psykisk og økonomisk vold, og du trenger å snakke med noen.
Det er veldig klassisk at han bryr seg om å imponere venner og henge med på fasadespillet, men skulker hjemme.
Vær så snill å ringe til et krisesenter, og få rådgivning på telefon eller avtal å stikke innom for å prate med en som kan og gjennomskuer disse hersketeknikkene som han bruker for å slite deg ut. Det er det eneste frigjørende.

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Han manipulerer deg, og det virker tydeligvis også. Han får det som han vil, eller bare gjør det han vil, og du er blitt den kjipe som maser. Den som får skylden. At det er han som oppfører seg slik at du blir kjip (og har det kjip) tar han ikke ansvar for. 

Det er selvfølgelig ikke ok, og jeg forstår at du er lei. 

Skulle gjerne vært flue på veggen når han omtaler deg til kompiser. Jeg tenker at du ikke akkurat rosemales. Slike vil dessverre ikke se sin rolle i at ting blir dårlig. 

Hvor lenge du holder ut er opp til deg. 

Anonymkode: 86f28...c93

Nei, han har sørger for å informere alle nære og alle perifert også om hvordan jeg er som person. Jeg har jo skjønt det for lenge siden . Jeg tror de trodde på ham også i starten , men nå tenker jeg de ikke gjør det fordi det har blitt litt for mye av det gode. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Andro skrev (8 minutter siden):

Kjære deg ❤️ Du blir utsatt for gaslighting. Han gjør det med vilje, og du må få hjelp.
Dette er psykisk og økonomisk vold, og du trenger å snakke med noen.
Det er veldig klassisk at han bryr seg om å imponere venner og henge med på fasadespillet, men skulker hjemme.
Vær så snill å ringe til et krisesenter, og få rådgivning på telefon eller avtal å stikke innom for å prate med en som kan og gjennomskuer disse hersketeknikkene som han bruker for å slite deg ut. Det er det eneste frigjørende.

Jeg tror kanskje jeg gjør det snart. 

Det er bare en ting jeg ikke skjønner med dette. Han kan umulig få noe bra ut av måten han oppfører seg på.. Derfor skjønner jeg ikke at noen kan gjøre dette med vilje. Jeg har egentlig tenkt han er ganske dum som ikke skjønner dette. Jeg ville ikke miste mine kjære for alt i verden. Og blir jo derfor ganske desperat når jeg kjenner på avvisning. Men det er jo nettopp dette han gjør, han behandler meg skikkelig DÅRLIG. Og jeg har vært desperat lenge, men til slutt så ender han jo opp ensom. For jeg tenker jo dette selv nå, at i alle dager hva driver han med liksom. Jeg er tom for ord, og klarer ikke lenger forklare det. Vil han virkelig ende opp ensom? 

Det er ren logikk i mine ører hvertfall,  det å prøve å være litt glad og gjøre hverandre glad så alle blir glad. Men han er sur han. Og da må nesten jeg kjenne litt på at han er sur, ofte! Og dette har jeg forklart.. Men det skjønner han ikke

• Liker 2
  • Hjerte 2
Skrevet

Les om "Narcissistic supply". Det er bare den nyeste erobringen i venneflokken eller den siste flørten en person med den personligheten anstrenger seg for. Du er nyttig for ham en stund, og han har knyttet deg til seg med traumabånd og manipulering, men kjærlighet vet han nok ikke hva er. Derfor er ikke frykten for tap tilstede.
Han vil bli sjokkert når du går. Kanskje vil han til og med kjøre et lite show med tårer for å kontrollere deg, men unnskyld-sjarmen er forbigående. Han kommer ikke til å endre adferd, annet enn for å utsette brudd litt.
Den eneste du kontrollerer her er deg selv. Den eneste du kan regne med er deg selv.

Når du stiller krav vil han starte en aldri så liten svertekampanje i din nærmeste krets. Du kommer til å være gal og urimelig, men du vet hva som er sant. Pass på deg selv, og vær obs på hans "flying monkeys" - altså fanklubben som jatter med ham, fordi de ikke innser hvordan han er for sine nærmeste.

