Gå til innhold

skal drepe rotta mi..

Gjest Gjest_robinie_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_robinie_*

Har to rotter, og no e eine tydelig sjuk og svak.. så no orka eg ikkje sjå den lide lenger..

Har avtalt med en mann eg kjenner, han skal ta livet av den, kort og smertefritt lova han..

Men e det "uetisk" å få han til å gjere det? Burde eg heller tatt den til dyrlegen og få gitt den ei sprøyte??

det negative med det er: det kosta fleire hundre kroner.. eg får ikkje time på etpar daga, og da må den lide lenger.. og sist eg avliva rotte med dyrlegen såg eg at dei hadde kramper leeeenge etter dei fikk sprøyta..

Eg har forresten 2.. den andre e frisk.. trur dokke den blir kjempelei seg når broren pluttselig forsvinne? dei har vore ilag "heile livet".. Kan ikkje kjøpe ei ny og putte den i buret, for den hannen her e veeeldig dominerande..

Trenge råd kjappt, for imorga tidlig må det skje etlanna...

syns det e heilt sprøtt at eg e lei meg for at rotta mi skal dø egentlig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Men det går jo kjappt da... og om den e borte på 1 2 3, så e det vel kanskje det samme om det skjer med dyrlegen eller en mann som "tar den"...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ring dyrlegen i morgen, og hør om du kan få time raskt, som regel vil du slippe til i løpet av dagen, men om det ikke går, så sant det er noen som vet hva de gjør, så er ikke det nødvendigvis verre enn å få rotta avlivet hos dyrlegen. Kommer helt an på hvordan han gjør det, som sagt, vet han hva han gjør tar det neppe mer enn to-tre sekunder fra han tar i rotta til den er på de evige jaktmarker.

Men en ting, de krampene den forrige rotta di hadde etter å ha blitt avlivet hos dyrlege var mest sannsynlig de krampene som iblant inntreffer etter døden, den led neppe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes at hvis den som skal avlive rotta for deg "vet hva han gjør", er dette like bra som å bestille time hos veterinær, forutsatt at dyret slipper å lide lenger om du velger den ene eller andre løsningen (at det er vanskelig å komme seg til dyrlege, eller at mannen ikke kan komme som avtalt).

Det er kanskje "brutalt", men mange som holder dyr og driver produksjon eller oppdrett og dermed har et større antall dyr, kommer en eller annen gang opp i en situasjon hvor den beste løsningen er å avlive selv - enten ville veterinærregningene blitt skyhøye, det ville tatt for lang tid osv. Jeg synes ikke det er uetisk å få noen andre enn en dyrlege til å ta livet av rotta, men du må forsikre deg om at det gjøres på en human måte. Eksempelvis er drukning IKKE humant...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk pleie å komme med kattane sine osv. til han mannen her når dei skal ha dei avliva.. han har så godt lag med dyr, og gjer det kjappt...

meeeen, skal ringe dyrlegen imorga tidlig.. om dei ikkje kan ta den imot, så e det rett til mannen, for rotta kan ikkje lide en dag til stakkar... blitt masse masse dårligare iløpet av ettermiddagen og kvelden..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror nok du gjør det rette, må du vente på dyrlegen, og har en som kan slikt, så gjør du rett i å ta rotta med til han. Kos med den og om den har matlyst, gi den det snopet den har lyst på som siste måltid, og lykke til, slikt er ikke lett…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den va et matvrak tidligare, no har eg til og med prøvd å gi den majones (eeeelska det, men tåle ikkje store mengder) kjøtt, ost osv.. og den ete ikkje.. så tenke den har inntatt sitt siste måltid allerede!

men men... må tenke perspektiv her..det e ei bittelita rotte, og den har hatt det bra, og no skal den til evviggrønne majones-åkera:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du hvordan denne personen avliver dyr? Selv om han har gjort det "raskt og mange ganger" er det ikke det samme som at det skjer humant.

Har du et sykt dyr trenger du ikke å vente hos dyrlegen, så det er ikke noen unnskyldning. Det koster ikke mange kronene heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du hvordan denne personen avliver dyr? Selv om han har gjort det "raskt og mange ganger" er det ikke det samme som at det skjer humant.

Har du et sykt dyr trenger du ikke å vente hos dyrlegen, så det er ikke noen unnskyldning. Det koster ikke mange kronene heller.

