AnonymBruker Skrevet 1. mars 2023 #1 Skrevet 1. mars 2023 Jeg søkte opp disse etter å ha truffet en herlig liten hund og skjønte ikke helt hva som foregår, kan noen forklare? Rasen er blitt forbudt å avle pga dyrevernshensyn? Er det sannsynlig at det kommer til å endre seg? Hva tror dere som er godt kjent i hundeverden? Hva skjer nå etter forbudet, mens dette ankes, om jeg forstår rett? Går det nå flere år uten kull, vil det være noe særlig igjen av rasen etterpå? Anonymkode: ef3e3...e1e 1
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2023 #2 Skrevet 2. mars 2023 Rasen har store genetiske helseutfordringer som gir smerter og et vondt og dårlig hundeliv. Selv om det finnes et og annet friskt individ er utfordringene så store at disse hundene ikke bør avles på. Jeg forstår ikke hvorfor det finnes mennesker som fremdeles, med alt vi nå vet, ønsker seg cavalier. Velg deg heller ut en hunderase med god helse. Anonymkode: 6ce05...406 15
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2023 #3 Skrevet 2. mars 2023 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Jeg søkte opp disse etter å ha truffet en herlig liten hund og skjønte ikke helt hva som foregår, kan noen forklare? Rasen er blitt forbudt å avle pga dyrevernshensyn? Er det sannsynlig at det kommer til å endre seg? Hva tror dere som er godt kjent i hundeverden? Hva skjer nå etter forbudet, mens dette ankes, om jeg forstår rett? Går det nå flere år uten kull, vil det være noe særlig igjen av rasen etterpå? Anonymkode: ef3e3...e1e Hvorfor vil du ha en hund som lider fordi den er avlet opp med alt for liten skalle? Anonymkode: 1a29e...a58 8
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2023 #4 Skrevet 2. mars 2023 Rasen er ikke forbudt, det er foreløpig bare et forbud mot å avle. Du kan fortsatt kjøpe dem. Anonymkode: 9ae4a...5ca 1
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2023 #5 Skrevet 2. mars 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Rasen er ikke forbudt, det er foreløpig bare et forbud mot å avle. Du kan fortsatt kjøpe dem. Anonymkode: 9ae4a...5ca Dommen er ikke rettskraftig, ergo er det ikke forbudt å avle. Anonymkode: 593fb...4c1 4
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2023 #6 Skrevet 2. mars 2023 Jeg skjønner ikke hva som er så vanskelig å skjønne med dette. Det finnes så ufattelig mange fine, veltilpassede hunderaser som ikke lever livet sitt i et smertehelvete. Bare velg en annen. Anonymkode: 150b3...8d9 2
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2023 #7 Skrevet 2. mars 2023 Cavalier kan fortsatt registreres i nkk, omregistreres, eierskiftes, delta på utstillinger osv. Dommen er ikke rettskraftig. Og uansett, dersom det skjer, er det ikke forbudt å kjøpe hunden. Du kan også importere en hund fra Sverige, noe som er vanlig blant alle raser og veldig lite problematisk. Anonymkode: f4f31...99b 3
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2023 #8 Skrevet 2. mars 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Cavalier kan fortsatt registreres i nkk, omregistreres, eierskiftes, delta på utstillinger osv. Dommen er ikke rettskraftig. Og uansett, dersom det skjer, er det ikke forbudt å kjøpe hunden. Du kan også importere en hund fra Sverige, noe som er vanlig blant alle raser og veldig lite problematisk. Anonymkode: f4f31...99b Det er problematisk, men det er lite problemer forbundet med import Anonymkode: 6a1f4...fe4
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2023 #9 Skrevet 2. mars 2023 Det er skremmende at det fortsettes og avle på denne rasen når det er så mange indikasjoner på dårlig helse og på at det er genetisk for seint til å redde rasen. Det hjelper ikke at de er "sååååå søte". Anonymkode: 50202...cfa 6
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2023 #10 Skrevet 2. mars 2023 Nå er stiller jeg et spm av ren nyskjerrighet. Dere som virkelig vil ha cavalier, hvorfor? Når de er så syke? Anonymkode: b4681...dc8 5
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2023 #11 Skrevet 2. mars 2023 Det blir ikke ulovlig å avle på dem heller, med mindre man er en av de tre anmeldte oppdretterne. Man får bare ikke registrert avkommet i nkk. Anonymkode: 0508f...233 2
Million Skrevet 2. mars 2023 #12 Skrevet 2. mars 2023 AnonymBruker skrev (22 timer siden): Jeg søkte opp disse etter å ha truffet en herlig liten hund og skjønte ikke helt hva som foregår, kan noen forklare? Rasen er blitt forbudt å avle pga dyrevernshensyn? Er det sannsynlig at det kommer til å endre seg? Hva tror dere som er godt kjent i hundeverden? Hva skjer nå etter forbudet, mens dette ankes, om jeg forstår rett? Går det nå flere år uten kull, vil det være noe særlig igjen av rasen etterpå? Anonymkode: ef3e3...e1e Les om bl.a. Syringomyeli som rasen lider sterkt under her: https://www.cavalierklubben.no/rasespesifikke-sykdommer.html