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
Andro skrev (3 minutter siden):

Les om "Narcissistic supply". Det er bare den nyeste erobringen i venneflokken eller den siste flørten en person med den personligheten anstrenger seg for. Du er nyttig for ham en stund, og han har knyttet deg til seg med traumabånd og manipulering, men kjærlighet vet han nok ikke hva er. Derfor er ikke frykten for tap tilstede.
Han vil bli sjokkert når du går. Kanskje vil han til og med kjøre et lite show med tårer for å kontrollere deg, men unnskyld-sjarmen er forbigående. Han kommer ikke til å endre adferd, annet enn for å utsette brudd litt.
Den eneste du kontrollerer her er deg selv. Den eneste du kan regne med er deg selv.

Når du stiller krav vil han starte en aldri så liten svertekampanje i din nærmeste krets. Du kommer til å være gal og urimelig, men du vet hva som er sant. Pass på deg selv, og vær obs på hans "flying monkeys" - altså fanklubben som jatter med ham, fordi de ikke innser hvordan han er for sine nærmeste.

Jeg tror han har mistet fanklubben, eller missforstått den😒 Det kommer ingen her lenger. Det som plager meg skikkelig er at jeg vet jo hva som er sant.. og så bryr han seg ikke om det. Han snakker til meg som om at det HAN sier er sannheten, selv om vi begge har opplevd noe annet.

Det blir som å ta toåringen på fersken i å ha tømt sjokoladeskåla, fordi ungen er full av sjokolade.. Eller i dette tilfellet så vet jeg at det bare er mannen og jeg som rekker opp i skapet og vi bor to i huset.. Det er helt sykt, han vil benekte det.. Men jeg skjønner jo at det han sier bare er tull😂 Fordi jeg er iallfall innenfor normal intelligens, men han står på sitt. Og det har han gjort i mange mange år, på de samme tingene. ENDA

• Liker 4
Skrevet

Jeg føler virkelig med deg. Du kan ikke ha igjen en millimeter med respekt for denne mannen, som framstiller fantasien sin som sannhet. Gå før du mister respekten for deg selv.

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
Andro skrev (3 minutter siden):

Jeg føler virkelig med deg. Du kan ikke ha igjen en millimeter med respekt for denne mannen, som framstiller fantasien sin som sannhet. Gå før du mister respekten for deg selv.

❤️

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Ok så han er manipulerende og tar opp gamle ting når du prøver å ta PP viktige ting for nåtiden og i tillegg nekter han å samarbeide, skape noe sammen og ha orden på økonomien. Han blir aggressiv som er tegn på at han skjuler noe, du mistenker han skjuler penger. Høres kanskje fjernt ut for deg men her hadde jeg begynt å mistenke sexkjøp jeg. Hva annet er så grusomt at kona skal få vite man bruker penger på. Hva annet er mer viktig for han personlig enn ryddig økonomi og opplevelser med familien.

Uavhengig av hva han skjuler eller om han skjuler noe bør du revurdere om du gidder å leve med en så manipulerende og ansvarsfraskrivende mann

Håper ikke han gjør det. Samtidig så kjenner jeg at det er veldig lite som kan røre ved meg lenger når det kommer til ham, fordi det har pågått så lenge. En hel evighet, har dette pågått. Og han enser det ikke, syvseter har gått til evigheten og forbi. Vår kjærlighetshistorie da vi var unge ble til flere år og utallige kapitler med krangling, og han syns jeg skal slutte å bruke det mot ham. Men han skjønner ikke at han har stjålet mange år av livet mitt, som jeg kunne brukt på noen som ville være med meg. Og jeg nevner det ikke lenger , men når det fortsetter så syns jeg det er nødvendig å påpeke.. Løftene som ble brutt…

Jeg har funnet kjærligheten i barna mine og dyra mine. Og han er med i bildet fortsatt.. Men han velger helt selv å stå utenfor. Har han funnet en annen så syns jeg at han bare skal flytte. 

AnonymBruker
Skrevet

Unnskyld: Men for et rævhol du er sammen med! 🤮

Anonymkode: 181f2...da1

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar folket🥰 Fint å kjenne at noen er der

• Liker 3
  • Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...