Bare til forsvar for å avlive "hjemme"; jeg vet ikke hvor trådstarter bor, men mange steder i landet er det faktisk nokså tungvint å komme seg til veterinær. Påkjenningen for et sykt innedyr å bli fraktet ut i kulda, en lengre reise med buss/tog o.l (som har juleruter, og som ofte ikke tar passasjerer med dyr i det hele tatt), og inn på veteriærklinikken, bør regnes med når man skal avgjøre hvilken avlivningsmetode som er best. Utover det er jeg selvsagt enig i at man må forsikre seg om at metoden denne mannen bruker er human.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Varg-Menja

Dersom du kjenner noen som kan avlive dyret raskt og effektivt er det ingen grunn til å løpe til dyrlegen, det er ingenting uetisk i det så lenge jobben blir gjort skikkelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes at hvis den som skal avlive rotta for deg "vet hva han gjør", er dette like bra som å bestille time hos veterinær, forutsatt at dyret slipper å lide lenger om du velger den ene eller andre løsningen (at det er vanskelig å komme seg til dyrlege, eller at mannen ikke kan komme som avtalt).

Det er kanskje "brutalt", men mange som holder dyr og driver produksjon eller oppdrett  og dermed har et større antall dyr, kommer en eller annen gang opp i en situasjon hvor den beste løsningen er å avlive selv - enten ville veterinærregningene blitt skyhøye, det ville tatt for lang tid osv. Jeg synes ikke det er uetisk å få noen andre enn en dyrlege til å ta livet av rotta, men du må forsikre deg om at det gjøres på en human måte. Eksempelvis er drukning IKKE humant...

:Nikke:

Jeg kjenner mange som tar livet av dyrene sine selv.

Jeg har faktisk tenkt tanken når det gjelder vår eldste hund, å få noen til å gjøre det, for den hunden blir så stressa hos dyrlegen at jeg er redd det gjør hennes siste reise langt verre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Spacegirl

Jeg har hørt at når det gjelder avliving av små dyr, så er ikke dyrlegen det beste alternativet. Dette fordi mange dyrleger ikke har erfaring med så små dyr, og det er lett å bomme med avlivingssprøyta slik at resultatet blir store smerter hos dyret dersom man er uheldig og stikker litt feil. Derfor har jeg pleid å avlive de hamstrene jeg har hatt, og som har trengt avliving, med eter. Og jeg ser ikke helt problemet med det. Det er humant, de sovner inn og så er det over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da jeg var liten hadde vi rotter, tre stk, som av ulike årsaker måtte avlives, dette valgte vi å gjøre hjemme, og gikk helt fint.

Opp igjennom har vi også hatt flere hunder, der kun en er blitt avlivet hos dyrlegen, de andre er avlivet hjemme, og ligger begravet på eiendommen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke snakk om at jeg uten peiling står og dunker en stein mot hodet til bikkja til den til slutt dør da...

Jeg kan egentlig ikke helt se forskjellen. Bikkja dør jo uansett om dyrlegen gjør jobben eller om en kompis gjør det.

I jegermiljøer er det mange som skyter bikkjene for hverandre.

bikkja vår pisser på seg av redsel bare vi parkerer utenfor hos dyrlegen, så jeg tror for hennes del det ville vært hundre ganger bedre å få dra ut i skauen, løpe fra seg det lille hun klarer og så skytes mens hun aner fred og ingen fare

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det finnes også mange som skyter sine egne hunder...

Det som er viktig å poengtere her, før man får på pukkelen, er at de fleste som avliver sine hunder på det viset, vet faktisk hva de holder på med, og vet hvor de skal treffe for mest humant resultat. Og da ser jeg ikke problemet med å gjøre det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Varg-Menja
Men hvordan avliver dere HUNDER alene???? :overrasket:

For at dette skal være lov må man ha jegerprøven, og ett lovlig registrert våpen. Jeg skjønner godt at denne løsningen er å foretrekke dersom man bor langt fra dyrleger og kanskje har en hund med dyrlegeskrekk i tillegg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når vi, om ikke lenge, skal avlive vår kjære hund, skal det skje privat. Hun blir tatt med på fjellet, gitt noe godt å spise, mens hun står å spiser *bang*

Det høres grusomt ut, men vil heller at hun skal kose seg når hun dør, enn å være redd hos dyrlegen og sovne inn på et bord..

Noen vil si det er makabert, men dette blir gjort av, som nevnt, jegere. Disse jegerne driver en kennel og har god peiling på hund, samt at de er drevne jegere som kan sakene sine. Vi stoler 100% på at hunden vår får en død uten noen form for lidelse, når det skjer hos disse folkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når vi, om ikke lenge, skal avlive vår kjære hund, skal det skje privat. Hun blir tatt med på fjellet, gitt noe godt å spise, mens hun står å spiser *bang*

Det høres grusomt ut, men vil heller at hun skal kose seg når hun dør, enn å være redd hos dyrlegen og sovne inn på et bord..

Noen vil si det er makabert, men dette blir gjort av, som nevnt, jegere. Disse jegerne driver en kennel og har god peiling på hund, samt at de er drevne jegere som kan sakene sine. Vi stoler 100% på at hunden vår får en død uten noen form for lidelse, når det skjer hos disse folkene.

La nå for guds skyld hunden få spise opp maten sin før dere skyter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...