Gå til innhold

Jeg betaler hele bryllupet, kan jeg ikke invitere noen?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Oi, bruden er svært urimelig her 😶

Anonymkode: 2e6dd...c66

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Med et så stort bryllup synes jeg de er klart urimelige ja. Det er ikke noen intim begrenset tilstelning. 

Anonymkode: 01709...91d

• Liker 17
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er mer nyskjerrig på hvorfor det er et problem for datteren din. 

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ALDRI betalt for 200 gjester om jeg ikke fikk invitere to venninner som bruden kjenner.

• Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge de skal ha 20å gjester så er det rimelig sikkert at brudeparet ikke har ett nært forhold til alle, og med tanke på detså er det meget urimelig å ikke kunne invitere de to du mener bør inviteres. Jeg hadde nok revurdert hele avtalen, og gitt beskjed om at jeg ikke kommer til å betale for byllupet.

Anonymkode: 09d5a...64e

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis de nekter deg å invitere disse to, så lar du rett og slett være å betale. Du er jo kjemperaus. Et bryllup med 200 gjester koster en formue. Datteren din virker helt skrullete.

Anonymkode: 376cc...1ec

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Urimelig av din datter må jeg si. Så lenge hun har et greit forhold til dem så skjønner jeg ikke dette..

Anonymkode: b3afc...a8a

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det beste er noe å høre på det brudeparet mener. Det er deres dag og du skal ikke ta over styringen.. selvom du betaler.

Anonymkode: 49f60...99f

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ønsker ha fest med egne venner, burde du heller sagt nei til å betale for bryllupet, og heller arrangert din egen greie. 

Selvsagt!!! kan ikke du be hvem du vil til noen andres bryllup. 

Anonymkode: e170e...cbb

• Liker 5
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du betingelser for betalingen må du komme med det i forkant, ikke i etterkant.

Kan være at din datter ikke er så begeistret for disse venninnene dine. Mine foreldre har et vennepar, som de har hatt nær kontakt med i hele oppveksten min. Da mine søsken giftet seg ble det krevd at disse skulle inviteres, og det ble de. Da jeg giftet meg fikk jeg samme «krav», men sa nei. Rett og slett fordi de alltid har vært utrivelige mennesker, og jeg liker de ikke. De hadde ingenting på min dag å gjøre selv om de er nære med mine foreldre og de «alltid» har vært der i oppveksten.

Anonymkode: 50718...68f

• Liker 9
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dette det eneste ønsket du har kommet med? Helt på ekte?

Eller har du veldig mange meninger om dette? Som kommer som "velmenende" tanker, og innspill? Og der du blir snurt om hun ikke hører på deg? 

Min mor har mange oppfatninger om hvordan ting skal gjøres - føringer som ligger der som man liksom bare MÅ følge. De kommer ikke som krav, men de ligger der hele tiden, og om man ikke følger dem så føler man at man svikter henne. Lettere å danse etter hennes pipe enn å stå på mine krav. 

Dette trenger selvfølgelig ikke å gjelde deg! Men, om du kjenner at noe her kanskje treffer deg, så kan det være at din datter rett og slett prøver å stå opp for seg selv, og ikke la seg overkjøre. Kanskje kommer det til feil tid, kanskje handler det ikke så mye om hvem disse vennene dine er, men at du har enda et krav, enda en føring og enda et ønske som gjør at hun føler seg som en dårlig datter.

Jeg er for så vidt også enig med de andre her, at om du hadde krav til å betale for gilde, så burde de ha kommet før lovnaden om betaling. 

Når det er sagt - om du virkelig med handa på hjertet kan si at du ikke overkjører din datter jevnt og trutt - og har gjort det hele livet, så synes jeg det virker litt sært å nekte å invitere familievenner - så da bør du kanskje prøve å finne ut hvorfor hun ikke vil det. 

Anonymkode: 37922...d0b

• Liker 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Er dette det eneste ønsket du har kommet med? Helt på ekte?

Eller har du veldig mange meninger om dette? Som kommer som "velmenende" tanker, og innspill? Og der du blir snurt om hun ikke hører på deg? 

Min mor har mange oppfatninger om hvordan ting skal gjøres - føringer som ligger der som man liksom bare MÅ følge. De kommer ikke som krav, men de ligger der hele tiden, og om man ikke følger dem så føler man at man svikter henne. Lettere å danse etter hennes pipe enn å stå på mine krav. 

Dette trenger selvfølgelig ikke å gjelde deg! Men, om du kjenner at noe her kanskje treffer deg, så kan det være at din datter rett og slett prøver å stå opp for seg selv, og ikke la seg overkjøre. Kanskje kommer det til feil tid, kanskje handler det ikke så mye om hvem disse vennene dine er, men at du har enda et krav, enda en føring og enda et ønske som gjør at hun føler seg som en dårlig datter.

Jeg er for så vidt også enig med de andre her, at om du hadde krav til å betale for gilde, så burde de ha kommet før lovnaden om betaling. 

Når det er sagt - om du virkelig med handa på hjertet kan si at du ikke overkjører din datter jevnt og trutt - og har gjort det hele livet, så synes jeg det virker litt sært å nekte å invitere familievenner - så da bør du kanskje prøve å finne ut hvorfor hun ikke vil det. 

Tegn på at du overkjører din datter er at du gir henne dårlig samvittighet om hun ikke gjør det du mener er rett:

"tenk på alt jeg har gjort for deg, også kan du ikke engang...." Om du sier dette (i en eller annen form), så bør du gå i deg selv. 

(også kan jeg bomme helt, selvsagt! Jeg kjenner ikke deg. På sin mor kjenner man andres mødre?)

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer litt på hvorfor de sier nei, og kanskje enda mer på hvorfor det er viktig for deg at dine venninner får komme i dette bryllupet. Forhåpentligvis har både du og brudeparet mer enn nok andre gjester å prate med den dagen. En ting er at to gjester fra eller til kan ha lite å si i et så stort bryllup, en annen er jo at det likevel bør være sånn at det oppleves naturlig at de er der. Familie blir litt annerledes, for da kan man invitere for å ikke ekskludere, men det er litt underlig hvis familievenner har de samme forventingene om å få komme. Hvis ikke bruden selv har et så nært forhold til dem at de er inkludert blant de 200, hvorfor skal de dit?

Jeg har i utgangspunktet ikke noe imot at store økonomiske bidrag kommer med noen forventninger/forpliktelser så lenge de er avklart på forhånd, men akkurat når det gjelder bryllup så sliter jeg med å se hvordan disse kravene som stilles (ofte av foreldrene) egentlig kommer noen til gode hvis de trumfer brudeparets egne ønsker, om det så er ekstra gjester, farge på blomster eller et spesifikt lokale. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Pluss at de setter deg i en urimelig kjip situasjon med at du skal måtte forholde deg til, og forklare dette for dine venninner.

Anonymkode: 5fbf9...c46

Hvorfor skal TS måtte forklare for venninnene at de ikke blir invitert? Da må jo TS allerede fortalt venninnene at de kommer til å bli invitert.

Anonymkode: 751bb...c77

• Liker 5
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

La du det som et premiss at du bestemte gjestelista da du tilbød deg å betale?

Anonymkode: 1b9bd...65f

Nei, men de var glad for tilbudet, og det er som sagt et stort bryllup, så det er ikke som om brudeparet hadde blitt plaget av et par ekstra. Lokalet er også dimensjonert for det, så det er jo egentlig ett fett for de. 

ts

Anonymkode: c5bdc...aac

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du gjør her TS er rett og slett motbydelig.

Hadde det vært mye ekstra å inkludere dine venninner? Kanskje ikke. Det du gjør her er å gjøre noen en tjeneste, men med liten skrift i bunn. Så du gir ikke av hjertets godhet, men fordi du vil ha finger med i spillet. Enten så gir du penger til bryllupet, eller ikke. Du bestemmer ingen verdens ting, og har ikke rett til å bli snurt fordi de ikke vil det samme som deg.

Hold nesen din langt unna. Pengepung eller ei.

Endret av Turtellure12
  • Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvorfor er det så viktig for deg at disse venninnene dine er der? 🤷‍♀️

Det er jo bruden og brudgommen sin dag, og du kan jo vise venninnene dine bilder fra dagen dersom det er så viktig å vise de fram. 

Datteren din har nok sine grunner til å ikke ønske de der. De er dine venninner, ikke hennes, og det er tross alt ikke din dag. 

Anonymkode: dec99...61e

Fordi det betyr mye for de. De har sett min datter vokse opp, vært der ved hver milepel. Det er jo bare naturlig at de er her nå. Hadde de måtte betale for det selv hadde jeg skjønt det, men her føler jeg de gjør seg vanskelige. 

ts

• Liker 10
  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg latt noen betale et bryllup for meg så hadde de fått ønsket sitt oppfylt (spesielt i dette tilfellet).

Hadde det vært dårlig stemning mellom barnet ditt og disse venninnene dine så hadde jeg skjønt bruden, men det er det jo absolutt ikke. Slik jeg forstår det er bruden og dine venninner på veldig god fot.

Skjønner godt at du føler deg som pengemaskin.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var nylig i et bryllup i USA der brudens foreldre betalte hele gildet. Ca.200 gjester og deriblant var flere av foreldrenes vennepar tilstede. Ett av disse venneparene holdt også et lunsjselskap for brudeparet noen dager før bryllupet. 

Dersom det ble dårlig stemning ville jeg revurdert hvor viktig disse invitasjonene var. Men fikk du noe begrunnelse på HVORFOR din datter ikke vil ha de der? Er det så mye som 200 gjester trenger jo ikke bruden vite at de er der nesten.  

Anonymkode: ec29d...0e0

Fikk ingen begrunnelse. Jeg mistenker at det er folk de «måtte» kutte fra listen (fordi det ble for stort) og så er det surt at mine venninner får komme. Altså jeg sa jeg betaler for så så mange kuvert, og så ble disse lagt på fordi jeg ønsker å betale for de ekstra. 

De trenger ikke å snakke med de nei, men dette er venninner av meg som var snille nok til å stille opp som servitører både i dåpen og konfirmasjonen hennes.

ts

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville følt det skikkelig intimiderende om noen hadde villet bestemme ting i mitt bryllup, og begynt med guilttripping pga. penger. Man kjøper seg ikke rett til å bestemme over andres liv. Jeg synes at et bryllup kun skal skje på brudeparets premisser.
Om man føler seg berettiget til å styre fordi man tilbyr seg å betale, så gir man ikke av godhet i alle fall, men av trang til å overkjøre dem dette dreier seg om - og skal være for.

Jeg giftet meg uten å fortelle det til noen fordi jeg har en slik mor.

• Liker 8
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...