Gå til innhold

Kan fremtidige arbeidsgivere se tidligere sykemeldinger?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er høygravid og er blitt 40% sykemeldt. Etter foreldrepermisjonen tenker jeg å søke ny jobb, men det er veldig vanskelig å få jobb på arbeidsmarkedet med min utdanningsbakgrunn. Derfor lurer jeg på om sykemeldingen kommer til å «følge meg» på noe vis, altså kan arbeidsgivere se om de som de vurderer for intervju har vært tidligere sykemeldt? Og kan de se hvor mange «sykt barn», egenmeldinger etc. man har brukt? 

Jeg høres sikkert hysterisk ut, 40% sykemelding som høygravid er jo ikke kjempeuvanlig, men er stresset mtp. at det tøffe arbeidsmarkedet😅 i tillegg har jeg en toåring som drar med seg mange bakterier fra barnehagen😅

Anonymkode: 6f313...754

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nei, de kan ikke det. Det er ikke lov. Helse er privat. 

Anonymkode: 03b42...5f3

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

En arbeidsgiver kan bare se sykmeldinger som er sendt til den arbeidsgiveren.

Om du tenker deg om, så ser du på nav-sidene at sykmeldingen din er sendt til en arbeidsgiver (din), og ikke til andre.

Anonymkode: fb3ad...b66

Skrevet

Det har jo ingenting med arbeidsevnen din framover å gjøre. Ingen arbeidsgiver ser helseopplysningene dine.
De har kun tilgang til sykmeldinger i egen virksomhet.

Arbeidsgivere skal ikke gi helseopplysninger når de gir referanser heller, men jeg vet at det kan forekomme.
Ingen ville ha kommet på å nevne sykmelding under svangerskap. Det er livets gang, og veldig vanlig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...