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2023 #13 Skrevet 3. mars 2023 Det avlest fortsatt på denne rasen. Det er en fantastisk rase, men den har noen alvorlige helseutfordringer. En seriøs oppdretter bør kunne dokumentere friske foreldre, der det er tatt både MR og gentest. Valpeprisen for denne rasen har dessverre skutt i været det siste årer, og folk bryr seg ikke om å sjekke at foreldre er friske🙈 Anonymkode: 8c8b8...2a3
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2023 #14 Skrevet 3. mars 2023 Er så utrolig glad i min cavalier ❤️❤️❤️❤️ Anonymkode: a1682...c3e 1
Avstand Skrevet 4. mars 2023 #15 Skrevet 4. mars 2023 Hvorfor vil dere ha hunder som ser deformet ut? Flatklemt skalle og nese… forstår godt at de får helseutfordringer. Hvorfor gjør mennesker så mye rart? 2
Sirah Skrevet 4. mars 2023 #16 Skrevet 4. mars 2023 Det finnes så utrolig mange fine, søte og fantastiske hunderaser der ute som er friske, hvorfor i alle dager ønsker man å kjøpe en hund man VET at det er så mange helseutfordringer ved? Jeg er helt enig i at Cavaleren er en fantastisk hund, men jeg ønsker ikke for alt i verden å støtte en slik avl. Jeg har alltid ønsket meg en Fransk Bulldog etter å ha kjent verdens skjønneste lille franske tass. Nå som det har kommet frem hvor mye utfordringer de har så har jeg så klart slått det fra meg. Jeg ønsker jo ikke å kjøpe meg problemer eller å ha en hund som det er stor sannsynlighet for at vil ha et dårlig liv pga skadeskutt avl! Og ja, innimellom kommer det heldigvis friske individer, men det hjelper jo lite når det både er lov og avle på og registrere syke hunder. Penger betyr mer enn hundehelse, det er så utrolig trist 😢 Dette gjelder jo dessverre langt flere raser enn de to nevnt over. 1
Mardina Skrevet 4. mars 2023 #17 Skrevet 4. mars 2023 Så lenge man ikke har fått bukt med de alvorlige sykdommene rasen sliter med, så synes jeg det er helt riktig å ha forbud mot avl på dem. Jeg fatter heller ikke hvorfor folk vil ha denne rasen, når den er så sjuk som den er. Det finnes nok sikkert eksemplarer av rasen som er friske hele livet, men de er nok mer unntaket.... Det finnes mange raser å velge mellom hvis man vil ha en frisk hund, som ikke er full av sykdom og plager. Ikke skjønner jeg hvorfor raseklubben/oppdrettere har fått bukt med de alvorlige sykdommene Cavalier sliter med, i alle de årene rasen nå har eksistert..... 😳 Bare det å google syringomyli på Cavalier og se video og man burde få skrekken fra å eie denne rasen.....
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2023 #18 Skrevet 4. mars 2023 Helt sinnsykt at mennesker fremdeles ønsker å kjøpe syke hunderaser. Hvis vi vrir litt på situasjonen; ville du hatt et barn som du synes er helt utrolig søtt, men må leve med smerter hver dag? Eller vil du heller ha et helt friskt barn som ser «gjennomsnittlig» ut? Anonymkode: ba84c...b0f 1
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2023 #19 Skrevet 4. mars 2023 AnonymBruker skrev (22 timer siden): Det avlest fortsatt på denne rasen. Det er en fantastisk rase, men den har noen alvorlige helseutfordringer. En seriøs oppdretter bør kunne dokumentere friske foreldre, der det er tatt både MR og gentest. Valpeprisen for denne rasen har dessverre skutt i været det siste årer, og folk bryr seg ikke om å sjekke at foreldre er friske🙈 Anonymkode: 8c8b8...2a3 Men hvordan kan man garantere friske Cavalier? Hunder har som kjent ikke språk, og fordi de er flokkdyr skjuler de smerte helt til den er uutholdelig. "Friske" hunder kan godt gå rundt og ha vondt, uten at eieren skjønner det... Hvorfor ikke bare kjøpe en hund med større hodeskalle? Anonymkode: 6a1f4...fe4 4
Gliffy Skrevet 4. mars 2023 #20 Skrevet 4. mars 2023 Dette med hodeskallen er jo bare ett av mange problemer rasen har. De sliter også med hjertefeil, allergier og hudproblemer, samt kronisk sopp i ørene på grunn av hvordan ørene er utformet. Som eier er det dyrt og slitsomt å måtte behandle slike tilstander hele tiden. Forsikring er også svinedyrt for så syke raser,noe det er ikke sikkert den dekker kjente tilstander for rasen. Det verste er likevel å gå rundt å se hunden som man blir så glad i plages med kløe og smerter. Anbefaler at du tar en grundig vurdering av rasens helse før du skaffer hund, det er mange andre enn cavalier som også har høy sykdomsbyrde. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå